سودآوری کسب و کار خود را افزایش دهید!
۱۴۰۱-۰۷-۲۳ 0

هر کسب و کاری می‌تواند سودآوری خود را افزایش دهد. گاهی اوقات یک عامل واحد می‌تواند سودآوری کسب و کار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اما برای بیشتر مشاغل افزایش سودآوری در انواع کسب و کار به معنای اجرای تدریجی تعدادی پیشرفت کوچک است.

هفت راه برای افزایش سودآوری کسب و کار

چهار زمینه کلیدی وجود دارد که می‌تواند به سودآوری کمک کند. این موارد شامل کاهش هزینه‌ها، افزایش گردش مالی، افزایش بهره وری و افزایش کارایی است.

همچنین می‌توانید در بخش‌های بازارهای جدید وارد شوید، یا محصولات یا خدمات جدیدی را توسعه دهید.

این مقاله راهنما نحوه ارزیابی سودآوری کسب و کار شما، نحوه رشد به نفع خودتان و نحوه برنامه ریزی و مدیریت تغییر را توضیح می‌دهد.

 

۱. هزینه‌های خود را مدیریت کنید

مدیریت دقیق هزینه‌های شما می‌تواند سودآوری شما را افزایش دهد. اکثر کسب و کارها می‌توانند مقداری اتلاف را برای کاهش پیدا کنند، مهم است که هزینه‌ها را به قیمت کیفیت محصولات و خدمات خود کاهش ندهید.

آیا به حوزه‌های اصلی هزینه خود نگاه کرده‌اید؟

حوزه‌های اصلی هزینه شما که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

• تامین کنندگان: آیا بهترین معامله را از تامین کنندگان دریافت می‌کنید؟ آیا می‌توانید در مورد شرایط بهتر مذاکره کنید یا نیاز به تغییر تامین کننده دارید؟ آیا می‌توانید با تثبیت پایگاه تامین کننده خود، معاملات بهتری را ایجاد کنید؟ آیا می‌توانید برای استفاده موثرتر از سرمایه در گردش خود، به موقع خرید کنید؟

• امور مالی: آیا باید امکانات مالی خود را بررسی کنید؟ – آیا آنها در رقابتی‌ترین شرایط موجود هستند؟ آیا از وام‌ها و اضافه برداشت‌ها به طور موثر استفاده می‌کنید؟

• محل: آیا بررسی کرده‌اید که از فضای خود بیشترین استفاده را می‌کنید؟ آیا راه‌های کارآمدتری برای استفاده از محل شما وجود دارد؟ آیا می‌توانید مقداری فضای بلااستفاده را اجاره دهید؟

• تولید: آیا ارزیابی کرده‌اید که می‌توانید ضایعات را کاهش دهید و هزینه مواد خود را کاهش دهید؟ بررسی کنید که آیا می‌توانید فرآیندهای تولید خود را به گونه‌ای تطبیق دهید که ساده‌تر باشند و از ساعات کاری یا منابع کمتری برای کاهش هزینه‌های نیروی کار استفاده کنید.

هزینه‌های واقعی را کشف کنید

استفاده از هزینه یابی مبتنی بر فعالیت، روشی موثر برای یافتن هزینه واقعی فعالیت‌های تجاری خاص است.

هزینه یابی مبتنی بر فعالیت به شما نشان می‌دهد که انجام یک عملکرد تجاری خاص با نسبت دادن نسبت‌هایی از تمام هزینه های شما – مانند حقوق، محل یا مواد خام – به فعالیت‌های خاص، چقدر هزینه دارد.

تحلیل اولیه ممکن است کمی طول بکشد، اما استفاده از هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت اغلب هزینه‌ها (و در نتیجه کارایی بالقوه) را نشان می‌دهد که معمولاً با استفاده از روش‌های هزینه‌یابی سنتی‌تر کشف نمی‌کنید.

 

 3. پیشنهاد خود را بررسی کنید

۲. پیشنهاد خود را بررسی کنید

به دقت به آنچه ارائه می‌دهید، به چه کسانی و با چه قیمتی می‌فروشید نگاه کنید و ببینید که آیا می‌توانید بهبودهایی ایجاد کنید.

ملاحظات قیمت گذاری

این ایده خوبی است که قیمت خود را به طور مرتب بررسی کنید. تغییرات در بازار شما ممکن است به این معنی باشد که می‌توانید قیمت‌های خود را بدون ریسک کردن فروش افزایش دهید.

