داشتن یک روش مؤثر برای ایجاد سرنخ، برای کسبوکار شما ضروری است. برای رشد شرکت خود باید مشتریان جدیدی را جذب کنید.
همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید که در پایگاه فعلی خود وفاداری مشتری ایجاد کردهاید.
برندهایی مانند اپل این کار را بهخوبی انجام میدهند و باعث میشوند مشتریان هنگام عرضه محصول جدید در خارج از فروشگاه صف بکشند.
اما وفاداری مشتری چیست؟ چگونه میتوانید آن را افزایش دهید؟
در اصل، وفاداری مشتری زمانی است که مشتری معامله میکند یا بهطور مکرر با یک نام تجاری ارتباط برقرار میکند.
برخی معتقدند که وفاداری مشتری فقط خرید محصولات است، مانند خرید کفش از یک مغازه کفشفروشی، حتی اگر گزینههای ارزانتری وجود داشته باشد.
برخی دیگر حمایت از یک نام تجاری خاص را نوعی وفاداری مشتری میدانند.
اما وفاداری مشتری نیز احساسی است. مشتریان وفادار با برند شما بهعنوان ارائهدهنده خود شناخته میشوند و بیش از همه به محصولات شما اعتماد دارند.
آنها ارزشی را که ارائه میدهید میبینند و به خاطر آن به شما پاداش میدهند.
بیشتر: ۵ استراتژی عالی برای جلب مجدد مشتریان ازدسترفته
وفاداری مشتری به شما کمک میکند تا سودهای خود را از چند جهت افزایش دهید.
وقتی وفاداری مشتری را افزایش میدهید، مصرفکنندگان اولین فرصت را به شما میدهند تا قبل از در نظر گرفتن رقبایتان از کسبوکار خود محافظت کنید.
آنها همچنین بهاحتمالزیاد محصولات جدید شمارا خریداری میکنند و یا خدمات دیگری که ارائه میدهید، دریافت میکنند.
این ترکیب صرف هزینه در طول زمان و میانگین سفارشهای بالاتر به معنای ارزش بیشتر برای کل عمر مشتری و درآمد بیشتر برای شما است.
از سوی دیگر، اگر برای مشتریان انگیزه ایجاد نکنید یا آنها را برای ماندن تشویق نکنید، آنها را از دست میدهید.
وفاداری مشتری همچنین میتواند مشاغل جدیدی را از طریق مراجعات ایجاد کند.
با ایجاد برندی که مشتریان شما میخواهند از آن حمایت کنند، مشتریان خود را به طرفداران پرشور تبدیل میکنید.
این نوع وفاداری مشتری نوع بازاریابی خاص خود شماست،
زیرا مشتریان خوشحال به دوستان خود در مورد شما با لحنی مشتاقانه میگویند و اغلب مشتریان بالقوه را در این مسیر هدایت میکنند.
همه شهرت شما در تجارت است، بنابراین این عامل مهم را نادیده نگیرید.
برای ایجاد مشتریان جدید، حفظ وفاداری مشتریان قبلی ضروری است. در اینجا نحوه افزایش وفاداری مشتریان را توضیح میدهیم.
وفاداری مشتری چیست؟ شاید تعجب کنید اگر بدانید این کار با وفاداری کارکنان شروع میشود.
قبل از اینکه بتوانید وفاداری مشتری را ازنظر جمعیتی موردنظر خود تضمین کنید،
باید اطمینان حاصل کنید که تیم داخلی شما عاشق محصول، خدمات و بهطورکلی شرکت شما است.
چهکار میکنید که کارکنان، خود را واقعاً بخشی از مأموریت و ارزشهای اصلی شرکت شما بدانند؟
چگونه میتوانید گروه بزرگی از افراد را ترغیب کنید که نهتنها احساس خوشبختی کنند بلکه از آمدن هر روز به محل کارشان نیز هیجانزده شوند؟
کافی نیست به اعضای تیم خود بگویید که آنها مهم هستند.
شما باید راهی پیدا کنید تا بهطور فعال به آنها نشان دهید که مهم هستند. به نظر میرسد آسان است، اینطور نیست؟
بااینحال، بسیاری از صاحبان مشاغل آنقدر در ارائه ارزش به مشتریان وسواس دارند که آنچه را که برای کارکنان مهم است، از دست میدهند.
