سبک رهبری شخصی شما چیست؟ یادداشتی از جک کنفیلد

سبک رهبری شخصی شما چیست؟ یادداشتی از جک کنفیلد

کلمه "رهبر" برای شما چه معنایی دارد؟ سبک رهبری شخصی چه ویژگی هایی دارد؟! برای من، رهبران، متفکرانی رؤیاپرداز و با چشم‌انداز بزرگ هستند که با اشتیاق و کاریزمای الهام‌بخش دیگران برای زنده کردن دیدگاه خود هستند. من معتقدم که رهبران به دنیا نمی‌آیند، بلکه ساخته می‌شوند و هرکسی می‌تواند رهبر شود، اگر برای پرورش مهارت‌ها و طرز فکر مناسب وقت بگذارد.

مطمئناً در جوانی هرگز خودم را یک رهبر نمی‌دانستم. مانند بسیاری از رهبران موفق دیگر، من یک‌شبه رهبر نشدم. در کودکی با مسائل مربوط به عزت‌نفس دست‌وپنجه نرم می‌کردم که سال‌ها طول کشید تا بر آن غلبه کنم.

تا زمانی که کارم را با مربی‌ام دبلیو کلمنت استون شروع کردم، به عزت‌نفسم ایمان آوردم و فهمیدم که می‌توانم هر کاری را که در ذهنم می‌دانم انجام دهم. این من را در مسیر رهبری قرار داد و الهام‌بخش من شد تا زندگی خود را وقف کمک به دیگران برای بهبود عزت‌نفس و درک کامل پتانسیل خود کنم.

اگر احساس می‌کنید که خواستار تبدیل‌شدن به یک رهبر در جهان هستید، یکی از مهم‌ترین گام‌های سفر شما این است که تصمیم بگیرید می‌خواهید چه نوع رهبری باشید.

امروز می‌خواهم راهنمایی‌هایم را در مورد چگونگی کشف سبک رهبری شخصی شخصی و توسعه ویژگی‌های رهبری که برای الهام‌ بخشیدن به دیگران نیاز دارید، به اشتراک بگذارم.

 

5 نوع سبک رهبری شخصی

اکثر رهبران در یکی از 5 سبک رهبری شخصی قرار می‌گیرند. چه یک مربی یا کوچ زندگی باشید، در مدیریت شرکت کار کنید، کسب‌وکار خود را بسازید، یا برای تغییرات اجتماعی مبارزه کنید.

اگر می‌خواهید بدانید چگونه یک رهبر خوب باشید، مهم است که این سبک‌ها را بشناسید و نقاط قوت و ضعف آنها را درک کنید و نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کنید.

 

در اینجا 5 سبک رهبری شخصی وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید:

1. رهبری اقتدارگرا

یک مدیر اقتدارگرا کسی است که سبک رهبری خودکامه دارد، آن‌ها کنترل همه تصمیمات را در دست می‌گیرند و آن تصمیمات را سریع و با اطمینان و بدون نظر دیگران می‌گیرند.

درحالی‌که سبک «رهبری خودکامه» آن‌ها را در بحران مؤثر می‌سازد، رهبران مستبد می‌توانند اعتمادبه‌نفس و خلاقیت تیم خود را از بین ببرند و همکاری و نوآوری را برای آن‌ها سخت کنند.

به همین دلیل است که رهبران مستبد باید تعادلی بین حفظ کنترل و اقدام قاطع پیدا کنند و همچنین تشویق به نظرات بیشتر دیگران و اعتماد به بینش تیم خود را در نظر بگیرند.

  رهبری مشارکتی

2. رهبری مشارکتی

یک رهبر مشارکتی که به‌عنوان "رهبر دموکراتیک" نیز شناخته می‌شود، برای نظرات و پیشنهادات دیگران ارزش قائل است.

در رهبری مشارکتی، تصمیمات محیطی در قالب یک تیم اتخاذ می‌شود که کارکنان را تشویق می‌کند تا احساس ارزشمندی و قدردانی کنند.

بااین‌حال، این نوع رویکرد مشارکتی می‌تواند تصمیم‌گیری را کند کند و پتانسیل مسائل ارتباطی و تصمیمات بد را افزایش دهد.

برای حداکثر اثربخشی، یک رهبر مشارکتی باید بداند که چه زمانی و چگونه بحث را پایان دهد و کنترل را به‌عنوان تصمیم‌گیرنده نهایی به عهده بگیرد.

 

3. رهبری تفویضی

رهبران تفویضی همچنین به‌عنوان "رهبران آزاد" شناخته می‌شوند و در دو جبهه قرار می‌گیرند.

کسانی که عمداً یک رویکرد تفویض آمیز را اتخاذ می‌کنند تا به کارکنان خود استقلال خلاق بدهند و محیط کاری مثبتی را ایجاد کنند که در آن نوآوری و خلاقیت رشد می‌کند.