با این حال، عاقلانه است که هر گونه افزایش قیمت را قبل از اینکه دائمی کنید، آزمایش کنید.

بهترین مشتریان خود را پیدا کنید

این فقط لیست قیمت شما نیست که بر سودآوری شما تأثیر می‌گذارد – نوع مشتریانی که به آنها می‌فروشید نیز می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

اصل پارتو (اغلب به عنوان قانون ۸۰/۲۰ شناخته می‌شود) و اینکه چگونه می‌تواند در تجارت شما اعمال شود را در نظر بگیرید.

به زبان ساده، استفاده از اصل پارتو نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد از سود شما از ۲۰ درصد محصولات یا خدمات شما به دست می‌آید. همان درصد سود اغلب از همان درصد مشتریان نیز به دست می‌آید.

تمرکز بر سودآورترین مشتریان شما – حتی اگر به معنای رها کردن مشتریان کم سود باشد – می‌تواند سودآوری شما را افزایش دهد، البته تا زمانی که با دقت رفتار شود.

آیا می‌توانید بیشتر به بهترین مشتریان خود بفروشید؟

همچنین ممکن است بتوانید به سودآورترین مشتریان خود بیشتر بفروشید. فرصت‌های زیر را در نظر بگیرید:

افزایش فروش: فروش محصولات درجه یک به آنها که سهم بیشتری در سود شما دارند

فروش متقابل: تجزیه و تحلیل آنچه می‌خرند و ارائه محصولات مکمل

متنوع سازی: شناسایی یک نیاز و توسعه محصولات و خدمات جدید برای رفع آنها

موثرتر خرید کنید تا سودآوری کسب و کار افزایش یابد

۴. موثرتر خرید کنید

یکی از واضح‌ترین راه‌ها برای افزایش سودآوری، خرید موثرتر است. منطقی است که به طور منظم پایگاه تامین کنندگان خود را بررسی کنید و ببینید آیا می‌توانید همان مواد خام را ارزان‌تر یا کارآمدتر خریداری کنید.

با این حال، سعی کنید از حفظ کیفیت در همان زمان اطمینان حاصل کنید.

بهترین معامله را از تامین کنندگان خود دریافت کنید

شناسایی حوزه‌های کلیدی مخارجتان نشان می‌دهد که بیشترین پول را در کجا خرج می‌کنید.

وقتی فهمیدید پولتان کجا می‌رود، خرید کنید. سعی کنید با تامین کنندگان خود چانه بزنید – بپرسید که آیا می‌توانید کاهش قیمت یا تخفیف برای پرداخت زودهنگام داشته باشید.

از وضعیت خود به عنوان یک مشتری ارزشمند برای توافق قراردادهای بلندمدت یا حداقل هزینه‌های واقعی سالانه با تامین کنندگان معمولی استفاده کنید تا قیمت بهتری به دست آورید.

شما همچنین می‌توانید به عنوان بخشی از یک کنسرسیوم با سایر مشاغل مشابه خرید کنید. اگر نمی‌توانید معامله بهتری انجام دهید، به تامین کنندگان دیگر روی بیاورید.

تعداد تامین کنندگانی را که استفاده می‌کنید بررسی کنید. خرید از تعداد زیاد می‌تواند ناکارآمد باشد – زمان بیشتری را می‌گیرد و قدرت خرید شما را کاهش می‌دهد.

با این حال، از قرار دادن تمام کسب و کار خود با یک یا دو تامین کننده خودداری کنید – در صورت پیش آمدن مشکل می‌تواند شما را بسیار آسیب پذیر کند.

ضایعات را در سراسر تجارت کاهش دهید

بررسی مناطق متداول زباله می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه کاهش آنها را مشاهده کنید، به عنوان مثال:

آیا می‌توانید هزینه‌های برق خود را کاهش دهید، به عنوان مثال آیا تمام تجهیزات زمانی که از آنها استفاده نمی‌شود خاموش است؟

آیا بهترین معاملات را از تامین کنندگان برق خود دریافت می‌کنید؟

آیا برای خدمات استفاده نشده پرداخت می‌کنید، به عنوان مثال خطوط تلفن استفاده نشده یا دستگاه فتوکپی؟

در نظر بگیرید که آیا بهترین‌ها را از دارایی خود می‌گیرید یا خیر. محل شما هزینه زیادی دارد، بنابراین از سرمایه گذاری یا قرارداد اجاره خود بیشترین بهره را ببرید:

آیا می‌توانید با چیدمان مجدد فضای خود به طور موثرتری از آن استفاده کنید؟

آیا می‌توانید مناطق استفاده نشده را به اجاره فرعی بدهید؟

اگر با قرارداد طولانی‌تری موافقت کنید، می‌توانید در مورد اجاره کمتر مذاکره کنید؟

۴. تلاش‌های فروش خود را متمرکز کنید

دو استراتژی کلیدی برای افزایش سودآوری از طریق فروش وجود دارد. فروش بیشتر به مشتریان سودآور موجود و یافتن مشتریان مشابه برای فروش.

