بازاریابی کمپین مناسبتی چیست و چه تأثیری بر فروش دارد؟

بازاریابی کمپین مناسبتی چیست و چه تأثیری بر فروش دارد؟

بازاریابی در کانال‌ها، پلتفرم‌ها و فعالیت‌های مختلفی انجام می‌شود. انتخاب اینکه کدام یک را برای کسب‌وکار خود مورداستفاده قرار دهید، کار سختی است. تا زمانی که یک سبک بازاریابی به وجود بیاید که آن‌قدر مؤثر باشد که دیگر دشواری وجود نداشته باشد. این همان چیزی است که ما در مورد بازاریابی مناسبتی یا کمپین مناسبتی احساس می‌کنیم.

بازاریابی مناسبتی که اغلب به آن بازاریابی تعطیلات یا بازاریابی فصلی نیز گفته می‌شود، اقدامی است برای تبلیغ برند، محصول یا خدمات در یک مناسبت خاص مانند بازگشت به مدرسه، شب سال نو یا هفته تقدیر از پرستاران.

کمپین‌های بازاریابی مناسبتی اغلب به مشتریان تخفیف‌های ویژه‌ای ارائه می‌دهند تا آن‌ها را تشویق به خرید برای تعطیلات کنند، اما این تنها شروع گزینه‌های بازاریابی مناسبتی شما است.

اساساً، هر محتوایی که به طور خاص با مضمون ارسال می‌کنید یا به مناسبت خاصی اشاره می‌کنید، تحت این چتر قرار می‌گیرد و این به یک اصل اساسی در بازاریابی محتوای رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

نه‌تنها استفاده از رویداد‌های جاری، تعطیلات، هفته‌های آگاهی، و سایر مناسبت‌ها به‌عنوان موضوع الهام‌بخش برای تولید محتوا، به شما کمک می‌کند تا جریان ثابتی از ایده‌های ویدئویی را در اختیار داشته باشید، بلکه از راه‌های متعدد دیگری نیز برای کسب‌وکارتان مفید خواهد بود.

ادامه مطلب را بخوانید تا با بازاریابی کمپین مناسبتی آشنا شوید، بفهمید چرا این‌قدر مهم است و یاد بگیرید که چگونه آن را به‌درستی انجام دهید.

اگر قبلاً تقویم محتوای خود را با ایده‌های ویدئویی با مضمون مناسبتی پر نمی‌کردید، تا پایان خواندن این مقاله مشتاق خواهید شد تا این کار را انجام دهید.

 

مزایای بازاریابی کمپین مناسبتی

خوب، پس چرا بازاریابی مناسبتی ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟ بیایید راه‌ها را بشماریم:

درآمد بالاتر

بسیاری از تعطیلات فرصتی را برای مشتریان فراهم می‌کند تا چیز‌هایی را بخرند که به طور معمول این خریدها را انجام نمی‌دهند. هدایای روز ولنتاین، هدایای فارغ‌التحصیلی و لباس‌های تعطیلات بهاری را در نظر بگیرید.

در واقع، هرسال، آمریکایی‌ها به طور متوسط هرکدام 650 دلار برای هدایای کریسمس، بیش از 200 دلار برای روز مادر، 138.97 دلار برای روز پدر و 76.49 دلار برای روز استقلال هزینه می‌کنند.

نتیجه نهایی؟ مناسبت‌ها فرصت بزرگی برای فروش هستند که آن‌ها را به یکی از ضروریات بازاریابی تبدیل می‌کنند.

ایجاد ارتباطات واقعی

اینترنت می‌تواند مکانی کاملاً بیگانه باشد. اما برند‌هایی که می‌توانند از سد دیجیتالی عبور کنند و ارتباطات واقعی، شخصی و احساسی با مخاطبان خود ایجاد کنند، برجسته خواهند شد و وفاداری مشتری را به دست خواهند آورد.