و کسانی که ناخواسته به دلیل عدم تمایل به اعمال کنترل و مسئولیت‌پذیری آزاد هستند.

هنگامی‌که شما یک رهبر تفویضی هستید، مهم است که بدانید چه زمانی باید وارد عمل شوید و جهت کافی را ارائه دهید تا همه در پیگیری یک چشم‌انداز مشترک متحد شوند.

 

4. رهبری تعاملی

رهبران معامله‌ای که به‌عنوان «رهبران مدیریتی» نیز شناخته می‌شوند، با ارائه پاداش برای زمانی که اهداف به دست می‌آیند و مجازات احتمالی برای زمانی که شکست وجود دارد، به دیگران الهام می‌دهند.

یک رهبر تعاملی می‌تواند در پیاده‌سازی نظم و سیستم‌ها خوب باشد و به مردم اجازه دهد بدانند چه انتظاری از آنها می‌رود.

اما گاهی اوقات ممکن است فاقد همدلی باشند و چنان در سیستم خود گیر کنند که نیازهای فردی اعضای تیم خود را برآورده نکنند.

به‌منظور مؤثرتر بودن، مدیران معامله‌گر باید سخت تلاش کنند تا اطمینان حاصل کنند که فرهنگ «ببخش و بگیر» که ایجاد می‌کنند به‌اندازه کافی انعطاف‌پذیر است تا موقعیت‌ها و مشارکت‌های منحصربه‌فرد تیمشان را ارج نهند و درعین‌حال باعث می‌شوند اعضایشان احساس ارزشمندی کنند تا قابل‌جایگزینی.

 

5. رهبری تحول‌آفرین

رهبران تحول‌آفرین آن دسته از افراد استثنایی هستند که می‌توانند به تیم خود الهام بخشند و به آنها انرژی بدهند تا چشم‌انداز خود را اجرا کنند و از تحسین، تشویق و همدلی استفاده کنند تا دیگران را به‌عنوان بهترین خود نشان دهند و برای بالاترین نتیجه ممکن تلاش کنند.

آن‌ها همچنین به‌عنوان "رهبران رؤیایی" شناخته می‌شوند، آن‌ها کارکنان توانمند، وفادار و باانگیزه را جذب و پرورش می‌دهند.

اما آنها باید اطمینان حاصل کنند که چشم‌اندازی که برای الهام‌ بخشیدن به دیگران استفاده می‌کنند واقع‌بینانه و قابل‌دستیابی است.

آن‌ها همچنین هنگام تشویق دیگران باید صادق باشند و بتوانند بازخوردهای بی‌رحمانه صادقانه‌ای ارائه دهند که به افراد کمک می‌کند بر نقاط ضعف خود غلبه کنند و عملکرد خود را بدون کاهش انگیزه بهبود بخشند

 

نکاتی برای توسعه ویژگی‌های رهبری خود

نکاتی برای توسعه ویژگی‌های رهبری خود

موفقیت یک سرمایه‌گذاری انفرادی نیست. رهبران برای دستیابی به اهداف خود و تحقق بخشیدن به چشم‌انداز خود باید از دیگران حمایت کنند.

به همین دلیل است که اگر می‌خواهید بدانید چگونه یک رهبر خوب باشید، توسعه ویژگی‌های رهبری خود برای موفقیت شما ضروری است.

این نه‌تنها به این معنی است که یک چشم‌انداز روشن برای آنچه می‌خواهید به دست آورید، ایجاد کنید، بلکه به معنای تبدیل‌شدن به فردی است که قادر به ایجاد فرهنگ موفقیت و الهام‌ بخشیدن به دیگران برای رسیدن به اهداف شما است.

در اینجا روش‌های آزموده شده و واقعی من برای ایجاد ویژگی‌های رهبری مؤثر آمده است:

درک کنید که می‌خواهید چه نوع رهبری باشید

آیا می‌خواهید اقتدارگرا، مشارکت‌جو، تفویضی، معامله‌گر یا تحول‌آفرین باشید؟

شما باید انتخاب کنید حتماً نوع افرادی را که می‌خواهید رهبری کنید و سبک رهبری شخصی که آنها را ترغیب می‌کند تا به صحبت‌های شما گوش دهند و به شما کمک می‌کند تا بینش خود را زنده کنید، در نظر بگیرید.

ویژگی‌های رهبری خود را توسعه دهید و درک کنید

در حال حاضر چه ویژگی‌هایی دارید که شما را به یک رهبر خوب تبدیل می‌کند؟ و هنوز چه مهارت‌ها و تخصص‌هایی را باید توسعه دهید تا شخص موردنظر خود باشید؟

با درک نقاط قوت و ضعف خود و ایجاد یک برنامه توسعه شخصی که مراحلی را که برای پرورش ویژگی‌های رهبری که می‌خواهید به دست آورید را مشخص کند، سفر موفقیت خود را بسیار آسان‌تر می‌کنید.

