ویدئو مارکتینگ چیست؟

ویدئو مارکتینگ چیست؟

در این مقاله درباره ویدئو مارکتینگ صحبت می‌کنیم، اهمیت آن و همین‌طور اقدامات موردنیاز ویدئو مارکتینگ را بررسی کنیم.

ویدئو مارکتینگ چیست؟

ویدئو مارکتینگ استفاده از ویدیوها به‌منظور تبلیغ و بازاریابی محصول یا خدمات شما، افزایش تعامل در شبکه‌های اجتماعی شما، آموزش مصرف‌کنندگان و مشتریان و دستیابی به مخاطبان با یک رسانه جدید است.

طبق تحقیقاتی که، HubSpot انجام داده مشخص‌شده که چهار کانال از شش کانال برتری که مصرف‌کنندگان جهانی ویدئو تماشا می‌کنند، کانال‌های اجتماعی هستند.

درواقع ویدئو کاملاً بر فضای اجتماعی غالب شده است، و تمام پلتفرم‌ها دارند به شکلی از ارسال ویدئو استقبال می‌کنند به‌طوری این موضوع باعث شده تا هر برندی نیاز به یک استراتژی بازاریابی ویدیویی پیدا کند.

با این تفاسیر، اگر تابه‌حال ویدئو برای کسب و کارتون نساختید ناراحت نباشید تصمیم بگیرید که شروع کنید و خیلی ساده بدون کمال‌گرایی با گوشی‌های که در دسترس دارید شروع کنید به فیلم گرفتن و این رو بدونید ازنظر مخاطبان ویدئو هرچه ساده‌تر و خام‌تر باشه معتبرتر هست.

اما اگر دنبال ویدئوی باکیفیت‌تر هستید می تونید از گوشی‌های هوشمند با دوربین 4k استفاده کنید.

چرا باید امروز روی ویدئو مارکتینگ تمرکز کنید؟

چرا باید امروز روی ویدئو مارکتینگ تمرکز کنید؟

چند سال گذشته شاهد افزایش محبوبیت ویدئو به‌عنوان یک قالب بازاریابی محتوا بودیم.

در سال ۲۰۱۷ ویدئو، به‌عنوان یک تاکتیک قابل‌قبول در بازاریابی رسید که تیم‌ها از آن برای ایجاد آگاهی از برند استفاده می‌کردند، البته این ویدیوها خیلی گران و باکیفیت بود.

استفاده کسب‌وکارها از این تاکتیک بازاریابی منحصربه‌فرد، باعث شد تا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ویدئو از یک تاکتیک منحصربه‌فرد به یک استراتژی تجاری کامل تبدیل شد تا جایی که امروزه همه کسب‌وکارها تبدیل به یک رسانه شده‌اند.

امروزه، ویدئو یک رویکرد تجاری کل‌نگر است، به این معنی که محتوای ویدئویی باید توسط همه تیم‌ها به روشی محاوره‌ای، عملی و قابل‌اندازه‌گیری تولید شود.

به همین خاطر باید یاد بگیریم که این، ویدئوهای شخصی‌سازی‌شده آینده بازاریابی و فروش ما را شکل می‌دهد.

طبق گزارشی از HubSpot Research، بیش از ۵۰ درصد از مصرف‌کنندگان مایل‌اند ویدئوهای برندها را ببینند.

قبلاً ویدئو فقط به‌عنوان سرگرمی و طنز استفاده می‌شد و کسب‌وکارهای که از تبلیغات ویدئویی در تلویزیون استفاده می‌کردند هزینه‌های بالایی را پرداخت می‌کردند، اما با ظهور و بروز اینترنت و وب‌سایت‌ها و پیشرفت‌ها در زبان برنامه‌نویسی HTML، پای ویدئو به اینترنت و وب‌سایت‌ها بازشد و پلتفرم‌های مختلف شروع کردن به استفاده از ویدئو در وب‌سایت‌های خودشان.

