نقش روابط‌ عمومی در رشد کسب‌وکار

نقش روابط‌ عمومی در رشد کسب‌وکار

روابط عمومی اطلاعات صرف نیست، بلکه ایجاد درک معنادار و هدفمند است. روابط عمومی شهرت را ایجاد یا حفظ می‌کند و یا آن را  بهبود می‌بخشد. این امر بر عملکرد اقتصادی، پاسخگویی اجتماعی و توانایی شرکت در ارائه نتایج ارزشمند به مشتریان تمرکز دارد. در این مقاله درباره نقش روابط‌ عمومی در رشد کسب‌وکار، اهداف و نتایج آن صحبت خواهیم کرد:

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی با تأثیرگذاری بر شهرت و روابط با مردم، بین موفقیت و شکست یک شرکت تفاوت ایجاد می‌کند.

همان‌طور که ممکن است انتظار داشته باشید، این یک مسئله محبوب اما پیچیده و گسترده است که متأسفانه اغلب درک اشتباهی از آن دارند و درمورد آن دچار سوءتفاهم می‌شوند.

در واقع، ماهیت چندوجهی روابط عمومی، جای زیادی برای تفسیرها و برداشت‌ها باقی می‌گذارد که منجر به ارائه  تعاریف بی‌شماری می‌گردد.

در دنیای امروز، روابط عمومی به طور گسترد‌ه‌ای به‌عنوان بک هنر برای متقاعدسازی دیگران تلقی می‌شود که هدف آن چیره‌شدن بر مخاطبان جهت خرید محصول شما، تأیید ایده‌هایتان، حمایت از اهداف یا تأیید دستاوردهای شما است.

درحالی‌که به نظر می‌رسد این تعریف می‌تواند برای توصیف تبلیغ استفاده شود، اما روابط عمومی به‌شدت با این مبحث متفاوت است، زیرا روابط عمومی در مورد واسطه‌های کسب درآمد است، درحالی‌که تبلیغات در مورد واسطه‌های پولی است.

روابط عمومی نتایج ملموسی مانند ارتقا شهرت شرکت و به رسمیت شناختن نام برند در بازار، افزایش آگاهی از تفاوت‌های رقابتی یک شرکت، برجسته‌کردن تخصص و استخدام کارکنان بااستعداد ایجاد می‌کند.

اگر هدف، توسعه کسب‌وکار است، باید این هدف را درک کنیم. توسعه کسب‌وکار ایجاد ارزش بلندمدت برای یک سازمان از سمت مشتریان، بازارها و روابط است.

در قلب توسعه کسب‌وکار، شناسایی یا ایجاد فرصت‌هایی برای رشد در صنعت قرار دارد. این موضوع می‌تواند از طریق عناصر مختلف هدف قرار داد.

  1. مشتریان: با شناسایی مشتریان خود، می‌توانیم آنها را مستقیماً از طریق کمپین‌های تبلیغاتی و پلتفرم‌های اجتماعی مورد هدف قرار دهیم.
  2. مارکت کردن: برای توسعه کسب‌وکار، شناسایی هر فرصتی برای همپوشانی در بازار دیگری مهم است تا مشتریان خود را به طور خاص و بیشتر مورد هدف قرار دهیم.
  3. روابط: مسلماً ایجاد روابط، می‌تواند حیاتی‌ترین جنبه برای موفقیت یک بیزینس باشد. روابط طولانی‌مدت و وفاداری که بین مشتریان، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی شکل می‌گیرد، بسیار مهم است.

اهداف روابط عمومی در رشد کسب‌وکار چیست؟

روابط عمومی ابزار ارتباطی بسیار مفیدی است که سازمان‌ها برای ایجاد روابط مثبت با افراد مختلف خود از جمله مصرف‌کنندگان، رسانه‌ها، سازمان‌های دولتی و سرمایه‌گذاران به‌منظور ارتقای محصولات، خدمات، فعالیت‌ها، افراد، مکان‌ها، ایده‌ها و حتی ملت‌ها استفاده می‌کنند.

