ازآنجاکه نمیتوانید همه افراد را در شبکههای اجتماعی هدف قرار دهید (اگرچه میتوانید به هرکسی بفروشید)، باید مخاطب هدف خود را تعریف، شناسایی و درک کنید تا بتوانید با او در شبکههای اجتماعی صحبت کنید.
مخاطبان هدف در حقیقت افرادی هستند که شما میخواهید با تمامی فعالیتهای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگی که انجام میدهید آنها را تحت تأثیر قرار دهید.
این افراد بیشترین علاقه را به محصول یا سرویس شما دارند و احتمال تبدیل آنها از طریق لیدهای مختلف به مشتری بسیار زیاد است.
این افراد به دلایل مختلفی گزینه استفاده از محصول یا سرویس شما هستند.
با تمرکز بر این گروه خاص از مخاطبان خود و رساندن پیام مناسب به آنها میتوانید تأثیرگذاری زیادی داشته و در مسیر تحقق اهداف خود قرار بگیرید.
در این مقاله بررسی میکنیم منظور از مخاطبان هدف شبکههای اجتماعی چیست و چگونه میتوان آنها را پیدا کرد.
مخاطبان هدف در شبکههای اجتماعی گروهی از افراد هستند که شما آنها را شناسایی کرده و میخواهید توجه آنها را جلب کنید.
شناخت مخاطبان میتواند بر اساس دادههای جمعیت شناختی مانند سن، موقعیت، سطح درآمد، تحصیلات، مکان یا رفتار باشد.
مخاطبان شما در شبکههای اجتماعی متشکل از افرادی است که بهاحتمالزیاد به محصول شما علاقهمند هستند.
بهطورمعمول، تعریف مخاطبان رسانههای اجتماعی شما شبیه نوشتن پیشنویس شخصیتهای خریدار شرکت شما است و به شما در تهیه دستورالعملهای تجاری کمک میکند.
شما به سؤالاتی از قبیل: «چه محتوایی مناسب و مرتبط با مخاطبان من است؟» و «از چه لحن یا صدایی باید استفاده کنم؟» پاسخ خواهید داد.
این جوابها مهم هستند تا شما بتوانید به همان زبان مخاطبان خود صحبت کنید، که باعث میشود آنها تمایل بیشتری برای تعامل در شبکههای اجتماعی، ایجاد وفاداری به برند و درنهایت خرید محصول شما داشته باشند.
درنهایت، مخاطبان هدف در شبکههای اجتماعی به شما کمک میکنند محصول خود را بهطور مؤثر بفروشید و افرادی را که هدف قرار میدهید در اولویت قرار دهید.
پس از بررسی اینکه مخاطب هدف شما در رسانه های اجتماعی چیست و چرا مفید است، بیایید به چگونگی یافتن مخاطب موردنظر بپردازیم.
وقتی میخواهید مخاطبان خود را توسعه دهید، باید بر اساس تحقیقات و دادهها باشد.
در زیر ما پنج مرحله را شرح دادهایم که میتواند به شما کمک کند:
اگر کسبوکار شما از قبل خریدارانی دارد، پس میتوانید از همین اطلاعات در مورد مخاطبان هدف خود استفاده کنید.
بااینحال، اگر این کار را نمیکنید، در نظر بگیرید که مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند.
آنها چهکاری انجام میدهند؟ سن آنها چقدر است؟ درآمد آنها چقدر است؟
با مشاهده تجزیهوتحلیلهای خود میتوانید بسیاری از جزئیات جمعیتی را پیدا کنید.
به شمارههای شبکههای اجتماعی خود نگاه کنید و تمام کمپینهای فعلی را دنبال کنید.
این اطلاعات به شما امکان میدهد آنچه را که قبلاً درباره مخاطبان خود میدانید، ایجاد کنید.
سپس جزئیات جمعیتی خود را روشن کنید.
به سؤالاتی مانند این پاسخ دهید: "نقاط درد مخاطب من چیست؟" یا "محصول یا خدمات من چه مشکلاتی را حل میکند؟"
همچنین ویژگیهایی مانند مصرف برق، الگوی هزینه و مرحله زندگی آنها را در نظر بگیرید.
