کوچینگ کارآفرینی یکی از خدماتی است که میان مدیران، رهبران و کارآفرینان راه پیدا کرده است و حضور یک کوچ کارآفرینی تنها برای رهبران و مدیران الزامی نیست؛ بلکه حتی استارتاپها و کسبوکارهای نوپایی که میخواهند بهتازگی راهاندازی شوند نیز بهتر است از همراهی یک کوچینگ کارآفرینی بهرهمند شوند.
مخاطبین کوچینگ کارآفرینی میتواند افراد جوان بیتجربهای باشند که برای راهاندازی یک کسبوکار نیاز به پشتیبانی دارند یا صاحبان بیزینسهای باتجربهتری که برای کارآفرینی نیازمند حمایت هستند، امروزه تمامی کارآفرینان برای بهبود فردی و شکوفایی کسبوکار خود نیازمند برنامهریزیهای مشخص و مدونی هستند.
حضور یک مربی میتواند این برنامهریزی و توسعه را سادهتر و مؤثرتر کند.
• شنیدن مؤثر • پرسشگری • ارتباط مؤثر • همدلی • بازتاب و انعکاس • تشخیص باورهای بازدارنده • حضور فعال • قضاوت نکردن • بازخورد دادن • راهکار ندادن
یک کارآفرین به کمک بیزینس کوچ خود، رشد شخصیاش را بهبود میبخشد.
یک کارآفرین به کمک بیزینس کوچ، برتری رقابتی کسب میکند: یک مربی میتواند نقاط قوت و مزایای کسبوکار شمارا بهتر از توان شما ببیند و با ارائه جدول SWOT فرصتها و چالشهای کارآفرین را دریافت و ارزیابی میکند.
به فرد کمک میکند تا گاهی از هرگزها عبور کنند و موانع پیشروی کارآفرین را با کمک خودش حل کند.
ارائه منابع موردنیاز برای پیشبرد کار با سرعتبالا جهت پیشبرد اهداف کارآفرین.
افراد را به خروج از منطقه راحتی خود سوق میدهند و آنها را نسبت به مهلت تعیینشده در قبال آن احساس مسئولیت کنند.
به شما کمک کند خود را به شکلی بازاریابی کنید که این تفاوتها در بازار شما، بیشتر نمایان شود.
کارآفرینان باید حواسشان به خیلی جاها باشد. آنها مجموعه تیم مدیریتی نیاز دارند تا بخشهای درست را کنار هم بچینند و به موفقیت برسند.
اما همهچیز در حد گفتن به همین یک جمله ساده نیست.
کارآفرینی اگر درست انجام نشود یا از افراد متخصص کمک نگیرند خیلی زود آنها را خسته و پیر میکند. بهویژه اگر به نتایج دلخواهشان نرسد.
بهصورت کلی در کسبوکار کارآفرینی به چند بخش اساسی زیر میپردازیم که هرکدام شامل زیرمجموعههای زیادی در بحث کوچینگ کارآفرینی میشود:
استراتژی، سفر از نقطه الف به نقطه ب است. اگر این سفر با ابزارها و الگوی اثربخش و کارآمد همراه باشد، ضمن لذت بردن از این سفر، نهتنها به مقصد میرسید، بلکه یادگیری هم اتفاق میافتد.
بخشی از این سفر، تدوین استراتژی و بخش دیگر اجرای آن است. داشتن استراتژی خوب به شما خواهد گفت مسیری را که انتخاب کردهاید «چگونه» طی کنید.
همچنین اجرای مؤثر آن، خیالمان را از بابت اینکه تمام مسیر را درست آمدهایم، راحت میکند.
در اینجا الگویی را معرفی میکنیم که بهصورت مرحلهبهمرحله به شما کمک خواهد کرد تا برنامه استراتریک خود را شناسایی و اجرا کنید.
مدیریت استراتژیک از چهار مرحله اصلی تشکیل میشود. که شامل تشخیص، تصمیم، تغییر و تحلیل است.
برای انجام این مراحل میتوانید از مجموعهای از ابزارها کمک بگیرید که در قالب «گام» به توضیح هر کدم پرداختهایم. الگوی گسترده این چهار مرحله بهصورت نمودار زیر است.
سؤالاتی که باید یک کوچ از کارآفرین در مدیریت استراتژی بپرسید:
چه کسانی در تیم برنامهریزی حضور داشته باشد؟
چه کسی مسئول و رابط برنامهریزی استراتژیک خواهد بود؟
از حالا 12 ماه جلو بروید، انتظار دارید که استراتژی چه تغییری ایجاد کند؟
گام 1: آمادگی سازمان را بسنجید.
یا الان زمان مناسبی برای شروع یک فرایند برنامهریزی است؟ اگرنه، پس چهکار کنیم؟
گام 2: تیم و برنامه را شکل دهید.
گام 3: مستندات موجود را جمعآوری کنید: که شامل
• بوم مدل کسبوکار • صورتهای مالی سه سال گذشته • طرحهای بازاریابی
گام 4: مرور اطلاعات جمعآوریشده: که شامل
• چه روندهایی را میبینید؟ • آیا نقاط ضعف یا قوت آشکاری وجود دارد؟
کوچینگ یک سبک مدیریتی است؛ یک رویکرد کاملاً متفاوت از شیوههای سنتی دستور دادن و کنترل کردن است.
