12 روش برای ارائه‌ی یک سخنرانی عمومی شایسته تشویق

12 روش برای ارائه‌ی یک سخنرانی عمومی شایسته تشویق

چه در سخنرانی عمومی کاملاً تازه‌کار باشید یا یک کهنه سرباز کارکشته، همیشه جایی برای بهبود مهارت‌های ارائه و سطح راحتی شما در مقابل جمعیت وجود دارد.

تثبیت مهارت‌های ارائه حتی می‌تواند در ارتباطات روزمره، شخصی و حرفه‌ای به شما کمک کند.

آن‌ها به شما کمک می‌کنند یاد بگیرید که در صحبت کردن با هرکسی احساس راحتی و اعتمادبه‌نفس داشته باشید.

اگر در سخنرانی عمومی تازه‌کار هستید و علاقه‌مند به یادگیری بیشتر هستید یا آمادگی دارید مهارت‌های سخنرانی خود را به سطح بعدی ارتقا دهید، خوشحالم که نکات برتر خود را در مورد چگونگی تقویت مهارت‌هایتان برای تبدیل‌شدن به بهترین سخنران عمومی به اشتراک بگذارم.

من شخصاً از این تکنیک‌ها برای بهبود مهارت‌های ارائه خودم در طول حرفه‌ام به‌عنوان سخنران عمومی استفاده کرده‌ام.

 

12 راه برای بهبود مهارت‌های ارائه سخنرانی عمومی

برای اینکه خود را در مسیر تبدیل‌شدن به بهترین سخنران عمومی قرار دهید، این 12 نکته را برای بهبود مهارت‌های ارائه دنبال کنید، از گفتگوهای مفیدتر در محل کار گرفته تا تشویق‌های ایستاده در سخنرانی عمومی بعدی خود.

تمرین

در اینجا کلیشه‌ای وجود دارد که همه ما قبلاً ده‌ها بار شنیده‌ایم: تمرین شما را عالی می‌کند.

این امر به‌ویژه در مورد سخنرانی در جمع صادق است.

تمرین به شما این امکان را می‌دهد که مهارت‌های ارائه خود را تقویت کنید و پیامی را که می‌خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید کامل کنید.

تمرین به شما امکان می‌دهد لحن مناسب، زبان بدن، مکث‌ها و حکایت‌هایی را که می‌توانید برای ارائه یک ارائه به‌یادماندنی استفاده کنید، تعیین کنید.

اگرچه ممکن است در ابتدا زمان‌بر و آزاردهنده به نظر برسد، اما تمرین به شما کمک می‌کند در طول سخنرانی‌تان احساس نکنید که مجبور هستید.

به‌عبارت‌دیگر، هر چه بیشتر تمرین کنید، احساس راحتی بیشتری در ارائه خواهید داشت.

برای کمک به تمرین، موارد زیر را در نظر بگیرید:

• یک یادداشت از نکات کلیدی خود بنویسید تا به آن‌ها مراجعه کنید. • از یک دوست بخواهید در حین تمرین به‌عنوان مخاطب شما عمل کند و به شما بازخورد صادقانه بدهد • ارائه خود را ضبط کنید و در مورد آنچه می‌توانید برای بهبود تمرکز کنید، یادداشت‌برداری کنید.

اگرچه ارائه یک سخنرانی می‌تواند بسیار اعصاب‌خردکن باشد، اما تمرین به‌راحتی اعصاب شما و تقویت مهارت‌های ارائه شما کمک می‌کند.

اگر نکات کلیدی شما در ذهن شما نقش بسته باشد، در ارائه پیام خود احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

 

از ابزارهای بصری جذاب استفاده کنید

از ابزارهای بصری جذاب استفاده کنید

دنیای ما پر از حواس‌پرتی است. دامنه توجه ما کوتاه است و به‌راحتی تغییر می‌کند.

به همین دلیل است که افزودن وسایل کمک بصری به سخنرانی شما می‌تواند به حفظ توجه مخاطبان شما کمک کند.

کمک‌های بصری مانند نمودارها، اینفوگرافیک‌ها، تصاویر و ویدیوها می‌توانند به جذب مخاطب شما در هنگام ارائه امتیاز کمک کنند.

