اهمیت شبکهسازی در کسبوکار یکی از بهترین منابع برای پیشرفت شغلی و موفقیت حرفهای است.
یک شبکه خوب میتواند سرنخهای شغلی، فرصتهایی برای پیشرفت و فرصتهایی برای بهبود شخصی فراهم کند.
اگر امیدوارید شغل خود را رشد دهید و شانس موفقیت حرفهای خود را افزایش دهید، باید اهمیت شبکهسازی در تجارت را درک کنید.
در این مقاله، شبکهسازی را تعریف میکنیم، در مورد اینکه چگونه میتواند به شما در پیشرفت شغلی کمک کند و نکاتی برای شبکهسازی مؤثر ارائه میکنیم، بحث میکنیم.
شبکهسازی چیست؟
در کسبوکار، شبکهسازی عمل حفظ یک لیست تماس شخصی و حرفهای است که میتوانید از آن برای کمک به پیشرفت شغلی خود استفاده کنید.
شبکه شما متشکل از همه افرادی است که با آنها در تعامل هستید و همه آنها بهطور بالقوه میتوانند کمک یا راهنمایی حرفهای ارزشمندی را به شما ارائه دهند.
برای ایجاد و حفظ یک شبکه سودمند، باید عمداً به دنبال فرصتهایی برای رشد و گسترش شبکه خود باشید. شبکه شما میتواند متشکل از افراد مختلفی باشد، ازجمله:
• همکاران • خانواده • دوستان • اساتید یا دانشجویان همکار • افراد حرفهای درزمینهٔ شما • مشتریان یا فروشندگان • آشناییهای شخصی • افرادی که در کلیسا، ورزشگاه یا سایر مراکز اجتماعی محلی خود میبینید
تماسهای بالقوهای در همهجا وجود دارند، و استفاده حداکثری از چنین ارتباطاتی میتواند بهطور قابلتوجهی برای شغل شما مفید باشد.
گسترش عمدی و حفظ شبکه خود یکی از مهمترین اقداماتی است که میتوانید برای افزایش شانس موفقیت حرفهای خود انجام دهید.
شبکهسازی به شما امکان میدهد به فرصتهایی دسترسی داشته باشید که ممکن است بهتنهایی نتوانید پیدا کنید.
شبکه شما این پتانسیل را دارد که بینشی در زمینههای مختلف به شما ارائه دهد، اطلاعاتی در مورد آنچه کارفرمایان بالقوه به دنبال آن هستند و توصیههایی در مورد اینکه چگونه میتوانید ازنظر حرفهای پیشرفت کنید.
اگر مایل به ایجاد و حفظ رابطه هستید، یک تماس واحد میتواند شمارا به جلسات یا مصاحبه با چندین شرکت سوق دهد بدون اینکه مجبور باشید برای ایجاد ارتباط در هر یک از آنها کارکنید.
شبکه مؤثر میتواند در زمان، تلاش و استرس شما صرفهجویی کند، بنابراین دانستن نحوه استفاده مؤثر از آن میتواند ابزار قدرتمندی برای پیشرفت حرفهای شما باشد. شبکهسازی میتواند از سه طریق خاص مفید باشد:
یکی از واضحترین مکانها برای رشد شبکه شما در محل کار شما است. ارتباطاتی از این قبیل میتوانند به شما سرنخهای شغلی، راهنمایی و آموزش عملی ارائه دهند.
اگر زمان و تلاش خود را برای شناخت همکاران خود اختصاص دهید، آنها این پتانسیل را دارند که به شما در پیشرفت شغلی فعلی یا انتقال به شغل جدید کمک کنند.
سرپرستان میتوانند توصیهنامه بنویسند، مدیران میتوانند اطلاعات داخلی در مورد یک افتتاحیه در بخش دیگر به شما بدهند و همکاران قبلی میتوانند شمارا به کارفرمای جدید خود معرفی کنند.
شبکه محل کار شما همچنین میتواند به شما بهعنوان یک حرفهای و بهعنوان یک کارمند کمک کند.
مربی که مایل به مشاوره و راهنمایی شما باشد میتواند به شما کمک کند تا به بلوغ و تجربه برسید.
یک همکار که مهارت فنی خاصی دارد ممکن است مایل به آموزش به شما باشد.
