برخی از مردم بیشتر از سخنرانی در جمع میترسند، تا از مردن.
من میدانم که به نظر افراطی میرسد، اما وقتی به آن فکر میکنید، منطقی است.
اجداد ما برای زنده ماندن به یکدیگر نیاز داشتند. پذیرش یا طرد اجتماعی به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ بود.
و اگر یک موقعیت وجود داشته باشد که در آن خطر رد شدن دستهجمعی وجود داشته باشد، آن صحبت در جمع است.
جای تعجب نیست که بسیاری از ما آن را وحشتناک میدانیم. این غریزه بقای ما است که وارد میشود.
بااینحال، سخنرانی در جمع یک مهارت ضروری در بازار کار امروزی است.
اگر میخواهید بدانید چگونه مهارتهای سخنرانی خود را بهبود ببخشید، به خواندن نکات و استراتژیهایی ادامه دهید که به شما کمک میکند سخنران عمومی بهتری داشته باشید.
اهمیت مهارتهای سخنرانی در جمع
مهارتهای ارتباط گفتاری قوی برای یک شغل یا تجارت موفق ضروری است.
بر اساس مطالعهای که توسط انجمن کالجها و دانشگاههای آمریکا انجام شده است، اکثر مدیران اجرایی و مدیران استخدامی مهارتهای ارتباط شفاهی قوی را در اولویت قرار میدهند.
اکثر مشاغل به درجاتی از سخنرانی عمومی نیاز دارند، چه ارائه یک سخنرانی برای تیم شما یا سخنرانی در یک کنفرانس.
اما پاسخدهندگان نظرسنجی گزارش کردند که کمتر از نیمی از فارغالتحصیلان دانشگاهی در این زمینه رضایتبخش هستند.
سخنرانی عمومی از شما میخواهد که ایدههای خود را بهوضوح ارائه دهید. درعینحال، باید تصویری از خود به نمایش بگذارید که همدلی را در مخاطبانتان القا کند.
اما بسیاری از ما اضطراب سخنرانی در جمع را تجربه میکنیم. این میتواند مانع از توانایی شما در ارائه پیام و جذب مخاطب شود.
سخنرانی در جمع تنها در محل کار مهم نیست. ترس از سخنرانی نیز میتواند بر زندگی شخصی شما تأثیر بگذارد.
ممکن است باعث ایجاد سوءتفاهم با خانواده یا دوستان شود یا شما را از شرکت در فعالیتها باز دارد.
برای مثال، ممکن است از صحبت در مورد ایدهها یا برنامههای خود یا سخنرانی در مراسم عروسی یا اجتماعی خودداری کنید.
ناتوانی در برقراری ارتباط با ایدههای خود منجر به احساس سوءتفاهم میشود. این میتواند منجر به ناامیدی، تنهایی و حتی اضطراب اجتماعی شود.
اما اگر ترس از صحنه دارید، نگران نباشید - شما تنها نیستید. تعداد کمی از مردم با استعداد طبیعی برای سخنرانی در جمع متولد میشوند.
این خبر خوبی است، زیرا به این معنی است که این مهارتی است که میتوانید یاد بگیرید. بنابراین بیایید به چگونگی تبدیلشدن به یک سخنران عمومی بزرگ بپردازیم.
توسعه مهارتهای سخنرانی در جمع شما فواید زیادی در یک محیط کاری دارد. همچنین باعث افزایش اعتمادبهنفس شما خواهد شد.
حتی اگر فردی درونگرا هستید یا از اضطراب مزمن رنج میبرید، غلبه بر ترس و یادگیری یک سخنران عمومی عالی امکانپذیر است.
در اینجا چهار عاملی وجود دارد که بر توانایی شما در برقراری ارتباط مؤثر تأثیر میگذارد.
1. کنترل صدا
صدای شما اساسیترین ابزار ارتباطی شماست. یادگیری استفاده صحیح از آن برای بهبود سخنرانی عمومی شما کلیدی است.
تنفس دیافراگمی یک تکنیک کنترل صوتی مفید است. این میتواند به صدای شما قدرت و وضوح بیشتری بدهد و از تنگی نفس ناشی از اضطراب جلوگیری کند.
برای انجام این تکنیک، شکم خود را شل کنید و اجازه دهید در حین نفس کشیدن منبسط شود. دم و بازدم خود را به تعداد 4 در هرکدام افزایش دهید.
تمرین این نوع تنفس بدون صحبت کردن به شما کمک میکند تا برای استفاده از آن در حین صحبت کردن آماده شوید.
همچنین به آرامش اعصاب شما کمک میکند.
در طول مراسم سخنرانی خود، از تنفس دیافراگمی برای کنترل سه جنبه اصلی صدای خود استفاده کنید:
• تُن • لحن • گام صدا
2. زبان بدن
زبان بدن شما ترکیبی از ژستها، حالات چهره و حرکات شماست.
این بخشی جداییناپذیر از نحوه ارتباط ما است. این به مخاطبان شما کمک میکند تا تفاوتهای ظریف پیام شما را بهتر درک کنند.
