همگام بودن با اهداف، تصمیمگیریهای بزرگ و هدایت کارکنان و... ازجمله وظایف و مسئولیتهای مدیرعامل حرفهای و رهبران سازمانها است.
اما بزرگترین چالشهایی که مدیران عامل و رهبران سازمانها با آنها مواجهاند، چیست؟ چه چیزی بیشتر روی آنها تأثیر میگذارد؟
از 11 مدیرعامل خواستهشده است که بزرگترین چالشهای مربوط به نقش آنها در سازمانهایشان را، نام ببرند.
Goly Oy یک شرکت نوپای فنلاندی است که یک بستر موبایل ایجاد کرده است و استعدادها و مشاغل را با فرصتهای نزدیک به هم مرتبط میکند.
بنیانگذار و مدیرعامل آن، اولادیمجی جوزف فکایود گفت: یافتن افراد با مهارتهای ترکیبی مناسب و داشتن انگیزه کارآفرینی، یک چالش است.
این امر هنگامی اهمیتش بیشتر آشکار میشود که سازمان منابع محدودی داشته باشد.
ممکن است برای شرکتهایی که تیمهای دورکاری را گرد هم میآورند، دشوارتر باشد.
سادهسازی روند کار، ایجاد اعتماد در بین کارمندان و ایجاد همافزایی دشوارتر است.
جذب افراد باصلاحیت و شرکای مناسب، تنها مشکل شرکتهای نوپا نیست. این مسئله برای شرکتهای متوسط نیز، مشکلساز است.
بهعنوانمثال: NovaStor نووا استور پیشرو و رهبر بینالمللی ارائهدهنده راهحلهای نرمافزاری حفاظت از دادهها و در دسترس در هامبورگ آلمان است.
مدیرعامل آن، استفان یوتزینگر، گفت اگر استخدام افراد بامهارت بالا آسان باشد، آنها میتوانند به نتایج بهتری برسند.
بنابراین NovaStor سرمایهگذاری زیادی درزمینهٔ آموزشوپرورش میکند.
آنها میبینند که افراد بااستعداد، باانگیزه و با تحصیلات عالیه کارکنان بهتری هستند، که این امر منجر به شرکت بهتر میشود
QuinScape: یک ارائهدهنده راهحل نرمافزاری در آلمان است که هدف آن سادهسازی فرآیندهای تجاری و تعاملات دپارتمان است.
Gero Pesser، مدیرعامل شرکت QuinScape، تأیید میکند که استخدام نیز مسئله اصلی شرکت آنها است.
با توجه به محدودیتهای بودجهای که دارند، یافتن افراد مناسب برای آنها دشوار است.
بعد از یافتن کارمندان مناسب و ساختن تیم مناسب، قدم بعدی انگیزه دادن به آنها است.
ایجاد انگیزه در افراد در شرایط دشوار، حفظ و توسعه و مدیریت تنوع، برای بسیاری از شرکتها، چالش بزرگی است.
یک شرکت سرمایهگذاری مستقر در مونیخ به نام Testbirds دراینباره حرفی برای گفتن دارد.
مدیرعامل حرفهای آن، گئورگ هانسباوئر، میگوید: چالش شماره یک او، حفظ انگیزه کارکنان است.
وی معتقد است، هرچقدر بتوان کارکنان خود را بیشتر هدایت و متمرکز کرد، عملکرد آنها بهتر خواهد بود.
این امر در مورد کریستین هان، مدیرعامل Hubject نیز صدق میکند.
Hubject یک شرکت سهامی مستقر در برلین است که توسط شرکتهای پیشرو درزمینهٔ انرژی، فناوری و خودروسازی تأسیسشده است.
کریستین میگوید که یکی از بزرگترین چالشهای او "ایجاد تیمی از افراد باانگیزه و سازگار با موفقیت شرکت است.
ازجمله افرادی که میتوانند چیزهای جدیدی به من بیاموزند.
" کریستین کاملاً معتقد است که انگیزه و داشتن کار تیمی عالی، برای موفقیت هر شرکتی ضروری است.
مدیریت رشد و توسعه سازمان یا مقیاسپذیری نیز یکی از بزرگترین چالشهای مدیرعامل حرفهای است.
هر شرکتی ممکن است آغاز کار خوبی داشته باشد.