با آمدن گوشی‌های موبایل، قدرت انحصاری رسانه‌های تلویزیونی شکست تا جایی که امروز هر گوشی تلفن همراه خودش به‌تنهایی یک رسانه هست که قادر به تولید ویدئو و پخش آن هست.

درنتیجه تولید ویدئو برای کسب‌وکارها نسبت به قبل خیلی ارزان‌تر شده است.

اما بریم چند تا آمار ببینیم که استفاده از ویدئو چقدر می‌تواند نرخ تبدیل و فروش را در کسب‌وکار اینترنتی افزایش دهد:

۱-طبق آمارها ویدئو در صفحات فرود می‌تواند نرخ تبدیل را تا بیش از ۸۰% افزایش دهد. (اگر در لندینگ پیج ویدئو نداشتی از این به بعد ویدئو براش بزار)

۲-ذکر کلمه “ویدئو” در موضوع ایمیل شما نرخ باز شدن را تا ۱۹٪ افزایش می‌دهد. (اگر در ایمیل ویدئو داری حتماً عنوان ویدئو رو در سابجکت ایمیل بیار)

۳- ۹۰ ٪ از مشتریان می‌گویند که ویدئوها به آن‌ها در تصمیم‌گیری برای خرید کمک می‌کند. (ویدئوهایی رو بساز که به مخاطبت بگه که محصولت چگونه مشکل آن‌ها رو حل میکن)

ویدئو امروزه نه‌تنها نحوه بازار تجارت و خرید مصرف‌کنندگان را تغییر داده است.

همچنین نحوه ارتباط فروشندگان با مشتریان بالقوه و تبدیل تیم‌های خدماتی به مشتریان و حمایت و خوشحالی آن‌ها را متحول کرده است.

به‌طور خلاصه، ویدئو در تمام فرآیند چرخ فلایویل (قیف فروش یا نقشه سفر مشتری) بسیار مفید است، نه فقط برای افزایش آگاهی از برند.

ویدئو مارکتینگ می‌تواند ابزاری همه‌کاره برای فروشندگان در تمام طول سفر خرید مشتری باشد و می‌تواند بسیار بیشتر از افزایش تعامل باشد.

تجزیه‌وتحلیل Backend ویدئوهای منتشرشده، به فروشندگان کمک می‌کند تا سرنخ‌های سرد یا بی‌پاسخ و واجد شرایط را اولویت‌بندی کنند.

جزئیات تجزیه‌وتحلیل ویدئو در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک یکی از دلایلی است که در سال ۲۰۱۸، ۹۳ درصد از کسب‌وکارها گزارش دادند که به لطف ویدئو، مشتری جدیدی در رسانه‌های اجتماعی پیداکرده‌اند.

در میان ویدئوهای منتشرشده ویدئوهای داخلی، ویدئوهای مبتنی بر دانش، دیدن فیلم‌های تیم پشتیبانی و داستان‌های مشتری، ویدئوهای بوده‌اند که توانسته‌اند یک تجربه کامل‌تر و شخصی‌سازی‌شده از پشتیبانی مشتری ایجاد کند.

درنهایت، طبق تحقیقات HubSpot، باید گفت که مصرف‌کنندگان و مشتریان، ویدئوی باکیفیت پایین‌تر و «معتبر» را به ویدئوی باکیفیتی که مصنوعی و غیر اصیل به نظر می‌رسد ترجیح می‌دهند.

با تمام اطلاعاتی که داده شد امروزه ویدئو برای تمام مشاغل با هر بودجه و تیمی قابل‌دسترسی است به همین خاطر ۴۵ درصد از بازاریابان قصد دارند YouTube به استراتژی محتوای خود اضافه کنند.

شما چه تصمیمی دارید آیا شما هم می‌خواهید از رسانه‌های مثل YouTube، Aparat و … استفاده کنید؟

اما بریم سراغ ویدیوهایی که برای ویدئو مارکتینگ مناسب می‌باشد.

