خودرهبری امروزه در بین صاحبان کسب وکار ، به یک نیاز ضروری تبدیل شده است. امروز قصد داریم در این مورد صحبت کنیم؟
بسیار در دنیای کسبوکار، همواره سرعت تغییرات محیط بیرونی بیش از محیط داخلی سازمان است و پیوسته سازمان میکوشد تا تطبیقپذیری خود را با آن تغییرات متناسبسازی کند.
در سازمانهای پیشرو و حتی رهبران بازار، خود یا مبدع این تغییرات هستند و یا با انعطافپذیری بالا در سیستمها و مدلها، و استقبال از آن، خود عامل محرک برای آغاز تغییرات در دیگر سازمانها و کسبوکارها میشوند.
دراینبین نقش رهبران بهعنوان پذیرندگان و جریان سازان این تغییرات در سازمان خود و تأثیر اجتماعی آن بر محیط پیرامونی، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
رهبران تأثیرگذار این دوران، نه به روال سنت پیشینیان با تکمحوری و به روش آمرانه و دستوریو نه به سنت متأخرین با نگاهی صرفاً مشتری محور و در فضای رقابتی و ارزشآفرینی صرف، بلکه با رویکردی از درون خود و با تقویت مهارتهای خودرهبری، سرعت و قدرت انتقال تجربیات و دانش نظری را بهوسیله خلق چشمانداز به دیگر منابع موجود در داخل سازمان، منتقل میکنند.
بیشتر بخوانید: مفهوم رهبری اثربخش چیستبنا به تعریف رایج، خودرهبری یک نوع توانمندی قابل یادگیری است تا بتوانیم بهطور آگاهانه روی خودمان تأثیر گذاشته، به اهدافمان برسیم.
نکته مهم در این تعریف این است که این توانایی، یک فرایندی است که با تکیه بر شناخت خود و با دقت و تعمق و به روشی آموختنی قابل انجام است
و بههیچعنوان صرفاً با مدرک آموزشی یا بهصورت توانایی مادرزادی قابلاجرا نیست که از دل آن رهبرانی اثرگذار خارج شوند.
همانطورکه در آموزههای دینی، اخلاقی و فلسفی ادیان و جوامع مختلف نیز تأکید و در دین اسلام و روایات آن نیز ذکر شده است،
خودشناسی، مقدمه خودسازی و خودرهبری و مفاهیم مشابه آن است. من عرف نفسه فقط عرف ربه
گاهی افراد با برخی احساسها در زندگی در ستیزند، کمبود اعتماد دارند،
یا در زندگی به نقطهای رسیدهاند که احساس میکنند برای انتخاب مسیر درست، دچار سردرگمی و مشکل هستند.
نقطه شروع این فرایند، پذیرش شرایط موجود و اراده برای تغییر وضعیت موجود است.
این مهم با استفاده از شناخت نقاط قوت و ضعف، مهارتها و تواناییها، قابل انجام است.
با شناخت و کنترل احساسات و گرفتن بازخورد و در صورت لزوم اصلاح آن، به تمرین خودرهبری و رشد حس عالی خودآگاهی میرسیم.
و این تمرین و فرایندی پایانناپذیر است که در گذر زمان با توجه به شرایط نیاز به راهبردهایی متناسب با وضعیت هر فرد دارد.
برانگیختن حس تعهد میان کارکنان از الزامات ضروری حفظ موفقیت سازمانهای امروزی است.
وقتی کارکنان نیز با آموزشهای خودرهبری تعلیم ببینند، احساس رضایت بیشتری از خود، موقعیت شغلی،
تلاش برای بازدهی و عملکرد بالا، فهمیدن و درک مأموریت، چشمانداز، ارزشها، راهبردها و فرهنگسازمانی خواهند داشت
و این کار باعث تمرکز و توسعه تواناییهای آنان خواهد شد.
پیشنهاد عالی: نقش مربی کسبوکار در رشد و توسعه کسبوکاربرای رهبران و مدیران، خودرهبری شامل توانمندسازی روابط، توسعه و پرورش افراد و بالا بردن توانائیهای آنان میشود.
خانم جون مارکز، بعد از مصاحبه با بیش از یکصد مدیر و رهبر سازمانی،
الزامات موردنیاز رهبران قرن بیست و یکم را چنین برشمرده و این ویژگیها را در قالب اصطلاح رهبران بیدار مطرح میکند:
• سازگار با رویدادهای مختلف
• پیشرو
• مشتاق و متعهد برای رسیدن به اهداف
• بهبودپذیر
• قادر به استفاده از تجربیات شکست برای رشد و موفقیت
• دیدن تصویری بزرگ و چشماندازی روشن از آینده
• مشخص کردن ارزشها و بیان آنها به طرزی شفاف و روشن
لازم به ذکر است که، خودرهبری، از کنار هم قرار گرفتن گرانبهاترین ارزشهای درونی پدید میآید
و به هیچ شکل و روشی زندگی دینی افراد را نقض یا رد نمیکند و همواره به تعالی انسان کمک شایانی میکند.
نویسنده: جناب آقای مهدی مهرآوران از دانش پذیران دوره بیزینس کوچینگ