سئو SEO مخفف "بهینهسازی موتور جستجو" است. و یک روش برای افزایش کیفیت
و کمیت ترافیک وبسایت و معرفی محصولات و خدمات شما از طریق بازدید طبیعی موتورهای جستجو گوگل، بینگ، یاهو و … است.
علیرغم اختصار، SEO برای افراد و خود موتورهای جستجو کاربرد دارد.
سئو در مورد درک آنچه افراد بهصورت آنلاین جستجو میکنند، پاسخهایی که به دنبال آنها میگردند،
پاسخهایی که میخواهند، کلماتی که استفاده میکنند و نوع محتوایی که میخواهند مصرف کنند، است.
دانستن پاسخ این سؤالات به شما امکان میدهد با افرادی که به دنبال راهحلهای آنلاین هستند، ارتباط برقرار کنید.
اگر دانستن هدف مخاطبان شما یکطرف سکه سئو است، ارائه آن به روشی که رباتهای موتور جستجو بتوانند آن را پیدا کنند و درک کنند، طرف دیگر سکه است.
موتورهای جستجو ماشینهای پاسخگو هستند.
آنها میلیاردها محتوا را جستجو میکنند و هزاران عامل را ارزیابی میکنند تا مشخص کنند کدام محتوا بهاحتمالزیاد به سؤال شما پاسخ میدهد.
موتورهای جستجو همه این کارها را با یافتن و فهرست بندی تمام محتوای موجود در اینترنت، صفحات وب، PDF، تصاویر، فیلمها و غیره (از طریق فرایندی که خزیدن و ایندکسینگ و پردازش شناخته میشود) انجام میدهند
و سپس آنها را بر اساس نحوه پاسخگویی خوب به جستجوی انجامشده مرتب میکنند. فرایندی که ما آن را "رتبهبندی" مینامیم.
جستجوی ارگانیک به نتایج نشان دادهشده برای کاربر بدون تبلیغات پولی گوگل گفته میشود.
نتایج جستجوی ارگانیک بر اساس تعدادی از عوامل رتبهبندی ارگانیک انجام میشود که مربوط به امتیازاتی هست که گوگل به سایتها میدهد
و بر اساس آن امتیازات سایتها در نتایج گوگل رتبهبندی میشوند، که همان بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو (seo) نامیده میشود.
هنگامیکه یک عبارتی را در گوگل جستجو میکنیم، مجموعهای از نتایج نمایش داده میشود.
به توضیحات پایین نتایج جستجو نگاه کنید،
ابتدای لینک جستجوی تبلیغاتی با نماد [AD] مشخصشدهاند( که با پرداخت هزینهای در صفحات اول گوگل نمایش داده میشوند) اما در لینک نتایج ارگانیک هیچ نمادی دیده نمیشود.
این همان جستجوی ارگانیک است. البته تبلیغات پولی بعد از تمام شدن زمان مشخص از نتایج حذف میشوند.
علاوه بر گوگل، موتورهای جستجوگر دیگری مانند بینگ و یاهو از اطلاعات گوگل استفاده میکنند و روش کار این موتورهای جستجو هم دقیقاً شبیه به گوگل است.
پس وقتی سایت شما برای گوگل بهینه شود برای سایر موتورهای جستجو هم بهینهشده است.
زیرا باارزشترین شکل ترافیکی است که میتوانید به وبسایت خود وارد کنید.
ترافیک ارگانیک بسیار هدفمند است. بیشتر از هر شکل دیگری از ترافیک، قابلیت تبدیل بازدیدکننده به مشتری را دارد.
کاربرانی با میل خود از طریق جستجوی کلمه خاصی وارد سایت شدند. پس احتمال تبدیلشدنشان به مشتری بالا هست.
برای افزایش ورودی ارگانیک باید روی کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار خود تمرکز کنید.
با سئو اصولی در آن کلمات به نتایج اول گوگل برسید تا افرادی که آن کلمات را جستجو میکنند.
گوگل بدون هیچ هزینهای سایت شمارا در نتایج جستجو به کاربر نمایش دهد و کاربر وارد سایت شما شود.
برای افزایش بازدید از وبسایت خود در نتایج ارگانیک موتورهای جستجو، باید بهترین روشها را درزمینهٔ بهینهسازی موتور جستجو دنبال کنید.
برای اینکه وبسایت شما در دسترس موتورهای جستجو قرار بگیرد، به آنها در درک مطالب شما کمک کنید. باید از قوانین خاص سئو پیروی کنید.
درحالیکه تبلیغات پولی، رسانههای اجتماعی و سایر سیستمعاملهای آنلاین میتوانند باعث ایجاد ترافیک در وبسایتها شوند،
بیشتر ترافیک آنلاین توسط موتورهای جستجو انجام میشوند.
وقتی صحبت از SEO میشود، شما با جستجوگر و موتور جستجو طرف هستید.
قبل از اینکه دلیل اهمیت سئو سایت را بهصورت علمی بیان کنیم، اجازه دهید مثالی ملموس در این زمینه برای شما بیاوریم.
