شرح و چگونگی عملیات بازاریابی تهاجمی

شرح و چگونگی عملیات بازاریابی تهاجمی

عملیات بازاریابی تهاجمی (Aggressive Marketing) یا حمله به جلو به معنی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های متخصصین بازاریابی، رقابت، اقدامات و دانش یافتن افکار مصرف‌کنندگان می‌باشد.

در عملیات بازاریابی تهاجمی کلیه استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های بازاریابی سازمان به عهده بخش بازاریابی می‌باشد، زیرا تنها نتیجه این عملیات سود می‌باشد و همین سود است که تضمین‌کننده ماندگاری شرکت بازرگانی در بازار می‌باشد.

برای برنامه‌ریزی عملیات بازاریابی تهاجمی ابتدا باید روش‌های دیوان‌سالاری بی‌فایده سازمانی را رها کرده و بعد با رؤیاپردازی در خصوص اینکه تنها با هوش و پایه اقتصادی می‌توان غالب بازار بود، خداحافظی کنیم، و همواره توجه کنیم که برای ایجاد رشد و توسعه ‌سازمانی و اقتصادی باید از افکار، علم اقتصاد و بازاریابی استفاده نماییم.

البته علم بازاریابی برای شروع این عملیات یک راهکار بسیار ساده دارد که شما می‌توانید با استفاده از کارمندان باهوش و پرتلاش و رویه‌های بازاریابی و راهکارهای موفق به نتیجه مطلوب برسید.

 

شرح و چگونگی عملیات بازاریابی تهاجمی

اینکه برای بازاریابی تهاجمی یک تعریف واحد ارائه کنیم کار بسیار سختی است، زیرا مجموعه وسیعی از عملیات بازاریابی از قبیل مدیریت سطوح قیمتی محصولات و مدیریت مالی سازمان می‌باشد، به‌طورکلی هماهنگی کلیه امور و منافع مربوط به مشتریان بهترین تعریف برای این عملیات بازاریابی می‌باشد، البته در این شرایط هم مشتریان خارجی و هم کارکنان مدنظر هستند که همواره قیمت و کیفیت دو مؤلفه اصلی و مطرح برای مشتریان می‌باشد.

در عملیات بازاریابی تهاجمی همه کارکنان در کلیه سطوح و بخش‌ها باید خود را یک بازاریاب برای شرکت بدانند تا نتیجه آن باعث رشد و توسعه اقتصادی برای آن سازمان گردد.

لازم است بدانید عملیات بازاریابی تهاجمی با دو هدف بسیار بزرگ انجام می‌شود:

1-‌ تأمین نیازهای مشتریان و با رویکرد افزایش منفعت آن‌ها

2- افزایش سود

برای رسیدن به اهداف بازاریابی تهاجمی باید بهترین محصولات چه ازنظر کیفیت و خدمات و چه ازنظر قیمت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد، تا جایی که رقبا نتوانند چنین خدماتی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند و فقط در این شرایط بنگاه اقتصادی می‌تواند به بیشترین سودهی برسد و می‌تواند بیشترین سهم بازار را داشته باشد. البته در راستای تمامی این فعالیت‌ها باید بتواند بهترین تجربه را برای مصرف‌کنندگان به وجود آورد.

لازم است بدانید که رابطه‌ای مستقیم بین میزان سود بنگاه‌های اقتصادی و میزان رضایت مشتریان وجود دارد و افزایش میزان رضایت مشتریان از محصولات و خدمات شما باعث وفاداری آن‌ها می‌گردد و همین وفاداری، سودآوری بسیار زیادی برای شرکت‌ها به همراه خواهد داشت.

در اینجا حائز اهمیت است بدانید، هنگامی مشتریان وفادار خواهند شد که محصولات و خدمات شما به بهترین نحوه منافع آن‌ها را تأمین نماید و تأمین منفعت مصرف‌کنندگان در عملیات بازاریابی تهاجمی مفهومی بسیار پیچیده دارد.

در ابتدا شرکت‌های بازرگانی باید نقاط قدرت خود را شناسایی کرده و با تمام فرصت‌های موجود در بازار هماهنگ گردند و بعد کلیه عملیات بازاریابی تهاجمی خود را با پایین‌ترین هزینه‌ها انجام دهند تا به سوددهی بالا برسند.

برای موفقیت در عملیات بازاریابی تهاجمی سازمان‌ها باید بتوانند سودی بالاتر از حد متوسط برای خود از بازار دریافت نمایند و فقط با استفاده از سود حاصل از عملیات فروش و سود بازگشتی از خواب سرمایه و ارزش‌افزوده مربوط به سرمایه می‌توان به این مهم دست‌یافت و فقط سود بالا نصیب شرکت‌هایی خواهد شد که حافظ منافع مصرف‌کنندگان خود باشند.

این شیوه خاص بازاریابی به بالا بردن سود در طولانی‌مدت تأکید مؤکد دارد.

  اصلی‌ترین مفاهیم در عملیات بازاریابی تهاجمی

اصلی‌ترین مفاهیم در عملیات بازاریابی تهاجمی

1- بالا بردن سود:

تنها زمانی بازاریابی برای شرکت‌ها تأثیر دارد که نه‌تنها رضایت مشتری جلب شود بلکه سود آن سازمان افزایش یابد، درواقع واحد بازاریابی باید بتواند میان منافع مصرف‌کنندگان و سازمان یک تعادل ایجاد نماید.

