شبکه‌سازی حرفه‌ای و ابعاد آن

شبکه‌سازی حرفه‌ای و ابعاد آن

در این باور و حقیقت که یک شبکه‌سازی قدرتمند می‌تواند در موفقیت حرفه‌ای هر کسب‌وکاری بسیار مؤثر باشد هیچ شکی نیست.

زمانی که شما گام‌های شبکه‌سازی را یک‌به‌یک اجرایی نموده و به مراحل پایانی می‌رسید، به این نتیجه خواهید رسید که ضمن تسریع در فرآیند پیشرفت شغل و کسب کارتان، در تمام مراحل شغلی به‌عنوان یک مزیت رقابتی در کنارتان خواهد بود.

افرادی که شبکه‌سازی را اولویت نخست خود قرار داده‌اند، توانسته‌اند تا شغل‌هایی مرتبط با اهداف تعیین‌شده‌شان داشته باشند.

در این مقاله با توجه به تعاریف و اهمیت و مزایای شبکه‌سازی به ضرورت آن پی خواهید برد و پس از آن ضمن معرفی گام‌های شبکه‌سازی، راه‌های تقویت مهارت شبکه‌سازی و مستمر ساختن کار شبکه‌سازی حین تلاش برای موفقیت و پیشرفت کاری‌تان را یاد می‌گیرید.

 

تعریف شبکه‌سازی

در تعریف شبکه‌سازی باید توجه داشته باشیم که شبکه‌سازی به معنای تبادل اطلاعات با دیگران، و یا درخواست «لطف» و محبت از آن‌ها نیست.

بلکه می‌توان این‌گونه تعریف کرد که شبکه‌سازی یا نتورکینگ، سعی مدام ما در ایجاد و پرورش یک ارتباط طولانی و دوطرفه و سودمند با افرادی که به هر دلیلی و در موقعیت‌های مختلف با آن‌ها معاشرت داریم.

در شبکه‌سازی تمام سعی خود را باید داشته باشیم تا در موقعیت‌های مختلف ازجمله یک همایش، رویداد، عضویت در گروه‌های تخصصی، مراسم، مهمانی، کافه، محل کار و ... از ایجاد این ارتباط مهم و شبکه‌سازی غافل نشویم.

درواقع در هر اجتماعی که حضور داریم با اندکی توجه و تمرکز متوجه این خواهیم شد که فرصت‌های بسیار ارزشمندی جهت شبکه‌سازی در اطراف ما وجود دارند.

  اهمیت شبکه‌سازی

اهمیت شبکه‌سازی

شبکه‌سازی یک ارتباط دوطرفه می‌باشد که با توجه به طولانی‌مدت بودنان دارای ابعاد سودمندی مشترک است.

دستیابی به موفقیت‌های شغلی مناسب به یک تلاش مستمر و گروهی نیاز دارد وگرنه بدون این مهم، زمان نیل به اهداف عالی شغلی طولانی‌تر شده و سختی آن بیشتر خواهد شد.

دلیل موفقیت بسیاری از شخصیت‌های برجسته، کانال‌های قدرتمند نتورکینگی است که در طول زمان ساخته و پرورانده‌اند.

در امر شبکه‌سازی باید دقت داشته باشیم با توجه به اینکه بایستی دقت داشته باشیم بر اینکه افراد مقابل چگونه می‌توانند به موفقیت ما کمک کنند و ابعاد بهره‌مندی مشترک از دانش و اطلاعات دو طرف را بررسی کنیم، لذا بایستی توجه داشت در زمان شبکه‌سازی با چه کسانی و با چه اهدافی این کار را می‌خواهیم انجام دهیم.

مزایای شبکه‌سازی

تبادل ایده

موفقیت شغلی ما در گرو تلاش‌هایی است که درزمینهٔ کسب اطلاعات و ایده‌های مختلف در طول زمان داریم.