تعطیلات و مناسبت‌ها فرصتی عالی برای ایجاد ارتباط هستند و به شما این امکان را می‌دهند تا با مشتریان خود در مورد موضوعات مرتبط مانند هیجان‌زده بودن شما برای اولین روز بهار یا میزان عشق به پدربزرگ و مادربزرگ خود ارتباط برقرار کنید.

علاوه بر این، انتخاب مناسبت‌های مرتبط با برند، محصولات و خدمات شما نیز ضروری است. اگر بتوانید برای تعطیلات کاملاً مرتبط در رسانه‌های اجتماعی کاری انجام دهید، واقعاً می‌توانید در مشتریان خود پرآوازه شوید.

به‌این‌ترتیب، بازاریابی مناسبتی به شما امکان می‌دهد انتظارات مخاطبان خود را برآورده کنید، از طریق احساسات با هم ارتباط برقرار کنید، شخصیت خود را نشان دهید و برند خود را انسانی کنید، به‌گونه‌ای که باعث ایجاد روابط و وفاداری می‌شود.

نیاز شدید ایجاد می‌کنید

بازاریابی کمپین مناسبتی نیز از دو تاکتیک بازاریابی قانع‌کننده بهره می‌برد: فوریت و فومو. بازاریابی فوری به مشتریان شما می‌گوید که بهتر است عجله کرده و خرید کنند.

زیرا موجودی در حال تمام‌شدن است، فروش به‌زودی به پایان می‌رسد و اکنون زمان خرید است و به دلیل ماهیت موقتی، مناسبت‌ها برای این کار کاملاً مناسب هستند و به شما امکان می‌دهند فروش یا محصولات ویژه‌ای را ارائه دهید که فقط تا پایان تعطیلات دوام خواهند داشت و احساس فوریت را در مشتریان بالقوه ایجاد می‌کنند.

یک نمونه CTA (اقدام به عمل) برای بازاریابی کمپین مناسبتی مبتنی بر فوریت این است: «برای خرید از ما، اینجا کلیک کنید، فقط تا پنجشنبه فرصت دارید!».

به طور مشابه، بازاریابی FOMO از حس طبیعی «ترس ازدست‌دادن» در انسان، برای کمک به تشویق مشتریان برای خرید استفاده می‌کند. ایده این است که میل مخاطبان خود را برای چنگ‌زدن به این فرصت، جذب کنید.

دوباره در این حوزه، تعطیلات شما را کاملاً برای ایجاد آن FOMO آماده می‌کند.

یک نمونه CTA بازاریابی FOMO ممکن است چنین باشد: «پیشنهاد ماردی گراس، با زمان محدود را از دست ندهید!»

افزایش آگاهی

مناسبت‌ها گفتگو‌های فرهنگی مهم‌تری را با مردم در سراسر پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی که به بحث درباره آخرین تعطیلات یا جشن می‌پردازند، ارائه می‌دهند.

با شرکت در این گفتگو‌ها و استفاده از هشتگ‌های مناسبی، فرصتی برای افزایش آگاهی از برند خود و به کسب مشتریان جدید خواهید داشت.

 

نکات و بهترین شیوه‌های بازاریابی مناسبتی

اکنون که فهمیدید بازاریابی بر اساس یک مناسبت چگونه می‌تواند برای کسب‌وکار شما مفید باشد، بیایید به بررسی چند نکته و بهترین روش‌ها بپردازیم تا به شما کمک کند بیشترین بهره را از آن ببرید.

مناسبت‌های مرتبط با صنعت و مخاطب خود را انتخاب کنید

طبیعتاً نمی‌توانید برای هر مناسبتی که در طول سال اتفاق می‌افتد، محتوا بسازید، زیرا برای هر روز چندین مناسبت وجود دارد. برای کسب بهترین نتایج، سعی کنید در مورد موقعیت‌هایی که برای پست انتخاب می‌کنید به‌صورت استراتژیک عمل کنید.

