نقش کوچ در استعدادیابی

نقش کوچ در استعدادیابی

امروز قصد داریم در مورد کوچ استعدادیابی باهم صحبت کنیم. اول از همه بهتره که ببینیم کوچ به چه کسی می‌گویند؟

به چه کسی کوچ Coach گفته می‌شود؟

کوچ به کسی گفته می‌شود که با استفاده از مهارت کوچینگ و دانش و اطلاعاتی که به دست آورده، سعی می‌کند که مراجعه‌کنندهٔ خود را از درگیری‌های ذهنی که دارد رها کند و با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌های مشخصی سعی کند روند زندگی کاری یا شخصی فرد را بهبود بخشد.

کوچ یک مشوق، همراه مطمئن، شونده‌ای آگاه و فعال و حامی است که فرد را به چالش کشیده و صادقانه موارد و مسائل مربوط به فرد را به او گوشزد می‌کند. او با هدف رساندن فرد به شرایط مطلوب با مراجعه‌کننده وارد گفتگو شده و به فرد کمک می‌کند تا برای اهداف ارزشمند تلاش کند.

اساس کار کوچ را در ابتدا گوش شنوا و در ادامه مکالمه شکل می‌دهد. او در ابتدا با طرح سؤالاتی اطلاعات لازم را از مراجعه‌کننده دریافت کرده و سپس بر اساس همین سؤالات مکالمه‌ای را شکل می‌دهد که می‌تواند جواب بسیاری از درگیری‌ها و راهکاری برای رفع مشکلات باشد.

درواقع کوچ به ذهن و دغدغه‌های مراجعه‌کنندهٔ خود نظم می‌دهد و همین کار باعث می‌شود که فرد بتواند اهداف اصلی را از دغدغه‌های پراکنده تشخیص داده و برای آنها برنامه‌ریزی کند.

  تعریف کلی کوچینگ Coaching

تعریف کلی کوچینگ Coaching

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از کوچینگ ارائه دهیم می‌توانیم بگوییم، کوچینگ مجموعه‌ای از مطالب مدیریتی، روانشناسی، فلسفی و حتی ورزشی است که کوچ Coach با استفاده از این دانش و اطلاعات به افراد کمک می‌کند تا درگیری‌های ذهنی، مسائل کاری و یا زندگی خود را پشت سر بگذارند.

درواقع کوچینگ یک حرفه و مهارت است که با گذراندن دوره‌های آموزشی هم می‌توان به دست آورد.

 

مثالی برای شرح کاری کوچ

فرض کنید برای تغییر شغل خود چند پیشنهاد مختلف از مجموعه‌های مختلف دارید. بااینکه تحقیقات لازم برای شناخت بیشتر هر یک از این محیط‌ها و خود موقعیت شغلی انجام داده‌اید اما بازهم برای انتخاب آنها مردد هستید.

در این نقطه می‌توان به کوچ مراجعه کرد و تمام مسائل را برای او شرح داد. در مکالمه‌ای که بین شما و کوچ شکل می‌گیرد، نقاطی روشن می‌شود که شاید چندان به آن توجه نداشته‌اید.

درواقع این مکالمه به شما کمک می‌کند که در انتخاب مقصد نهایی دقیق‌تر عمل کرده و همه جوانب را بهتر بررسی کنید.

درنهایت انتخاب با شماست و کوچ به‌جای شما انتخاب نخواهد کرد. اما بعد از مکالمه خود با او می‌دانید که می‌خواهید کدام راه را انتخاب کنید و دلایل روشنی هم برای انتخاب خود دارید.

 

معنی اصلی استعدادیابی چیست؟

کسانی را دیده‌اید که می‌گویند فلانی خیلی با استعداده؟ یا مثلاً تو، توی فلان رشته استعداد نداری؟ بله حتماً دیدید. این نوع جملات را معمولاً از زمانی که چشم به این دنیا باز کردیم شنیدیم.

