آینده رویکرد صنعت مشاوره کسب‌وکار

آینده رویکرد صنعت مشاوره کسب‌وکار

در دهه هفتاد با افزایش اندازه و پیچیدگی سازمان‌ها، نحوه کار برای مشتریان و شرکت‌های مشاوره اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرد و ابزارهای جدید مدیریت کیفیت جامع ایجاد گردید.

در این مدت، مأموریت‌های مشاوره‌ای از مدیران عامل به مدیران اجرایی منتقل شد، ازجمله امور مالی، عملیات، منابع انسانی و تحقیق و توسعه که همگی مشغول کارایی و کنترل مقیاس بودند و خانه‌های استراتژی همچنان در سطح هیئت‌مدیره متمرکز بودند.

در دهه هشتاد، شرکت‌های مشتری مشغول خودکارسازی کارهای دستی بودند.

انفجار در پردازش توزیع‌شده و بسته‌های نرم‌افزاری فراگیر شد و در همان زمان فروشندگان فناوری اطلاعات شروع به کشف این موضوع کردند که چگونه یک رویکرد مشورتی می‌تواند مشکلات مشتریان را شناسایی و به حل آن‌ها کمک کند.

به‌موازات آن، نسلی از رهبران فکری ظهور کردند و این احتمال را اعلام کردند که فناوری اطلاعات می‌تواند مزیت رقابتی واقعی را به ارمغان آورد.

رهبران جدید فناوری در مورد مهندسی مجدد تجارت صحبت کردند.

 

آغاز تجارت الکترونیک

در اواخر دهه نود، شرکت‌ها قدرت اینترنت را به‌عنوان وسیله‌ای دگرگون‌کننده برای هر جنبه‌ای از تجارت به رسمیت شناختند.

هیجان برای بازارهای الکترونیکی که می‌توانند کالاها را به‌صورت الکترونیکی بین شرکت‌ها معامله کنند (b2b) و کالاها و خدماتی که می‌توان توسط مصرف‌کنندگان از طریق اینترنت (c2c) خریدوفروش کرد افزایش یافت.

این امر باعث ایجاد موجی از فعالیت‌های مشاوره‌ای شد زیرا هیئت‌مدیره نیاز به اقدام را تشخیص داد.

در سال 2000 شرکت‌های بزرگ تیم‌های تجارت الکترونیکی را تعیین کرده بودند و میلیون‌ها دلار برای راه‌های جدید تجارت هزینه کردند.

دسته دیگری از خدمات مشاوره با نام‌های عجیب ظاهر شد.

این به شرکت‌ها کمک کرد تا وب‌سایت‌ها و کانال‌های آنلاین را توسعه دهند و در برخی موارد، مشاغل کاملاً جدید راه‌اندازی کنند.

 

تحول دیجیتال در شرکتهای مشاوره کسب‌وکار 

شرکت‌های مشاوره کسب‌وکار که همیشه خواهان هزینه‌های چند میلیون دلاری بوده‌اند، اکنون به تحول دیجیتالی به‌عنوان مهم‌ترین کار روی آورده‌اند.

با رسیدن بومیان دیجیتالی مانند آمازون و گوگل به ارزش تریلیون دلاری و به چالش کشیدن مقامات فعلی، بحث قانع‌کننده‌ای برای مهندسی مجدد در مقیاس بزرگ مطرح‌شده است.

شرکت‌های بزرگ مشاوره کسب‌وکار در حال حاضر سرعت، چابکی و نوآوری را به‌عنوان قابلیت‌های لازم برای رقابت ارائه می‌دهند.

  دوران جدید برای مشاوره

دوران جدید برای مشاوره کسب‌وکار

مشتریان به دنبال تخصص عمیق‌تری از شرکای مشاور خود در همه جنبه‌های فناوری و مدل‌های تجاری مرتبط هستند.

شرکت‌های مشاوره چنین قابلیت‌هایی را تشخیص می‌دهند و به‌سرعت در حال رشد استعدادهای جدید برای رفع نیازهای نوظهور مشتری هستند.

صنعت مشاوره کسب‌وکار در چند دهه گذشته به بلوغ و تغییر چشمگیری رسیده است و ماهیت رابطه بین مشتری و شرکت مشاوره نیز همین‌طور است.

 

اختلال در صنعت مشاوره کسب‌وکار

فضای مشاوره کسب‌وکار از دیرباز صنعتی بوده، با اتکای زیاد به تیم‌های بزرگ شخصی که هر هفته به مکان‌های مشتری سفر می‌کنند.

