17 استراتژی برای افزایش سودآوری یک کسب و کار

17 استراتژی برای افزایش سودآوری یک کسب و کار

مدیران کسب و کار معمولاً به دنبال راه‌هایی برای افزایش سودآوری کسب و کارهایی هستند که در آن کار می‌کنند. سودآوری یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت کسب و کار است و تعیین می‌کند که آیا یک کسب و کار احتمال رشد دارد یا خیر.

یادگیری در مورد استراتژی‌های مختلف برای افزایش سودآوری می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی‌های خاصی را در تیم خود برای افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها پیاده‌سازی کنید.

در این مقاله به این می‌پردازیم که چرا سودآوری مهم است و چگونه با استفاده از 17 استراتژی سودآوری را افزایش دهیم.

 

سودآوری چیست؟

سودآوری توانایی یک کسب و کار برای تولید درآمد بیشتر از هزینه است. شرکت‌ها معمولاً از طریق فروش محصولات یا خدمات به مصرف‌کنندگان درآمد تولید می‌کنند و با پرداخت حقوق به کارکنان خود و تولید محصولات یا خدمات خود، هزینه‌هایی را ایجاد می‌کنند.

شما می‌توانید هزینه‌های کسب و کار را به‌عنوان هزینه‌های مستقیم، که هزینه های پرداخت کارکنان مستقیماً در تولید یک محصول یا خدمات، و هزینه‌های غیرمستقیم که به‌عنوان سربار نیز شناخته می‌شوند، دسته‌بندی کنید.

سربار ممکن است شامل استهلاک، مالیات بر دارایی، هزینه مواد غیرمستقیم و دستمزد کارکنانی باشد که مستقیماً در فرآیندهای تولید دخالت ندارند.

حاشیه سود مقدار پولی است که یک کسب و کار از فروش یک محصول یا خدمات به دست می‌آورد. برای رسیدن به حاشیه سود برای یک واحد محصول یا خدمات، هزینه‌های غیرمستقیم و هزینه‌های مستقیم را از قیمتی که مشتریان برای محصول یا خدمات می‌پردازند کم می‌کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر برای تولید یک پیتزا 50 هزار تومان هزینه داشته باشید، شامل تمام هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم، و آن را به قیمت 120 هزار تومان به مشتریان بفروشید، حاشیه سود شما برای هر پیتزا 70 هزار تومان است.

 

چرا افزایش سودآوری مهم است؟

افزایش سودآوری برای بسیاری از مشاغل مهم است، زیرا تولید سود به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا به رشد خود ادامه دهند و در صنایع خود رقابت کنند.

افزایش سودآوری کسب و کار همچنین می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا منابع مالی خود را از مؤسسات مالی، سرمایه‌گذاران و سهامداران تأمین کنند.

اگر یک کسب و کار در حال حاضر سود نمی‌کند، افزایش سودآوری ممکن است امکان سود را فراهم کند، که درنهایت به کسب و کار اجازه می‌دهد به فعالیت خود ادامه دهد.

 

چگونه سودآوری را افزایش دهیم؟

بسته به نوع کسب و کار و صنعت، برخی از استراتژی‌ها برای افزایش سودآوری ممکن است مؤثرتر از سایر استراتژی‌ها باشند.

در اینجا لیستی از 17 استراتژی بازاریابی وجود دارد که ممکن است به شما در افزایش سودآوری مشاغلی که مدیریت می‌کنید کمک کند.

  کمک‌های تیم را در نظر بگیرید

1. کمک‌های تیم را در نظر بگیرید

یکی از اولین استراتژی‌هایی که به افزایش سود کمک می‌کند، ملاقات با اعضای تیم برای ایجاد اهداف مشترک مرتبط با افزایش سود است.

اگر اعضای تیم همه از اهداف سازمان آگاه باشند، می‌تواند به آنها کمک کند تا تصمیماتی بگیرند که به تکمیل آن اهداف کمک می‌کند و آنها را برای افزایش بهره‌وری تشویق می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک جلسه در سطح شرکت برگزار کنید و در مورد هدف افزایش حاشیه سود تا 10 درصد در سال آینده بحث کنید.

 

2. تحقیقات بازار انجام دهید

انجام تحقیقات بازار می‌تواند به شما در شناسایی مخاطبان هدف و درک انگیزه آنها برای خرید محصول یا خدمات کمک کند.