خود را در قبال اهدافتان مسئول نگه دارید

اگر امید دارید دیگران را الهام‌بخشید، ابتدا باید ثابت کنید که قادر به الهام ‌بخشیدن به خودتان هستید!

حتماً اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین کرده و متعهد شوید که تا تاریخ مشخصی به آنها دست یابید.

سپس آن تعهدات را اولویت اصلی خود قرار دهید تا زمانی که به آن اهداف دست پیدا کنید.

اینگونه است که شما ویژگی‌های رهبری تحول‌آفرین را که برای تأثیرگذاری قدرتمند بر دیگران به آن نیاز دارید، به دست می‌آورید و به دیگران (و خودتان) ثابت می‌کنید که رهبری ارزش دنبال کردن را دارید.

به احتمالات گوش دهید و برای تغییر آماده باشید.

رهبران بزرگ اولین کسانی هستند که اعتراف می‌کنند که همه چیز را نمی‌دانند و مایل‌اند به ایده‌های جدید گوش دهند و با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات و بینش جدید، اهداف، برنامه‌ها و چشم‌انداز خود را به‌روز کنند.

آن‌ها همچنین اعتمادبه‌نفس و اعتقاد دارند که به چشم‌انداز خود محکم بچسبند و صرفاً به دلیل جدید بودن، تسلیم هر ایده جدیدی نشوند.

تیم خود را با دیدی روشن الهام‌بخشید

مردم از رهبران پیروی می‌کنند، زیرا به آنچه او در تلاش برای به انجام رساندن آن است اعتقاد دارند.

بهترین راه برای القای این باور در دیگران این است که دیدی روشن و قدرتمند داشته باشید و بتوانید به‌سادگی آن را به‌گونه‌ای منتقل کنید که آنها را برای دیدن واقعی بودن آن هیجان‌زده کند.

همیشه اقدام کنید

مدیران ارزش اقدام را درک می‌کنند و اولین کسانی هستند که مسئولیت را در هر پروژه یا کمپین جدیدی هدایت می‌کنند.

رهبران بزرگ به‌جای پنهان شدن در دفتر خود و "رهبری از پشت"، با الگوسازی به تیم خود الهام می‌دهند تا فعال باشند و ریسک‌های هوشمندانه‌ای را بپذیرند که می‌تواند منجر به بازدهی کلان شود.

دیگران را مربی کنید تا یک رهبر باشند

دیگران را مربی کنید تا یک رهبر باشند

مدیران بزرگ می‌دانند که بهترین راه برای الهام‌ بخشیدن به دیگران برای اینکه بهترین خود باشند، بیدار کردن رهبر درون است.

با تشویق افرادی که با آنها کار می‌کنند تا مالکیت اعمال خود را به دست گیرند و تلاش می‌کنند تا دائماً عملکرد خود را بهبود بخشند، این امکان را برای آنها فراهم می‌کنند تا کارهای بزرگتری را انجام دهند.

سپس این به الهام‌ بخشیدن به دیگران کمک می‌کند تا همین کار را انجام دهند و یک اثر موج‌دار قدرتمند ایجاد می‌کند که در سراسر سازمان شما - و جهان شما پخش می‌شود.

سبک رهبری شخصی خود را تعیین کنید

اگر با افراد دیگر در هر عنوانی کار می‌کنید، من شما را تشویق می‌کنم که تمرکز بر پرورش مهارت‌های رهبری خود را در اولویت قرار دهید.

فرقی نمی‌کند مدیر، صاحب کسب‌وکار، مشاور، مربی، منتور، معلم یا سخنران باشید - اگر می‌خواهید مردم به حرف‌های شما گوش دهند و از دستورالعمل‌ها یا توصیه‌های شما پیروی کنند، توسعه ویژگی‌های کلیدی رهبری پیشرفت شما را بسیار تسریع می‌کند.

تبدیل‌شدن به یک رهبر مؤثر به شما کمک می‌کند:

• تأثیر مثبت بیشتری روی افرادی که با آنها کار می‌کنید بگذارید • دیگران را تشویق کنید تا دست به اقدام بزنند و نتایج خود را بهبود بخشند • دیگران را تشویق کنید تا به خود ایمان داشته باشند و پتانسیل خود را توسعه دهند • کسب‌وکار موفقی را توسعه دهید و از یک شغل پردرآمد که زندگی مردم را متحول می‌کند لذت ببرید

نوشته‌ای از جک کنفیلد

 

دیدگاه کاربران (0)