۱۲ نوع ویدئو بازاریابی

۱۲ نوع ویدئو بازاریابی

قبل از شروع فیلم‌برداری، ابتدا باید نوع ویدئو (هایی) که می‌خواهید ایجاد کنید را مشخص کنید. برای درک بهتر گزینه‌های خود، این لیست را بررسی کنید.

۱- ویدئوهای آزمایشی

ویدئوهای نمایشی نشان می‌دهند که محصول شما چگونه کار می‌کند – چه بینندگان را به گشت‌وگذار در نرم‌افزارتان ببرد و چه نحوه استفاده از آن را باز کند و یک محصول فیزیکی را آزمایش کند.

۲- ویدیوهای برند

ویدیوهای برند معمولاً به‌عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی بزرگ‌تر ایجاد می‌شوند و چشم‌انداز، مأموریت یا محصولات و خدمات سطح بالای شرکت را به نمایش می‌گذارند.

هدف از ویدیوهای برند ایجاد آگاهی در مورد شرکت شما و جذب مخاطبان هدف شما است.

۳- فیلم رویداد و ایونت

آیا کسب‌وکار شما میزبان کنفرانس، سخنرانی و ورکشاپ، یا نوع دیگری از رویداد است؟ بهتر هست که فیلم‌ها و تیزرهایی از آن‌ها برای انتشار آماده کنید.

۴- مصاحبه تخصصی

گرفتن مصاحبه با کارشناسان داخلی یا رهبران فکری در صنعت شما یک راه عالی برای ایجاد اعتماد و اقتدار در بین مخاطبان هدف شما است.

اینفلوئنسرها را در صنعت خود بیابید – چه آن‌ها دیدگاه شمارا به اشتراک بگذارند یا نه – این بحث‌ها را در مقابل مخاطبان خود قرار دهید.

ویدئوی بالا بیشتر از یک مصاحبه سطحی است، بلکه یک غواصی عمیق با یک متخصص صنعت است که برای بینندگانی که علاقه‌مند به ایجاد محتوای ویروسی هستند، نکات مهمی را ارائه می‌دهد.

از تاکتیکی شدن در مصاحبه‌های خود نترسید – مخاطبان شما با سخت‌کوشی شما رشد خواهند کرد.

ویدئوهای آموزشی یا نحوه کار

۵- ویدئوهای آموزشی یا نحوه کار

از ویدئوهای آموزشی می‌توان برای آموزش چیزهای جدید به مخاطبان یا ایجاد دانش پایه‌ای که برای درک بهتر کسب‌وکار و راه‌حل‌های شما نیاز دارند استفاده کرد.

این ویدئو مارکتینگ همچنین می‌توانند توسط تیم‌های فروش و خدمات شما در حین کار با مشتریان استفاده شوند.

۶- فیلم‌های توضیح‌دهنده

این نوع ویدئو مارکتینگ برای کمک به مخاطبان شما برای درک بهتر چرایی نیاز به محصول یا خدمات شما استفاده می‌شود.

بسیاری از ویدیوهای توضیحی بر سفر خیالی شخصیت خریدار اصلی شرکت تمرکز می‌کنند که با مشکلی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این فرد با اتخاذ یا خرید راه‌حل کسب‌وکار بر این موضوع غلبه می‌کند.

۷- فیلم‌های متحرک

ویدئوهای متحرک می‌توانند قالبی عالی برای مفاهیمی که به‌سختی قابل‌درک هستند و نیاز به تصاویری قوی دارند یا برای توضیح یک سرویس یا محصول انتزاعی هستند.

۸- مطالعه موردی و ویدئوهای گواهی مشتری (تستو مونیال)

مشتریان بالقوه شما می‌خواهند بدانند که محصول شما می‌تواند (و خواهد) مشکل خاص آن‌ها را حل کند.

