استراتژیهای بازاریابی ایمیلی راهی برای استفاده از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات در حین ایجاد روابط با مشتریان یا مشتریان بالقوه است.
در اصل، این همان پست مستقیم است که بهجای خدمات پستی بهصورت فیزیکی، بهصورت الکترونیکی انجام میشود.
در مورد مزایای بازاریابی ایمیلی، همراه ما باشید تا روشهای انجام صحیح آن و مقایسه آن با سایر اشکال بازاریابی را بیاموزید.
استراتژیهای بازاریابی ایمیلی چیست؟
هر بار که یک شرکت ایمیلی ارسال میکند، علاوه بر تأیید سفارش و پاسخ مستقیم به سؤالات مشتریان، میتوان نوعی بازاریابی ایمیلی نیز در نظر گرفت.
استراتژیهای بازاریابی ایمیلی بخشی از بازاریابی اینترنتی است که بازاریابی آنلاین از طریق وبسایتها، رسانههای اجتماعی، وبلاگها و موارد دیگر را در برمیگیرد.
ایمیل مارکتینگ میتواند شامل خبرنامههایی با بهروزرسانیهای شرکت یا تبلیغات فروش و معاملات انحصاری مشترک باشد.
ارسال ایمیل همچنین ممکن است برای به اشتراک گذاشتن یک پیام کلی از طرف شرکت باشند، مانند زمانی که یک حادثه برای شرکت، اتفاق میافتد.
در بهترین حالت، ایمیل مارکتینگ به شرکتها اجازه میدهد تا به مشتریان خود اطلاع دهند و پیامهای بازاریابی خود را برای مخاطبان خود آماده کنند.
در بدترین حالت، این نوع بازاریابی میتواند مشتریان را با ایمیلهای اسپم (مزاحم)، دائماً دور کند.
راهاندازی و ردیابی یک کمپین ایمیل مارکتینگ آسان است و این نکته باعث شده تا برای مشاغل کوچک قابلدسترسی باشد.
بهعنوانمثال، میتوانید گزینه ثبتنام در خبرنامه را به وبسایت خود اضافه کنید.
هنگامیکه افراد ثبتنام میکنند، میتوانید خبرنامههایی را برای مخاطبان رو به رشد و فعال خود ارسال کنید.
همچنین میتوانید مشتریان را از حسابهای رسانههای اجتماعی خود به خبرنامه هدایت کنید.
نکته: دو مزیت بزرگ بازاریابی ایمیلی هزینه و سهولت آن است.
در مقایسه با انواع دیگر بازاریابی، بازاریابی ایمیلی، راهی ارزان برای تبلیغ شرکت شما و محصولات یا خدمات آن است.
یک خبرنامه معمولی روشی ساده و مؤثر برای ارسال بهروزرسانیهای مربوط به شرکت، رویدادهای آینده و پیشنهادهای ویژه است.
نرمافزار ایمیل همچنین برنامهریزی ایمیلهای تبلیغاتی خودکار را برای مشتریانی که اخیراً خرید نکردهاند، آسانتر میکند.
بازاریابی ایمیلی به شما این امکان را میدهد که گروههای خاصی از مشتریان یا حتی افراد خاصی را هدف قرار دهید.
ارائه پیشنهادهای ویژه تولد به مشتریان برای کالاها یا خدمات، یکی از راههای انجام این کار است.
برای مثال، یک رستوران میتواند در روز تولد مشتریان، ایمیل بفرستد و 50 درصد تخفیف برای پیشغذاها ارائه دهد.
این نوع سفارشیسازی به کسبوکار کمک میکند تا رابطه خود را با مشتری را توسعه دهد و یا حفظ کند و این میتواند منجر به افزایش فروش و وفاداری مشتری شود.
در عصر رسانههای اجتماعی، لغو اشتراک از ایمیلها وسوسهانگیز است.
بااینحال، شواهد آماری وجود دارد که نشان میدهد این یکی از جنبههای مهم تلاشهای بازاریابی است.
مثلاً:
• کارشناسان شرکت بازاریابی ایمیلی Litmus تخمین میزنند که بازاریابی ایمیلی به ازای هر 1 دلار خرج شده بهطور متوسط 42 دلار برمیگرداند.
• یک مطالعه نشان داد که 59٪ از پاسخدهندگان در هنگام تصمیمگیری برای خرید تحت تأثیر ایمیل قرار گرفتند.
