رازهای تأثیرگذاری بیشتر در ارتباطات

رازهای تأثیرگذاری بیشتر در ارتباطات

همان‌طور که میدانید انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است و همیشه برای گذران زندگی به مجموعه‌ای از ارتباطات نیاز داشته ازجمله ارتباط با اجتماع، همکاران، خانواده، محیط پیرامون، طبیعت، خداوند و حتی ارتباط با خود؛ تنها تفاوت در شکل و چگونگی پاسخ‌دهی به هر نیاز، در هر عصر و زمانی است.

درواقع ارتباطات اهداف گوناگونی دارد، گاهی هدف تغییر رفتار خود یا دیگران است.

گاهی اوقات ممکن است هدف از برقراری ارتباط انتقال اطلاعات باشد و یا برای انجام کاری یا رسیدن به هدف مطلوب، یا حتی برای ترغیب و تشویق به انجام کاری و یا انگیزه دادن، گاهی نیز ممکن است برای متقاعدسازی در یک موضوعی نیازمند به ایجاد ارتباطی مؤثر داشته باشیم.

البته باید توجه داشته باشیم که مهم‌ترین هدف از برقراری ارتباطات، تأثیرگذاری است.

تأثیرگذاری یعنی قابلیت ایجاد تغییر در افکار، باورها، رفتار و عملکرد دیگران؛ زمانی این امر تحقق می‌یابد که مردم فردی را پذیرفته و قبول داشته باشند.

درواقع زمانی فردی تأثیرگذار خواهد بود که با حسن نیت و صادقانه ارزش و خدمتی ارائه بدهد تا مردم او را باور کنند و ارتباط مؤثر شکل بگیرد و فرد بتواند با تأثیرگذاری تغییری در افکار، رفتار و عملکرد دیگران ایجاد کند.

باید توجه داشته باشید که محتوای قابل‌ارائه هرچقدر هم که عالی باشد، قالبی که با آن محتوا را ارائه می‌دهیم خیلی مهم است.

بنابراین باید به نکاتی که در این مقاله به آن اشاره خواهم کرد، خوب دقت کنید تا به بهترین نحو ارزش خود را ارائه دهید و تأثیرگذار باشید.

 

روش‌های انتقال اطلاعات

در انتقال اطلاعات ساده‌ترین و علاوه بر آن کم اثرترین راه ارتباط کلام است. و باید توجه داشته باشید که تنها 7% اطلاعات از طریق کلام منتقل می‌شود.

اگرچه که باید از واژگان مناسب و کلمات فاخر استفاده کنید و دایرهٔ واژگان خود را از طریق مطالعه و گوش دادن به پادکست‌ها بالا ببرید ولی باید بدانید که علاوه بر کلام و بیان فاخر، لحن و طنین صدای شما و نوع گفتگوی شما از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است و 38% از سهم انتقال اطلاعات را در بردارد.

باید به‌خوبی بدانید که در هر موقعیت از چه تن صدای متناسبی استفاده کنید و آهنگ صدای خود را بالا و پایین ببرید، بنابراین توصیه می‌شود که مهارت فن بیان و آداب سخنوری را بیاموزید تا تأثیر کلام خود را دوچندان کنید.

با همهٔ این تفاسیر باید توجه داشته باشید که مهم‌ترین و بیشترین سهم در انتقال اطلاعات را حرکات و زبان بدن شما به هنگام گفتگو دارد.

درواقع 55% اطلاعات از طریق حرکات، نوع نگاه، مدل نشستن و مجموعه‌ای از رفتارهای شما انتقال می‌یابد.

رفتار و حرکات و زبان بدن شما باید حسن نیت و توجه شمارا به مخاطب نشان دهد، در این صورت تأثیرگذاری شما بیشتر می‌شود.

  [caption id="" align="aligncenter" width="750"]کیفیت متفاوت افراد و مدل‌سازی حالت‌ها تأثیرگذاری بیشتر در ارتباطات با مدل سازی حالتها[/caption]

کیفیت متفاوت افراد و مدل‌سازی حالت‌ها

یک نکتهٔ حائز اهمیت دیگر این است که توجه داشته باشید انسان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و از لحاظ کیفی به سه دستهٔ بصری، سمعی و لمسی تقسیم‌بندی می‌شوند.

بنابراین با توجه به این نکته و پیش‌بینی حالت فرد مقابل و تطبیق رفتارتان با کیفیت رفتاری او می‌توانید تأثیرگذاری بیشتری داشته باشید و حس خوبی در او ایجاد کنید.

باید سعی کنید که منعطف باشید و برای برقراری ارتباطی مؤثر رفتاری شبیه‌سازی‌شده با طرف مقابل خود داشته باشید.

افراد بصری غالباً با هیجان بالا و حرکات زیاد صحبت می‌کنند و از سرعت کلامشان در گفتگو به‌راحتی می‌توانید متوجه کیفیت رفتاری آن‌ها بشوید.

