آشنایی با دنیای شگفت‌انگیز بازاریابی سبک دیجیتال

آشنایی با دنیای شگفت‌انگیز بازاریابی سبک دیجیتال

«تکیه‌گاهی به من بدهید تا زمین را بلند کنم!». این گفته‌ای است که افسانه‌ها آن را به ارشمیدس، نابغهٔ زمان قدیم که قوانین اهرم‌ها را کشف کرد، نسبت می‌دهند.

ارشمیدس می‌دانست که به کمک اهرم می‌توان سنگین‌ترین اجسام را با کمترین نیروها بلند کرد.

فقط کافی است که این نیرو بر بازوی بلند اهرمِ مناسبی وارد شود تا بازوی کوچک‌تر، بار را از جا بکند.

با استناد به گفته ارشمیدس می‌توان گفت: تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال به‌اندازه کافی نقطه اتکایی بزرگ هستند که می‌توانند جهان را به حرکت درآورند.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) به زبانی ساده عبارت است از:

بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال که می‌تواند شامل تبلیغات، بازاریابی سبک دیجیتال یا معرفی خدمات یک سازمان که در بستر ابزارهای دیجیتالی مانند اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و… باشد.

بازاریابی سبک دیجیتال شامل مجموعه‌ای از ابزارها و مهارت‌ها است که می‌تواند توسط هر شرکت بزرگ و کوچکی استفاده شود.

خیلی از افراد تبلیغات و ترویج را اشتباه می گیرند.

اگر شما نتوانید تفاوت تبلیغات و ترویج را بدرستی تشخیص دهید، ممکن هست هزینه های شما به هدر برود.

این ابزارها می‌توانند توسط هر شغلی مورداستفاده قرار گیرند.

همچنین اگر یک شرکت کوچک کارآفرینی تأسیس کنید، بسیار مفید خواهند بود.

هرچه آرزوهای شما بزرگ‌تر و منابع شما محدودتر باشد، بازاریابی سبک دیجیتال بیشتر به شما کمک می‌کند.

مهارت‌هایی که برای برقراری ارتباط آنلاین با مشتریان خود نیاز دارید، بدون توجه به‌اندازه شرکت شما یکسان است. تفاوت در اندازه کمپین است.

فضای آنلاین قابلیت‌های پیشرفته زیادی برای هدف قرار دادن مشتری و اندازه‌گیری اثربخشی پیام‌های شما دارد.

بازاریابی سبک دیجیتال شامل ایجاد پیام، ارائه آن به مخاطب هدف، اندازه‌گیری نرخ تبدیل یا عملکرد فروش و بررسی و بهینه‌سازی کمپین‌های شما بر اساس بازخورد است.

فعالیت‌های بازاریابی سبک دیجیتال عبارت‌اند از:

ارزیابی وب‌سایت با تجزیه‌وتحلیل و سئو، ایجاد تبلیغات متنی و نمایشی، بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی ویدئویی، بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا و بازاریابی موبایلی. امروزه برندسازی شخصی هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد می کنم حتما مطلب " تاثیر شبکه های اجتماعی در برندسازی شخصی " را حتما بخوانید.

   

مبانی بازاریابی دیجیتال

مبانی بازاریابی دیجیتال

ما دیگر آنلاین نمی‌شویم، ما به‌صورت آنلاین زندگی می‌کنیم.

دیجیتال مارکتینگ شامل تبلیغات آنلاین کسب‌وکار شما با استفاده از انواع کانال‌های در حال رشد و تکامل است.

این کانال‌ها شامل موتور جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ویدئو، ایمیل و تبلیغات نمایشی هستند.

امروزه، مصرف‌کنندگان از طریق این کانال‌ها در رایانه‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند خود زندگی می‌کنند.

بازاریابی آنلاین حضور در زمان مناسب و ارائه پیام مناسب برای جذب مشتری مناسب است.

دسترسی به اینترنت زندگی ما را متحول کرده است. و روش خرید و استفاده از محصولات و خدمات را تغییر داده است.

