پیش از معرفی بازاریابی مدرن، بازاریابی کسبوکارها بسیار ساده بودند. نصب بیلبورد و تبلیغات در مجله برای جذب مشتری کافی بود.
اگرچه، زمانی که بازاریابی پیشرفت کرد و همهچیز به سمت دیجیتالی شدن گام برداشتند، کمپانیها هم تصمیم گرفتند برای جذب مشتری به اینترنت روی بیاورند.
متأسفانه، تبلیغات جایی با شکست مواجه شد که مصرفکنندگان از سروصدای زیاد این تبلیغات به ستوه آمدند و صدای تمامی آنها را قطع کردند.
اینگونه بود که فقط عدهای از بازاریابهای هوشمند با کمک بازاریابی محتوایی توانستند مشتری جذب کرده و مشتریان قدیمی را نیز در کنار خود نگهدارند.
اگر با "بازاریابی محتوایی" آشنایی زیادی ندارید، با این مقاله همراه شوید.
بیشتر بخوانید: تدوین استراتژی بازاریابی محتوا چگونه است
در ادامه دلایل استفاده از بازاریابی محتوایی و روشهای انجام آن را با شما درمیان میگذاریم:
برخلاف تبلیغات، محتوا برای مخاطبان و مصرفکنندگان محصولات شما مفید است.
در حقیقت، مردم پیش از تصمیم برای خرید یک محصول، بهطور متوسط 11.4 محتوا در آن زمینه مطالعه میکنند.
به دلیل اینکه مصرفکننده مدرن امروزی با دیدن تبلیغات، تصمیم به خرید نمیگیرد، بازاریابی محتوایی را میتوان روشی مناسب برای تبلیغ برند شما دانست.
بهعلاوه، با استفاده از استراتژی بازاریابی محتوایی میتوان برای برند شما داستانی ساخت که مردم بتوانند ارتباط آن با زندگی خود را بشناسند.
در زمانهای بحرانی، تولید محتوا روشی کارساز برای ایجاد پلتفرمی قوی است که شما بتوانید از طریق آن استراتژی PR برند خود را پیش ببرید.
پیشنهاد ویژه برای شما: 10 نکته قدرتمند درباره بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوایی محدود به یکزمان نیست. شما باید زمان خود را کاملاً وقف آن کنید.
علاوه بر کار کردن روی پستهای وبلاگ و پستهای شبکههای اجتماعی، شما باید درصد موفقیت استراتژیهای خود را نیز زیر نظر داشته باشید.
در ادامه با گامهای موردنیاز برای انجام بازاریابی محتوایی آشنا میشویم:
1- اهداف سال پیش را بررسی کنید.
آیا به اهدافی که سال پیش برای خود در نظر گرفته بودید، رسیدهاید؟ به معیارهایی که برای اندازهگیری درآمد و نتایج از آنها استفاده کردید، توجه کنید.
اگر حس میکنید بهتمامی اهداف خود نرسیدهاید، به گذشته برگردید و ریشههای شکست را بیابید.
آیا به محتوای بیشتری نیاز دارید و یا استفاده از کامنت های منفی برای شما کارساز بودهاند؟ پاسخ به این پرسشها برای شما مفید خواهد بود.
اگر تا به امروز بازاریابی محتوایی را شروع نکردهاید، حالا زمان مناسبی برای ایجاد اکانت و در نظر گرفتن آمارها و انتخاب بهترین پارامترهاست.
2- مخاطب خود را بشناسید.
شما تا چه حد دقیق میتوانید مخاطبان خود را تعریف کنید؟ هرچقدر بهطور دقیقتر مخاطب خود را بشناسید، راحتتر میتوانید وی را جذب محتوای خود کنید.
راهحل اصلی شناختن خصوصیات و اولویتهای ایشان و روشهای جلبتوجه ایشان است.
در ادامه چند مورد از مواردی که باید در مورد مخاطبان خود بشناسید، آورده شدهاند:
این اطلاعات در مورد مخاطبان به شما اجازه میدهد تا محتوایی خلق کنید که ایشان را جذب کنید.
اطلاعات در مورد وبسایت موردعلاقه ایشان نیز به شما کمک میکند تا بتوانید هر چه بهتر با ایشان ارتباط بگیرید.
حتما مطالعه کنید: مهمترین سوالات برای طراحی استراتژی بازاریابی محتوا
3- اهداف خاص مارکتینگ خلق کنید.
اهداف مبهم برای به دست آوردن نتایج خوب، مفید نیستند.
اهدافی مانند "بالا بردن درآمد" بهاندازه کافی کاربردی نیستند. اهداف شما باید هوشمندانه انتخاب شوند:
4- اهداف چگونه به دست میآیند؟
در نظر گرفتن تمامی افکارتان، بهترین راه به دست آوردن اهداف است.
اگر تصور میکنید که توجه کردن به مطالب مهم مخاطب را جذب میکند، چرا این کار را نمیکنید؟
اگر ایدهای دارید که میتواند در جهت رسیدن به اهداف کمککننده باشد آن را با تیم بازاریابی خود در میان بگذارید.
5- به منابعی موردنیاز فکر کنید.
به زمان و منابعی که برای رسیدن به اهداف به آنها نیاز دارید، دقت کنید.
اینگونه اطمینان پیدا میکنید که روی اهدافی که نمیتوان به آنها دست پیدا کرد، وقت و هزینه صرف نکنید.
اگر باید روی چیزی سرمایهگذاری کنید، اطمینان حاصل کنید که از پس هزینههای آن برمیآیید.
راه مناسبی که باید برای یک بازاریابی محتوایی درست، بروید، شامل داشبوردهای رسانههای اجتماعی، آمار گوگل و همکاری با کمپانیهای بازاریابی محتوایی است.
6- حواستان به بررسی مکرر استراتژیهای خود باشد.
هنگامیکه اهداف خود را بهصورت مکرر بررسی کنید، میتوانید نزدیک شدن خود به آنها را اندازهگیری کنید.
هر ماه پیشرفت خود را بازرسی کنید. اگر حس کردید که از اهداف خود دور میشوید، به دنبال روشهایی برای ایجاد تغییرات در محتواهای خود باشید.
با اضافه کردن مواردی مانند بازاریابی از طریق ایمیل، در استراتژی بازاریابی خود تغییر ایجاد کنید.
اگر مشکل از مکانهای قرارگیری پستهاست، آنها را عوض کنید. اگر به اهداف فعلی خود رسیدهاید، اهداف جدید انتخاب کنید.
7- با یک شرکت تولید محتوا همکاری کنید.
بااینکه ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوایی به نظر ساده میرسد، به کار بردن آن در بازه زمانی محدود کاری پیچیده است.
میتوانید از شرکتهای بازاریابی محتوایی کمک بگیرید.
این شرکتها نهتنها به شما در صرفهجویی در زمان کمک میکنند بلکه به شما در ایجاد محتواهایی برای جذب مخاطبان، اطلاعات مفیدی میدهند.
بازاریابی محتوایی روشی ساده و کارآمد برای جذب مخاطب است.
اگرچه، موفقیت شما در دستیابی به اهداف بازاریابی شما خلاصه میشود. گامهای بالا را در نظر داشته باشید تا برند خود را به کاربران آنلاین معرفی کنید.