بنابراین در گفتگو با این افراد باید سعی کنید که با هیجان و اشتیاق تعامل برقرار کنید و اگر آهسته و با روند کندی گفتگو را پیش ببرید ممکن است تعامل با شمارا کسل‌کننده احساس کنند و از قدرت تأثیرگذاری و نفوذ شما کاسته شود.

همچنین در ارتباط با افراد سمعی باید توجه داشته باشید که آن‌ها نسبت به بصری‌ها آرام‌تر، شمرده‌تر و مرتب‌تر صحبت می‌کنند و حرکات و هیجاناتشان کمتر است و برخلاف افراد بصری که ممکن است در حین گفتگو صبوری نداشته باشند و کلامتان را قطع کنند، این افراد به‌خوبی و با طمأنینه به کلام شما گوش می‌دهند و گفتگوی آرام‌تری خواهید داشت.

بنابراین خیلی مهم است که در ارتباط با افراد سمعی آرامش خود را حفظ کنید و با تمام وجود به حرف‌هایشان گوش دهید.

در برخورد با افراد لمسی این نکته بسیار مهم است که توجه داشته باشید افراد لمسی حرکات و هیجانات بسیار کمی دارند و در گفتگو ریتم به‌شدت کندی دارند، اگر در مقابل این افراد بخواهید با هیجان و سرعت‌بالا گفتگو را پیش ببرید حس خوبی نخواهند داشت و نفوذ کلام شما و تأثیرگذاری شما به‌شدت پایین می‌آید.

همهٔ انسان‌ها این سه حالت را در وجود خودشان دارند ولی یکی از این حالات غالب است و باید سعی کنید منعطف باشید و به هر سه حالت مسلط باشید تا در مواجه با افراد بتوانید حالتتان را شبیه‌سازی کنید و تأثیر خود را دوچندان کنید.

درواقع ارتباط مؤثر یعنی قدرت در شیفت دادن این حالت‌ها و منعطف بودن.

علاوه بر مدل‌سازی رفتارهای طرف مقابل، مدل‌سازی در نوع استقرار و نشستن آن فرد هم بسیار حائز اهمیت است.

 

همدلی و خود فاش‌سازی

برای تأثیرگذاری بیشتر در ارتباطات و ایجاد حس خوب نباید قدرت همدلی کردن را نادیده گرفت.

وقتی در فرد مقابل احساس صمیمیت و همدلی ایجاد شود نفوذ کلام و قدرت تأثیرگذاری شما بالا می‌رود.

یکی از راه‌های ایجاد صمیمیت، خود فاش‌سازی و راز دل گفتن است.

افراد از این‌که بدانند شما به آن‌ها اعتماد کرده و بخشی از زندگی‌تان و رازهایتان را به آن‌ها میگویید، حس خوبی می‌گیرند.

بنابراین می‌توانید در تعاملاتتان، با گفتن رازهایی کوچک و متناسب با نوع ارتباطتان این حس خوب را ایجاد کنید.

علاوه بر آن می‌توانید با پیدا کردن نقاط مشترک و شبیه به یکدیگر این حس صمیمیت را دوچندان کنید.

 

حافظهٔ خوب

یکی دیگر از نکاتی که باعث می‌شود شما به‌شدت تأثیرگذاری بالایی داشته باشید این است که افراد احساس کنند در یاد شما مانده‌اند و توجه شمارا جلب کرده‌اند.

بنابراین خیلی مهم است که اسم افراد و داستانشان و نکاتی از تعاملات قبلی‌شان با شمارا در خاطر داشته باشید تا احساس کنند که به‌خوبی در ذهن شما ماندگار شده‌اند.

کلید این به خاطرسپاری تکرار و نشانه‌گذاری است. توجه داشته باشید که مرتباً در هنگام گفتگو نامشان را تکرار کنید و نشانه‌ای در ظاهر یا ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری و یا حتی داستان زندگی‌شان پیدا کنید.

این کار باعث می‌شود در ذهن شما به‌خوبی بمانند و شما بتوانید حس خوب و اثربخشی را به آن‌ها منتقل کنید.

  [caption id="" align="aligncenter" width="750"]علاقه‌مندی‌ها تأثیرگذاری بیشتر در ارتباطات با توجه به علاقمندی اطرافیان[/caption]

علاقه‌مندی‌ها

سعی کنید برای ایجاد ارتباط بهتر و مؤثرتر، بیشتر در مورد علاقه‌مندی‌های طرف مقابل صحبت کنید.

درصورتی‌که زمینهٔ موردعلاقهٔ آن‌ها را می‌شناسید و یا با مشاهده‌ای کلی از وضعیت آن‌ها به‌خوبی می‌توانید علاقه‌مندی‌هایشان را کشف کنید به‌راحتی می‌توانید در گفتگویتان از علاقه‌مندی‌های فرد صحبتی به میان بیاورید و حس خوب را انتقال بدهید.

