چگونه متن تبلیغی بنویسیم (تبلیغ نویسی) که مخاطب مقاومت نکند؟
۱۳۹۹-۱۰-۱۴ 0

تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ، فرآیند نوشتن مطالب متقاعدکننده و جذاب بازاریابی و تبلیغات است که افراد را به انجام برخی اقدامات مانند خرید، کلیک بر روی لینک یا تعیین وقت مشاوره ترغیب می‌کند.

این مطالب می‌توانند شامل تبلیغات کتبی باشند که به‌صورت چاپی یا آنلاین منتشر می‌شوند.

آن‌ها همچنین می‌توانند شامل مطالب گفتاری مانند فیلم‌نامه‌های مورداستفاده برای فیلم‌ها یا تبلیغات باشند.

متن موجود در این مطالب به “کپی” معروف است، ازاین‌رو “کپی رایتینگ” نام‌گذاری شده است. شاید متوجه نشوید، اما نوشتن متن در همه‌جا وجود دارد.

درواقع، اگر فقط با جستجو در صندوق پستی خود شروع کنید، نمونه‌های بارزی از تبلیغ نویسی را پیدا خواهید کرد.

تبلیغات برای رستوران‌های محلی، کاتالوگ‌ها، آگهی‌های فروش محصولات و خدمات مختلف، همگی از انواع تبلیغ نویسی هستند.

بیشتر مطالبی که به‌صورت آنلاین می‌خوانید نیز کپی رایتینگ است، که شامل بیشتر صفحات وب، هرگونه گزارش رایگان که در آن ثبت‌نام می‌کنید و حتی ایمیل‌هایی است که پس از ثبت‌نام دریافت می‌کنید.

رابطه و تفاوت تبلیغ نویسی و تولید محتوا چیست؟  ” حتما این مطلب را هم بخوانید.

 

نویسنده تبلیغات یا کپی رایتر کیست؟

نویسنده تبلیغات یا کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر نویسنده حرفه‌ای است که مسئول نوشتن متن یا کپی استفاده‌شده در بازاریابی است.

شما ممکن است افسانه‌های مختلفی درباره نویسندگان شنیده باشید، مانند این جمله که نویسندگان بااستعداد به دنیا می‌آیند و شما نمی‌توانید نحوه نوشتن را “یاد بگیرید”.

یا شاید برعکس آن را شنیده باشید که نوشتن مهارت ندارد و هرکسی می‌تواند این کار را انجام دهد.

وقتی نوبت به نوشتن متن می‌رسد، هر دو این افسانه‌ها نادرست هستند.

نویسندگان تبلیغات، حرفه‌ای‌هایی هستند که کار خود را آموزش‌دیده‌اند و تمرین می‌کنند.

هیچ‌یک از ما با دانستن اینکه چگونه یک تبلیغ عالی بنویسیم، متولد نشده‌ایم، اما قطعاً این مهارتی است که تقریباً هرکسی می‌تواند با کمی پشتکار آن را بیاموزد.

شاید به دلیل افسانه‌های مربوط به نویسندگان، نوشتن متن به‌صورت حرفه‌ای تا حدودی انحصاری باقی‌مانده باشد، به همین دلیل افراد زیادی در این حرفه مشغول نیستند.

به‌عنوان یک کپی رایتر، به نفع شماست. بدین معنی که یافتن کپی رایترهای کاملاً آموزش‌دیده، دشوار است. انحصار کپی رایترها نیز ارزش آن‌ها را بالا نگه می‌دارد.

پیشنهاد می کنم که حتما مطلب ” نکات تبلیغ نویسی برای مبتدیان ” را هم مطالعه کنید.

 

چگونه تبلیغ نویسی می‌تواند باعث رونق کسب‌وکار شما شود؟

چگونه تبلیغ نویسی می‌تواند باعث رونق کسب‌وکار شما شود؟

ما هرروز برای کسب‌وکار خود می‌نویسیم. ما ایمیل، گزارش، پیشنهاد، پست وبلاگ و نامه‌های فروش می‌نویسیم.

اگرچه نوشتن انواع مختلفی دارد، مانند نوشتن خبر، نوشتن ویژگی یا داستان‌نویسی، وقتی در مورد کسب‌وکار خود می‌نویسیم، کپی رایتینگ نامیده می‌شود.

اما کپی رایتینگ همیشه برای یک فروش سخت نیست.