این فرصتها برای بهبود خود در محل کار میتواند شمارا به کارمندی ارزشمندتر و کاندیدای جذابتر برای جستجوهای شغلی آینده تبدیل کند.
جستجوی فرصتهایی برای گسترش شبکه محل کارتان بهآسانی شروع یک مکالمه در اتاق استراحت است.
با همکاران خود تماس بگیرید و سابقه حرفهای، نقش آنها در شرکت و اهداف شغلی آنها را بیابید.
آشنایی با آنها به شما اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه میتوانند به شما کمک کنند و اینکه چگونه میتوانید از آنها بهرهمند شوید به شما میدهد.
توسعه شغلی اساساً نقشهای از سفر شغلی شما است. با تحصیل شما شروع میشود و با بازنشستگی به پایان میرسد.
توسعه شغلی شامل مهارتهایی است که از تحصیلات رسمی و غیررسمی خود کسب کردهاید، تجربهای که در اولین شغل خود به دست آوردهاید و فرصتهای پیشرفتی که در موقعیت فعلی خود دارید.
شبکهسازی یکی از مؤثرترین روشها برای تسریع سرعت پیشرفت شغلی شما و فراهم کردن فرصتهای جدید برای موفقیت است.
کارفرمای شما ممکن است فرصتهای رسمی برای پیشرفت شغلی، مانند دورههای آموزشی، سمینارها یا آزمونهای صدور گواهینامه در اختیار شما قرار دهد.
بااینحال، بیشتر مسئولیت توسعه حرفهای بر عهده شماست. راههای مختلفی وجود دارد که میتوانید از شبکه حرفهای خود برای پیشرفت شغلی استفاده کنید.
برای مثال، میتوانید دوستی را که برای یک رقیب کار میکند، زیر سؤال ببرید، یکی از دورههای استاد سابق خود را بررسی کنید یا با کارفرمای خود ملاقات کنید تا در مورد اهداف شغلی خود با قهوه صحبت کنید.
توسعه شغلی برای کسانی که به دنبال رشد حرفهای هستند بسیار مهم است و استفاده از شبکه شما میتواند ابزار ارزشمندی باشد.
سعی کنید کسانی را در شبکه خود شناسایی کنید که ممکن است بتوانند مهارتها و تجربیات جدیدی را در اختیار شما قرار دهند.
برقراری ارتباط با مخاطبینی که در زمینههای مختلف و در سطوح مختلف کار میکنند، میتواند به شما کمک کند تا حرفهای آگاهتر و توانا شوید.
اگر متصل و درگیر بمانید، هرگز نمیدانید چه زمانی یک فرصت توسعه هیجانانگیز ممکن است خود را نشان دهد.
3. اهمیت شبکهسازی در هنگام جستجوی کار
رایجترین زمان برای استفاده از شبکه شما در طول جستجوی شغل است، زیرا بسیاری از موقعیتها با استفاده از مخاطبین شخصی بهجای تبلیغات پر میشوند.
اگر به دنبال شغل جدیدی هستید، تقریباً مطمئناً شبکه شما قدرتمندترین ابزار شما است.
شبکه شما میتواند سرنخهای شغلی، نامههای مرجع، مشاوره جستجوی شغل و بینش در زمینههای جدید را در اختیار شما قرار دهد.
بنابراین، قبل از اینکه رزومه خود را برای افراد غریبه ایمیل کنید، باید آن را با برخی از امیدوارکنندهترین مخاطبین خود به اشتراک بگذارید.
یکی از بهترین روشها برای استفاده از شبکه در هنگام جستجوی شغل، رسانههای اجتماعی است.
اگر با حلقههای اجتماعی خود در قسمت حرفهای آنلاین خود و سایر بخشها این واقعیت را به اشتراک بگذارید که به دنبال کار هستید، بهاحتمالزیاد فردی در لیست مخاطبین شما از یک موقعیت باز آگاه است.
امکانات استفاده از شبکه شما برای کاریابی گسترده است.
بهعنوانمثال، ممکن است رزومه خود را برای یک مخاطب خاص که درزمینهٔ موردعلاقه شما کار میکند یا برای یک همکار که در یک ایالت دیگر ارتباط دارد، ارسال کنید.
