چرا کوچینگ در زندگی و کسب‌وکار پررنگ شده است؟

چرا کوچینگ در زندگی و کسب‌وکار پررنگ شده است؟

در دنیای امروز که بعد از عصر اطلاعات، ارتباطات و دانایی وارد عصر تکنولوژی‌های فوق مدرن در قرن بیست و یکم شده‌ایم و این جهش هر 26 روز یک‌بار در حال تغییر و دگرگونی سریع می‌باشد.

تمامی افراد از خود فرد گرفته تا خانواده، جامعه و خصوصاً شرکت‌های چندملیتی که در سراسر دنیا دارای دفاتر مرکزی و کارخانه‌های تولیدی می‌باشند به دنبال بازار هدف مشتریان خاص خوشان هستند.

مطمئناً افراد در خانواده، رهبران و مدیران اجرایی بزرگ این کمپانی‌ها و حتی سیاست مدیران و ورزشکاران حرفه‌ای، هنرپیشگان، خوانندگان و بیزینس من‌های بزرگ برای موفقیت بیشتر نیاز به کوچ‌های توانمند و متخصص باذکاوت و هوشمندی بالا دارند چراکه کوچینگ باعث ارتقاء راندمان آنان می‌شود.

مایند ست کوچینگ چون انسان‌ها رو خالق هستی، توانمند و خودشکوفا می‌داند از طریق خود فرد سعی می‌نماید چالش‌های آن‌ها را با مهارت‌ها و تکنیک‌های به‌دست‌آمده حل نماید و مراجعه‌کننده با دست‌ پر از جلسه کوچینگ خارج شود.

در این مقاله سعی می‌شود به چندین پرسش در خصوص اینکه چرا کوچ و کوچینگ در زندگی و کسب‌وکارها پررنگ شده است پاسخ داده می‌شود، سؤالاتی از قبیل اینکه:

چرا داشتن کوچ در خانواده، جامعه، مدارس الزامی است؟ و تعریف کوچینگ چیست؟

کوچینگ چه قصد، نیت و هدفی در زندگی امروز ما دارد؟

کوچ داشتن برای رهبران، مدیران کسب‌وکارها چه مزیتی دارد؟

کوچ چگونه می‌تواند خدمات تخصصی خود را به بهترین شکل ممکن و با بالاترین استاندارهای جهانی در کسب‌وکارها و در زندگی شخصی فرد به مرحله ظهور بگذارد؟

کوچ چگونه می‌تواند نقش معنوی، حس و حال خوب به افراد، مردم و مدیران اجرایی کسب‌وکارها را انتقال دهد؟

ابزارهای موردنیاز کوچ که باعث حضور پررنگ آن‌ها در سطح کشور و حتی خارج از کشور می‌شود چه مواردی هست و چگونه می‌تواند نقش هدفمندی برای مخاطبین خود و مشتریان خود ایفا نماید؟

 

کوچینگ چیست؟

در ابتدا به تعریفی از کوچینگ می‌پردازم و آن اینکه کوچ‌ها تسهیل گران و حامی‌هایی هستند که به مراجعه‌کنندگان و یا مشتریان خود کمک می‌کنند به آگاهی برسند.

درواقع کوچ با شفاف‌سازی ذهن شما، نقشه راه را برای پیشبرد اهدافتان بازسازی می‌کند یا پازلهای درونی که موجب بروز مشکلات شده‌اند را آشکار می‌کنند تا با حل آن‌ها به اهداف خود برسید.

کوچ باعث حل چالش‌های جدی در ذهنیت فردی، خانواده و زندگی روزمره افراد می‌شود.

کوچ می‌تواند با آیینه شدن در مقابل فرد و با شنیدن مؤثر و سؤالات قدرتمند و گرفتن پاسخ‌ها از فرد مراجعه‌کننده، جلسه کوچینگ را به سمتی هدایت کند که مراجعه‌کننده با دادن پاسخ‌های درونی خود، تفکر کردن روی پرسش و دادن جواب‌های درونی برای حل معضل و یا چالش خود به خودش کمک کند.

چراکه همه انسان‌ها دارای نبوغ هستند، استعداد، توانایی حلی مسئله، خلاق و نوآور هستند.

امروزه در سراسر دنیا انسان‌های موفق دارای کوچ حرفه‌ای در کنارشان هستند تا مسیر راه را برایشان هموارتر کند و بتوانند از دستاوردهایی کوچینگ سریع‌تر به موفقیت بیشتر و حل چالش‌های خود در زندگی و کسب‌وکارشان دست پیدا کنند.