گاهی اوقات یک تبلیغ نویسی خوب، به‌راحتی به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مفید و ارزشمندی را همراه دعوت‌نامه‌ای برای تماس با شما و کسب اطلاعات بیشتر به خوانندگان خود ارائه دهید.

حتما و حتما مطلب ” ۲۰ نکته برای نوشتن تیترهای تبلیغاتی جذاب ” را با دقت و چند بار بخوانید و نکات مهم آن را یادداشت کنید.

می‌توانید از تبلیغ نویسی به روش‌های زیر استفاده کنید:

وبلاگ: مقالات وبلاگ شما می‌تواند پاسخگوی سؤالات متداول مشتریان باشد.

شما می‌توانید در مورد محصول، خدمات یا صنعت خود، دستورالعمل‌ها، نکات یا سخنان خردمندانه ارائه دهید.

خبرنامه الکترونیکی: از طریق یک برنامه بازاریابی از طریق ایمیل مانند iContact ، Constant Contact یا MailChimp، می‌توانید به لیست مخاطبین ایمیل خود، اطلاعات ارزشمندی را در قالب یک خبرنامه یا مجله الکترونیکی ارسال کنید.

مشابه هدف وبلاگ، شما با یک اقدام عملی ظریف، اطلاعاتی را ارائه خواهید داد که به مخاطبین شما کمک می‌کند.

کتاب الکترونیکی: یک بارگیری رایگان در وب‌سایت یا از طریق برنامه بازاریابی ایمیل خود ارائه دهید.

قالب طولانی‌تر یک کتاب الکترونیکی به شما امکان می‌دهد جزئیات بیشتری در مورد موضوع خود داشته باشید.

به‌روزرسانی‌های شبکه‌های اجتماعی: از به‌روزرسانی‌های شبکه‌های اجتماعی خود برای ارائه نکات، پیشنهاد‌ها و به اشتراک‌گذاری مقالات مرتبط با صنعت که برای مشتریان شما مفید هستند استفاده کنید.

 

حتماً بخوانید!  نکات اساسی تبلیغ نویسی برای مبتدیان

اگرچه این محتوا را به‌صورت رایگان یا درازای آدرس ایمیل ارائه می‌دهید، تبلیغ نویسی به ۵ روش زیر کسب‌وکار شمارا گسترش می‌دهد:

۱- به شما امکان می‌دهد تا ارتباط برقرار کنید

 از طریق کپی رایتینگ، در صندوق‌های ایمیل مشتریان خود ظاهر می‌شوید.

آن‌ها وبلاگ‌های شمارا می‌خوانند و به‌روزرسانی‌های شما در خبرهای رسانه‌های اجتماعی آن‌ها دیده می‌شود.

۲- تعامل ایجاد می‌کند

کپی رایتینگ فرصتی منحصربه‌فرد برای تعامل با مشتریان، به شما می‌دهد.

از طریق نظرات در پست‌های وبلاگ و رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید مکالمه شخصی و به‌موقع تری داشته باشید.

۳- شما اعتبار کسب خواهید کرد

 با اثبات خود به‌عنوان یک متخصص در صنعت خود، به شخصی تبدیل می‌شوید که می‌خواهد سؤال و اطلاعات دریافت کند.

به‌راحتی می‌توان گفت که مشتریان ترجیح می‌دهند از صاحبان مشاغل آگاه، خرید کنند.

۴- شما به مشتریان خود کمک می‌کنید

 این کار به معنی تحمیل کردن محصول یا خدمات خود، به کسی نیست.

اطلاعات را ارائه دهید و نشان دهید که چگونه می‌تواند به آن‌ها کمک کند یا زندگی آن‌ها را آسان‌تر کند.

تمرکز شما روی مشتریان است، نه محصول خودتان.

۵- شما می‌توانید سفارش را درخواست کنید

هر آنچه می‌نویسید باید شامل فراخوان برای اقدام یا درخواست چیزی باشد.

ممکن است بلافاصله خرید را درخواست نکنید،

اما درخواست چیزی کمتر مانند ثبت‌نام در لیست ایمیل خود یا تماس با شما برای کسب اطلاعات بیشتر، که باعث ایجاد یک رابطه تجاری محکم می‌شود.

 

8 تکنیک تبلیغ نویسی مؤثر

۸ تکنیک تبلیغ نویسی مؤثر

۱- خواننده را درک کنید

خواه به‌عنوان یک نویسنده کلاسیک باشید یا محتوایی مانند پست وبلاگ را ایجاد کنید، چالش شما این است که خواننده خود را متقاعد کنید.