لذا هرچه بیشتر به گنجینه‌های اطلاعاتی متصل شوید، زمینه‌های دریافت و خطور ایده‌های ناب به ذهن شما در شغلتان بیشتر خواهد بود.

دریافت ایده نه‌تنها باعث آرامش شغلی شما می‌شود، بلکه در محیط کار و خارج از آن نیز کمک‌حالتان خواهد بود.

 

گسترش منابع اطلاعاتی

هر ارتباطی که در طول شبکه‌سازی ایجاد می‌شود به‌عنوان یک منبع مهم اطلاعاتی به‌حساب آمده که در زمینه‌های مختلف می‌توانند پاسخگوی سؤالات ذهنی شما بوده و به روند توسعه و پیشرفت شما کمک کنند.

بستری که منحصراً برای آن طراحی‌شده که هماهنگ با شغل شما، کتابخانه‌ای از مراجع اضافه برایتان باشد.

این امر باعث می‌شود که بتوانید با اطلاعات به‌روز درباره تازه‌ترین روندهای شغلی مرتبط با خودآگاهی‌های جدید کسب کنید.

این منبع شبکه‌ای همچنین به شما اجازه می‌دهد تا هر زمان که به مرجع‌های جدیدتان نیاز داشتید، از آن‌ها استفاده ببرید.

  ایجاد فرصت‌های جدید و مغتنم

ایجاد فرصت‌های جدید و مغتنم

شبکه‌سازی اصولی جاده‌ای است به‌سوی فرصت‌های تازه‌تر.

زمانی که شما توجه دیگران را با شبکه‌سازی به سمت خودتان معطوف می‌نمایید، فرصت‌های بسیار زیادی برای شما فراهم می‌شود.

زمانی که شما به‌خوبی اقدام به شبکه‌سازی می‌نمایید، به‌زودی متوجه می‌شوید که هرکدام از ارتباطات شما دریچه‌ای دنیای فرصت‌های سودمند را به‌سوی شما باز می‌کنند.

 

ارزیابی توانایی‌ها در حین شبکه‌سازی

مادامی‌که شما اقدام به شبکه‌سازی می‌کنید، توجه خودتان به جایگاه فعلی و نقشه راهتان جهت نیل به اهداف عالی کسب‌وکارتان می‌باشد.

همچنین چون در زمان شبکه‌سازی انرژی‌تان کامل صرف در معرفی خود می‌باشد پس اینکه در سطحی پایین از توانمندی‌ها و مهارت‌ها باشید برای شما آزاردهنده خواهد بود.

به همین دلیل تلاش همیشگی شما در رشد و توسعه فردی و شغلی از اولویت‌های زندگی‌تان خواهد شد.

 

رشد در جایگاه شغلی

توسعه شغلی ازجمله اهدافی است که در ذهن هر صاحب کسب‌وکاری دائماً در حال مرور بوده و امری است که زمان‌بر بوده و به‌آسانی میسر نخواهد شد.

ازجمله ابزاری که به شما کمک می‌کند تا سرعت توسعه شغلی خود را افزایش داده و سهل‌الوصول‌تر نمایید، شبکه‌سازی می‌باشد.

ارتباطات به‌شدت رشد جایگاه و مقام شمارا تحت تأثیر قرار می‌دهند و مسیر را برای فرصت‌های شغلی بهتر هموار می‌کنند.

  افزایش اعتمادبه‌نفس

افزایش اعتمادبه‌نفس

اینکه شما می‌توانید با افراد مختلف در موقعیت‌های گوناگون ارتباطی مؤثر برقرار نموده و در مسیر شغلی خود با آن‌ها در ارتباط با افرادی هم فکر و همسو با موقعیت و جایگاه شغلی‌تان باشید، در شما اعتمادبه‌نفس ویژه‌ای ایجاد خواهد نمود.

پس هرچه بهینه‌تر شبکه‌سازی کنید، باید منتظر افزایش اعتمادبه‌نفس خودتان باشید.

