۶ روش ایجاد انضباط فردی برای رسیدن به اهداف خود
۱۳۹۹-۰۹-۲۵ 0

ویژگی‌های بسیار مهم و زیادی وجود دارند که می‌توانند سبب موفقیت و سعادت افراد شوند،

اما تنها یک ویژگی وجود دارد که موفقیت پایدار و طولانی‌مدت را در تمام جنبه‌های زندگی افراد، ایجاد می‌کند: آن ویژگی نظم و انضباط فردی است.

اگر بخواهید رژیم غذایی بگیرید، تناسب‌اندام داشته باشید، اخلاق کاری یا روابط خوب و پایداری را حفظ کنید،

خود انظباطی، ویژگی شماره یک موردنیاز برای تحقق اهداف، داشتن یک سبک زندگی سالم و درنهایت خوشبخت بودن است.

وقتی مردم در رستوران می‌بینند که دوستشان به‌جای مرغ سوخاری، سالاد سفارش می‌دهد، جملاتی شبیه به “من اراده‌ای برای این کار ندارم” می‌گویند.

آن‌ها معتقدند که برخی افراد به‌سادگی با اراده الهی متولد می‌شوند درحالی‌که قدرت نظم و انضباط فردی نادیده گرفته می‌شوند.

حقیقت این است که، انضباط شخصی یک مهارت اکتسابی و آموختنی است، نه یک ویژگی ذاتی.

بسیاری از مردم نمی‌دانند چگونه نظم و انضباط فردی خود را افزایش دهند.

در نظرسنجی استرس در آمریکا در سال ۲۰۱۱، ۲۷٪ از پاسخ‌دهندگان گفتند که کمبود اراده، بزرگ‌ترین مانع ایجاد تغییر و داشتن سبک زندگی سالم است.

بسیاری از پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که می‌توانند اراده خود را افزایش دهند، اما اکثریت معتقد بودند کلید بهبود اراده، داشتن وقت بیشتر برای خودشان است.

آنچه بسیاری از پاسخ‌دهندگان اعتراف نکردند این است که اگر وقت آزادشان به‌طور خودکار افزایش پیدا کند، باعث افزایش انضباط فردی آن‌ها نمی شود.

در عوض، تنها راه برای بهبود نظم و انضباط شخصی، تمرین خودخواسته و اختصاصی است.

همانند انواع روش‌های بهبود فردی، تغییر دشوار است و به زمان نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: ۳۸ نقل قول الهام‌بخش درباره اهمیت آموزش و یادگیری

در این مقاله شش راهکار برای افزایش انضباط فردی وجود دارد:

 

انضباط فردی؛ نقاط ضعف خود را پیدا کنید

۱- نقاط ضعف خود را پیدا کنید

آیا رژیم غذایی دارید، اما کوکی یا شیرینی مصرف می‌کنید یا نمی‌توانید در برابر چک کردن حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود هر دو دقیقه مقاومت کنید، به مشکلات خود اعتراف کنید.

خیلی اوقات افراد وانمود می کنند نقاط ضعفی ندارند یا سعی می‌کنند تأثیر منفی عادت‌های بد را بر زندگی خود، به حداقل برسانند.

به‌عنوان‌مثال، بسیاری از افراد سیگاری فکر می‌کنند: “اگر بخواهم می‌توانم سیگار را ترک کنم”، زیرا آن‌ها نمی‌خواهند اعتراف کنند که گرفتارشده‌اند.

 

۲- یک برنامه واضح تنظیم کنید

هیچ‌کس به‌یک‌باره و ناگهانی دارای انضباط شخصی نمی‌شود. در عوض، شما به یک استراتژی نیاز دارید.

خواه بخواهید عادت‌های خوب را افزایش دهید، مانند ورزش‌های روزانه، یا می‌خواهید عادت‌های بد را از بین ببرید.

مانند تماشای بیش‌ازحد تلویزیون، باید طرحی برای ترسیم مراحل عملیاتی که به شما در رسیدن به اهداف کمک می‌کنند، تهیه کنید.