بااین‌حال، نیازی نیست که استاد روانشناسی باشید تا قانع‌کننده بنویسید.

شما باید درک کنید که با یک موجود احساسی با خواسته‌ها و نیازهایی روبرو هستید. یکی (یا بیشتر) را شناسایی کنید و با آن‌ها صحبت کنید.

هنگام تبلیغ نویسی یک دکمه احساسی را فشار دهید. مردم برای افزایش لذت خود یا جلوگیری از درد اقدام به خرید می‌کنند.

وقتی بخواهید این‌گونه تبلیغ بنویسید، تمرکز بر مزایا به‌جای ویژگی‌ها، بسیار مؤثرتر خواهد بود. ویژگی‌ها بیشتر جذابیت منطقی دارند.

وظیفه شما این است که ویژگی‌ها را به مزایای هیجان‌انگیز تبدیل کنید تا احساساتشان را برانگیزید.

مثال:

ویژگی: مک دونالد دارای پنجره‌های محرک است.

مزیت: بدون اینکه از ماشین خود بیرون بیایید، می‌توانید سریعاً صبحانه‌ای گرم، حین رفتن به سرکار دریافت کنید.

ببینید چگونه ویژگی، عاری از احساس بود، درحالی‌که از سود آن، در خواسته‌ها استفاده شد؟

شاید خواننده نمی‌خواهد صبحانه درست کند. یا شاید عنصر صرفه‌جویی در وقت، “دکمه داغ را فشار دهید” برایش مهم باشد.

ممکن است قسمت “گرم و خوشمزه” مهم باشد و میل به‌راحتی را به خود جلب می‌کند.

این بدان معنا نیست که شما نیازی به درک محصول خود ندارید.

شما انجام می‌دهید. روند فروش نیاز به غلبه بر اعتراضات دارد، بنابراین اعلام سود شما، نیاز به پشتیبانی دارد.

شما به‌عنوان یک نویسنده تبلیغات، هنگامی‌که محصول و مشتری خود را بشناسید

و مکان‌های مطابقت این دو را به شکل یک نیاز انسانی پیدا کنید، در تبلیغ نویسی به شما کمک می‌کند.

 

۲- برای شفافیت تلاش کنید

هدف شما با هر جمله‌ای که می‌نویسید این است که خواننده خود را ترغیب کنید تا جمله بعدی را بخواند.

تعدادی از عوامل تهدیدکننده وجود دارد که تلاش‌های شمارا خراب می‌کنند.

اول‌ازهمه، سردرگمی است. شما می‌توانید خوانندگان خود را به طرق مختلف گیج کنید.

بسیاری از متخصصان کپی رایتینگ می‌گویند که در سطح کلاس پنجم یا هشتم یا هر سطح دیگری بنویسید.

ما این توصیه را رد می‌کنیم. فقط در سطح کلاس پنجم بنویسید اگر برای کلاس پنجم می‌نویسید.

یک قانون کلی بهتر این است که به‌راحتی قبول کنید، خواننده شما هیچ‌چیزی نمی‌داند.

اینجاست که “نفرین دانش” غالباً نقل می‌شود و خطرناک است.

تبلیغ نویسان اشتباه می‌کنند، از نوشتن توضیحات یا جزئیات چشم‌پوشی می‌کنند، زیرا تصور می‌کنند خواننده از سطح دانش یکسانی برخوردار است.

اشتباه بزرگ: احتیاط می‌کنید و مراقب توضیح ایده‌هایتان هستید.

از اصطلاحات مخصوص یک صنف پرهیز کنید.

وقتی هنگام تبلیغ نویسی از اصطلاحات تخصصی صنعت خود استفاده می‌کنید، دگمه بازگشت کلیک می‌شود.

اگر چاره‌ای جز واردکردن بیت در ثانیه و گیگابایت ندارید، با استفاده از اصطلاحات ساده آن را به خواننده توضیح دهید.

 

حتماً بخوانید!  رابطه و تفاوت تبلیغ نویسی و تولید محتوا چیست؟

 

هیجان ایجاد کنید

۳- هیجان ایجاد کنید

به افعال، خوب توجه کنید. آیا به انتخاب کلمه من توجه دارید؟ من، کنش گرا و نمایشی است.

تمرکز خود را بر روی نوشتن ایده‌های خود و انرژی بخشیدن به آن‌ها با استفاده از افعال خوب بگذارید.