با بهترین مشتریان خود کار کنید

شما باید بدانید که بهترین مشتریان شما چه کسانی هستند، چه چیزی می‌خرند و چه زمانی آن را می‌خرند.

شما معمولاً می‌توانید مشتریان خود و محصولات یا خدماتی را که خریداری می‌کنند در یکی از چهار دسته قرار دهید:

  • فروش بالا و سود بالا
  • فروش بالا و سود کم
  • فروش کم و سود بالا
  • فروش کم و سود کم

تشویق مشتریانی که فروش بالا و سود بالایی را ارائه می‌دهند منطقی است. همچنین می‌توانید سودآوری خود را با پرورش مشتریانی که با فروش کم سود بالایی ارائه می‌کنند، به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

اگر مشتریان سود کمی از فروش بالا ارائه می‌کنند، می‌توانید قیمت‌گذاری را اصلاح کنید تا از آنها درآمد بیشتری کسب کنید.

اگر مشتریان هم فروش کم و هم سود کم دارند، در نظر بگیرید که آیا ارزش آن را دارد که به تجارت با آنها ادامه دهید یا خیر.

«بهترین» مشتریان جدید را پیدا کنید

«بهترین» مشتریان جدید را پیدا کنید

با یافتن مشتریان جدیدی که نمایه مشابهی با مشتریان سودآور فعلی شما دارند، در مورد گسترش پایگاه مشتریان خود قضاوت کنید.

اگر مطمئن هستید که بازار موجود خود را تا جایی که می‌توانید پوشش داده‌اید، به فکر رفتن به بازارهای جدید باشید.

۵. بازار خود را گسترش دهید

حرکت به مناطق جدید بازار می‌تواند یک کسب و کار را متحول کند و با مدیریت صحیح، سودآوری شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

با این حال، گسترش به بازارهای جدید می‌تواند مخاطره آمیز باشد – و اشتباهات می‌توانند بسیار گران باشند.

تحقیق کن

قبل از شروع، فرصت بالقوه را به دقت بررسی کنید. آیا می‌توانید محصولات یا خدمات موجود را برای بازارهای جدید تطبیق دهید؟

این می‌تواند درآمد جدیدی را با حداقل هزینه فراهم کند و برای افزایش سود ایده آل است. به عنوان مثال، اگر ابزارهایی برای بازار باغ تولید می‌کنید، آیا کاربردهای بالقوه‌ای برای ابزار در صنعت ساختمان وجود دارد؟

آیا می‌دانید مشتریان جدید بالقوه شما چه کسانی هستند، چرا، چه زمانی و چگونه محصول یا خدمات را می‌خرند و برای آن چقدر می‌پردازند؟

همچنین می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی برای انجام تحقیقات و کسب بینش، نظرات و بازخوردهای جایگزین از مشتریان خود استفاده کنید.

توسعه محصولات و خدمات جدید

اگر در حال توسعه یک محصول یا خدمات جدید برای یک بازار جدید هستید، خوب است که قابلیت آن را به دقت بررسی کنید. سوالات کلیدی عبارتند از:

آیا مهارت‌ها و تخصص‌های داخلی را دارید یا باید آنها را خریداری کنید؟

آیا تعهد و منابع موجود برای اجرای پروژه جدید را دارید؟

آیا می‌توانید خطر را به حداقل برسانید؟

آیا می‌توانید مطمئن باشید که تقاضا برای محصول یا خدمات جدید با قیمتی که بتوانید از آن سود ببرید وجود دارد؟

با هم متحد شوید و خطر را کاهش دهید

مشارکت‌ها و سرمایه گذاری‌های مشترک به جای اینکه به تنهایی ادامه دهید، می‌توانند امنیت بیشتری را برای استقرار موفقیت آمیز خود در یک بازار جدید یا توسعه یافته برای شما فراهم کنند.