با انجام این تحقیق می‌توانید میزان هزینه‌ای که مشتریان ممکن است برای محصولات یا خدمات شما خرج کنند را تعیین کنید و به شما کمک کند آنها را برای مشتریان بهتر بازاریابی کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر مشتریان 100 هزار تومان بیشتر برای محصولات شما خرج کنند، ممکن است قیمت را برای مطابقت با آن مقدار افزایش دهید.

 

3. حساب‌های مالی را تجزیه‌وتحلیل کنید

صورت‌های مالی داده‌های کمی در مورد درآمد و هزینه‌ها ارائه می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید تا مشخص کنید کدام فرآیندها را می‌توانید برای افزایش سودآوری تنظیم کنید.

ترازنامه‌ها، صورت‌های سود و زیان و صورت‌های جریان نقدی همگی برای تجزیه‌وتحلیل در هنگام افزایش سودآوری مفید هستند.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است تعیین کنید که هزینه‌ها در یک حوزه با رشد کسب و کار افزایش می‌یابد و به تیم شما اجازه می‌دهد تا هنگام انجام تنظیمات برای بهبود سودآوری، روی آن منطقه تمرکز کند.

 

4. فرآیندهای غیرضروری را حذف کنید

حذف فرآیندهای غیرضروری می‌تواند به افزایش کارایی زنجیره تأمین یک کسب و کار کمک کند و هزینه‌های آن را کاهش دهد.

فرآیندهای غیرضروری ممکن است وظایفی باشند که تیم شما ممکن است برای ارائه محصول یا خدمات با کیفیت بالا به مشتریان نیازی به انجام آنها نداشته باشد.

به‌عنوان‌مثال، اگر محصولات قبل از ارسال و فرآیندهای حمل‌ونقل، از ورود ایمن آن محصولات به فروشگاه‌ها اطمینان حاصل کنند، بررسی کیفیت را طی کنند، ممکن است پس از ورود به فروشگاه‌ها نیازی به بررسی کیفیت دوم نداشته باشند.

 

5. ضایعات را کاهش دهید

کسب و کارها می‌توانند با استفاده از چندین استراتژی، نمونه‌های ضایعات را کاهش دهند، مانند شناسایی و حل فرآیندهایی که منجر به نقص می‌شوند، کاهش تولید بیش‌ازحد، محدود کردن زمان توقف، افزایش کارایی حمل‌ونقل، محدود کردن موجودی اضافی و محدود کردن پردازش اضافی.

همه این استراتژی‌ها می‌توانند تعداد محصولات یا خدمات نهایی را که به دست مشتریان می‌رسند افزایش دهند و برای سازمان شما درآمد ایجاد کنند.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید از نرم‌افزاری استفاده کنید که تقاضای مورد انتظار برای محصولات را در مناطق خاصی ردیابی می‌کند تا بتوانید مقدار دقیق موردنیاز را تولید کرده و آنها را به مناطق مناسب منتقل کنید.

  سازماندهی مجدد فضاهای فیزیکی

6. سازماندهی مجدد فضاهای فیزیکی

بسیاری از سازمان‌ها نحوه حرکت کارکنان خود را در محیط‌های کاری خود تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا مشخص کنند که ناکارآمدی اغلب در کجا رخ می‌دهد.

سازماندهی مجدد فضاهای فیزیکی که اعضای تیم در آن کار می‌کنند می‌تواند به محدود کردن حرکات غیرضروری کمک کند و فرآیندهای تولید کارآمدتر را امکان‌پذیر کند.

برای مثال، می‌توانید اتاق استراحت را نزدیک‌تر به طبقه تولید قرار دهید تا به محدود کردن زمان لازم برای راه رفتن اعضای تیم در حین کار کمک کنید.

تغییرات جزئی در فضاهای فیزیکی می‌تواند در مدت‌زمان طولانی‌تری تفاوت زیادی ایجاد کند.

 

7. افزایش بودجه داشته باشید

توسعه بودجه می‌تواند به تعیین محدودیت‌های سخت‌گیرانه برای مقداری که یک کسب و کار می‌تواند در حوزه‌های خاص خرج کند، کمک کند و هزینه‌های کلی کسب و کار را کاهش دهد.

ایجاد سقف حقوق، محدود کردن هزینه‌های یک‌باره و کاهش هزینه‌های اداری همگی راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها با استفاده از بودجه هستند.

به‌عنوان‌مثال، تیم شما ممکن است سقف حقوقی 10 میلیارد تومانی برای مدیران اجرایی ایجاد کند تا هزینه‌هایی را که کسب و کار با پرداخت دستمزد کارکنان متحمل می‌شود کاهش دهد.