اما در صورت عدم توانایی در مقیاسپذیری همگام با رشد خود، ممکن است با موانعی مواجه شود یا محکومبه فنا شود.
راینر کوپیتز، مدیرعامل فناوری SMARTCARE B2X Care Solutions مستقر در مونیخ، چالش خود را در این مورد به اشتراک میگذارد.
چالش او استفاده از تمام فرصتهای موجود در بازار با منابع محدود (بهعنوانمثال مردم، پول و ...) است.
وی میگوید بهمحض اینکه این مشکل برطرف شود، میتوانند انتظار رشد و گسترش سریع را داشته باشند.
مدیرعامل شرکت نوا استور، استفان یوتزینگر نیز نگران اجرای استراتژی مناسب است.
هرروز، رهبران مشغول لیست طولانی از اولویتها هستند. یافتن زمان برای ایجاد، پیادهسازی و بررسی بهترین استراتژی دشوار است.
اداره یک شرکت بدون مجموعه مشخصی از اهداف و برنامههای عملیاتی قابلدستیابی، میتواند سخت و طاقتفرسا باشد.
به همین دلیل است که یک استراتژی عالی و عملی به شما کمک میکند تا تمرکز و چشمانداز روشنی ایجاد کنید.
یک استراتژی برنده برای یک رهبر در بازار بسیار مهم است.
افراد، فرایندها و فناوری سه عنصر کلیدی هستند که یک کسبوکار باید قبل از بررسی مقیاسپذیری یک تجارت، آنها را در نظر بگیرد.
شرکت تجارت الکترونیکی ویدیوی برتر هلند، Cleeng، همین چالشها را توصیف میکند.
مدیر اجرایی و بنیانگذار شرکت، ژیل دومارتینی، میگوید که چالش فعلی آنها مدیریت رشد مقیاسپذیر است.
در حال حاضر روند پیشرفت کار کند است. اما اخیراً، آنها از 17 نفر در یک سال به بیش از 30 نفر فعلی رسیدهاند.
به نظر میرسد یک رشد سالم است که باید به شرکت اجازه دهد به اهداف خود برسد.
بااینحال، سطح نیاز مشتری بسیار سریع در حال رشد است.
ژیل احساس میکند که باید بسیاری از فرایندها را ساده و سریعتر مقیاسپذیر کند درحالیکه هنوز به نوآوری و حفظ رهبری خود ادامه میدهد.
حتی اگر تجارت آنها دو برابر شود، هزینههای آنها نیز رشد چشمگیری داشته است.
نقشهای مدیریتی آنها بیشتر در داخل متمرکزشده است.
برای غلبه بر این چالش، یک شرکت باید دائماً سازمان خود را سازگار کرده و تخصص هر یک از اعضای تیم را توسعه دهد.
بهاینترتیب، هر عضو مجهز است تا فرایندهای عملکرد خود را بهینه کند و نتیجه موردنیاز برای مقیاسپذیری را فراهم کند.
آنها همچنین برای بررسی و سنجش اینکه آیا روند جدید نتیجه صحیحی را به دست میدهد، مجهز خواهند بود.
تغییر در ارتباطات تجاری، فرهنگ شرکتها، نیازهای مشتری و مقررات دولتی، بسیاری از مشاغل را مجبور به کنار گذاشتن ساختارهای سازمانی سنتی میکند.
Riccardo Sperrle، مدیرعامل شرکت Tengelmann (یک شرکت هلدینگ خردهفروشی چند برند در آلمان) این نگرانیها را دارد.
دانش و فرآیندهای موجود در دنیای دیجیتال با دانش و فرایندهای دنیای آنالوگ باستان متفاوت است.
انتقال از فرایندهای منسوخشده به فرآیندهای جدید ممکن است دشوار باشد، خصوصاً اینکه شامل آموزش مجدد کارمندان شما میشود.
مارتین سینر، مدیرعامل یک واحد استراتژیک، چالش خود را، غلبه بر سنتها در واحدهای تجاری عنوان میکند.
مارتین یکی از اعضای هیئتمدیره پیشرو iBood.com در اروپا است.
شعار iBlood.com عبارتاند از: " هرروز با بهترین پیشنهاد آنلاین در اینترنت ". دفتر مرکزی این شرکت در آمستردام هلند است.
مارتین معتقد است که اگر این چالش را پشت سر بگذارند، منجر به شفافیت بیشتر، تأثیرپذیری بیشتر، تمرکز بیشتر و ساختارهای کوچکتر خواهد شد.