  کوچ داشتن برای رهبران، مدیران کسب‌وکارها چه مزیتی دارد؟

کوچ داشتن برای رهبران، مدیران کسب‌وکارها چه مزیتی دارد؟

کوچینگ باعث می‌شود زندگی خصوصی افراد و کسب‌وکارشان با مهارت‌ها و تکنیک‌های که از طریق مربی دریافت می‌کنند، هرچند که چالش‌های زندگی در حوزه خصوصی و یا کسب‌وکارها می‌تواند بسیار متنوع و چالش‌برانگیز باشد، برطرف شود.

کوچ‌های زندگی، کوچ‌های کسب‌وکارها و هر نوع مربی که در نظر بگیرید چون دارای مهارت‌های تخصصی هستند و آن‌ها را در طی زمانی مشخص یاد گرفتند و هر روز مطالعه، آموزش و تمرین دارند و به‌طور مستمر به افراد در سراسر دنیا خدمت می‌کنند و باعث شده‌اند که زندگی شهروندان رنگ و بوی بهتری به دست آورد، چراکه هدف اصلی آن‌ها حل مشکل، رشد و توسعه افراد و نهایتاً احساس رضایت از زندگی و کسب‌وکارهایشان می‌باشد.

کوچ‌ها کاملاً درک می‌کنند که موفقیت برای انسان‌ها بسیار ارزشمند هست و به همین دلیل در جلسات کوچینگ فردی یا گروهی و حتی کوچ خصوصی رهبران و مدیران سعی می‌کنند بهترین دستاوردها، خلاقیت‌ها، تجربیات خود را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در اختیار آن‌ها قرار بدهند.

کوچ‌ها می‌خواهند انسان‌ها خوشحال‌تری، توانمندتری، منعطف‌تر و دارای تاب‌آوری بیشتری در زندگی باشند مثال بارز آن می‌توان به صعود به یک قله چند هزار متری اشاره کرد که کوچ‌ها و خصوصاً کوچ‌های زندگی ورزشی و سلامتی سعی می‌کنند مسیر رسیدن به قله را برای آن‌ها به‌وضوح مشخص کنند و کوچینگ تمامیتش این هست که افراد، رهبران و مدیران برای رسیدن به قله‌های موفقیت از مسیر راه لذت ببرند و نه‌فقط از رسیدن به مقصد و هدفشان.

امروزه در داخل کشور و در دنیا کوچینگ باعث شده است انسان‌ها به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کنند، چراکه کوچینگ باعث می‌شود آن‌ها به ذهنیت، شخصیت و مهارت‌های باارزشی پی ببرند که شاید قبل از آن حتی به آن‌ها توجه هم نمی‌کردند.

 

کوچینگ باعث تغییر نگرش افراد در زندگی، در محیط اجتماعی و کاری آن‌ها شده است

کوچ با پرسیدن سؤالات قدرتمند از مراجعه‌کننده باعث ایجاد آگاهی بیشتر در فرد می‌شود و با شنیدن نظرات مراجعه‌کننده و با دادن بازخوردهای مؤثر و به‌موقع سعی می‌کند جواب‌های بیشتری از مراجعه‌کننده دریافت کند تا بتواند مسیر راه کلاینت را شفاف‌تر همچون یک الماس صیقل داده‌شده به وجود آورد، کوچینگ باعث تراشیدن ذهنیت یک فرد از افکار منفی و رسیدن به ذهنیت پویا و یک فردی بی‌نظیر و بی‌همتا می‌شود.

نقش کوچینگ در حوزه آموزش‌وپرورش و مدارس و به‌ویژه برای معلمین باعث می‌شود که یک معلم در سر کلاس به‌جای اینکه حاکم کلاس باشه رهبر کلاس باشد.

دانش آموزان در این فضای عالی می‌توانند به رشد و شکوفایی خود سریع‌تر دست پیدا کنند.

 

کوچینگ چه قصد، نیت و هدفی در زندگی امروزه ما دارد؟

کوچینگ چه قصد، نیت و هدفی در زندگی امروزه ما دارد؟

البته که این سؤال برمی‌گردد به دیدگاه‌های ارزشمند هرکدام از انواع کوچ‌ها که در حال حاضر در داخل و خارج از کشور در حال ارائه خدمات خود هستند.