با توجه به اینکه بیش از 65 درصد از مردم یادگیرنده بصری هستند، محتوای بصری می‌تواند به تقویت پیام شما کمک کند.

وسایل کمک بصری می‌توانند از الگوهای رفتاری خنده‌دار تا تصاویر جدی متغیر باشند. این وسایل کمک بصری برای برانگیختن احساسات و تقویت نکات کلیدی شما هستند.

بر آنچه می‌دانید تمرکز کنید

هر چه تصمیم می‌گیرید موضوع سخنرانی شما باشد، در آن متخصص شوید. روندهای فعلی در آن زمینه را مطالعه و تحقیق کنید و برای پاسخ به سؤالات در مورد موضوع آماده شوید.

درک و اشتیاق نسبت به آنچه در مورد آن صحبت می‌کنید به شما کمک می‌کند اعتمادبه‌نفس ایجاد کنید و نکات خود را به روشی طبیعی منتقل کنید.

اگر مخاطب باور کند که می‌دانید درباره چه چیزی صحبت می‌کنید، به مطالب شما بیشتر جذب می‌شود. نکته ای که می تواند ترس از سخنرانی شما را بسیار کاهش دهد.

شخصیت خود را بگنجانید

اگر هدف شما ارائه یک سخنرانی واقعاً به‌یادماندنی و جذاب است، اجازه دهید شخصیت شما از طریق آن بدرخشد!

اگر مخاطب احساس کند با شما ارتباط دارد، اعتبار شما درواقع می‌تواند افزایش یابد.

این فرصتی است که می‌توانید از طریق حکایت‌های خنده‌دار، نقل‌قول‌هایی که از شما الهام گرفته‌اند و احساساتی که به خانه شما رسیده‌اند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

شما فقط یک انسان سخنگو نیستید، پس زبان بدن خود را شل کنید و به مخاطب نشان دهید که چه کسی هستید.

اگر نگاهی اجمالی به شخصیت شما داشته باشند، تجربه‌ای به‌یادماندنی برای مخاطبان خود ایجاد خواهید کرد.

اگر مخاطب احساس کند می‌تواند با شما ارتباط برقرار کند، متوجه خواهید شد که جالب‌تر به نظر می‌رسید.

آهسته صحبت کنید

آهسته صحبت کنید

مردم تمایل دارند وقتی عصبی هستند سریع‌تر صحبت کنند.

درحالی‌که تمرین می‌تواند به آرامش اعصاب شما کمک کند، به یاد داشته باشید که هنگام سخنرانی همیشه آهسته صحبت کنید و نفس کشیدن را فراموش نکنید.

حتماً کلمات خود را واضح بیان کنید. از مکث‌های عمدی برای تأکید بر نکات کلیدی مهم در ارائه خود و برای درگیر نگه‌داشتن مخاطبان خود استفاده کنید.

کار در مکث‌های به‌موقع نیز به شما کمک می‌کند سرعت و آهنگ خود را حفظ کنید.

آب را دستت خودتان نگه‌دارید

اگر تابه‌حال دیده‌اید که شخصی به‌طور عمومی صحبت کند، احتمالاً یک لیوان آب را نیز در دسترس او دیده‌اید.

این گاهی اوقات به این دلیل است که اعصاب ممکن است باعث شود دهان شما در اواسط گفتار خشک شود، زیرا خشکی دهان یک نتیجه رایج از اضطراب است.

همچنین به این دلیل است که وقتی صحبت می‌کنید، گلوی شما ممکن است شروع به احساس درد یا خشکی کند.

نزدیک نگه‌داشتن آب به شما کمک می‌کند سخنرانی و حضور صحنه شما را در مسیر و تا حد امکان کامل نگه‌دارید.

نوشیدن یک جرعه آب در حین سخنرانی نیز می‌تواند به شما فرصتی دهد تا نفس خود را تازه کنید و اگر احساس استرس یا اضطراب دارید، دوباره روی موضوع خود تمرکز کنید.

به‌علاوه، هیدراته ماندن در طول روز قبل از سخنرانی می‌تواند به شما کمک کند از احساس سرگیجه یا سبکی سر در طول سخنرانی خود جلوگیری کنید.