رویههای شرکت خود را ببینید. آیا فرهنگی را ایجاد کردهاید که در آن، تیم شما احساس ارزش و هیجان کند؟
این امر را با پرداخت حقوق منصفانه به آنها، ارائه مزایا برای آنها فراهم کنید تا بتوانند از خود و خانواده خود مراقبت کنند
و اطمینان حاصل کنید که بهاندازه کافی استراحت میکنند. اینها اصول اولیه است.
مهمتر از مزایا، محیط شرکتی است که ایجاد میکنید. وقت بگذارید و موفقیتها را جشن بگیرید و پیروزیها را جشن بگیرید
و با شیوههای مختلف ارتباطی تیم خود آشنا شوید تا کار گروهی آسان شود.
نظر آنها را بخواهید و به پاسخهای آنها با دقت گوش دهید.
اولازهمه، مطمئن شوید که با هر یک از اعضای تیم خود با احترام رفتار میکنید و به آنها بگویید که چقدر به ایدهها و مشارکت آنها اهمیت میدهید.
پیشنهاد ویژه: ۷ روش برای ایجاد رابطه طولانیمدت با مشتریان
مشارکت کارکنان دقیقاً چگونه عامل مهمی در اطمینان از وفاداری مشتریان است؟
به گفته فوربس، دلبستگی عاطفی کارکنان، که با خوشحالی از کار آنها افزایش مییابد، مستقیماً در خدمات به مشتریان خود را نشان میدهد.
ازآنجاکه خدمات مشتری بهطور مستقیم به فروش و بازاریابی تبدیل میشود، معادله وفاداری مشتریان واضح است:
صاحبان مشاغل باید تجربه و شادی کارکنان خود را برای ایجاد وفاداری و حفظ مشتری در اولویت قرار دهند.
ازآنجاکه کارگران شاغل 44 درصد بیشتر از افراد غیر شاغل بهرهوری دارند،
صاحبان مشاغل باید کارکنان را از طریق اقداماتی مانند ایجاد اعتماد در محل کار،
و همچنین دستمزد برجسته و تعهد احساسی نسبت به کار، درگیر کنند.
بهمنظور تقویت سطح مؤثر مشارکت کارکنان، کارفرمایان باید ارتباطات داخلی قوی و یا مؤثرتر و احترام را تسهیل کنند، درحالیکه پتانسیل موفقیت کارکنان را در نظر میگیرند.
آموزش کارکنان در رابطه با چگونگی افزایش وفاداری مشتری مهم است، زیرا کارکنان کاملاً درگیر، خدمات کارآمدتری به مشتریان ارائه میدهند.
این تفاوت بین حمایت از مشتریانی است که با سؤال یا نگرانی تماس میگیرند
و قرار دادن همان مشتریان در حالت تعلیق یا در چرخه بیپایان پیامرسانی خودکار یا پیامرسانی صوتی.
کارکنان همچنین باید مجهز باشند تا بدانند چه موقع مشتریان بالقوه به پاداش اضافی پاسخ خواهند داد
یا آیا یک هدیه یا پاداش کوچک میتواند یک تماسگیرنده ناامید را به مشتری وفادار تبدیل کند.
این ارتباطات انسانی واقعی لحظاتی است که مشتریان در هنگام خرید دیگر به خاطر خواهند آورد.
پیشنهاد ویژه: چگونه مشتریان راضی را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم
هنگامیکه با موانع داخلی برخورد کردید، وقت آن است که به مشتریان فعلی خود فکر کنید، نه مشتریان ایده آل شما.
مشتریان واقعی شما آنچه میفروشید را میخرند. آنها چه کسانی هستند؟
آنها در زندگیشان و بهطور خاص به کدام محصول شما نیاز دارند؟
بهعنوان یک صاحب کسبوکار، شما باید مشتریان خود را بهتر از دیگران بشناسید.
این آگاهی به کسبوکار کمک میکند تا نقاط درد را تشخیص داده و محصولات خود را بهینه کند و دقیقاً آنچه را که مشتریانش به آن نیاز دارند، ارائه دهید.