اگر زبان بدن شما با آنچه میخواهید منتقل کنید مغایرت داشته باشد یا به نظر نامنسجم باشد، گفتار شما گیجکننده خواهد بود.
وقتی مردم را گیج کنید، آنها و توجهشان را از دست میدهید.
برای بهبود زبان بدن و جذب مخاطب از نکات زیر استفاده کنید:
• صاف بایستید و در صورت امکان از خم شدن خودداری کنید.. • مطمئن شوید که حالت چهره شما با پیام شما هماهنگ است. • بیحرکت بمانید. حرکت مداوم میتواند حواس مخاطب را پرت کند یا نحوه دریافت پیام شمارا تغییر دهد. • ژستهای قدرتی را قبل از مراسم سخنرانی خود تمرین کنید. این باعث کاهش استرس و افزایش اعتمادبهنفس شما میشود. سعی کنید بایستید و پاهای خود را از هم باز کنید و دستها را دراز کنید. چند نفس عمیق بکشید، سپس احساس خود را مشاهده کنید. • یک سخنرانی TED را تماشا کنید و زبان بدنی را که ارتباطگران مؤثر استفاده میکنند، شناسایی کنید.
3. تحویل پیام
تحویل روشی است که شما صحبت میکنید. ارائه خوب برای مخاطبان برای درک سخنرانی شما ضروری است.
این نکات را برای بهبود تحویل خود دنبال کنید:
• با سرعت یک مکالمه معمولی صحبت کنید. از تند صحبت کردن بپرهیزید زیرا مردم در آنچه میگویید گم میشوند. اما خیلی آهسته هم صحبت نکنید، زیرا حوصله آنها سر خواهد رفت. • بهطور منظم مکث کنید. این به افراد فرصت میدهد تا مفاهیم و ایدهها را جذب کنند. همچنین باعث میشود اعتمادبهنفس بیشتری داشته باشید. • زمزمه نکنید و کلمات خود را نخورید - بهوضوح بیان کنید. • از ایجاد صداهایی مانند "آهه" یا "امم" بین کلمات خودداری کنید. اگر برای فکر کردن به زمان نیاز دارید، کمی مکث کنید. چند ثانیه سکوت اشکالی ندارد.
4. روابط با مخاطبان
اگر میخواهید مخاطبان به شما گوش دهند، باید از همان ابتدا آنها را درگیر کنید.
راههای زیر برای برقراری ارتباط با مخاطبان شما هستند:
• لبخند بزنید و به حضار سلام کنید. از حضور آنها تشکر کنید. این کار شما را انسانی میکند و لحن مکالمهای ایجاد میکند تا بتوانید بهتر با مخاطب ارتباط بگیرید. • به دنبال افرادی در مخاطب باشید که به نظر میرسد فعالانه در سخنرانی شما شرکت دارند. تصور کنید فقط با آنها صحبت میکنید. • تا حد امکان با افراد بیشتری تماس چشمی برقرار کنید. این به ایجاد ارتباط شخصی با مخاطبان شما کمک میکند.
سخنرانی در جمع مهارتی است که هرکسی میتواند آن را توسعه دهد.
این نکات برای سخنرانی در جمع به شما کمک میکند بر ترس خود غلبه کنید و در سخنرانی بعدی خود با اعتمادبهنفس ظاهر شوید.
1. مطالب را آماده کنید
ارائه یک سخنرانی یا ارائه عالی با برنامهریزی شروع میشود.
پیام اصلی را که میخواهید منتقل کنید شناسایی کنید. به دنبال حقایق و آمارهای جالب برای پشتیبان گیری ازنظر خود باشید. برای سؤالات احتمالی که ممکن است پیش بیاید آماده شوید.
آمادهسازی همچنین شامل برنامهریزی لجستیکی است. برای آشنایی با محیط از قبل از محل رویداد دیدن کنید.
از این فرصت برای شناسایی نیازهای فنی مانند میکروفون یا پروژکتور استفاده کنید.
استفاده از یک کمک بصری، مانند ارائه پاورپوینت را در نظر بگیرید. اما اگر قرار است در مورد کلیک کردن روی اسلایدها اضطراب و استرس بیشتری به شما بدهد، این کار را نکنید. هیچ قانون سخت و سریعی در مورد تصاویر وجود ندارد.
2. تمرین کنید
جلوی آینه تمرین کنید یا صحبت کردن خود را ضبط کنید، سپس به آن نگاه کنید.
سرعت، لحن، زبان بدن و حالت صورت خود را تجزیهوتحلیل کنید تا مناطقی را که برای بهبود وجود دارد شناسایی کنید.
به دنبال فرصتهای سخنرانی عمومی باشید - مثل ارائه یک سخنرانی در محل کار.
سخنرانی خود را تا حد امکان قبل از سخنرانی عمومی خود تمرین کنید.
میتوانید این کار را جلوی آینه انجام دهید، خودتان را ضبط کنید یا در مقابل دوستان و خانواده تمرین کنید.