یکی از بهترین راه‌ها برای اثبات این موضوع، ایجاد ویدئوهای تستومونیال است که مشتریان راضی و وفادار شمارا نشان می‌دهد.

این افراد بهترین حامیان شما هستند. آن‌ها را در مقابل دوربین قرار دهید تا چالش‌هایشان را توضیح دهند و شرکت شما چگونه به حل آن‌ها کمک کرده است.

کشف کنید که چگونه کسب‌وکارهایی مانند شما از HubSpot برای پیاده‌سازی مؤثر راه‌حل‌های بازاریابی، فروش و خدمات استفاده می‌کنند.

۹- ویدیوهای زنده یا لایو

ویدئوی زنده به بینندگان شما نگاهی خاص به پشت صحنه شرکت شما می‌دهد.

همچنین جریان‌های طولانی‌تر و نرخ تعامل بالاتری را ایجاد می‌کند– بینندگان تا ۸٫۱ برابر بیشتر با ویدئوی زنده نسبت به ویدئوی درخواستی وقت صرف می‌کنند.

مصاحبه‌ها، ارائه‌ها و رویدادها را به‌صورت زنده پخش کنید و بینندگان را تشویق کنید تا با سؤالات نظر دهند.

 ویدئوهای ۳۶۰ درجه و واقعیت مجازی

۱۰- ویدئوهای ۳۶۰ درجه و واقعیت مجازی

با ویدئوهای ۳۶۰ درجه، بینندگان برای دیدن محتوا از هر زاویه‌ای به اطراف «پیمایش» می‌کنند – گویی از لحاظ فیزیکی در داخل محتوا ایستاده‌اند.

این سبک ویدئویی کروی به بینندگان اجازه می‌دهد مکان یا رویدادی را تجربه کنند، مانند کاوش در قطب جنوب یا ملاقات با کوسه سر چکشی.

واقعیت مجازی (VR) به بینندگان اجازه می‌دهد تا تجربه خود را هدایت و کنترل کنند.

این ویدئوها معمولاً از طریق دستگاه‌هایی مانند Oculus Rift یا Google Cardboard مشاهده می‌شوند.

۱۱- ویدئوهای واقعیت افزوده (AR)

در این ویدئوی سبک، یک لایه دیجیتال به آنچه در حال حاضر در جهان مشاهده می‌کنید اضافه می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید دوربین تلفن خود را به سمت اتاق نشیمن خود بگیرید و AR به شما این امکان را می‌دهد که ببینید یک کاناپه در فضا چگونه به نظر می‌رسد.

برنامه IKEA Place یک مثال عالی از این موضوع است.

۱۲- پیام‌های شخصی

ویدئو می‌تواند روشی خلاقانه برای ادامه مکالمه یا پاسخ دادن به کسی از طریق ایمیل یا متن باشد.

از HubSpot Video یا Loom برای ضبط مجدد یک جلسه مهم یا ارائه توصیه‌های شخصی استفاده کنید.

این ویدئوها لحظه‌ای لذت‌بخش و منحصربه‌فرد را برای مشتریان بالقوه شما ایجاد می‌کند و می‌تواند آن‌ها را در مسیر خرید بیشتر سوق دهد.

جمع‌بندی

با توجه به تحقیقات انجام‌شده در حوزه تولید محتوا، روزبه‌روز علاقه مردم به محتوای ویدئویی بیشتر می‌شود به همین خاطر برای بازاریابی محصولات و خدمات می‌بایستی از ویدئو مارکتینگ استفاده کرد و این ویدئوها در ۱۲ مدلی که در بالا ذکر شد باید مورداستفاده قرار بگیرند.

منابع: سایت هاب اسپات کتاب: آن‌ها می‌پرسند شما پاسخ دهید

نویسنده: جناب آقای مرتضی آزاد دهقان از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)