مثال: اگر مقالهای در مورد نحوه ساخت لازانیای گیاهی دارید و میخواهید موتور جستجو (که در ۹۰ درصد از موارد گوگل است)
آن را بهعنوان بهترین نتیجه برای هرکسی که عبارت «لازانیای گیاهی» را جستجو کرده است نشان دهد، باید محتوایتان برای این کلمهٔ کلیدی بهینهسازی شده باشد.
در غیر این صورت، موتور جستجو شمارا بهعنوان یک نتیجه مناسب برای کاربر در نظر نمیگیرد و در رتبههای پایین قرارتان میدهد.
سئو کردن چیست؟ یکی از جنبههای مهم سئو، سازگار کردن وبسایت شما با فهم کاربران و منطق موتورهای جستجو است.
باوجوداینکه گوگل رضایت کاربران را به صاحبان وبسایت پیشنهاد میدهد، اما نباید این حقیقت را از یاد برد که موتورهای جستجو انسان نیستند.
اگرچه موتورهای جستجو به میزان قابلتوجهی پیچیده شدهاند، اما هنوز قادر نیستند صفحات وبسایتها را با بینشی مشابه انسان درک،
تجزیهوتحلیل نمایند انجام سئو و بهینهسازی سایت، به موتورهای جستجو کمک میکند تا موضوع و اهمیت هر صفحه و میزان کیفیت آن را بهتر متوجه شوند.
نتایج جستجوی ارگانیک برای موتورهای جستجوگر منطقی، قابلاعتمادتر به نظر میرسند و تعداد کلیکهای بیشتری نسبت به تبلیغات پولی دریافت میکنند.
بهینهسازی سایت شما با ارائه اطلاعات بهتر به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای شما بهدرستی نمایهسازی و در نتایج جستجو نمایش داده شود.
بسته به پهنای باند، تمایل به یادگیری و پیچیدگی وبسایت (های) خود، میتوانید SEO اصلی را خود انجام دهید.
یا ممکن است دریابید که کمک یک متخصص را ترجیح میدهید. درهرصورت اشکالی ندارد!
اگر درنهایت به دنبال کمک متخصص هستید،
مهم است که بدانید بسیاری از آژانسها و مشاوران "خدمات جستجوگرها را ارائه میدهند"، اما کیفیت آنها میتواند بسیار متفاوت باشد.
دانستن چگونگی انتخاب یک شرکت سئو خوب میتواند در وقت و هزینه شما صرفهجویی کند.
زیرا روشهای اشتباه سئو درواقع میتواند بیش از اینکه به سایت شما کمک کند آسیب برساند.
اگر از یک سئوکار بپرسید که شغل او چیست احتمالاً دچار کمی مکث شده و در حال کلنجار با خود برای پرسش به سؤال شما میشود.
احتمالاً بعدازاینکه جواب سؤال شمارا با جمله “من یک سئو کار هستم” بدهد، با نگاه عجیب شما روبهرو میگردد.
در بعضی مواقع نیز آنها ممکن است پاسخ سادهتری به این شکل به سؤال شما بدهند: “من درزمینهٔ برنامهریزی سایتها برای گرفتن رتبه بالاتر در گوگل فعالیت میکنم.”
با این پاسخ بسیاری از افراد قانع شده و در ذهن خودشان این کار را بسیار جالب تصور میکنند.
اما موضوعی که در اینگونه مواقع ذهن سئوکاران را درگیر میکند این است که آیا آنها میبایست به همین پاسخ کوتاه اکتفا کنند یا موارد بیشتری را درباره سئو بهطرف مقابلشان بگویند.
بسیاری از سئو کارها توضیح درباره کار خود را به یک مسئله چالشبرانگیز تبدیل میکنند.
اما اگر همه ما خوب دقت کنیم میبینیم که هرکسی در هر شغلی که فعالیت میکند اگر بخواهد دقیقتر درباره کار خود توضیحاتی دهد،
احتمالاً همه ما که در آن کار سر رشتهای نداریم دچار سردرگمی میشویم و از یکجا به بعد اصلاً متوجه حرفهای طرف مقابلمان نخواهیم شد.
بااینحال در صنعت سئو دو مسئله ارتباطات و شفافیت، بسیار مهم هستند.
به همین خاطر میتوان بهطور واضحی به این سؤال پاسخ داد: “سئو کار کیست؟”
سئو یا بهینهسازی برای موتورهای جستجو، به افراد کمک میکند تا محصولات و اطلاعات موردنظرشان را توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ بهراحتی بیابند.
یک سئوکار یا متخصص سئو با آنالیز و مطالعه دراینباره به جستجوی مواردی میگردد که محبوبیت آنها در موتورهای جستجو در حال افزایش است
و با اجرای استراتژیها و اقداماتی سعی میکند که نتایج جستجو را برای یک سایت مشخص بهبود ببخشد.
هدف نهایی سئو، افزایش سطح ترافیک وبسایت با استفاده از کلمات و موضوعات کلیدی است.
بهگونهای که کاربر پس از ورود به سایت، جذب آن شده و درعینحال وبسایت نیز بر اساس الگوریتمهای پیشنهادی گوگل طراحیشده باشد.
موتورهای جستجو همواره در حال تغییر هستند و سئوکار ها میبایست متناسب با آن اطلاعات خود را بهروز کنند.