در حالت ایده‌آل، محتوای مناسبتی که پست می‌کنید باید این‌گونه باشد:

  • مرتبط با صنعت مورد فعالیت شما باشد. به‌عنوان‌مثال، بازگشت به مدرسه یک فرصت بزرگ برای مؤسسات آموزشی است، و اگر در صنعت لوازم ورزشی فعال هستید، نباید فرصت اشاره به سوپر بُول (بازی قهرمانی لیگ ملی فوتبال امریکا) را از دست بدهید.
  • به مخاطبان شما مربوط باشد. به‌عنوان یک بازاریاب باهوش، قبلاً تحقیق کرده‌ و متوجه شده‌اید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند. اکنون، مطمئن شوید که موقعیت‌هایی که برای ارسال پست انتخاب می‌کنید، برای آن‌ها اهمیت دارد. برای مثال، اگر نسل Z فعال سیاسی را هدف قرار می‌دهید، احتمالاً باید به ماه تاریخ‌زنان (ماه مارس؛ ماهی که افتخارات زنان را جشن می‌گیرند) و ماه افتخار (مربوط به LGBTها) اشاره کنید. اما برای همان مخاطبان هدف، احتمالاً نیازی به تولید محتوای خاصی برای ماه ملی آگاهی از گلوکوم ندارید.
  • خاص باشد. ازآنجایی‌که شما ترجیح می‌دهید یک ماهی بزرگ در یک حوض کوچک باشید تا یک ماهی کوچک در یک استخر بزرگ، یک استراتژی هوشمندانه این است که موقعیت‌های کوچک‌تری را برای بازاریابی انتخاب کنید. اگر بتوانید تنها کسی باشید که به‌روز ملی شیرینی باگِل را در 15 ژانویه اشاره می‌کند، به طور خودکار از سایرین متمایز خواهید شد. (اگر واقعاً نان‌شیرینی می‌فروشید، این کار یک امتیاز است.)

برنامه‌ریزی پیشین

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای موفقیت در بازاریابی مناسبتی انجام دهید، برنامه‌ریزی قبلی است. دوره مربوط به این مناسبت‌ها کوتاه است و فقط بین چند روز تا چند هفته طول می‌کشد.

با یک‌چشم برهم‌زدن آن را از دست خواهید داد. یا به‌عبارت‌دیگر، در تهیه محتوای خود به‌راحتی شکست می‌خورید و درحالی‌که مخاطبان همچنان به آن علاقه‌مند هستند، شانس خود را برای شرکت در گفتگو از دست خواهید داد.

برنامه‌ریز محتوا ابزار ارزشمندی برای کمپین مناسبتی است که به شما این امکان را می‌دهد که از قبل برای مناسبت‌هایی که می‌خواهید برای آن‌ها محتوا ایجاد کنید برنامه‌ریزی نمایید و اطمینان حاصل کنید که آماده انجام تمام اقدامات لازم برای اطمینان از تهیه و ارسال به‌موقع محتوا هستید.

و این ناگفته نماند که داشتن یک تقویم محتوایی پر از ایده‌های منحصربه‌فرد و جذاب، فوق‌العاده رضایت‌بخش است.

 

موقعیت مکانی را در نظر بگیرید

هنگام انتخاب تعطیلات برای بازاریابی، فراموش نکنید که مکان را در نظر بگیرید. بسیاری از تعطیلات محلی هستند، به این معنی که می‌توانید با ارسال پست‌هایی برای افرادی که واقعاً آن‌ را نمی‌شناسند یا جشن نمی‌گیرند، خطر بیگانگی برای برخی از مخاطبان خود را داشته باشید.

به همین دلیل ضروری است که بدانید مخاطبان شما کجا هستند و آیا این مناسبت واقعاً به آن‌ها مربوط است یا خیر. به‌عنوان‌مثال، اگر شما یک تجارت فیزیکی در هند هستید، ممکن است چندان منطقی نباشد که درباره 4 جولای پستی آماده کنید.

از سوی دیگر، ارسال پیام تبریک تعطیلات به اعضای مخاطب خود که برخی از تعطیلات ملی یا مذهبی خاص را جشن می‌گیرند، می‌تواند باعث شود که آن‌ها احساس شناخت و قدردانی کنند، به‌خصوص اگر چیزی باشد که معمولاً به آن اشاره نمی‌شود.