• مطالعه بیش از 1 میلیارد جلسه خرید در سال 2019 نشان داد که بازاریابی ایمیلی دارای نرخ تبدیل 2.3٪ است، در مقایسه با 1٪ برای رسانههای اجتماعی.
یکی از مزیتهای بزرگ ایمیل نسبت به رسانههای اجتماعی این است که مشتریان بیشتر از رسانههای اجتماعی، ایمیل میبینند.
فقط پست کردن چیزی در شبکههای اجتماعی به این معنی نیست که هرکسی که بخواهد پیام شمارا ببیند، آن را خواهد دید.
بااینحال، ایمیل تا زمانی که خوانده نشود (یا حذف شود) در صندوق ورودی باقی خواهد ماند.
در حالت ایدهآل، بازاریابی ایمیلی باید همراه با رسانههای اجتماعی باشد.
افزودن دکمههای لایک یا اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی به بازاریابی ایمیلی، راهی اضافی برای ارتباط با برند شما به مشتریان میدهد.
گزیدههایی از بازخورد مثبت طرفداران رسانههای اجتماعی را میتوان در ایمیلها گنجاند و پستهای رسانههای اجتماعی میتوانند مشتریان را به خبرنامههای ایمیل شما هدایت کنند.
اگر بازاریابی ایمیلی بهدرستی انجام شود، میتواند درآمد شمارا به میزان قابلتوجهی افزایش دهد.
این یک راه عالی برای ترغیب افراد به بازدید و بازدید مجدد از وبسایت یا وبلاگ شما است. ترافیک بیشتر معمولاً معادل درآمد بیشتر است.
بازاریابی ایمیلی مؤثر نیاز به تلاش دارد. در اینجا چند استراتژی برای استفاده حداکثری از کمپینهای بازاریابی ایمیلی آورده شده است.
1- لیست خود را ایجاد کنید
تنها کاری که با ارسال یک ایمیل ناخواسته انجام میدهید این است که اکثر افرادی را که امیدوار بودید به مشتری تبدیل کنید، کنار بگذارید.
چه از طریق وبسایت خود، در فروشگاه شما یا در یک رویداد، مشخص کنید که مشتریان چه زمانی ایمیلهای شمارا دریافت میکنند.
2- از قانون پیروی کنید
ارسالکنندگان ایمیل باید به قوانین پایبند باشند.
این قوانین شامل یک موضوع غیر گمراهکننده، ارائه راهی واضح برای لغو اشتراک و درج نام و آدرس شما در انتهای ایمیلها میشود.
3- پیامهای متنوع ارسال کنید
همیشه آگهی تبلیغاتی نفرستید.
از ایمیلهای خود برای ارتباط با مشتریان با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود یا دیگران استفاده کنید و به آنها توصیهها و دیدگاههایی بدهید که میتوانند قدردانشان باشند.
اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید که به آنها امکان میدهد درباره شما و شرکت شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.
4- به مشترکین خود احترام بگذارید
با لیست مخاطبان خود خوب رفتار کنید. به یاد داشته باشید که افرادی که با آنها در ارتباط هستید اطلاعات خود را با اعتماد در اختیار شما گذاشتهاند.
آنها سزاوار احترام شما هستند.
اگر میخواهید فرصتی داشته باشید تا آنها را از مشتریان به طرفداران و حتی وفاداران برند خود تبدیل کنید، به آنها احساس خاص بودن بدهید.
5- به برنامه زمانبندی پایبند باشید
اگر در حال تهیه خبرنامه هستید، به یک برنامه زمانبندی پایبند باشید.
ارسال ایمیل در همان روز (یا روزهای) هر هفته به مشترکین شما کمک میکند تا بدانند چه چیزی و چه زمانی از شما انتظار دارند.
6- بهینهسازی برای دستگاههای تلفن همراه
نظرسنجیهای تحلیلگران بازاریابی با Litmus بهطور مداوم نشان میدهد که کمتر از نیمی از ایمیلها در دستگاههای تلفن همراه باز میشوند.
این به این معنی است که اگر ایمیل شما بهدرستی در سیستمعاملهای تلفن همراه نمایش داده نشود، نیمی از مخاطبان شما فکر میکنند که این ایمیل بیجهت و بدون هدف است و آن را باز نمیکنند.