همچنین نحوه مصرف محتوا و رسانه‌ها، چه برای اطلاعات، اخبار یا سرگرمی، کاملاً تغییر کرده است.

با استفاده از اینترنت در دستگاه‌های تلفن همراه، این تجربه در هر زمان و هر مکان قابل‌دسترسی است.

این شرایط باعث شده است، مشتری فرایند خرید را کنترل کند.

مشتریان بالقوه برای انجام تحقیقات، مقایسه گزینه‌ها، به اشتراک گذاشتن تجربیات خود و درخواست مشاوره و توصیه از دوستانشان، به منابع فوری دسترسی دارند.

همه این اقدامات به‌طور مداوم و هم‌زمان اتفاق می‌افتد. تکنیک‌های بازاریابی کاملاً تغییریافته است تا با این دنیای جدید سازگار شود.

آنچه قبلاً رویه‌های عملیاتی استاندارد بود، اکنون به حاشیه رانده‌شده، و منسوخ‌شده است.

حتی هنگام راه رفتن، توجه ما به صفحه موبایل و تبلت است و تبلیغات در ویترین مغازه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس را از دست می‌دهیم.

در فروشگاه‌های فیزیکی، خریداران از تلفن‌های خود برای اسکن بارکد و مقایسه قیمت استفاده می‌کنند.

ما معاملات را دنبال می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم که ارزان‌تر و راحت‌تر خرید آنلاین انجام دهیم.

کسب‌وکار و پیشنهاد‌های شما باید در این فضای پر سروصدا، کانال‌های آنلاین و تلفن همراه، برجسته و چشمگیر باشد.

خلاقیت و جذب مشتری در بسیاری از شبکه های اجتماعی رایگان است.

آنچه شما نیاز دارید یک چارچوب زمینه‌ای است که بتوانید در آن فعالیت کنید.

 

تاریخچه بازاریابی دیجیتال

تاریخچه بازاریابی دیجیتال

بیایید نگاهی به تاریخچه تبلیغات دیجیتال بیندازیم و سپس چشم‌انداز فعلی را مرور کنیم.

در اواسط دههٔ ۱۹۸۰ میلادی SoftAd Group متد تبلیغاتی جدیدی را برای چندین شرکت خودروسازی به کار گرفت،

آن‌ها فلاپی دیسک را جایگزین مجلات و بروشورهای تبلیغاتی کردند.

به این صورت که مشتریان می‌توانستد در قالب انیمیشن و تصاویر متحرک امکانات و قابلیت‌های خودرو را ببینند و همچنین به‌صورت مجازی با آن خودرو رانندگی کنند.

بدین ترتیب آن‌ها می‌توانستند قبل از خرید خودرو کاملاً آن را بررسی کرده و با اطلاعات کافی نسبت به خرید خود تصمیم‌گیری کنند.

درحالی‌که چنین قابلیتی در تبلیغات سنتی وجود نداشت، این‌گونه بود که اولین نمونه‌های دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروزی ما شکل گرفت.

گوگل AdWords را در سال 2000 راه‌اندازی کرد و در ادامه بازاریابی سبک دیجیتال شکل گرفت.

از آن زمان، چشم‌انداز تبلیغات دیجیتالی ازجمله رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات ویدئویی و بازاریابی محتوا تکامل‌یافته است.

  چشم‌انداز بازاریابی دیجیتال

چشم‌انداز بازاریابی دیجیتال

استفاده از رسانه‌های دیجیتال همچنان در حال افزایش است و افراد زمان‌های طولانی‌تری را به‌صورت آنلاین می‌گذرانند.

فعالیت در کانال‌های دیجیتال در حال افزایش است و همراه با آن جذابیت و تأثیر بازاریابی دیجیتال نیز در حال افزایش است.

برخی از شرکت‌ها به‌طور انحصاری در کانال‌های بازاریابی سبک دیجیتال متمرکزشده‌اند تا از تعامل با مشتریان استفاده کنند.

با توجه به اینکه رسانه‌های سنتی و تبلیغات سنتی کمتر موردتوجه مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند، شرکت‌های بیشتری این روند را دنبال می‌کنند.