نویسندگان غیرحرفه‌ای بیش‌ازحد از صفت، استفاده می‌کنند. صفت‌ها نوشته را رنگی و آهسته و تدریجی می‌کنند.

خلاصه نمی‌گوییم از صفت استفاده نکنید، از صفت‌ها درجایی که به رنگ و دسیسه نیاز دارید، استفاده کنید.

وقتی صفت‌ها فقط جا می‌گیرند و معنی کمی دارند، از آن‌ها اجتناب کنید.

بخش مهمی از فرایند ویرایش شما، یافتن و استفاده از اصطلاحات پرزرق‌وبرق مانند “مأموریت حیاتی” یا “فوق‌العاده” است.

وقتی حرف‌های قلمبه‌سلمبه را مخلوط می‌کنید، می‌فهمید که چه چیزهایی باقی‌مانده است.

شما نمی‌توانید مردم را برای خرید محصولات یا ایده‌های خود خسته کنید.

هر کاری باید انجام دهید تا متن شما جذاب و گیرا شود و خواننده را از ابتدای متن تا انتها، درگیر کند.

 

۴- مدرک ارائه دهید

یک اصل مهم اقناع چیزی است که “اثبات اجتماعی” نامیده می‌شود. این مفهوم بیانگر نیاز مشتری به اطمینان است.

به این فکر کنید که وقتی از پنجره به رستورانی که چیزی به‌جز میزهای خالی ندارد، نگاه می‌کنید چه احساسی دارید.

این را با رستوران شلوغ و لیست انتظار مقایسه کنید. می‌خواهید کدام غذاخوری‌ها به شما غذا بدهند؟

اثبات اجتماعی به اشکال مختلف ارائه می‌شود: گواهی‌نامه، آمار، تقدیرنامه‌ها، تأییدیه‌ها، لیست یا توصیه‌های مشتری، بازبینی و موارد دیگر.

برای ایجاد اعتماد، مدارک اجتماعی را در تبلیغ خود بگنجانید. تحمیل لازم نیست.

فقط به یک مورداشاره کنید که برای شرکت شما مفید باشد و البته درست است.

چیزی مانند … “بیست شرکت از ۱۰۰ شرکت Fortune به ….. اعتماد کرده‌اند ” یا مثال بهتر “…… از نرخ رشد سالانه ۲۰٪ برخوردار است.”

هر دو روش بر ترس خواننده به‌منظور سرمایه‌گذاری روی محصول ناشناخته، غلبه می‌کنند.

 

خاص بنویسید

۵- خاص بنویسید

شما می‌توانید خاص باشید و باید باشید. به پاراگراف قبلی نگاه کنید،

اگر هنگام گفتن حقایق به‌جای استفاده از اعداد، ۲۰ شرکت Fortune و ۲۰ درصد رشد سالانه… بنویسید که شما مشتری‌های Fortune 100 دارید یا در کسب‌وکارتان رشد داشته‌اید، خواننده اعتماد نمی‌کند.

مشخصات قابل‌باورتر، ارتباط راحت‌تر و جالب‌تر را در تبلیغ نویسی ارائه دهید.

می‌توانم به شما بگویم که بچه دارم.

درست است، اما همه‌چیز آن‌قدر محاوره‌ای نیست، اکنون به شما می‌گویم دوازده دختر پانزده‌ساله دارم که دو نفرشان عاشق آواز و رقص هستند،

گمان می‌کنم با یک سؤال یا نظر به آن پاسخ دهید. این‌ یک تعهد، یک‌چیز خوب و نتیجه ارائه جزئیات خاص من است.

 

حتماً بخوانید!  ارزیابی مشتریان احتمالی برای موفقیت در فروش

۶- تبلیغ را با ریتم بنویسید

خوانندگان موظف‌اند وقتی متن تبلیغی شما ریتم مطبوعی دارد، بیشتر درگیر شوند.

شما با مخلوط کردن طول جملات و پاراگراف‌های خود، به این هدف می‌رسید.

سعی کنید از جملات طولانی خودداری کنید.

یا، هنگامی‌که یک جمله طولانی نوشتید، جمله بعدی کوتاه باشد. جملات کوتاه جذاب‌تر هستند.

 

به خوانندگان خود بگویید چه اقدامی انجام دهند

۷- به خوانندگان خود بگویید چه اقدامی انجام دهند

آیا با اصطلاح “دعوت به اقدام” آشنا هستید؟ این نسخه مکتوب درخواست فروش است، تقریباً در هر روش بازاریابی یک ضرورت است.