در نهایت، این انتخاب شماست که آیا می‌خواهید فقط در مورد مناسبت‌های بین‌المللی پست بگذارید یا می‌خواهید موارد محلی را ذکر کنید. نکته مهم این است که این انتخاب را استراتژیک و متفکرانه انجام دهید.

 

خلاق بودن

متأسفانه، این واقعیت که کمپین مناسبتی بسیار مؤثر است، یک راز نیست. به همین دلیل است که برند‌ها در همه‌جا، چه بزرگ و چه کوچک، این کار را انجام می‌دهند.

این بدان معناست که نمی‌توانید فقط «تبریک فصل‌ها» را پست کنید و فکر کنید که کافی است. در عوض، هدف خود را منحصربه‌فرد بودن قرار دهید و مانند سایرین، تنها نوع مشخصی از محتوا را تولید نکنید.

سعی کنید در تعطیلات یک خلاقیت ایجاد کنید. شاید در هر جمعه «ماه تحرک بیشتر» (آوریل)، ویدئویی از یکی از کارکنانتان که در حال انجام تمرین موردعلاقه خود است، ارسال کنید.

شاید خوب باشد به هر مشتری که شما را در یک سلفی در فروشگاه شما در روز ملی سلفی (21 ژوئن) نشان می‌دهد، یک کوپن تخفیف 10 درصدی ارائه دهید. فرصت‌ها بی‌پایان هستند؛ فقط کافی است خارج از چهارچوب فکر کنید.

ما می‌دانیم که خلاقیت همیشه بی‌دردسر نیست. به همین دلیل برنامه‌ریزی از قبل بسیار اهمیت دارد. هرچه زمان بیشتری برای ارائه ایده‌های اصلی اختصاص دهید، ایده‌های‌تان بهتر خواهد بود.

 

ارتباطات عاطفی ایجاد کنید

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، تعطیلات فرصتی عالی برای استفاده از قدرت بازاریابی مبتنی بر احساسات است و وقتی می‌گوییم قدرت، منظورمان دقیقاً همین است.

به‌هرحال، هرچقدر هم که خودمان را منطقی بدانیم، اما  بسیاری از تصمیمات خرید خود را احساسی می‌گیریم.

در واقع، تبلیغات با محتوای صرفاً احساسی در مقایسه با تبلیغاتی که فقط محتوای منطقی دارند، دوبرابر عملکرد بهتری دارند (31 درصد در مقابل 16 درصد).

البته، برخی از تبلیغات برای محتوای احساسی بیشتر از بقیه مؤثر هستند.

برای مثال، ساختن ویدئوهایی درباره هیجان‌انگیز بودن دور هم جمع‌شدن با خانواده در روز شکرگزاری یا ایجاد محتوایی برای جشن‌گرفتن یک بیزینس محلی سیاه‌پوستان در حوزه صنعت شما که به‌افتخار ماه تاریخ سیاه‌پوستان موردتوجه قرار می‌گیرد، واقعاً می‌تواند قلب‌ها را به شما نزدیک کند. نکته مهم این است که اصیل و معتبر باشید.

نباید سعی برای سوءاستفاده از احساسات مردم، اشک آن‌ها را دربیاورید. برعکس، هدف باید ایجاد ارتباطات واقعی باشد.

 

به علت اهمیت دهید

همه کمیپن های مناسبتی در مورد تعطیلات، مفرح نیست. در عوض، بسیاری از موقعیت‌ها فرصت‌هایی را برای حضور در گفتگو‌های فرهنگی گسترده‌تر و روشن‌کردن دلایل مهم نشان می‌دهند.

ایجاد محتوا در این مناسبت‌ها می‌تواند قدرتمند و تأثیرگذار باشد و به مخاطبان شما اجازه دهد بدانند که کسب‌وکار شما هدفی دارد و چیزی بزرگ‌تر از خودش را نشان می‌دهد.