 

موتور جستجو

موتور جستجو بهترین ابزار تصمیم‌گیری برای خرید نه‌تنها برای مصرف‌کنندگان متوسط، بلکه برای تصمیم‌گیرندگان پیچیده کسب‌وکار است.

قابلیت مشاهده یک وب‌سایت در موتورهای جستجو باارزش‌ترین دارایی یک کسب‌وکار آنلاین است.

جستجوگران در گوگل، مخاطبان هدف ایده آل هستند، زیرا آن‌ها به دنبال شما هستند.

 

بازاریابی ایمیلی و وب‌سایت

درگذشته ایمیل قالب اصلی بازاریابی سبک دیجیتال بود و لیست ایمیل باکیفیت، همچنان باارزش‌ترین دارایی برای بازاریابی سبک دیجیتال است.

لیست ایمیل و وب‌سایت شما، دارایی باارزش شما هستند.

لیست ایمیل و وب‌سایت بسیار مهم هستند. زیرا در برابر تغییر در پلتفرم هایی مانند فیس‌بوک و توییتر و... آسیب‌پذیر نیستند.

این استقلال، لیست ایمیل و وب‌سایت شمارا بسیار ارزشمند می‌کند.

بازار دیجیتال به یک وب‌سایت سازگار با تلفن همراه نیاز دارد.

اکنون بیشتر الگوهای وب‌سایت پویا هستند و حس می‌کنند بیننده روی دسک تاپ، لپ‌تاپ، تبلت یا تلفن است.

به این وب‌سایت‌ها، وب‌سایت‌های قابل تنظیم و سازگار گفته می‌شود. همه وب‌سایت‌ها باید با دستگاه‌های تلفن همراه سازگار باشند.

 

اتوماسیون بازاریابی

تحولات چشمگیری در اتوماسیون بازاریابی رخ‌داده است.

اکنون برنامه‌هایی مانند پیشنهاد خودکار کلمات کلیدی، بازاریابی مجدد خودکار برای افرادی که از سایت شما بازدید کرده‌اند یا سبد خرید را رها کرده‌اند

و حتی تبلیغات سفارشی بر اساس آنچه کاربر به دنبال آن است وجود دارد.

اتوماسیون یکی از مؤلفه‌های مهم کمپین‌های ایمیل است.

سرویس‌های ایمیل دارای ابزارهای اتوماسیون قدرتمندی برای ایجاد یک سری ایمیل هستند که آن‌ها را به لیست شما یا مشترکان جدید ارسال می‌کنند.

    بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

ما شاهد برخی تغییرات باورنکردنی در نحوه واکنش مردم به بازاریابی آنلاین، مصرف محتوا و تصمیم‌گیری در مورد خرید بوده‌ایم.

تعامل با شبکه‌های اجتماعی برای بسیاری از برندها ضروری است. دسترسی فیس‌بوک در سراسر جهان بی‌نظیر است.

اما همیشه به خاطر داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند قواعد بازی را تغییر دهند و بسیاری از سخت‌کوشی‌های شمارا تغییر دهند.

بازاریابی محتوا به دلیل تعهد و اعتمادی که ایجاد می‌کند مؤثر است.

ایجاد محتوای مناسب برای مخاطبان هدف، بازده قابل‌توجهی از سرمایه (ROI) ایجاد می‌کند.

مصرف‌کنندگان گزارش می‌دهند که محتوای جذاب، مهم‌ترین اصل برای دنبال کردن برند تجاری است.

بازاریابی محتوا در حال گسترش است. اکنون کاربران خواستار اصالت و ارزش واقعی اطلاعات در محتوای مصرفی خود هستند.

آن‌ها در حال دوری از عناوین پر سروصدا هستند و ممکن است به تکنیک‌های استاندارد مانند 10 لیست برتر و... واکنش کمتری نشان دهند.

چشم‌انداز بازاریابی آنلاین به‌طور مداوم در حال تحول است.

با ظهور ابزارها و روندهای جدید، آن‌ها را آزمایش کنید و ببینید عملکرد آن‌ها برای برند و محصولات شما چگونه است.

دیدگاه کاربران (0)