از پدر و مادرهایمان گرفته تا معلمانی که خیلی‌ها را به خاطر داشتن هوش ریاضی بااستعداد خطاب کرده‌اند و… اما سؤال اصلی اینجاست که، معنای واقعی استعدادیابی چیست؟ به چه افرادی بااستعداد می‌گویند؟ چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

  معنی استعداد یعنی چه؟

معنی استعداد یعنی چه؟

استعدادها برتری‌های ذاتی، توانایی‌های ویژه برای انجام کار، یادگیری نحوه انجام دادن کار، و انجام برخی از کارهای خاص به‌سرعت و راحتی می‌باشند.

استعداد یعنی یادگیری یک مهارت با صرف انرژی کمتر و زمان کمتر.

تعریف استعدادیابی در روانشناسی:

ملانی کلاین در کتاب راهنمای سنجش‌های روانی می‌گوید که: استعداد، مجموعه‌ای از توانایی‌هایی است که در فرهنگ‌های خاص، باارزش به شمار می‌رود.

تفاوت بین خلاقیت و استعداد چیست؟

خلاقیت چیست؟ خلاقیت یعنی ارائه فکر و طرح نو برای رشد یا ایجاد کارهای مختلف و در اصطلاح به خلق و ایجاد افکار نو و ایده‌های جدید در ذهن (در زمینه شغلی، اجتماعی و …) را

خلاقیت و به فردی که این ایده‌ها را خلق می‌کند خلاق یا ایده پرداز می‌گویند.

همه انسان‌ها از بدو تولد دارای استعدادهایی هستند، یا می‌توان گفت هیچ فرد بدون استعدادی وجود ندارد و هر فردی در زمینه خاصی استعدادی دارد؛

درواقع خداوند عدالت را رعایت نموده و به هر فرد استعدادی داده است و کافیست ما آن را کشف کنیم و در پرورش آن تلاش کنیم.

در شرایط متغیر کنونی، خلاقیت راه موفقیت افراد است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

روانشناس‌ها استعداد را به دو دسته تقسیم‌بندی کردند:

  1. استعدادهای خاص
  2. استعدادهای عمومی

استعدادهای خاص در موقعیت‌های خاص ارزش دارند. مثلاً استعداد موسیقی برای کسی که قصد دارد در موسیقی تخصص پیدا کند، اهمیت دارد.

و برعکس، استعدادهای عمومی در موقعیت‌های مختلف باارزش هستند. برای مثال استعداد کلامی در تدریس بیشتر از کشاورزی اهمیت دارد.

  تلاش بیهوده برای استعدادیابی

تلاش بیهوده برای استعدادیابی

یک اشتباه دیگری که معمولاً والدین در کشف استعداد درونی فرزندانشان مرتکب می‌شوند، فرستادن کلاس‌های غیرضروری و بی‌اثر است.

دیده شده که والدین برای این‌که کاری کنند فرزندشان در حیطه‌های بیشتری استعداد داشته باشد، از صبح که از خواب بیدار می‌شود، او را به کلاس‌های مختلفی ازجمله: فوتبال، موسیقی، زبان، شنا و… می‌فرستند و تمام‌وقت او را پر می‌کنند.

من یک سؤال از این والدین دارم: آیا بااین‌همه مشغله که برای فرزند خود درست می‌کنند، او می‌تواند در حیطه‌ای موفق شود؟

اصلاً وقتی برای او می‌ماند که بخواهد روی استعدادش کار کند؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در کشف استعداد در موضوعی خاص، این است که ببینید به آن موضوع علاقه دارید یا خیر!

وقتی شما به آن علاقه داشته باشید، مسلماً با شوق ‌و ذوق بیشتری به سمت آن می‌روید و درنهایت هم، نتایج بهتری خواهید گرفت.

کوچ استعدادیابی

کوچ می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بتوانید استعداد خود را پیدا کنید و طبق علاقه خود در مسیر درست قدم بردارید.

شما با داشتن یک کوچ و همراه قادر هستید درزمان کوتاه استعداد خودتان را کشف کنید و در مسیر استعداد و علاقه خود مشغول باشید.

نویسنده: جناب آقای علی قربانی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)