• پنج شنبه 28 مهر 1401
  • 251
  • فروش

جذب مشتریان چیست؟

جذب مشتریان چیست؟

برای یادگیری مراحل جذب مشتریان و اینکه چگونه می‌تواند برای کسب و کار شما مفید باشد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

جذب مشتریان به معنای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی است. اساساً به معنای فروش محصولات یا خدمات خود به مشتریان جدید است.

هدف از جذب مشتری، حرکت دادن مشتری بالقوه از طریق قیف بازاریابی، با آگاهی از برند است. افراد زیادی در این دنیا وجود دارند که می‌توانید آنها را به مشتری تبدیل کنید و سفر مشتری، سفر جالبی است.

غریبه‌ها

مشتری بالقوه در ابتدا یک غریبه است.

بازدید کنندگان

مشتری بالقوه نام برند شما را می‌شنود و تصمیم می‌گیرد از وب سایت شما بازدید کند.

سرنخ یا لید

مشتری بالقوه به یک سرنخ تبدیل می‌شود.

مشتریان

در نهایت، مشتری بالقوه تصمیم می‌گیرد محصولات یا خدمات شما را خریداری کند.

مروجین

مشتری شروع به تبلیغ دهان به دهان نام تجاری شما می‌کند.

هزینه جذب مشتری

چند راه برای جذب مشتری وجود دارد که یکی از آنها با پرداخت هزینه است. بسیاری از شرکت‌ها برای دستیابی به مشتریان جدید هزینه‌ای می‌پردازند و این استراتژی هزینه جذب مشتریان نامیده می‌شود که به آن CAC نیز می‌گویند.

یک سوال که یک سرمایه گذار قبل از سرمایه گذاری در یک تجارت می‌پرسد این است که هزینه جذب مشتریان شما چقدر است؟

داشتن CAC بالا نشانه خوبی نیست و نشان می‌دهد که پول زیادی برای بازاریابی خود خرج می‌کنید. می‌توانید CAC خود را با جمع آوری تمام هزینه‌های مربوط به جذب مشتریان جدید و تقسیم آن بر تعداد کل مشتریان محاسبه کنید.

این بدان معناست که اگر اخیراً یک استراتژی جذب مشتریان را اجرا کرده‌اید و برای اجرای استراتژی پول پرداخت کرده‌اید، هزینه استراتژی خود را با تعداد مشتریانی که واقعاً توانسته‌اید به دست آورید محاسبه می‌کنید.

به عنوان مثال، اگر بودجه ای 100 میلیون تومانی را برای صرف استراتژی خود کنار بگذارید و 100 مشتری جدید به دست آورید، هزینه CAC شما 1 میلیون تومان برای هر مشتری خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که هدف این است که این عدد را تا حد امکان پایین نگه دارید.

 

مراحل جذب مشتری

مراحل جذب مشتریان

شما باید داده‌ها را از ابزارهایی مانند Google Analytics تجزیه و تحلیل کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان بالقوه خود به دست آورید.

این نوع داده بسیار ارزشمند است زیرا راهی برای ایمن سازی جزئیات در مورد جمعیت شناسی مشتریان بالقوه شما است.

به عنوان مثال، می‌توانید لیستی از مشتریان بالقوه را بر اساس سبک زندگی، سن، جنسیت و جمعیت آنها دریافت کنید.

هنگامی که لیست خود را تهیه کردید، می‌توانید استراتژی بازاریابی جذب مشتریان خود را بر روی این مشتریان بالقوه هدف قرار دهید.

البته، شما همچنین می‌توانید مشتریان بالقوه‌ زیاد و بالقوه‌ کم را نیز هدف قرار دهید. همه چیز به خود شما بستگی دارد.

می‌توانید از مدل‌های اکتساب استفاده کنید تا مشخص کنید که باید زمان و انرژی خود را بر روی کدام نوع از مشتریان بالقوه متمرکز کنید.

واکنش مشتری

احتمال اینکه اثر و پاسخ مورد نظر را از مشتری دریافت کنید چقدر است؟

درآمد

در صورت تبدیل شدن به مشتری، درآمد مشتری بالقوه چقدر است؟ تمام محصولات، بسته‌ها و پروموشن های خود را که برای فروش هستند در نظر داشته باشید. آیا آنها یک محصول را خواهند خرید یا همه آنها را؟

فاصله تماس با مشتریان

هر چند وقت یکبار باید با این مشتری بالقوه تماس بگیرید؟ از طریق پلتفرم‌هایی مانند تلفن و ایمیل.