کسبوکارهای موفق برندشان را با نشان دادن تواناییهای منحصربهفرد خود، میسازند.
کسبوکارها برای تمایز در بازار به یک پیشنهاد فروش منحصربهفرد نیاز دارند.
این کار مشتریان هدف را به سمت کسبوکار شما جذب میکند.
بازارهای پررونق و بخشهای تجاری ترکیبی از فرصتها و چالشها را به همراه دارند.
این به برندهای مختلف موجود در بازار بستگی دارد که روشهای خلاقانه و منحصربهفردی را برای مقابله با مشکلات بهکارگیرند.
جیانلوکا داگوستینو از چالشهای خود ازنظر تمایز و مدلهای تجاری برای ما گفت.
جیانلوکا بنیانگذار و عضو هیئت مشاوره Neomobile است.
Neomobile ابزاری برای ایجاد درآمد در ایتالیا برای توسعهدهندگان برنامهها، شبکههای تبلیغاتی و شرکتهای دیجیتال است.
هدف آن تغییر شکل مدل تجاری با افزودن یک یا دو استراتژی اضافی برای ورود به بازار است.
بااینحال، آنها در تلاشاند تا تجارت خود را از رقبا متمایز کنند.
وی معتقد است که مشکل اساسی، برنامه و زمانبندی اولیه و تعهد اندک است.
وی نتیجه میگیرد که با اصلاح مدل کسبوکار خود، میتوانید جریان درآمد جدیدی اضافه کنید.
و باعث میشود که کسبوکارها به رشد برگردند و کمتر به شغل اصلی خود وابسته باشند.
یک مدل تجاری خوب توضیح میدهد که شما چه مشکلی را برای مصرفکنندگان حل میکنید.
توضیح میدهد که چرا راهحل شما بهتر از رقبا کار میکند.
همچنین برای کسبوکار شما روشن خواهد شد که مصرفکنندگان حاضر به پرداخت چه مبلغی هستند و چه مقدار.
برای موفقیت هر ابتکار یا استراتژی، هر رهبر باید یک اولویت مشخص داشته باشد تا بتواند آن را اجرا کند.
آنها همچنین باید این مورد را برای افرادی که با آنها کار میکنند روشن کنند.
علاوه بر این، آنها باید زمان اختصاصیافته برای هر کار را مدیریت کنند.
تمرکز و اولویتبندی مهمترین جنبههای انجام کارها است.
Colada یک شرکت نرمافزاری کوچک است که در سوئیس مستقر است.
آندره سالس، بنیانگذار و مدیرعامل آن، در یکدست کردن بسیاری از موارد دچار مشکل است.
او معتقد است که این مشکل در مدیریت زمان و تفویض وظایف است. وی همچنین میگوید تعیین اولویتها نکته اصلی است.
برای حل این مسئله، او باید بهجای تلاش برای انجام همه کارها بهصورت یکباره، روی گامهای استراتژیک در جهت رشد شرکت تمرکز کند.
اندی اوون جونز دقیقاً همین مشکل را دارد.
اندی مدیرعامل حرفهای و بنیانگذار bd4travel، یک بستر رزرو آنلاین سفر در فرانکفورت آلمان است، او میگوید آنها باید تیمها را در اولویت قرار دهند.
این به معنای تعیین کارهایی است که در یک دوره معین انجام میدهند و کارهایی که انجام نمیدهند.
وی میگوید این امر باعث روشن شدن دستور کار و جلوگیری از اختلافات داخلی میشود.
بهاینترتیب، آنها بهجای اتلاف وقت، بر ارزشافزوده شرکت تمرکز میکنند.
در پایان
تصادفی نیست که بسیاری از رهبران یا مدیرعامل حرفهای با چالشهای مشترک در سازمانهای خود مواجه هستند.
مقابله با مشکلات سازمانی که مانع از انجام بهتر کارها میشود، دشوار است.
با تغییر جهان، یادگیری و انعطافپذیری و سازگاری پیشرفت مهمی را برای همه شرکتها ایجاد میکند.
اجرای یک استراتژی برنده، یک مهارت فوقالعاده مهم برای هر تیم و سازمانی است.
اما بدون داشتن یک استراتژی مؤثر، یادگیری مؤثر در اجرای فرآیند غیرممکن است.