اما می‌توان گفت برفرض مثال قصد و نیت من از کوچینگ ارائه آموزش‌های منحصربه‌فرد به معلمین کشورم در تمام استان‌ها می‌باشد، چراکه وقتی معلمین برای تدریس از روش کوچینگ استفاده نمایند می‌توانند دانش آموزان را از لحاظ ذهنی، جسمی و روحی و روانی برای آینده کشور مطلوب‌تر تربیت نمایند همچنین هدف من این است که معلمین با مهارت‌های کوچینگ بتوانند دانش آموزان خلاقی را تحویل جامعه دهند تا در آینده از توان، تخصص، مهارت و خلاقیت آن‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده بشود.

کوچینگ برای رهبران و مدیران اجرایی عالی‌رتبه باعث می‌شود که آن‌ها میزان خطای خود را به صفر برسانند و در کسب‌وکارهای خود در داخل و خارج از کشور همیشه موفق و روبه‌جلو باشند.

کوچ‌ها بخصوص از لحاظ ذهنی به رهبران و مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی و چندملیتی کمک می‌کنند که آن‌ها همیشه در اوج موفقیت باشند و در همه حوزه‌های انسانی، فرایند تولید، بازاریابی و فروش، صادرات و واردات، نحوه تعامل با مشتریان خود از طریق روابط عمومی‌های پویا نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا نمایند.

کوچ مدیران عالی و اجرایی را رهبری می‌کنند که به معمولی‌ترین کارمندان خود نیز توجه نمایند و آن‌ها را موردبررسی قرار دهند و زیر نظر داشته باشند تا وقتی شاهد تلاش مضاعف، تعهد، صبوری، خلاقیت و دلسوزی آنان در خصوص شرکتی که در آن کار می‌کنند هستند و دارای حس تعهد و مسئولیت‌پذیری دارند تشکر و قدردانی نمایند و با انواع پاداش‌های مادی و غیرمادی جایگاه شغلی آنان را ارتقاء دهند به همین دلیل هست که نقش کوچینگ در زندگی و کسب‌وکارها هر روز در حال پررنگ شدن است.

کوچ‌ها با مهارت گوش شنوا مؤثر و پرسیدن سؤالات قدرتمند، بازخورد دادن، رعایت اصول اخلاقی، دانش هوش کارآفرینی و .... می‌توانند بهترین خدمات تخصصی خود را با بالاترین استانداردهای جهانی به صاحبان کسب‌وکار و تمامی افراد و کسانی که نیاز به کمک دارند در جلسات کوچینگ ارائه نمایند

همچنین کوچینگ از نوع انگیزشی و آرام‌کننده می‌تواند حس و حال خوب را به تمامی مردم ارائه نماید، چراکه وقتی حال روانی یک فرد، جامعه و ملت خوب باشد، امید و انگیزه در آن بالا می‌رود، چرخ اقتصادی و کسب‌وکارها نیز حالشان خوب می‌شود.

 

کوچ چگونه می‌تواند خود را معرفی کند؟

کوچ چگونه می‌تواند خود را معرفی کند؟

امروزه با وجود شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، یوتیوب، توئیتر، لینکدین، واتس اپ و انواع شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی خصوصی و دولتی و وب‌سایت‌های تخصصی، کوچ‌ها می‌توانند از این امکانات برای معرفی هرچه بهتر خودشان استفاده بهینه نمایند، چراکه هرکدام از این ابزارهای دیجیتال می‌تواند به پروسه محبوب شدن، جذب مشتری، شبکه‌سازی و ارتباطات و تعاملات ارزشمند و شهرت یک کوچ کمک شایان توجه ای نماید.

کوچ با حضور در شبکه‌های ارتباطی و خصوصاً سوشال مدیا، دیدگاه‌ها و نظرات تخصصی خود را بیان می‌کند.

در یک برنامه زنده رادیویی و یا تلویزیونی به سؤالات مجری برنامه و سؤالات مردم پاسخ می‌دهند و این برنامه باعث شناخت بیشتر مردم از آن فرد متخصص می‌شود و در دل همین برنامه‌ها و معرفی‌هایی که صورت می‌گیرد مشتری نیز برای او پیدا می‌شود.

ضمناً فرق شبکه‌های اجتماعی با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی این هست که زمان و مکان و محدودیت وقت برای آن‌ها وجود ندارد و به‌صورت 24 ساعته و در تمام روزهای سال می‌توان از آن‌ها بهره گرفت، اما شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی دارای محدودیت زمانی هستند و نهایتاً اینکه کوچ داشتن برای افرادی که فرضاً دارای پزشک خانوادگی و یا وکیل می‌باشند بسیار ضروری می‌باشد. به امید رسیدن به روزی که جایگاه و اهمیت داشتن کوچ بیشتر شناخته و استفاده شود.

نویسنده: جناب آقای علیرضا اعتمادی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

دیدگاه کاربران (0)