 

افزایش بهره وری و سودآوری کسب و کار

۶. افزایش بهره وری

همه مشاغل می‌توانند هزینه‌های اتلاف را به حداقل برسانند و همچنان رقابتی باقی بمانند.

اندازه گیری

کارایی عملیاتی خود را به صورت مستمر اندازه گیری کنید. سیستم‌ها و فرآیندهایی را در جای خود قرار دهید که به شما امکان می‌دهد بیشترین بهره را از منابع خود ببرید.

به عنوان مثال، می‌توانید به طور منظم نظارت کنید که چند ساعت کارمند برای انجام وظایف خاص یا ارائه خدمات نیاز است.

اگر زمان افزایش یابد، نشان دهنده ناکارآمدی است – هرچه سریعتر آن را از بین ببرید، سودآوری شما بیشتر خواهد بود.

تعهد به مدیریت بهره وری برای موفقیت باید از بالا باشد. اهداف و اندازه گیری‌های بهره وری خود را به اشتراک بگذارید تا کارکنان احساس کنند چیزی برای هدف دارند.

شما همچنین می‌توانید مشوق‌های کارکنان را برای حفظ اهداف در نظر بگیرید – اما آنها را با دقت تعریف کنید تا کیفیت تحت تأثیر افزایش سرعت تولید قرار نگیرد.

تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) که برای کسب و کار شما مناسب‌تر هستند، اهداف روشنی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

آنها باید اهداف شما را منعکس کنند، قابل اندازه گیری و مقایسه باشند و اجازه اقدامات اصلاحی را برای حفظ اهداف شما در مسیر درست را بدهند.

فرآیندهای خود را ساده کنید

عقب نشینی به طور منظم و این که آیا راه‌های کارآمدتری برای رسیدن به اهدافتان وجود دارد یا خیر، چیز بدی نیست.

به عنوان مثال، شما ممکن است همیشه نوع خاصی از محصول را در یک زمان خاص در ماه تولید کنید.

اما آیا اگر آن را زودتر یا دیرتر در ماه تولید کرده، ارسال و فاکتور می‌کنید، جریان نقدی شما را کاهش می‌دهد؟

دریافت ایده در مورد نحوه برخورد کسب و کارهای قابل مقایسه با مسائل مشابه مفید است. این به عنوان بنچمارک شناخته می‌شود.

معیار می‌تواند در یک سطح پایه و مشابه باشد – مانند مقایسه هزینه‌های انرژی بین کسب‌وکارهای مشابه – یا می‌تواند جزئیات بیشتری داشته باشد، مانند به اشتراک‌گذاری داده‌ها و تجزیه و تحلیل الگوهای تولید و سهام با سایر مشاغل مورد اعتماد.

دیدگاه اضافی که معیار ارائه می‌دهد می‌تواند ایده‌ها و حرکت جدیدی را برای کارآمدتر کردن تجارت شما ارائه دهد.

هنگام بنچمارک، ایده خوبی است که بر روی حوزه‌های مشابه با شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) که قبلاً شناسایی کرده‌اید تمرکز کنید.

اگرچه هیچ الگوی استانداردی وجود ندارد که بتوانید از آن برای ارزیابی کسب و کار خود استفاده کنید، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • تصمیم گیری در مورد حوزه هایی از کسب و کار خود که می‌خواهید آن‌ها را بهبود ببخشید یا با دیگران مقایسه کنید. شما می‌توانید این کار را از طریق تکنیک‌های تحقیقاتی، مانند گفتگوهای غیررسمی با مشتریان، کارمندان، یا تامین کنندگان، گروه‌های متمرکز، یا تحقیقات بازاریابی، تحقیقات کمی، نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها انجام دهید.
  • فرآیندها و عملکردهای کسب و کار خود را به طور کامل تحقیق کنید و محاسبه کنید که چگونه پیشرفت بالقوه را اندازه گیری خواهید کرد.
  • یافتن صنایعی که فرآیندهای مشابهی دارند که می‌خواهید معرفی کنید – اگر می‌خواهید یک سیستم فناوری اطلاعات یکپارچه وارد کنید، باید مشاغل دیگری را پیدا کنید که در حال حاضر از این نوع سیستم ها استفاده می‌کنند.
  • کسب‌وکارهایی را که در صنایعی که به معیارسنجی علاقه دارید سودآور هستند پیدا کنید – می‌توانید این کار را با مشورت با مشتریان، تامین‌کنندگان یا انجمن‌های تجاری انجام دهید.
  • این شرکت‌ها را برای اقدامات آنها بررسی کنید و جایگزین‌های فرآیند کسب و کار را شناسایی کنید. اگر کسب‌وکاری تمایلی به ارائه این اطلاعات ندارد، ممکن است آن را از طریق انجمن‌های تجاری یا گزارش‌های بازار تجاری دریافت کنید.