 

8. آموزش گسترده انجام دهید

آموزش کارکنان، به‌ویژه برای استخدام‌های جدید، می‌تواند به کسب و کارها با افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های غیرضروری، به بهبود حاشیه سود خود کمک کند.

آموزش کارکنان در مورد شیوه‌هایی که ایمنی همه اعضای تیم را تضمین می‌کند، استراتژی‌هایی برای افزایش میزان خرید مشتریان و استراتژی‌های کاهش ضایعات، همگی می‌توانند به بهبود سودآوری کمک کنند.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک جلسه ایمنی هفتگی برگزار کنید که در آن در مورد رایج‌ترین انواع آسیب‌هایی که در سازمان رخ می‌دهد صحبت کنید تا به محدود کردن موارد آن نوع صدمات کمک کنید.

 

9. روابط فروشنده را توسعه دهید

فروشندگان مواد خام بسیاری را در اختیار مشاغل قرار می‌دهند که به آنها در ایجاد محصولات یا خدماتشان کمک می‌کند.

کاهش هزینه‌های این اقلام از طریق ایجاد روابط می‌تواند به کاهش هزینه‌های کلی سازمان و بهبود سودآوری کمک کند.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است با یک فروشنده رابطه وفاداری برقرار کنید و موافقت کنید که کالاهای او را حداقل برای 2 سال آینده در ازای قیمت پایین‌تر آن کالا خریداری کنید.

  بازاریابی و برندسازی را توسعه دهید

10. بازاریابی و برندسازی را توسعه دهید

یک برند قوی می‌تواند به یک سازمان اجازه دهد تا قیمت‌های بالاتری را برای محصولات یا خدمات خود درخواست کند.

مصرف‌کنندگان ممکن است یک برند را با سطح خاصی از کیفیت مرتبط کنند که ممکن است آنها را برای خرید محصولات یا خدمات از یک سازمان ترغیب کند، حتی اگر هزینه بیشتری داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال، سازمان‌ها ممکن است محصولات خود را کالاهای لوکس به بازار عرضه کنند تا قیمت بالاتر را توجیه کنند.

 

11. قیمت فروش را افزایش دهید

افزایش قیمت فروش محصولات یا خدمات یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش سودآوری است.

هنگام افزایش قیمت، درک انتظارات مصرف‌کنندگان از قیمت برای حفظ درآمد سازمان مهم است.

به‌عنوان‌مثال، اگر شما 5000 محصول را با قیمت 30 هزار تومان بیشتر بفروشید، ممکن است 150000 هزار تومان بیشتر درآمد داشته باشید، درحالی‌که هزینه‌ها ثابت می‌مانند.

 

12. افزایش پول در هر تراکنش

افزایش مبلغی که مصرف‌کنندگان صرف یک تراکنش می‌کنند می‌تواند سودآوری را با تسهیل فروش محصولات یا خدماتی که ممکن است حاشیه سود بهتری داشته باشند، بهبود بخشد.

کسب و کارها معمولاً تلاش می‌کنند تا پول را در هر تراکنش را با استفاده از افزایش فروش افزایش دهند، استراتژی که شامل تلاش برای فروش اقلام اضافی یا اقلام گران‌تر به مشتری در حالی است که در حال حاضر قصد خرید دارند.

سازمان‌ها همچنین ممکن است از بسته‌های محصول برای دستیابی به این اهداف استفاده کنند، که دو محصول مرتبطی هستند که با هم می‌فروشند.

به‌عنوان‌مثال، یک فروشنده کفش ممکن است زمانی که مشتری قصد خرید یک جفت کفش کتانی را دارد، اقدام به فروش بند کفش خود کند.

 

13. اعضای تیم با عملکرد بالا را حفظ کنید

اعضای مولد یک سازمان می‌توانند از طریق کار خود ارزشی بیافزایند که به افزایش سودآوری سازمانشان کمک می‌کند.

اعضای تیم که در فروش، تولید، حمل‌ونقل و سایر زمینه‌های ضروری یک کسب و کار برتر هستند، همگی می‌توانند کارایی و درآمد کسب و کار را افزایش دهند.

به‌عنوان‌مثال، اگر یکی از اعضای تیم بتواند 20 درصد بیشتر از سایر اعضای تیم خود فعالیت فروش داشته باشد، ممکن است ارزش زیادی برای سازمان خود ایجاد کند.

14. سربار ثابت را کاهش دهید

سربار ثابت ممکن است هزینه اجاره در یک مرکز تولیدی، هزینه بیمه اموال و مالیات و هزینه‌های آب و برق در یک مرکز تولیدی باشد.

