در این مطلب بسیار مهم قصد داریم در مورد مهمترین ابزارهای کسبوکار در شروع هر تجارت صحبت کنیم.
راهاندازی یک کسبوکار فعالیتی چالشبرانگیز برای هر فرد محسوب میشود و مشکلات زیادی بر سر راه کارآفرینان در مسیر خلق فرصتهای کاری قرار دارند.
این افراد معمولاً ایده خوب و در بعضیاوقات بدون رقیب در بازار دارند، ولی قادر به اجرایی کردن آن نیستند.
شروع یک کسبوکار ساده و راحت نیست.
یک کارآفرین برای رسیدن به رفاه اقتصادی و کسب درآمد بیشتر میبایست انرژی بیشتری صرف نماید و باید توانایی مقابله با مشکلات، محدودیتها و شکستها را داشته باشد.
شروع یک کسبوکار جدید، ریسکهای زیادی به همراه دارد که با برنامهریزی و انتخاب درست میتوان شانس موفقیت را بالا برد.
برای راهاندازی هر کسبوکار یا استارتاپی یک سری ابزار اصلی وجود دارد که اصلیترین الزامات عبارتاند از:
1-ایده 2-سرمایه 3-تیم 4-بیزینس پلن 5-زمان
ایده:
واژه ایده ازجمله واژههای کلیدی در بحث کارآفرینی و ایجاد کسبوکار جدید است.
صاحبان ایده، گاهی حتی جرئت نمیکنند که جزئیات ایده خود را بگویند و معتقدند که ایده، تمام داشتههای آنهاست.
ایده میتواند یک کار جدید یا یک دید جدید نسبت به مشکلات مشتریان باشد.
برای پیدا کردن ایده باید در میان جمعیت و مردم به دنبال نیازها و مشکلات مردم بود.
پس مهمترین چیز در مورد ایده میتواند این باشد که:
ایده هرکجا که مشکلی وجود دارد، پیدا میشود.
اما مهمتر از ایده، اجرای خود ایده است. یعنی پیادهسازی و تجاریسازی ایده است.
همه ما هزاران ایده را در سر داریم اما شاید نتوانیم آنها اجرا کنیم.
کسانی که خود را صاحب ایده میدانند، عموماً معتقدند که بخش عمده ملزومات کارآفرینی را دارند و تنها جز کوچکی باقیمانده و آن سرمایه است.
سرمایه: برای راهاندازی هر کسبوکار و استارتاپی اصلیترین ابزار سرمایه است. بدون سرمایه امکان راهاندازی خط تولید و یا فعال کردن ایده میسر نمیباشد. برحسب اندازه کسبوکار، مقدار سرمایه فرق میکند و باید بااحتیاط در خصوص مقدار سرمایه و پیشبینی آن حساب کرد چون یکسری مخارج وجود دارد که ناخواسته به وجود میآیند. بهتر است حداقل 20 درصد بیشتر از برآورد اولیه، سرمایه در نظر گرفته شود.
تیم:
برای راهاندازی یک کسبوکار بهطور حتم به یک تیم از همکاران اجرایی متناسب با کسبوکار خود نیاز دارید.
داشتن یک تیم هماهنگ و پویا آنقدر اهمیت دارد که بسیاری آن را مهمتر از ایده کسبوکار میدانند.
شما در هر حوزهای که باشید به افرادی نیاز دارید که به شما در رشد کسبوکارتان کمک کنند و بهترین عملکرد را در انجام فرایندهای کاری شما از خود برجای بگذارند و پایه ریز آن کسبوکار میباشند.
در هر تیم باید با توجه به روحیات و تخصص کاری، وظایف مشخص گردد نه برحسب احساسات و نسبت فامیلی.
هیچ کسبوکار متوسط یا بزرگی بدون داشتن تیم نمیتواند موفق شود.
پس اعضای تیم کاری را با دقت و حساسیت بالا انتخاب کنید.
بیزینس پلن:
نقشه یا همان بیزینس پلن درواقع نقشه راه ما میباشد و اهداف و جزئیات نحوه برنامهریزی شمارا برای دسترسی به اهدافتان مشخص میکند.
در بیزینس پلن وظایف هرکس، مراحل کار، زمانبندی و بودجهبندی مشخص میگردد.
قبل از شروع کار حتماً نقشه یا بیزینس پلن و وظایف هرکس مشخص گردد.
زمان:
زمان معمولاً در هر کسبوکاری کمتر دیده میشود و چون هر کارآفرینی تا ایدهای به ذهنش رسید سریع شروع به فعالیت میکند بدون در نظر گرفتن زمان مناسب.
در تمام شرکتهای موفق اصلیترین دلیل موفقیت، زمان راهاندازی مناسب عنوان شده است، اما این یکطرف قضیه میباشد.
درواقع در بیشتر اوقات، استارتاپ هایی بودهاند که در وهله اول به دلیل اجرا در زمان نامناسب شکستخوردهاند.
دومین اولویت برای راهاندازی کسبوکار تیم ورک میباشد. درواقع بعد از زمان نامناسب، همکاران نامناسب یکی دیگر از دلایل شکست کسبوکار است.
در شرکتهای نوپا وجود تیم قوی همکاران باعث رشد سریع و پیشرفت مناسب شده است.
سومین عامل موفقیت کسبوکارهای موفق و همچنین شکست استارتاپ های ناموفق به ایده مربوط میشود.
اگر ایده در زمان نامناسب یا بهوسیله تیم کاری ضعیف اجرایی شود، حتماً شکست خواهد خورد. و اگر یک ایده در زمان مناسب با یک گروه کارکشته انجام شود حتماً موفق میشود. دلیل این حرف در ورود یا خروج یک تیم یا حتی یک شخص مشخص میباشد.
چهارمین دلیل موفقیت یا شکست کسبوکار نوپا نقشه یا همان بیزینس پلن میباشد. جایی که افراد خبره به همراه یک ایده خوب، یک نقشه مناسب برای اجرا دارند.
آخرین عامل سرمایه است، در یک زمان خوب با یک گروه و تیم قوی به همراه یک ایده مناسب، هر سرمایهگذاری حاضر به شراکت و سرمایهگذاری در طرح کسبوکار شما میشود.
موفقیت در کسبوکار هم مانند موفقیت در هر کاری نیازمند ابزارهایی است، که در کسبوکار این ابزارها از جنس یادگیری هستند.
یادگیری یکی از مؤلفههای اصلی موفقیت کارآفرینان موفق است. بهگونهای که موفقترین افراد در کسبوکار روزانه خود چندین ساعت را صرف مطالعه و یادگیری میکنند.
امروزه بیش از هرزمانی یک کارآفرین نیازمند آن است که پنج ابزار موفقیت کسبوکارش را یاد بگیرد و در کسبوکارش به کار ببرد.
امروز مشتریان مانند سابق نیستند سطح انتظارات آنها با چند سال گذشته دیگر قابلمقایسه نیست.
پیشرفت فناوری و تکنولوژی باعث شده است سطح انتظارات و توقعات مشتریان بهسرعت رشد کند بهطوریکه برای آنها دریافت بهترین خدمات و بهترین رفتار امری طبیعی است.
اگر میخواهید تبدیل به فرد موفق در کسبوکار خود شوید از همینالان خود و تیم خود را به این پنج ابزار مجهز کنید.
نویسنده: جناب آقای آرش بختیاری از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفهای کسبوکار ویدان