رسیدن به این موضوعات گامی در جهت بازاریابی در سطح جهانی نیست. ایجاد وفاداری مشتری در هر یک از تصمیمات تجاری شما ضروری است.
اگر شما یک تجارت موفق دارید، به این دلیل است که مشتریان شما کالاها یا خدمات شمارا خریداری میکنند.
چگونه میتوانید نیازهای آنها را برطرف کنید تا به برند شما وفادار بمانند؟
اگر کفشهای شگفتانگیزی را برای ماجراجویی در فضای باز میفروشید، اعتراف کنید که مشتریان شما نیازی به کفش ندارند،
آنها به دنبال یک محصول قابلاعتماد هستند که آنها را در تمام ماجراهای خود همراهی کند.
برای ایجاد وفاداری مشتری، باید بدانید که مشتریان شما میخواهند با خارج از خانه ارتباط مجدد برقرار کنند
و به چیزی نیاز دارند که بتواند در طول راه روی آن حساب کنند.
این نوع تفکر چیزی است که به شما کمک میکند بهترین تجربه مشتری را ایجاد کنید و شمارا از رقبای خود بهوضوح متمایز میکند.
شما برای نیازهای واقعی مشتریان خود آمادهشدهاید و در حال ایجاد یک هویت تجاری هستید که مردم ذاتاً به آن وفادار هستند.
نکته بعدی که باید در حفظ وفاداری مشتریان بدانید این است که آیا ارزش واقعی را به زندگی مشتریان خود اضافه میکنید یا خیر.
چه چیزی میتوانید به مشتریان خود ارائه دهید؟ آیا کفشهای بیرونی شما قابلاعتماد هستند؟
آیا آنها از مواد سازگار با محیطزیست ساختهشدهاند؟ آیا آنها دارای گارانتی هستند؟ آیا آنها با سبکها و اندازههای مختلف متناسب هستند؟
اگر بهطورجدی به مشتریان احتمالی دلایل وفاداری نمیدهید، دلیلی وجود ندارد که آنها به خرید محصولات یا خدمات شما ادامه دهند.
اما وقتی متوجه شدید که زندگی مشتری شما عمر کسبوکار شما است،
میتوانید بفهمید که محصول شما برای بهبود سبک زندگی آنها به چه چیزی نیاز دارد.
این به شما کمک میکند تا تجربه خرید عالی را برای مشتریان خود فراهم کنید
تا آنها هرگز مجبور نباشند برای خرج کردن پول خود بهجای دیگری بروند حفظ ارزشهای اصلی مشتریان در حین توسعه و بازاریابی محصولتان،
شمارا در ایجاد حفظ وفاداری صادقانه و طولانیمدت مشتری کمک میکند.
حتما بدانید: چگونه افراد غریبه را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم
مربی بازاریابی، جی آبراهام، استراتژی برتری خود را بر اساس ایده صاحب مشاغل بهعنوان مشاور مورد اعتماد مشتریان توسعه داد.
شما باید با مشکلات آنها همدلی کنید و نیازهای آنها را درک کنید.
با گوش دادن دقیق به نیازهای مشتریان و ارائه این نیازها با محصولات اضافی یا بهبود محصولات خود،
بهجای دور انداختن ایدههای آنها، نحوه ایجاد وفاداری مشتری را یاد خواهید گرفت.
هنگامیکه استراتژی تعالی جی را در کسبوکار خود پیاده میکنید، ذهنیت خود را تغییر میدهید تا به مشتریان بهعنوان اربابرجوع نگاه کنید.
تا زمانی که مشتری شخصی است که به او میفروشید، مشتری شخصی است که در درازمدت از او محافظت میکنید و به او مشاوره میدهید.
حتی اگر محصولی را میفروشید، مانند کفشهای بیرونی که در بالا ذکر شد،
بازهم میتوانید مشتریان خود را بهعنوان اربابرجوع در نظر بگیرید و راههایی برای ارائه مداوم نیازهای آنها پیدا کنید.
نگاه طولانیمدت یک راه عالی برای افزایش وفاداری مشتریان و حفظ کسانی است که احتمال دارد در آینده دوباره از شما خرید کنند.