همچنین برای مشاوران شبکه‌سازی با سهامداران مشتری و ایجاد روابط شخصی قوی بسیار مهم است.

به نظر می‌آید صنعت مشاوره برای اختلال درازمدت آماده است، زیرا مدل‌های سنتی کار تغییر می‌کنند و روش‌های جدید کار گسترش می‌یابد.

مشاوره مدیریت سطح بالا نیز از این پویایی مصون نخواهد بود.

 

دنیای متفاوتی از کار

دنیای تجارت جهانی به‌سرعت در حال پیشرفت است. سرعت و چابکی برای اطمینان از تداوم تجارت در زمان واقعی بسیار مناسب است.

فشارهای هزینه‌ای برای بهینه‌سازی نتیجه نهایی بیش از هر زمان دیگری است.

انعطاف‌پذیری کارکنان برای کار و همکاری در هرکجا و در هر زمان در حال حاضر بسیار مهم است.

در آینده‌ای نزدیک، می‌توان تصور کرد خدمات مشاوره کسب‌وکار به یک مدل عملیاتی تیمی "در هر جا و هر زمان" نیاز دارند تا مؤثرتر باشد کار در مقیاس بزرگ زمانی که به‌صورت مجازی انجام شود بهره‌ور‌تر است.

  تغییر استراتژی مشاوره

تغییر استراتژی مشاوره کسب‌وکار

جایی که افراد از نظر جسمی واقع شده‌اند دیگر عامل موفقیت مهمی نخواهد بود و در حقیقت، برعکس می‌تواند متمایزکننده باشد.

زیرا کارهای بیشتر با بهترین استعدادها در هر زمان که موردنیاز باشد انجام می‌شود و همه این‌ها بدون هزینه‌های سنگین سفر و تأثیرات مربوط به هزینه و زمان آن است.

واضح است که سازمان‌ها به این موضوع توجه جدی کرده‌اند و مدل‌های جدیدی در آینده می‌بینند که در آن خدمات مشاوره را به‌صورت دیجیتالی و از راه دور ادامه می‌دهند.

زیرا بیش‌ازپیش روشن است که بهره‌وری زیاد در مقیاس و کارایی و مزایا را می‌توان از طریق عناصری زیر کسب کرد:

_ تیم‌های مجازی و مدل‌های کاری با اتکای قابل‌توجه کمتر به سفر. _ برنامه‌ریزی و نمونه‌سازی اولیه با تیم‌ها به‌صورت آنلاین. _ قابلیت‌های کنفرانسی نوآورانه و جذاب برای توانمندسازی تیم‌ها در همه سطوح. _ دسترسی به بهترین استعدادها و مهارت‌ها در سراسر جهان در هرکجا و هر زمان _مدل‌های ترکیبی کارکنان با متخصصان بیشتری در خارج از محل مستقر

 

آینده شرکت‌های مشاوره کسب‌وکار

پیش‌بینی می‌شود که بهترین شرکت‌ها در آینده دارای ترکیب قوی از استعدادهای محلی و فرامحلی خواهند بود.

دسترسی به مهارت‌های برتر دیجیتالی دیگر نه به این دلیل که از نظر مکان انجام می‌شود، بلکه تنها به‌وسیله آخرین فن‌آوری‌ها و ابزارهای همکاری برای انتقال افراد به یک پروژه تقریباً در زمان واقعی است.

این امر هزینه‌های سفر برای پروژه‌های مشتری را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد، بنابراین به یک مزیت اضافی خوب تبدیل می‌شود.

شرکت‌ها همچنان تقاضای ارزش بیشتری با قیمت کمتر خواهند داشت.

این بدان معناست که انعطاف‌پذیری و کارآمدی شرکت‌ها جهت حفظ شتاب پروژه‌های مشتری باید در مقیاس وسیع تقویت شود و در رویکرد جدید در آینده گنجانده شود.

این یک چالش برای صنعت مشاوره کسب‌وکار می‌باشد و مدل‌های مشاوره سنتی را در آینده متزلزل خواهد کرد.

این موضوع فرصتی فوق‌العاده برای شرکت‌های خدمات مشاوره است که با تحکیم شرایط جدید خدمات خود را تغییر شکل داده و نوآوری کنند.

نویسنده: سرکار خانم لاله کریمی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)