 

افزایش خلاقیت و هوش کاری

توانایی‌های فکری و عقلانی در مشاغل گوناگون با ارتباطاتی که ما در طول زمان با افراد دیگر برقرار کرده‌ایم به طرز چشمگیری بهبود می‌یابند.

حتی ارتباطی ساده با یک نفر می‌تواند کار تحقیقی یک‌ساله‌ای را تغییر داده و نتایج چشمگیری به همراه داشته باشد.

افرادی که دیدگاه‌های مشابه دارند و می‌توانند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، قادرند قوای فکری خود را به‌خوبی توسعه داده و در مسیر شغلی‌شان پیشرفتی سریع داشته باشند و تفکر خلاق خود را به مرحله ظهور برسانند.

 

شناخته شدن و شهرت در فرآیند شبکه‌سازی

آنچه از بدیهیات شبکه‌سازی می‌باشد این است که شما در حین انجام این مهم، موردتوجه افراد، گروه‌ها، سازمان و رسانه‌های مختلف قرار خواهید گرفت.

انسان‌ها به‌شدت تحت تأثیر افرادی قرار می‌گیرند که در ارتباط‌گیری تبحر دارند و این امر ضمن توسعه دامنه شبکه ارتباطات، اگر از مزیت‌های شغلی خاصی برخوردار باشید، کمک می‌کند تا جایگاهی مناسبی در کسب‌وکار خود ایجاد نموده و به‌نوعی به رهبری و شهرت در کسب‌وکار خود نزدیک و نزدیک‌تر شوید.

 

پشتیبانی شدن توسط افراد رده‌بالا

ارتباط شما با افرادی که از هر منظری ممکن است در جایگاه ویژه‌ای قرارداشته باشند، به شما کمک خواهد کرد تا در موقعیت‌های مختلف شغلی یا زندگی که هستید از پشتیبانی‌هایی که ممکن است توسط آن‌ها از شما صورت گیرد نیز بهره‌مند گردید.

این افراد به شما کمک خواهند نمود تا از چالش‌های احتمالی پیش روی خود نیز گذر کرده و با وجود یک پل ارتباطی از نقاط صعب‌العبور به‌آسانی عبور کنید.

  گام‌های شبکه‌سازی

گام‌های شبکه‌سازی

1- تهیه یک برنامه اقدام اجرایی مناسب

ایجاد یک طرح شبکه‌سازی را همانند یک طرح اقتصادی در نظر بیاورید.

قبل از شروع، اهداف و نتیجه‌ای که می‌خواهید را بدانید و روی آن تمرکز داشته باشید.

تأمل نمایید که چه‌کاری انجام خواهید داد و در چه زمانی. سپس طرح خود را به‌صورت سیستماتیک اجرا کنید.

تصمیم بگیرید که هر روز حداقل یک کار برای لمس شبکه‌سازی خود انجام دهید.

 

2- پیام بازاریابی خود را دقیقاً مشخص نمایید

از خود بپرسید: «چگونه می‌خواهم شناخته شوم؟ من را به چه چیزی خواهند شناخت؟ درک من در محل کار چگونه است؟

چه پیامی با نقاط قوت و سهم منحصربه‌فرد من در بازار سازگار است؟ چه اطلاعاتی مرتبط و مهم خواهد بود؟ و ...»

پیام بازاریابی خود را آماده، روان و مختصر کنید.

یک کوچ و یک استراتژیست برند شخصی می‌توانند به شما کمک کنند تا یک ارزش پیشنهادی قدرتمند و منحصربه‌فرد را جمع‌آوری کرده و بیان کنید.

 

3- اطلاعات باارزش و مهم را گردآوری نمایید

با استفاده از موتورهای جستجو، پایگاه اطلاعاتی، کتابخانه، مجلات تجاری، مقالات خبری و مصاحبه‌های اطلاعاتی تحقیق کنید تا مشخص کنید به کدام شرکت‌ها علاقه دارید.

سپس تمام اطلاعات موجود در آن‌ها را که می‌توانید، ازجمله محصولات/خدمات، بازاریابی کنید، بیابید.