همه این اطلاعات بر چگونگی تعامل مخاطبان هدف در شبکههای اجتماعی و صرف هزینه خود تأثیر میگذارد.
در پایان، ممکن است بیش از یک شخصیت داشته باشید.
بهعنوانمثال، اگر بیش از یک محصول بفروشید، منطقی است که شخصیتهای مختلفی داشته باشید.
هنگامیکه متوجه شدید مخاطبان شما چه کسانی هستند، بفهمید که آنها در اینترنت به کجا میروند.
شما باید تعیین کنید که آیا جامعه شما حتی در هر یک از سیستمعاملهای رسانههای اجتماعی خاص حضور دارد یا خیر.
بهعنوانمثال، نسلهای قدیمی در چهار سال گذشته، از فیسبوک بیشتر استفاده میکنند.
درواقع سهم نسل خاموش در استفاده از فیسبوک تقریباً دو برابر شده است.
از طرف دیگر، مخاطبان جوانتر، توییتر را دوست دارند.
درواقع 38٪ از کاربران توییتر بین 18 تا 29 سال و 26٪ از کاربران بین 30 تا 49 سال هستند.
اینستاگرام همچنین با 35٪ کاربران بین 25 تا 34 سال و 30٪ بین 18 تا 24 سال موردپسند نسلهای جوان قرار دارد.
اینکه بفهمید مخاطبان در کجا هستند، به شما کمک میکند تا پلتفرم رسانه اجتماعی خود را پیداکرده و روی آن تمرکز کنید.
سپس میتوانید نحوه پست گذاری خود را تنظیم کنید.
بهعنوانمثال، اگر پست در یک پلت فرم بهخوبی کار میکند اما بر روی پلت فرم دیگر کار نمیکند، میتوانید مطابقت دهید.
یا اگر افرادی که هدف قرار میدهید علاقهای ندارند اما گروه دیگری علاقه دارند، میتوانید مخاطبان خود را تغییر دهید.
هنگام تلاش برای جلب کردن توجه مخاطب هدف خود در شبکههای اجتماعی، به رقبا توجه کنید.
از چه صدایی استفاده میکنند؟ آنها به چه کسانی متوسل میشوند؟
با دیدن اینکه چه کسی به پستهای آنها پاسخ میدهد و با آنها تعامل برقرار کرده است.
میتوانید به این موضوع پی ببرید.
همچنین، در نظر بگیرید که در کدام شبکههای اجتماعی فعال هستند،
پیروان برتر آنها چه کسانی هستند، میزان تعامل آنها چقدر است و از چه هشتگهایی استفاده میکنند.
همچنین میتوانید کلمات کلیدی موردنظر خود را در برنامههای شبکههای اجتماعی جستجو کنید ببینید که رقبا چه چیزی را نشان میدهند.
بعلاوه، حتی میتوانید از تجزیهوتحلیل شخصی خود برای دیدن صفحات دیگری که مخاطبان شما دوست دارند استفاده کنید.
اگرچه آمار زیادی در دسترس داشته باشید، همیشه بهتر است که با مشتریان فعلی خود صحبت کنید. نظرسنجیها به شما کمک میکند تا متوجه شوید مشتریان واقعی شما چه کسانی هستند و چه شبکههای اجتماعی را ترجیح میدهند. میتوانید بپرسید چه نوع محتوایی مصرف میکنند، کدامیک از رسانههای اجتماعی را دوست دارند یا چه کسانی را دنبال میکنند. توسعه مخاطبان هدف در شبکههای اجتماعی، گامی مهم در ایجاد کمپینهای بازاریابی موفق است. همچنین میتوانید بر روی سیستمعاملها و پستهای مناسب در شبکههای اجتماعی تمرکز کنید. رسانههای اجتماعی مکان مهمی برای تعامل با مخاطبان هدف شما و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها هستند. هنگامیکه مخاطبان خود را پیدا کردید، میتوانید یک طرح محتوای متعادل ایجاد کنید که موردتوجه آنها قرار گیرد و شروع به تهیه دستورالعملهای تجاری کنید. منبع: سایت هاب اسپات