آرام باشید

آرام کردن یک مهارت مهم ارائه است. بدن و ذهن شما باید آرام باشد تا شما را آرام و حرفه‌ای کنید.

نفس بکشید، نفس بکشید، به خودتان اعتماد کنید و آرام باشید. بدن خود را آزاد کنید و تکان دهید. هرگونه سفتی که به آن چسبیده‌اید را رها کنید.

شما می‌خواهید وقتی برای ارائه بیرون می‌روید، احساس آرامش و روانی داشته باشید. زبان بدن شما باید احساس راحتی و اعتمادبه‌نفس را منتقل کند.

یک راه عالی برای تقویت اندورفین و کاهش اضطراب قبل از یک سخنرانی بزرگ، تمرین است. پیاده‌روی طولانی داشته باشید، به کلاس بوکس بروید یا یوگا را در خانه امتحان کنید.

جریان خون به شما کمک می‌کند تا برای صحبت کردن خود آرام شوید.

تمرین بخش مهمی از ارائه موفق است. این به شما کمک می‌کند به توانایی خود برای ارائه یک ارائه باورنکردنی اعتماد کنید.

سؤال بپرسید

سؤال بپرسید

مردم دوست دارند صدایشان شنیده شود و احساس کنند که بخشی از گفتگو هستند. ارائه‌ها اغلب ممکن است یک‌طرفه به نظر برسند، اما لزومی ندارد.

برای اینکه مخاطبان خود را درگیر خود نگه‌دارید و سخنرانی شما یک تجربه به‌یادماندنی برای مخاطبان باشد، می‌توانید آن‌ها را در گفتگو بگنجانید.

از مخاطبان بپرسید که چه فکر می‌کنند، آن‌ها را در یک نظرسنجی شرکت دهید، سؤالات بحث‌برانگیز را از آن‌ها بپرسید- این‌ها همه راه‌هایی هستند که می‌توانید تعامل را افزایش دهید.

درگیر شدن با مخاطبان به شما این امکان را می‌دهد که با آن‌ها ارتباط عمیق‌تری برقرار کنید و ارتباط بیشتری پیدا کنید.

این همچنین به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات دست اولی در مورد آنچه مخاطبان شما به دنبال آن هستند از ارائه شما به دست آورند، به دست آورید و مطابق با آن، آنچه را که می‌خواهند به آن‌ها ارائه دهید.

محیط اطراف خود را بررسی کنید

هر جا که ارائه می‌دهید - در یک هتل، مرکز کنفرانس یا در محیط آنلاین- برای بررسی محیط اطراف خود، زود حاضر شوید.

این به شما کمک می‌کند وقتی زمان ارائه می‌شود احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

در اینجا برخی از عناصر مهمی که باید در مورد مکان در نظر گرفته شوند، آورده شده است.

• دمای اتاق چقدر است؟ خیلی گرم؟ بیش‌ازحد سرد؟ • آیا نور مستقیم خواهید داشت؟ آیا نیاز به تنظیم دارد تا در چشم شما ندرخشد؟ • آیا همه تجهیزات به‌درستی کار می‌کنند؟ • آیا پس‌زمینه‌ای روی صحنه وجود دارد؟ • آیا نویز خارجی وجود دارد که ممکن است از ارائه شما منحرف شود؟ • آیا تله پرومتر وجود دارد و می‌توانید آن را از روی صحنه ببینید؟ • آیا پروژکتور یا صفحه‌نمایش برای اشتراک‌گذاری وسایل کمک بصری شما بهینه شده است؟

اگر ارائه شما مجازی است، این پنج نکته را بررسی کنید که به مهارت‌های ارائه مجازی شما کمک می‌کند.

باشخصیت بمانید

درحالی‌که ممکن است شما متخصص موضوعی باشید که به آن ارائه می‌دهید، مهم است که همچنان با مخاطبان خود قابل ارتباط و شخصیت باشید.

مکالمه را ساده نگه‌دارید. از کلماتی استفاده کنید که همه بتوانند آن را بفهمند. نظریه‌های پیچیده را به زبان ساده‌تر توضیح دهید.