کمک به اهداف، راه بسیار خوبی برای شروع است و می‌تواند در نحوه درک مردم از برند شما تفاوت واقعی ایجاد کند.

در واقع، 62 درصد از مصرف‌کنندگان جهانی از شرکت‌ها می‌خواهند که در مورد موضوعاتی که به آن علاقه دارند موضع بگیرند و 64 درصد معتقدند که برند‌هایی که به طور فعال هدف خود را به اشتراک می‌گذارند، جذاب‌تر هستند.

پس پیش بروید و از هدفی که به آن اعتقاد دارید، حمایت کنید.

موارد هدفمندی که ممکن است در مورد ایجاد محتوا در نظر بگیرید شامل موارد زیر است (اما به‌هیچ‌وجه محدود به آن‌ها نیست):

  • ماه تاریخ سیاه‌پوستان
  • ماه تاریخ‌زنان
  • ماه افتخار
  • ماه زمین
  • ماه میراث ملی جزیره‌نشینان آسیایی آمریکا و اقیانوس آرام
  • روز جهانی ایدز
  • ماه میراث اسپانیایی

تعاملی عمل کنید

برای اینکه محتوای مناسب خود را تاحدامکان جذاب نگه دارید، سعی کنید تعامل یا فرصت‌هایی را برای مخاطبان خود در نظر بگیرید تا در جشن‌های شما شرکت کنند. چندین راه برای انجام این کار وجود دارد، از جمله:

 هدایا - در یک هدیه‌بخشی آنلاین، به مخاطبانی که از طریق نظرات، اشتراک‌گذاری و موارد مشابه با شما ارتباط برقرار می‌کنند، فرصتی برای برنده‌شدن یک جایزه خاص مانند یک کالای رایگان، یک تخفیف یا کمک خیریه‌ای که به نام آن‌ها انجام می‌شود، داده می‌شود.

 مسابقات - به مخاطبان خود یک وظیفه خاص بدهید، مانند ارسال بامزه‌ترین سلفی با پدرشان به‌افتخار روز پدر. آن‌هایی که به‌عنوان برنده انتخاب می‌کنید، یک هدیه از شما دریافت می‌کنند.

محتوای تولید شده توسط کاربر - دعوت از مخاطبان برای ایجاد محتوا به‌صورت متن، ویدئو، تصاویر و نظراتی که در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی پست می‌کنید، راهی عالی برای ایجاد احساس شناخته‌شدن و پرشدن فید‌های شما از محتوای تازه برای این مناسبت خاص است. این چیزی است که ما آن را بازی دو سر برد می‌نامیم.

 

CTA خود را فراموش نکنید

یک نکته پایانی: در تمام محتوای مناسبتی که ایجاد می‌کنید، فراموش نکنید که یک CTA یا فراخوانی برای اقدام برای دعوت از مخاطبان خود برای انجام یک اقدام خاص که به نفع شماست، قرار دهید، مانند:

  • پست شما را لایک کنند
  • اکانتتان را دنبال کنند
  • خرید یک محصول خاص
  • استفاده از کد تخفیف
  • بازدید از وب‌سایت شما
  • عضو شدن در لیست ایمیل شما

CTA به شما کمک می‌کند مطمئن شوید که محتوایی که ایجاد می‌کنید واقعاً به افزایش فروش و افزایش تبدیل برای رسیدن به اهداف بازاریابی محتوای شما کمک می‌کند.

 

حالا بروید و آن موقعیت‌ها را به بازار عرضه کنید!

روزی که این مطلب نوشته شده، 30ام ماه می است که به‌عنوان روز ملی خلاقیت نیز شناخته می‌شود. ما از شما دعوت می‌کنیم تا به‌افتخار این روز، روشی خلاقانه برای استفاده از بازاریابی مناسبتی برای کسب‌وکار خود بیابید.

تنها چیزی که لازم است، انتخاب مناسبت‌های مرتبط، تولید ایده‌های ویدئویی منحصربه‌فرد و دنبال‌کردن آن‌ها در تقویم محتوایی‌تان است.

دیدگاه کاربران (0)