اگرچه ممکن است تغییر شغلی آینده را پیشبینی نکنید، اما همچنان ایده خوبی است که شبکه خود را بهطور مداوم حفظ کنید.
شما هرگز نمیدانید چه زمانی ممکن است نیاز به یافتن سریع یک موقعیت جدید داشته باشید، و روابط نزدیک با مخاطبین شما میتواند بهترین شانس شما برای یک تغییر شغلی موفق باشد.
اگر بهطور منظم زمان و تلاش خود را برای شبکه حرفهای خود سرمایهگذاری کنید، میتوانید در صورت نیاز از منابع آن استفاده کنید.
این توصیه را در مورد نحوه استفاده مؤثر از شبکه حرفهای خود در نظر بگیرید:
1- به دنبال افراد مناسب باشید
با افرادی تماس بگیرید که میتوانند کمک خاصی را که نیاز دارید به شما ارائه دهند.
اگر به یک زمینه متفاوت علاقه دارید، با دوستان یا اعضای خانواده که در آن صنعت کار میکنند ارتباط برقرار کنید.
اگر امیدوارید به بخش جدیدی در محل کار خود بروید، با همکاران خود که بخشی از آن تیم هستند صحبت کنید.
شما هرگز نمیدانید چه کسی ممکن است در آینده به شما کمک کند، بنابراین مطمئن شوید که با افرادی که در صنایع و موقعیتهای مختلف کار میکنند ارتباط برقرار کنید.
2- فعال باشید
پرورش شبکه شما در تمام طول سال برای حفظ ارتباطات مفید بسیار مهم است.
اگر ناگهان به دوستی پیام دهید که از دوران دبیرستان با او صحبت نکردهاید، ممکن است نخواهند شمارا به کارفرمای خود توصیه کنند.
حفظ روابط دلپذیر با شبکه گسترده خود همیشه، حتی فقط با ارسال یک ایمیل کوتاه برای سلام کردن، بهترین راه برای اطمینان از اینکه آنها مایل به کمک در مواقع نیاز هستند.
3- نحوه ارائه و دریافت ارزش را بدانید
پیگیری آنچه مخاطبین مختلف در شبکه شما میتوانند به شما ارائه دهند بسیار مهم است.
باید به خاطر داشته باشید که کدامیک از همکاران قبلی شما اکنون در امور مالی کار میکند یا کدامیک شروع به تدریس فلسفه کردهاند.
به همان اندازه مهم این است که بدانید چه چیزی را بهعنوان مخاطب ارائه میدهید.
در حالت ایدهآل، شبکهسازی باید برای دو طرف سودمند باشد، بنابراین مطمئن شوید که به شبکه خود بگویید چگونه میتوانید به آنها کمک کنید.
اگر شما مایل به حمایت از دوستان خود هستید، آنها بهاحتمالزیاد لطف خود را جبران خواهند کرد.
4- از منابع خود استفاده کنید
به دلیل فناوری، حفظ یک شبکه حرفهای آسانتر شده است. اینترنت منبع ارزشمندی برای ایجاد، پرورش و برقراری ارتباط با مخاطبین شماست.
از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی برای ارتباط با حرفهایها در منطقه خود، برای برقراری ارتباط مجدد با دوستان قدیمی و شروع گفتگو با افرادی که در حین کار با آنها ملاقات میکنید، استفاده کنید.
ارسال یک درخواست دوستی یا یک پیام کوتاه به یک مخاطب جدید ممکن است به آنها کمک کند تا شمارا به خاطر بسپارند و آنها را تشویق کنند تا به دنبال یک رابطه متقابل باشند.
5- به دنبال رویدادهای شبکهسازی باشید
معاشرت شخصی هنوز بهترین شانس شما برای ایجاد یک شبکه موفق است.
شرکت در میکسرهای شرکت، استراحتگاههای شرکتی یا رویدادهای اجتماعی شمارا در معرض انواع مخاطبین مهم قرار میدهد.
بهاحتمالزیاد، سایرین در رویدادها نیز شبکه خواهند بود و از تبادل کارت ویزیت یا اطلاعات تماس خوشحال خواهند شد.
برای یافتن رویدادهای امیدوارکننده، از تقویم اجتماعی شرکت خود، برنامه زمانبندی مجدد دانشگاه خود و صحنه اجتماعی جامعه خود آگاه باشید.