از حکایات برای مقایسه‌هایی استفاده کنید که همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در صورت نیاز، آماده ارائه توضیحات بیشتر باشید.

شما می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما در هنگام برقراری ارتباط با آن‌ها احساس درک و احترام می‌کنند، بنابراین موضوع را حفظ کنید و همیشه قابل‌دسترس باشید.

شروع و پایان با یک انفجار

راه‌های زیادی برای شروع و پایان یک سخنرانی وجود دارد، اما تنها برخی از آن‌ها واقعاً تأثیرگذار هستند.

اولین و آخرین برداشت شما می‌تواند به‌یادماندنی‌ترین نشانگر در سخنرانی شما باشد.

اولین برداشت شما، اگر درست انجام شود، می‌تواند بلافاصله مخاطب را جذب کند.

یک جمله تکان‌دهنده یا یک داستان جذاب می‌تواند مخاطب را از همان ابتدا صندلی خود میخکوب کند.

آخرین اظهارات شما می‌تواند تأثیری ماندگار بر مخاطبان شما بگذارد. می‌توانید آنچه را که در مورد آن صحبت کرده‌اید خلاصه کنید و با دعوت به اقدام پایان دهید.

می‌توانید سخنرانی را با نتیجه‌گیری داستانی که سخنرانی را با آن شروع کرده‌اید، به پایان برسانید، تا راهی برای ایجاد یک روایت در سراسر ارائه‌تان.

شروع قوی و به پایان رساندن با صدای بلند، سخنرانی شما را کاملاً ناک اوت می‌کند.

طرح پشتیبان در سخنرانی عمومی

یک طرح پشتیبان داشته باشید

هرچقدر هم که بخواهیم نمی‌توانیم همه‌چیز را کنترل کنیم. گاهی اوقات، همه‌چیز بر وفق مراد ما پیش نمی‌رود - ممکن است مشکلات فنی، مشکلات محل برگزاری، حوادث ناگوار مخاطبان وجود داشته باشد - هر چه که باشد، مطمئن شوید که برای موارد غیرمنتظره آماده هستید و یک برنامه پشتیبان برای لحظاتی مانند این ایجاد کنید.

اگر تابه‌حال دیده‌اید که یک ارائه اشتباه می‌رود، متوجه خواهید شد که یک مجری خوب خونسردی خود را حفظ می‌کند و راه‌حل را در موقعیت پیدا می‌کند.

زبان بدن آن‌ها آرام می‌ماند، آرامش خود را از دست نمی‌دهند و فرصتی برای تعامل با مخاطبان خود پیدا می‌کنند.

این نوع اعتمادبه‌نفس با تمرین به دست می‌آید. می‌توانید مهارت‌های ارائه خود را با تمرین واکنش خود در لحظاتی که همه‌چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود، افزایش دهید.

دانستن اینکه چگونه یک موقعیت بحرانی را مدیریت کنید به شما کمک می‌کند در کل ارائه خود احساس آرامش و اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید.

گفتن "عصبی نباش" آسان است، اما عمل کردن به آن بسیار دشوارتر است.

حتی بهترین سخنرانان عمومی هم عصبی می‌شوند. اگرچه ارائه سخنرانی می‌تواند اعصاب‌خردکن باشد، اما اجازه دهید ترس شما را برانگیزد.

عصبانیت خود را مهار کنید و آن را به اشتیاق و کاریزما تبدیل کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید چگونه مهارت‌های ارائه را بهبود ببخشید، از این نکات برای هر یک از نیازهای سخنرانی عمومی خود استفاده کنید و شاهد بهبود مهارت‌های ارائه‌تان باشید.

حتی اگر فقط برای سخنرانی با تیم خود در محل کار آماده می‌شوید، این نکات می‌توانند به‌عنوان ابزاری عالی عمل کنند تا به شما کمک کنند اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید و برای هرگونه مشارکت عمومی آماده باشید.

آن‌ها حتی می‌توانند به شما کمک کنند تا با موفقیت بیشتری در زندگی روزمره خود ارتباط برقرار کنید و به شما کمک کنند تا شغل خود را ارتقا دهید.

نوشته‌ای از برایان تریسی

 

دیدگاه کاربران (0)