موقعیت، رقابت، روند صنعت، رضایت مشتری (یا عدم وجود)، ثبات مالی، و چالش‌های فعلی شرکت‌ها و موضوعات این‌چنینی را حتماً تهیه نموده و مشخص نمایید.

 

4- به ایجاد ارتباط بیش‌ازحد معمول توجه داشته باشید

بر ارتباط با افراد و مدیران آن‌چنان تمرکز کنید که نه‌تنها خودشان بلکه فروشندگان، مشتریان یا شرکای توزیع شرکت موردنظر شما هستند، یا به طریق دیگری با هم مرتبط هستند.

 

5- برنامه‌ریزی دقیقی برای ملاقات با مخاطبین مدنظرتان داشته باشید

مخاطب موردنظر شما متعلق به چه انجمن‌های حرفه‌ای یا اجتماعی است؟ در چه ناهار یا شامی شرکت می‌کنند؟

آن‌ها در کدام همایش‌ها شرکت می‌کنند؟ قرار است کجا صحبت کنند؟ پیدا کنید و به آنجا بروید. آن‌ها را ملاقات کنید.

  نتیجه‌ای را که از ایجاد این ارتباط مدنظرتان هست مشخص نمایید

6- نتیجه‌ای را که از ایجاد این ارتباط مدنظرتان هست مشخص نمایید

قبل از هر برخورد شبکه‌سازی، از خود بپرسید که دوست دارید درنتیجه ملاقات با چه چیزی روبرو شوید؟

به‌عنوان‌مثال، آیا به دنبال سرنخ، نام تماس یا اطلاعاتی در مورد چالش‌ها یا موفقیت‌های خاص یک شرکت هستید تا بتوانید رویکرد خود را تنظیم کنید؟

بر روی نتیجه دلخواه خود متمرکز بمانید، اما به‌اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشید تا بر اساس آنچه به شما داده می‌شود، نتیجه‌گیری نمایید.

 

7- روش‌های صحیح عملکرد را دانسته و همواره از آن بهره‌مند شوید

اگر این دیدگاه را داشته باشید که به دنبال شغل نیستید، به دنبال فرصت‌ها، سرنخ‌ها، تماس‌ها و اطلاعات هستید، موفق‌تر خواهید بود.

علاوه بر این، به هر مخاطب در شبکه‌سازی مؤدبانه و با نگرشی عالی برخورد کنید.

جلسات خود را با این سؤال به پایان برسانید: "حالا، من چه‌کاری می‌توانم برای شما انجام دهم؟" شما تأثیر ماندگاری خواهید گذاشت.

 

8- افزایش افق دید

تخصص خود را داوطلبانه ارائه دهید، مقاله بنویسید، پیشنهاد دهید در یک انجمن تخصصی صحبت کنید.

این یک اصل جذابیت است که می‌تواند برای شما کارساز باشد و در معرض دید ارزشمندی قرار بگیرید.

 

9- گزارشی از روند اجرایی خود به‌صورت مستمر آماده نموده و مستندسازی کنید

قول دادی دو هفته بعد با کسی تماس بگیری؟ برای ایمیل یک مقاله برای کسی که ملاقات کردید؟

اگر گزارشی از تماس‌های تلفنی و جلسات شبکه خود و یادداشتی در مورد مواردی که در مورد آن بحث شده است را نگه دارید، پیگیری آن آسان‌تر خواهد بود و زمانی که فردی هفته‌ها بعد با شما تماس می‌گیرد، یادداشت سریعی برای ارجاع خواهید داشت.

این نکات را در شبکه‌سازی خود امتحان کنید قبل از پایان آن متوجه خواهید شد که توسط یک شبکه قوی احاطه شده‌اید و در موقعیت‌های شغلی و فرصت‌های ویژه‌ای قرار گرفته‌اید.

نویسنده: جناب آقای سید محمد حسینی یزدی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

دیدگاه کاربران (0)