هدف این است که خواننده خود را وادار به اقدام کنید.

وقتی به خواننده بگویید دقیقاً چه‌کاری باید انجام دهد، کجا باید برود، چگونه سفارش دهد و چه زمانی اقدام کند (که معمولاً اکنون است!) میزان موفقیت شما افزایش می‌یابد.

برای تبلیغ نویسی، چند روش دعوت به عمل پیشنهاد می‌شود. شما همیشه نمی‌توانید از این موارد استفاده کنید، اما در صورت لزوم آن‌ها را در نظر بگیرید.

  • فوریت را وارد کنید: محدودیت‌های زمانی، مهلت، دلایل سریع.
  • پیشنهاد دهید: تخفیف، پاداش، اطلاعات رایگان.
  • ارزش منحصربه‌فرد: گزارش آموزنده خود را دریافت کنید، به انجمن انحصاری ما بپیوندید.
  • بر اعتراضات غلبه کنید: استفاده از نمونه‌های آزمایشی رایگان یا ضمانت‌های پس گرفتن پول، خطرات را از بین ببرید یا کاهش دهید.

 

 

هنگام تبلیغ نویسی، عناوین مقاومت‌ناپذیر بنویسید

۸- هنگام تبلیغ نویسی، عناوین مقاومت‌ناپذیر بنویسید

این را نباید اول می‌گفتیم؟ بدیهی است که در تبلیغ ابتدا عنوان شما خوانده خواهد شد.

و بدون شک مهم‌ترین سطری است که می‌نویسید زیرا همان خطی است که می‌دانید خوانده می‌شود.

البته عنوان تبلیغ همان چیزی است که خواننده را برای ادامه مطالعه ترغیب می‌کند (یا نخواهد کرد).

اول به اهمیت عنوان نویسی اشاره نشد چون نمی‌خواستیم شمارا بترسانیم. اصل است آن است که شروع کنید و متن تبلیغاتی بنویسید.

البته، اگر ایده تیتری دارید که به بقیه نسخه شما الهام می‌بخشد، دنبال آن بروید. پیشنهاد نویسنده این است که این کار را نکنید.

پس از نوشتن متن اصلی، در آخر کار عنوان را بنویسید. بسیاری از نویسندگان عناوین را از این طریق، مدیریت می‌کنند.

نوشتن عناوین چالشی است که باید جدی بگیرید. ممکن است تلاش‌های اولیه شما بی‌عیب نباشد، اما با تمرین به‌طور پیوسته پیشرفت خواهید کرد.

عناوین موردنظر خود را بنویسید و سپس آن را بهتر کنید. قبل از اینکه عنوان خود را نهایی کنید، از خود بپرسید، آیا این را می‌خوانم؟

چه عواملی ممکن است شما و خواننده شمارا وادار به پاسخ “بله” کند؟ لیست طولانی است.

یک مطالعه عالی در مورد تیتر نوشتن در تبلیغ نویسی این است که عنوان “تیزرها” را روی جلد مجلات معروف بخوانید.

آن‌ها توسط نویسندگان و ویراستاران خبره نوشته می‌شوند، و تقریباً همیشه قدرت کشش بالایی دارند.

 

چند تاکتیک عالی برای نوشتن عناوین مقاومت‌ناپذیر عبارت‌اند از:

عنوان مفید: غالباً “چطور می‌توان”

کنجکاو کردن: این تاکتیک عنصری تیز رنگ دارد که از تعلیق و رمز و راز بهره می‌برد.

عنوان فوری: چرا؟ چراکه نه؟ چرا الآن

عنوان لیست: موارد اثبات‌شده مانند (X) اسرار، نکات، راه‌ها، میانبرها و غیره

اتصال به اخبار روز: تبلیغ خود را به موضوعی خاص یا شخصی معروف وصل کنید.

نکات منفی: اشتباهات، خطرات، دروغ‌ها …

 

 سخن آخر

کپی رایتینگ فقط به معنای فروش نیست، بلکه باعث می‌شود مشتریان در انجام کار با شما، احساس راحتی و اطمینان کنند.

کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی به شما امکان برقراری این ارتباط، ایجاد اعتماد و صداقت را می‌دهد.

و درنهایت آن خریدار بالقوه را به مشتری وفادار بلندمدت تبدیل می‌کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]