در غیر این صورت شما می‌توانید با سؤال کردن در مورد علاقه‌مندی‌های احتمالی به کشف آن‌ها بپردازید و تمایل خود را به آنچه افراد دوست دارند نشان بدهید.

باید توجه داشته باشید که هرگز وارد حریم خصوصی افراد نشوید و سؤالات شخصی نپرسید.

 

تحسین

یکی از اصلی‌ترین راه‌های نفوذ و تأثیرگذاری، کشف توانمندی‌ها و نکات مثبت در افراد است.

شما می‌توانید با بازخورد دادن و نشان دادن توانمندی‌ها و تحسین افراد به‌راحتی در قلبشان نفوذ کنید.

دائماً در تلاش باشید تا چیزی را در فرد، عملکردش، رفتارش، کلامش، ظاهرش و یا حتی محیط پیرامونش پیدا کنید و صادقانه بدون اغراق، تملق و چاپلوسی آن را بیان و تحسین کنید.

افراد به‌خوبی متوجه حسن نیت شما و صداقت در کلام شما می‌شوند.

سعی کنید به‌جای نگاه عیب جویانه و تلاش برای اصلاح افراد، مشتاقانه به کشف نقاط قوت و توانمندی‌هایشان بپردازید و با این کار قدرت تأثیرگذاری خود را بالا ببرید.

  حد مجاورت و تعادل در حفظ ارتباط

حد مجاورت و تعادل در حفظ ارتباط

باید توجه داشته باشید که در ارتباطات حد مجاورت را حفظ کنید به این صورت که ارتباط خود را رها نکنید و سعی کنید با یادآورهایی ارتباط را حفظ کنید و از طرفی به‌صورت افراطی هم سعی در حفظ ارتباط نداشته باشید.

شما می‌توانید با روش‌های متفاوتی ازجمله پیام‌های مناسبتی، تماس و احوال‌پرسی، هدیه‌های مناسبتی و... ارتباط خود را به شکل مطلوبی حفظ کرده و مطمئن باشید این ارتباطات و شبکه‌سازی‌ها سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای است برای زمانی که نیاز به تأثیرگذاری در روابط دارید.

 

شنوندهٔ خوب و فعال

آخرین و مهم‌ترین نکته‌ای که در بحث تأثیرگذاری در ارتباطات را باید به شما یادآوری کنم این است که اگر می‌خواهید محبوب قلب‌ها شوید و نفوذ کلام داشته باشید و از همه مهم‌تر یک رابطهٔ مؤثر با افراد ایجاد کنید باید از قدرت مهارت گوش دادن و شنوندهٔ خوب بودن آگاه باشید و سعی کنید از این مهارت به‌خوبی استفاده کنید.

یک شنوندهٔ خوب بدون قضاوت و مشتاقانه گفتگوی فرد مقابل خود را گوش می‌دهد و با حرکات و زبان بدن نیز این گوش دادن فعال و توجه صددرصدی را به طرف مقابل نشان می‌دهد و هرگز کلام فرد را قطع نمی‌کند.

از طرفی باید توجه داشته باشید که سریعاً سعی در دادن بازخورد و اصلاح آنچه به نظر شما درست نمی‌آید، نباشید.

هر فرد ارزش‌های خودش را دارد و شما باید به ارزش‌های او و نوع نگرش او احترام بگذارید و در کمال ادب و احترام در قالب سؤال نظر اصلاحی خود را بیان کنید و فرصت تأیید یا عدم‌تأیید کلامتان را به او بدهید.

در گفتگو باید تحمل، ظرفیت، حوصله و رغبت شنیدن داشته باشید و هرگز مخالفت صریح و سریع نکنید.

این یکی از بزرگ‌ترین رازهای ارتباط مؤثر است که اگر به‌خوبی از آن بهره ببرید به‌سرعت در قلب و ذهن دیگران نفوذ خواهید کرد.

سعی کردم در این مقاله نکات مهمی را برای ایجاد رابطه‌ای پایدار و تأثیرگذار بیان کنم.

در انتهای این مطلب باید یادآوری کنم که سعی کنید با حسن نیت و صادقانه در جهت رشد خود و دیگران از این نکات بهره ببرید و به‌خوبی به یاد داشته باشید که مردم متوجه صداقت در کلام و رفتار ما می‌شوند و حتی به‌خوبی ارتعاشات مثبت درونی ما که از حسن نیت ما برمی‌آید را جذب و درک می‌کنند.

پس سعی کنید بیش از آنکه به اصلاح دیگران بپردازید مشغول اصلاح خود باشید. این‌گونه اثرگذاری شما چندین برابر می‌شود. به قول ماهاتما گاندی: همان تغییری باش که میخوای در دنیا ببینی.

نویسنده: سرکار خانم شادی رجب پور از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)