مدل‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای محاسبه هزینه‌های جذب مشتریان پیاده‌سازی کنید. اما، علاوه بر این، شما باید تصمیم بگیرید و مشخص کنید که کسب چه چیزی مستلزم آن است.

برای مثال، آیا تنها زمانی است که مشتری بالقوه را به مشتری تبدیل می‌کنید، یا ممکن است زمانی باشد که مشتری بالقوه به محصول یا خدمت شما علاقه نشان دهد؟

استراتژی جذب مشتری

استراتژی جذب مشتریان

اکنون که اعداد و ارقام خود را می‌دانید و می‌دانید که جذب مشتریان جدید چقدر هزینه دارد، بیایید وارد استراتژی جذب مشتریان شویم. استراتژی‌های کمی وجود دارد که می‌توانید اجرا کنید.

معرف

یک راه این است که از استراتژی ارجاع به نفع خود استفاده کنید، برای مشاغلی مانند مشاغل تحویل غذا.

می‌توانید مشتریان را برای دریافت اعتبار نقدی یا تخفیف، تشویق کنید تا دوستان خود را به همان پلتفرم دعوت کنند.

این استراتژی راهی عالی برای تشویق مشتریان به تبلیغ برند و کسب و کار شما است.

سئو

روی بهینه سازی موتور جستجوی خود کار کنید. سئو می‌تواند به شما کمک کند تا مشتریان جدیدی به دست آورید.

چگونه؟ شما می‌خواهید مطمئن شوید که وب سایت شما در رتبه بالای جستجوی موتور جستجوی کاربر قرار دارد.

اگر کاربر ابتدا متوجه وب‌سایت شما شود، قبل از اینکه دیگران او را جذب کنند، احتمال زیادی وجود دارد که آنها محصول شما را بخرند و نه رقبای شما.

وفاداری مشتری

به مشتریانی که به شما وفادار بوده اند رجوع کنید. بسیاری از برندهای بزرگ برنامه‌های وفاداری مشتری دارند.

یک برنامه خوب وفاداری مشتریان، مشتریان بالقوه را به خرید محصول یا خدمات شما به جای خرید محصولات رقبا ترغیب می‌کند.

بازاریابی محتوا

کسب و کار خود را بازاریابی، بازاریابی و بازاریابی کنید. بازاریابی محتوا راهی عالی برای جذب مشتریان جدید است.

برند خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی بازاریابی کنید و مطمئن شوید که برند شما به رسمیت شناخته می‌شود که شایسته آن است.

هرچه افراد بیشتری برند شما را بشناسند، مشتریان بیشتری می‌توانید به دست آورید. همچنین می‌توانید با ارسال ایمیل به سرنخ‌ها، برند خود را بازاریابی کنید.

بازاریابی محتوا را می توان با موفقیت و بدون پرداخت هزینه زیاد برای آن انجام داد.

حساب‌های رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید و هر روز پست‌های جالب و جذابی را منتشر کنید تا دنبال‌کنندگانی به دست آورید.

در نظر گرفتن هدایا در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی

در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود هدیه در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر یک اکانت اینستاگرام با فالوور مناسب دارید، رقابتی ایجاد کنید و محصولی را هدیه دهید.

با اجرای این استراتژی، افراد را تشویق می‌کنید تا برای شرکت در مسابقه شما ثبت نام کنند.

نه تنها آگاهی از برند خود را افزایش می‌دهید، بلکه اطلاعات تماس (در صورت درخواست) نیز خواهید داشت و می‌توانید این سرنخ‌ها را به مشتریان بالقوه تبدیل کنید.

اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها

امروزه اینفلوئنسرها به بخش مهمی از استراتژی‌های بازاریابی جذب مشتریان تبدیل شده است.

به عنوان مثال، اگر یک اینفلوئنسر با فالوورهای زیادی در رسانه‌های اجتماعی دارید که کسب و کار شما را تبلیغ می‌کند، احتمالاً منجر به جذب مشتریان جدید زیادی می‎‌شود و بسیار شبیه به فرآیند دهان به دهان است.

اثبات اجتماعی یا نظرات رضایت مشتریان قبلی

از همه مشتریان خود که از محصولات و خدمات شما راضی هستند بخواهید نظرات خود را در وب سایت شما بنویسند. حتی می‌توانید با دادن چیزی مانند تخفیف در خرید بعدی، مشتریان خود را به انجام این کار ترغیب کنید.

توصیفات به مشتریان بالقوه فشار می‌آورد و حس اعتماد را به همراه دارد. وقتی یک مشتری بالقوه حس اعتماد داشته باشد، خرید محصول یا خدمت شما برای او بسیار آسا‌ن‌تر است.

دیدگاه کاربران (0)