چک لیست: بهبود سودآوری کسب و کار شما

۷. چک لیست: بهبود سودآوری کسب و کار شما

بهبود سودآوری کسب و کار شما می‌تواند به شما در کاهش هزینه‌ها، افزایش گردش مالی و بهره وری کمک کند و به شما در برنامه ریزی برای تغییر و رشد کمک کند.

اینکه چگونه سودآوری کسب و کار خود را افزایش می‌دهید به عوامل متعددی بستگی دارد – مانند بخش تجاری که در آن کار می‌کنید، اندازه کسب و کار شما یا هزینه‌های عملیاتی آن. با این حال، می‌توانید این گزینه‌ها را بررسی کنید:

مکان یابی مناطقی در کسب و کار شما که می‌تواند بهبود یابد یا کارآمدتر شود – به عنوان مثال.

فرآیندهای تجاری یا مدیریت عمومی با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف خود – به عنوان مثال.

افزایش هزینه یا کاهش فروش ارزیابی هزینه‌های عمومی کسب و کار شما – به عنوان مثال هزینه‌های سربار، معاملات با تخفیف با مشتریان وفادار چگونه بر سود شما تأثیر می‌گذارد، کارکنان شما چقدر کارآمد هستند.

بازنگری مناطق ضایعات تجاری خود و کاهش آنها – به عنوان مثال. هزینه‌های تامین برق به طور منظم قیمت محصولات خود را بررسی کنید.

قبل از ایجاد تغییرات دائمی، قیمت هر محصولی را که بررسی می‌کنید، آزمایش کنید.

بهبود سودآوری خود از طریق بهترین مشتریان – از تکنیک‌های افزایش فروش، فروش متقابل و متنوع‌سازی برای بهبود حاشیه سود خود استفاده کنید.

مناطق مخارج را شناسایی کنید و با چانه زنی با تامین کنندگان خود آنها را محدود کنید.

معاملات بلندمدت با تامین کنندگان برای مذاکره در مورد قیمت بهتر محصولات تحقیق در مورد فرصت‌های جدید در بخش کسب و کار خود و شناسایی جایی که می‌توانید بازار را گسترش دهید

قرار دادن سیستم‌ها و فرآیندهای نظارتی – به عنوان مثال. محک زدن

 


دوره استراتژی های افزایش سود

دوره «استراتژی‌های افزایش سود»

در حال حاضر بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در شرایط پر از ریسک و متغیری هستند و با رقابت بسیار زیاد و سهم بازارهای بسیار نزدیک مواجه‌اند. امروزه نسبت به گذشته رقابت بیشتری برای پول، مشتری و عدم اطمینان در کار وجود دارد.

شما برای گذر از عدم ثبات اقتصادی، از چه استراتژی‌هایی برای افزایش جریان درآمد و سودآوری در کسب‌وکار استفاده می‌کنید؟

بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل فروش بالا موفق می‌شوند، اگر فروش و کسب درآمد و نقدینگی بالا باشد، به‌راحتی می‌توان از دوران عدم ثبات اقتصادی گذر کرد. بنابراین باید راه‌های بیشتر و بهتر و مؤثرتری برای جذب مشتریان خود پیدا کنید.

در این دوره، برایان تریسی یکی از اساتید مطرح دنیا در زمینهٔ رهبری، تکنیک‌های کاملاً کاربردی و ثابت‌شده‌ای، برای افزایش فروش و سودآوری در کسب‌وکار را آموزش می‌دهد.

در این دوره از برایان تریسی یاد خواهید گرفت، چگونه اهداف کسب‌وکارتان را مشخص کنید. چگونه نوآوری و بازاریابی داشته باشید. چگونه مشکلات کسب‌وکارتان را حل کنید و تصمیم‌گیری کنید.

چگونه کارهایتان را اولویت‌بندی کنید. همچنین یاد خواهید گرفت توجه و تمرکز و منابع خود را صرف چه‌کارهایی بکنید، چگونه عمل‌گرا باشید و درنهایت نتیجه بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و تهیه دوره اینجا را کلیک کن.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]