اهداف اصلی روابط‌ عمومی در رشد کسب‌وکار؛

افزایش اعتبار با ارائه تأییدیه‌های شخص ثالث از طریق مجلات، روزنامه‌ها، پورتال‌های وب، وبلاگ‌های تخصصی، رادیو و تلویزیون؛

افزایش فروش و ایجاد فروش با سازماندهی انتشار مقالات در مطبوعات تجاری در مورد محصولات و خدمات جدید؛

ایجاد آگاهی از برند؛

ارائه پشتیبانی و تمرکز بر روی موضوعاتی که برای شرکت مهم هستند، مانند رویدادهای خبری، اقدامات یا کمپین‌ها؛

ایجاد شهرت به‌عنوان یک رهبر فکری، مقتدر، و متخصص در یک زمینه خاص، و همچنین منبع معتبر اطلاعات در مورد یک صنعت به‌خصوص؛

ترغیب گفتگوهای خارجی برای توضیح برخی موضوعات بحث‌برانگیز؛

ترویج محصولات، خدمات و برندهای خاص؛

شفاف‌سازی خط‌مشی، مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت برای عموم؛

ایجاد فرصت‌های جدید با کشف چشم‌اندازها در بازارهای جدید؛

ارائه اطلاعات در رسانه‌ها برای جلب‌توجه به محصول، خدمات، اقدام یا کمپین؛

کمک به تغییر درک عمومی از یک سازمان؛

تأثیر بر نظرات موجود برای افزایش محبوبیت شرکت؛

لابی‌کردن به نفع شرکت از طریق توسعه روابط با مقامات دولتی و قانون‌گذاران برای تأثیرگذاری بر قوانین؛

ایجاد روابط با جوامع محلی یا ملی؛

تقویت ارتباط با سرمایه‌گذاران، سهام‌داران و سایر شرکت‌کنندگان در صنعت مالی؛

همکاری با اهداکنندگان و اعضای سازمان‌های غیرانتفاعی به‌منظور تأمین بودجه و داوطلبان.

بررسی اهمیت روابط‌ عمومی در رشد کسب‌وکار

ابزارها و تاکتیک‌های اصلی روابط‌ عمومی در رشد کسب‌وکار

زمانی که متخصصان روابط عمومی نیاز به انتقال اطلاعات به رسانه‌ها دارند، می‌توانند از چندین ابزار روابط عمومی استفاده کنند، از جمله:

  • مجلات و روزنامه‌ها
  • ارجاع در مقالات روزنامه
  • مقالات ویژه
  • پست‌های مهمان
  • اعلامیه‌های مطبوعاتی
  • توصیه‌های رسانه‌ای
  • خلاصه اخبار
  • نامه‌ به سردبیران یا روزنامه‌ها و مجلات
  • خبرنامه‌ها
  • مکالمات و جلسات رسمی
  • بروشور و کاتالوگ
  • رویدادهای جالب‌توجه
  • رسانه‌های اجتماعی
  • اینفلوئنسرها
  • رویدادهای تجاری
  • فم‌تریپ
  • کنفرانس خبری
  • حمایت مالی یا مشارکت

تأثیر روابط عمومی

ازآنجایی‌که روابط عمومی مبتنی بر جلب رسانه‌ است، نه توجه به رسانه، تأثیر آن بسیار بیشتر از سایر گزینه‌های تبلیغاتی است.

در ذهن گروه هدف، پیام منتشر شده توسط متخصصان روابط عمومی بسیار معتبرتر و ارزشمندتر از هر تبلیغ دیگری است، زیرا از تأیید شخص ثالث در قالب رسانه استفاده می‌کند.

ازآنجایی‌که مخاطبان بر این باورند که رسانه‌ها منابع مستقلی هستند که پوشش بی‌طرفانه‌ای را ارائه می‌کنند که در آن تصمیم‌گیری برای بودن یا نبودن نام شرکتی خاص در یک مقاله مبتنی بر شایستگی است، نه مبتنی بر پرداخت پول، حتی یک اشاره کوتاه مطبوعاتی باعث ایجاد تبلیغات شگفت‌انگیز، اعتبار بالا و اعتماد می‌شود؛ البته به‌شرط مثبت‌بودن.

علاوه بر این، دامنه تأثیری که روابط عمومی از طریق یک رسانه ایجاد می‌کند می‌تواند حتی بیشتر شود، زیرا بسته به داستان، ممکن است پیام مسری شود و توسط رسانه‌های دیگر پیگیری گردد که می‌توانند حتی آن را بیشتر گسترش دهند و دامنه آن را بیش‌ازپیش افزایش دهند.

تأثیر روابط عمومی ممکن است حتی بیشتر به نظر برسد، به‌خصوص وقتی هزینه را در نظر بگیریم که دررابطه‌با روابط عمومی نسبت به تبلیغات بسیار کمتر است.

این بدان معنا نیست که روابط عمومی گران نیست، قطعاً ممکن است به هزینه زیادی  احتیاج باشد، به‌خصوص وقتی که توسط یک آژانس روابط عمومی یا متخصصان روابط عمومی اداره می‌شود.

بااین‌حال، بازده هزینه‌های تبلیغ در روابط عمومی می‌تواند در مقایسه با سایر اشکال تبلیغات که اغلب بسیار گران، و اغلب کمتر متقاعدکننده است، بسیار بالا باشد.

منبع 1

منبع 2

 

دیدگاه کاربران (0)