ببینید چه چیزی را میفروشید، مهم نیست که چیست، از نظر ایمان یا نتیجه محصول شما چیست؟
آیا کفش کوهنوردی میفروشید یا آزادی سالم را در خارج از منزل میفروشید؟
بهراحتی میتوان دید کدامیک از این موارد بیشتر باعث ایجاد وفاداری میشود.
ایجاد ارتباط با مشتریان فقط در مورد گوش دادن و برقراری ارتباط نیست.
یکی از بهترین و روشهای خاص برای بازگشت مشتریان را به خاطر بسپارید: برنامههای پاداش.
برنامهها و پاداشهای وفاداری مشتری سودآور هستند:
شما با یک قیمت ناچیز کاری میکنید که مشتریان احساس میکنند خاص هستند و نیاز خود را برای اهمیت برآورده میکنند.
در اینجا سه مورد از محبوبترین انواع برنامههای وفاداری به مشتریان آورده شده است
برنامههای پوینت:
برنامههای پوینت یکی از سادهترین برنامهها هستند.
به ازای هر دلار که مشتریان خرج میکنند، تعدادی امتیاز دریافت میکنند که میتوانند بعداً برای جوایز استفاده کنند.
آنها میتوانند امتیازات را برای یک جایزه بزرگتر ذخیره کنند یا بلافاصله آنها را برای جوایز کوچکتر نقد کنند.
این نوع برنامه برای خریدهای مکرر و کوچک مانند قهوه خوب عمل میکند.
درجهبندیشده:
درجهبندی برنامههای وفاداری، که برنامههای چند سطحی نیز نامیده میشوند، فقط برای ثبتنام با یک جایزه کوچک شروع میکنند.
هرچه مشتریان بیشتر هزینه کنند، تخفیف بیشتری دریافت میکنند.
این آنها را تشویق میکند نهتنها به بازگشت خود ادامه دهند، بلکه هزینه بیشتری نیز صرف کنند.
این یک برنامه رایج برای خطوط هوایی، هتلها و رستورانها است.
بر اساس هزینهها:
شارژ برنامههای وفاداری به مشتریان غیرعادی به نظر میرسد، اما Amazon Prime را یکی از موفقترین برنامههای تمام دوران در نظر بگیرید.
برنامههای مبتنی بر کارمزد، موانع متداول خرید را حذف میکنند،
مانند هزینه حملونقل، صرفهجویی در هزینه مشتریان در صورت استفاده مکرر به خرید بیشتر منجرمی شود.
یک مطلب کاربردی: چرا مدیریت برند، کلید وفاداری مشتریان است
بازارها در نوسان هستند. زمستانها و رکودهای اقتصادی میآیند و میروند. بیشتر از همه، رفتار مشتری تغییر میکند.
وفاداری مشتری بیش از هر چیز به موقعیت جغرافیایی بستگی دارد. اینترنت کل چشم انداز را تغییر داده است.
این بیماری همهگیر کرونا، فعالیتهای آنلاین بیشتری را برانگیخته است، تحول دیجیتالی را تسریع کرده است.
آینده وفاداری مشتری شامل سرمایهگذاری واقعی، داشتن استراتژی و اندازهگیری خواهد بود.
شما باید متعهد به پیشرفت مداوم و بیپایان باشید.
شما هرگز وفاداری مشتری را به پایان نرساندهاید. شما همیشه باید به نوآوری ادامه دهید.
هرگز نباید محصول خود را کامل در نظر بگیرید زیرا تغییراتی ایجاد میشود که شمارا ملزم میکند نیازهای متنوع مشتریان خود را برآورده کنید.
آیا میتوان علاوه بر کفشهای پیادهروی، کفشهایی را که مخصوص صخرهنوردی هستند ارائه داد؟
آیا مشتریان شما به خط تولید برای کودکان نیاز دارند تا فرزندان آنها بتوانند به این برند بپیوندند؟
راههایی را برای تغییر و بهبود محصول خود مشخص کنید تا همچنان برای مخاطب موردنظر خود مرتبط و ضروری باشید.
با تطبیق دائمی محصول خود بهگونهای که با نیازهای فعلی و آینده کسبوکار و بازار شما مطابقت داشته باشد،
وفاداری مشتری را تضمین میکنید، که به کسبوکار شما کمک میکند از رقبا پیشی بگیرد.
نوشتهای از آنتونی رابینز