تفویض اختیار و محول کردن وظایف به دیگران یکی از تفاوتهای مهم کوچینگ با سبکهای مدیریت دستوری است.
پس از حضورکوچینگ در کارآفرینی اتفاقات نویی روی میدهد.
9 روش کوچ برای ارتقا کسبوکار شما از طریق بازاریابی:
شناخت مسائل موجود در کسبوکار: وجود یک فرد بیرونی میتواند به شما کمک کند تا بفهمید مشکل کجاست.
ایجاد اعتمادبهنفس: کاهش اعتمادبهنفس در مشاغل کوچک شایع است. بیزینس کوچ میتواند به شما کمک کند نقاط قوت خود را ببینید، آن را تقویت کنید تا باور شما به خود و تجارتتان بیشتر شود.
به چالش کشیدن تفکرات: صاحب یک بیزینس فردی با باورهای خود کار میکند. این باورها میتوانند او را عقب نگه دارند و باعث پسرفت او شوند. بیزینس کوچ میتواند تفکرات را به چالش بکشد تا بتوانید گزینههای بیشتری را ببینید و به موفقیتهای کمی که نتیجه باورهای مخرب است بسنده نکنید.
گسترش ذهن و تجارت: اغلب صاحبان کسبوکار قادرند فراتر از تصورات خود رشد کنند. بیزینس کوچ به شما کمک کند تا تصویر بزرگتری را ببینید و اهداف بزرگتری تعیین کنید.
رهایی بخشی: حس میکنید در کارتان گرفتار شدهاید؟ بیزینس کوچ میتواند به شما کمک کند بفهمید گیر کار کجاست و دوباره باانگیزه و هیجان به جلو پیش روید.
کمک به اولویتبندی وظایف و اهداف: اگر در کارتان همهکارهاید احتمالاً غرق در انبوهی از وظیفهاید. اصطلاحاً در جنگل کسبوکار خود هستید. بیزینس کوچ کمک میکند تا با شناسایی کارهای مهم بر آنها تمرکز کنید و به شما استراتژیهای مدیریت زمان میدهد.
مسئولیتپذیری: افراد از دیگران حرفشنوی بیشتری دارند تا آنکه خود بهتنهایی آن را انجام دهند. بیزینس کوچ انتظار دارد با تعیین اقدامات به انجام آن پایبند باشید وگرنه شمارا بازخواست میکند.
کمک به خلق ایده و مهار آن: بیزینس کوچهای مهارتی دارند که باعث میشوند ایدههای جدیدی بیابید یا ایدههای قدیمی را اصلاح شود. آنها همچنین به شما کمک میکنند ایدهها را مهار کنید، بنابراین میفهمید کدام را پیگیری و اولویتبندی کنید.
گوشی شنوا برای شنیدن ایدهها و دادن بازخورد: اگر ایدهای در سر دارید یا میخواهید از کارتان بازخورد بگیرید، بیزینس کوچ گزینه خوبی برای شنیدن و دادن نظر است.
نتیجهگیری:
یک مربی کارآفرین محور باید بتواند به شما درافزایش درآمد کسبوکار، ارتقاء رشد کلی و رسیدن به اهداف خاص کمک کند.
مربیان کارآفرین محور مؤثر اغلب برنامهها، اقدامات و اهداف قابلاندازهگیری ثابتی را طراحی میکنند.
زمانی که یک کارآفرین حس میکند گیر افتاده اگر تلاشهای لازم برای داشتن کسبوکارهای خانگی موفق را پشت سر گذاشته اما نتیجه نگرفته، کوچینگ کارآفرینی و کسبوکار کمک میکند ببیند اشکال کار کجاست.
زمانی که یک کارآفرین برنامهای ندارد و چیزی به ذهنش نمیرسد.
مشاغل کوچک پیچیدگی زیادی دارد و دانستن اینکه هر روز چهکاری باید انجام شود ساده نیست. کوچینگ کارآفرینی محور به شما کمک میکند تا برنامه و اقدامات روزانه را بدانید.
زمانی که یک کارآفرین اضطراب دارد خسته و یا از کسبوکارش دلسرد شده، ممکن است دچار اضطراب شود.
یک مربی کارآفرین محور کمک میکند با اولویتبندی وظایف بفهمد باید چه کارهایی را حذف کند یا به دیگران واگذار کند.
زمانی که یک کارآفرین مسئولیت کارها را بر عهده نمیگیرید. اگر کارهای خود را به اتمام نمیرساند یا به اهدافش نمیرسد، ممکن است به دلیل عدم پیگیری باشد.
زمانی که میخواهید دانش یا مهارت خود را توسعه دهید شما نیاز به مربی کسبوکار و کارآفرینی دارید تا مشکلات و موانع پیش رویتان راحل کنید.
نویسنده: جناب آقای محمد مهدی اصغری ازد دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه ای کسب و کار ویدان