 

انضباط فردی؛ وسوسه‌ها را در صورت لزوم از بین ببرید

۳- وسوسه‌ها را در صورت لزوم از بین ببرید

 اگرچه همه ما می خواهیم باور کنیم به‌اندازه کافی اراده داریم و حتی می‌توانیم در برابر جذاب‌ترین وسوسه‌ها، مقاومت کنیم.

اما فقط یک‌لحظه ضعف لازم است، آنگاه خود را متقاعد می‌کنیم و در معرض وسوسه قرار می‌گیریم.

دشوار کردن دسترسی به این وسوسه‌ها، می‌تواند در افزایش رشد و توسعه شخصی نقش اساسی داشته باشد.

اگر نقطه‌ضعف شما فیس‌بوک است، در حین کار، اینترنت را خاموش‌کنید.

اگر هنگام رفتن به بازار نمی‌توانید در مقابل هزینه بیش‌ازحد مقاومت کنید، کارت اعتباری خود را در خانه بگذارید و فقط مقدار کمی پول نقد همراه خود داشته باشید.

 

۴- تحمل ناراحتی‌های عاطفی را تمرین کنید

 طبیعی است که بخواهید از درد و ناراحتی اجتناب کنید.

اما تلاش برای از بین بردن همه ناراحتی‌ها فقط باعث تقویت آن ها می‌شود و نمی‌توانید با پریشانی کنار بیایید.

ما معمولاً می‌توانیم ناراحتی بسیار بیشتری ازآنچه فکر می‌کنیم، تحمل‌کنیم.

تمرین کنید و به خودتان اجازه دهید احساسات ناخوشایندی مانند بی‌حوصلگی، ناامیدی، غم یا تنهایی را تجربه کنید

و با افزایش نظم و انضباط فردی، تحمل خود را نسبت به احساسات منفی که ممکن است تجربه کنید، افزایش دهید.

 

انضباط فردی؛ پاداش‌های بلندمدت را تجسم کنید

۵- پاداش‌های بلندمدت را تجسم کنید

وقتی تمرکز خود را روی سود بلندمدت می‌گذارید، کمتر در معرض وسوسه خواهید بود.

اگر به وسوسه‌های امروز تن دهید ممکن است اکنون احساس خوشبختی کنید.

اما خوشبختی و رضایت طولانی‌مدت، شمارا ملزم می‌کند که از رضایت فوری چشم‌پوشی کنید.

خود را در رسیدن به اهداف خود تجسم کنید.

از جوایزی که با تمرین نظم و انضباط شخصی روزانه کسب خواهید کرد، استفاده کنید.

 

۶- به‌طور مؤثر از خطاهای خود تجربه کسب کنید و در آینده بهتر عمل کنید

نظم و انضباط فردی در بعضی روزها، راحت‌تر از روزهای دیگر است.

اگر نسبت به انجام کاری در آینده احساس استرس می‌کنید، ممکن است خود را متقاعد کنید که از تمرین خود صرف‌نظر کنید.

یا اگر در مورد آخرین معامله تجاری خود ذوق‌زده هستید، ممکن است اجازه دهید عادت‌های خوب شما کمی لغزش کند.

اشتباه کردن بخشی از روند بهتر شدن است و مهم است که از این اشتباهات، تجربه کسب کنید.

نکته اصلی این است که اشتباهات خود را بپذیرید و با عزم بیشتری از آن‌ها عبور کنید تا دفعه بعد بهتر عمل کنید.

جای تعجب نیست کسانی که انضباط شخصی ندارند، تا حدی نسبت به کسانی که به نظر می‌رسد می‌توانند خودکنترلی چشمگیر داشته باشند، حسادت کنند.

به‌هرحال، انضباط فردی کلید رسیدن به اهداف و داشتن زندگی بهتر است.

خبر خوب این است که همه ما می‌توانیم نظم و انضباط شخصی داشته باشیم، فقط باید تمرین کنیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
برچسب ها

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]