کاهش این هزینه‌ها هزینه‌های غیرمستقیم را محدود می‌کند و سودآوری را افزایش می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است با سازمان خود کار کنید تا اندازه یک مرکز تولیدی را کاهش دهید تا هزینه اجاره و خدمات آب و برق را کاهش دهید، یا آن را به منطقه‌ای با مالیات بر دارایی کمتر منتقل کنید.

  از کارت‌های اعتباری بازرگانی بازپرداخت استفاده کنید

15. از کارت‌های اعتباری بازرگانی بازپرداخت استفاده کنید

برخی از شرکت‌های کارت اعتباری، کارت‌هایی را ارائه می‌کنند که درصدی از خریدهایشان را به کسب و کارها به‌عنوان بازگشت نقدی به آنها بازمی‌گرداند.

این پول اضافی است که مشاغل می‌توانند از خریدهای تجاری عادی به دست آورند.

به‌عنوان‌مثال، اگر یک کارت اعتباری 1٪ بازگشت نقدی به همه خریدها بدهد و یک کسب و کار ماشین‌آلات جدیدی را به قیمت 1 میلیارد تومان خریداری کند، ممکن است 10 میلیون تومان بازگشت نقدی دریافت کند و سودآوری آنها افزایش یابد.

 

16. روی مشتریان سودآور تمرکز کنید

برخی از مشتریان ممکن است از طریق خرید مداوم محصولات یا خدماتی که کسب و کار تولید می‌کند، درآمد ثابتی را فراهم کنند.

تمرکز بر این مشتریان می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا فعالیت فروش خود را بیشتر افزایش دهند و سودآوری را بهبود بخشند.

مشتری که در حال حاضر یک نوع محصول را در طول سال از یک تجارت خریداری می‌کند، ممکن است به نوع دیگری از محصول نیز علاقه داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال، شرکتی که در حال حاضر کاغذ چاپگر را از یک کسب و کار خریداری می‌کند، ممکن است بخواهد کارتریج جوهر را نیز از آن سازمان خریداری کند.

علاوه بر این، توسعه روابط با مشتریان با ارزش می‌تواند به ایجاد وفاداری به محصولات یا خدمات سازمان شما کمک کند.

 

17. بازار خود را گسترش دهید

گسترش یک کسب و کار آنلاین به یک بازار جدید، مانند یک منطقه جدید، می‌تواند به معرفی محصولات و خدمات شما به مشتریان جدیدی کمک کند که ممکن است برای سازمان شما درآمد ایجاد کنند.

کسب و کارها معمولاً در مناطقی تحقیق می‌کنند که محصولات و خدمات آنها احتمالاً قبل از اقدام به چنین توسعه‌هایی موفق می‌شوند.

به عنوان مثال، یک شرکت اسباب‌بازی ممکن است تجارت خود را در ژاپن گسترش دهد، اگر ببیند اسباب‌بازی‌هایش در بین کودکان آن کشور محبوب است.

  دوره «استراتژی‌های افزایش سود»

دوره «استراتژی‌های افزایش سود»

در حال حاضر بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در شرایط پر از ریسک و متغیری هستند و با رقابت بسیار زیاد و سهم بازارهای بسیار نزدیک مواجه‌اند.

امروزه نسبت به گذشته رقابت بیشتری برای پول، مشتری و عدم اطمینان در کار وجود دارد. شما برای گذر از عدم ثبات اقتصادی، از چه استراتژی‌هایی برای افزایش جریان درآمد و سودآوری در کسب و کار استفاده می‌کنید؟

بسیاری از کسب و کارها به دلیل فروش بالا موفق می‌شوند، اگر فروش و کسب درآمد و نقدینگی بالا باشد، به‌راحتی می‌توان از دوران عدم ثبات اقتصادی گذر کرد. بنابراین باید راه‌های بیشتر و بهتر و مؤثرتری برای جذب مشتریان خود پیدا کنید. در این دوره، برایان تریسی یکی از اساتید مطرح دنیا درزمینهٔ رهبری، تکنیک‌های کاملاً کاربردی و ثابت‌شده‌ای، برای افزایش فروش و سودآوری در کسب و کار را آموزش می‌دهد.

هر مهارتی که برای رسیدن به اهداف کسب و کارتان لازم دارید، یادگرفتنی است. اگر هدف کسب و کار شما افزایش فروش، سودآوری، افزایش جریان نقدینگی و یا توسعه مالی باشد، با این دوره یاد می‌گیرید. فقط کافی است آموزه‌ها را به کار ببندید و منتظر نتایج چشمگیر آن باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه دوره اینجا را کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران (0)