3. ذهنیت مثبت داشته باشید
همه قبل از اجرا عصبی میشوند. درواقع، تحقیقات نشان میدهد که میزان عصبی بودن شما عملکرد را افزایش میدهد.
اما اجازه ندهید اعصابتان شما را به سمت مارپیچ افکار منفی بکشاند. در عوض، آنها را در آغوش بگیرید و از آنها بهعنوان سوخت موشک با عملکرد استفاده کنید.
برای پرورش ذهنیت مثبت، خود را تجسم کنید که بهترین سخنرانی زندگیتان را دارید. مجریان برتر از تجسم برای بهبود نتایج خود استفاده میکنند.
4. مخاطبان خود را درگیر کنید
این نهتنها توجه آنها را جلب میکند، بلکه راهی برای دور کردن کانون توجه شماست.
به اشتراک گذاشتن مطالب اصلی با مخاطبان به شما کمک میکند تا با آنها ارتباط برقرار کنید و کمتر عصبی شوید.
5. با یک داستان شروع کنید
انسانها برای توجه به داستانها طراحی شدهاند. همان بخشهایی از مغز ما را فعال میکند که اگر اتفاقات را از نزدیک تجربه کنیم، فعال میشوند.
همه ما به داستانها اینگونه پاسخ میدهیم. هیچ تفاوتی بین فرهنگها وجود ندارد. این بدان معنی است که میتوانید از قدرت داستانسرایی برای ایجاد ارتباط با هرکسی استفاده کنید. وقتی سخنرانی خود را شروع میکنید، تنها یک دقیقه فرصت دارید تا تأثیر خوبی بر مخاطبان خود بگذارید.
یک داستان، حکایت یا سؤال میتواند کنجکاوی آنها را برانگیزد و آنها را وادار کند که به گوش دادن ادامه دهند.
6. لباس مناسب جمع بپوشید
وقتی قیافه شما خوب است، حال شما هم خوب است! و احساس خوب کلید ارائه بهترین عملکرد ممکن است.
در مورد آن فکر کنید. آیا در کت و شلوار یا لباس موردعلاقه خود بیشتر احساس اطمینان میکنید یا در لباس خواب خود؟
برای تحت تأثیر قرار دادن لباس بپوشید، اما مطمئن شوید که احساس راحتی میکنید. چیزی که استایل همیشگی شما نیست نپوشید.
از پوشیدن هر چیزی که دائماً مجبور به تنظیم آن هستید خودداری کنید زیرا باعث ناراحتی و حواسپرتی میشود.
7. خودتان باشید و نقش بازی نکنید
تقلید از یک سخنران عمومی قوی که شما آن را تحسین میکنید میتواند وسوسهانگیز باشد. اما این اشتباه است.
همه ما منحصربهفرد هستیم و اگرچه شما هرگز نمیتوانید شخص دیگری باشید، در اینکه خودتان هستید عالی هستید.
شاید آرزو دارید که بامزهتر باشید، اما یک کمدین طبیعی نیستید. اشکالی ندارد بهمحض اینکه روی صحنه میروید، شروع به جوک سازی نکنید.
در عوض، سایر خصلتهای خود را بپذیرید - همه ما آنها را داریم - و اجازه دهید در سخنرانی شما نمایان شود. شما هرگز نمیدانید که چه تعداد از مخاطبان ممکن است با شما همراه شوند.
8. از مخاطب بازخورد بخواهید
از یک دوست یا همکار مورد اعتماد بخواهید که ارائه شما را با دید انتقادی تماشا کند و به شما بازخورد بدهد. (همچنین میتوانید از خودتان فیلم ضبط کنید.)
از آنها بخواهید تا حد امکان دقیق باشند. به آنها بگویید کارهایی را که بهخوبی انجام میدهید و همچنین آنچه را که میتوان بهبود بخشید تجزیهوتحلیل کنند.
احتمالاً در حال حاضر نقاط قوت و ضعفی در مورد مهارتهای ارائه خود دارید. از دوستان بازخورد خود بخواهید که بهطور خاص مراقب آنها باشد.
بدانید که چگونه مهارتهای سخنرانی در جمع را بهبود بخشید و بر ترسهای خود مسلط شوید.
حتی اگر فردی درونگرا هستید یا از اضطراب اجتماعی رنج میبرید، این امکان وجود دارد که بر ترس خود از سخنرانی در جمع غلبه کنید.
همچنین اعتمادبهنفس شما را افزایش میدهد و حتی ممکن است متوجه شوید که از آن لذت میبرید.
اما اگر هنوز به اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی بهبود سخنرانی عمومی نیاز دارید، در نظر بگیرید که یک دوره سخنرانی عمومی را بگذرانید.
از طرف دیگر، میتوانید یک مربی را استخدام کنید تا به شما کمک کند اعتمادبهنفس خود را افزایش دهید و سخنران عمومی بهتری شوید.
این نکته را نیز بدانید که هیچکس از همان زمانی که به دنیا آمده است سخنران موفقی نبوده است و بارها و بارها در این مسیر شکستخورده و سوتی داده است تا الآن میتوان او را سخنرانی موفق دانست.