2- حمله کردن

حمله کردن به این معناست که کلیه نقاط ضعف و قدرت بازار و مصرف‌کنندگان برند توسط واحد و متخصصین بازاریابی شناخته شود و با ایجاد کوچک‌ترین تغییرات در بازار و مصرف‌کنندگان، عکس‌العمل‌های مناسب نشان دهند.

3- ایجاد اتحاد

چنانچه شما بخواهید محصولات و یا خدماتی ارائه نمایید که هم کیفیت بالا و هم کم‌هزینه باشد باید در کلیه فرآیندهای تولید، بازاریابی و همچنین افراد سازمان ایجاد اتحاد و یکپارچگی نمایید.

4- استراتژیک

نگاه استراتژیک در کلیه امور بازاریابی و برنامه‌های آن جهت رشد و توسعه ازجمله مفاهیم اصلی بازاریابی تهاجمی می‌باشد.

داشتن نگاه و هدف‌گذاری‌های درازمدت، تحلیل و بررسی بازار و رقبا و مشتریان و پیش بینی بازار و اقتصادهای داخلی و بین‌المللی همه و همه می‌تواند به تدوین برنامه استراتژیک اثرگذار منتهی گردد که نتیجه آن رشد، توسعه و موفقیت است.

5- عملیاتی کردن برنامه‌ها به شیوه‌ای موفقیت‌آمیز

آنچه برای عملیاتی کردن برنامه‌های بازاریابی تهاجمی مؤثر است، روش‌های مدیریتی مناسب و پیگیر به‌صورت کاملاً عملی و کاربردی می‌باشد.

  استراتژی‌های بازاریابی تهاجمی

استراتژی‌های بازاریابی تهاجمی

استراتژی‌های بازاریابی عبارت‌اند از:

فعال باشید

انتظار نداشته باشید که کارکنان بسیار کم انرژی استخدام کنید و نتایجی خوبی نیز به دست آورید.

یک کارمند فعال کسی است که دائماً به انجام وظایف خودش مشغول است و هرگز از نظم تعیین‌شده خارج نمی‌گردد.

همیشه به آینده و روبه‌جلو فکر می‌کند و با استفاده از قدرت خلاقیت خودش، راهکارهایی برای حل مشکلات موجود در سازمان ارائه می‌دهد.

محتوای ارزشمند تولید کنید

شما باید همیشه محتوا را در صدر فعالیت‌های بازاریابی خودتان قرار دهید و سعی کنید طوری این کار را انجام دهید که مشتریان بالقوه‌تان کاملاً به ارزشی که برایشان قائل هستید آگاه شوند.

محتوا یکی از چیزهایی است که به‌شدت می‌تواند به شما کمک کند و باعث می‌شود مشتریان بالقوه زیادی را به سمت خودتان جلب کنید که هرکدام از آن‌ها ممکن است تبدیل به مشتری وفادار شما گردند.

یکی از نکته‌های مهمی که در بخش بازاریابی تهاجمی باید بدانید این است که در 94 درصد فروش‌ها قیمت حرف اول را نمی‌زند، حتی اگر راجع به آن صحبت گردد، بلکه این مهم است که شما چقدر بتوانید ارزش را با محصولاتتان به مشتری انتقال دهید و محتوا چیزی است که این احساس باارزش بودن را به‌خوبی نمایان می‌کند.

محصولتان را به‌صورت عمیق بررسی کنید

همان‌طور که می‌دانید، مردم به تفاوت‌ها پول می‌دهند و نه به شباهت‌ها؛ بنابراین داشتن مزیت رقابتی یکی از چیزهایی است که حتماً باید وقت زیادی برایش صرف کنید.

برای داشتن این مزیت، بررسی محصولتان به‌صورت عمقی و مقایسه آن با رقیبان بسیار ضروری و مهم است.

در این مرحله شما باید به بررسی جنبه‌های مختلف محصول مثل عملکرد، قابل‌اطمینان بودن، موارد استفاده و ... بپردازید تا مطمئن شوید بهترین چیز ممکن را تولید می‌کنید که ارزش زیادی برای مشتریان دارد.

یکی از منابعی که می‌تواند کمک زیادی در این مرحله به شما بکند داده‌های مصرف‌کننده‌های گذشته و فعلی است؛ به کمک این داده‌ها می‌توانید بفهمید آنان از چه قسمت‌ها و ویژگی‌های محصولتان لذت برده‌اند و از چه چیزی راضی نبوده‌اند.

چیزی که می‌فروشید را کاملاً بشناسید

در عملیات بازاریابی تهاجمی شناختن محصولات به‌صورت کامل از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر ندانید دقیقاً چه چیزی می‌فروشید، هرگز به موفقیت دست نخواهید یافت.

ریسک‌پذیر باشید

همان‌طور که احتمالاً تا به اینجا فهمیدید، بازی امن در بازاریابی تهاجمی معنی ندارد.

در این روش بازاریابی، شما باید هر فرصتی را که مناسب دیدید به‌سرعت واردش شوید تا از این طریق به سود بالایی دست پیدا کنید.

اگر ترس از شکست خوردن دارید و دائماً به این فکر می‌کنید که اگر به نتیجه نرسید چه می‌شود، بهتر است اصلاً طرف عملیات بازاریابی تهاجمی نروید.

خلاق باشید

یکی از کلیدهای موفقیت در هر زمینه‌ای، داشتن خلاقیت است.

شما باید به‌صورت دائمی سعی کنید به ارائه ایده‌های نوآورانه بپردازید تا از این طریق به مردم نشان دهید نسبت به رقیبانتان در شرایط بسیار بهتری قرار دارید و می‌توانید نیازهایشان را به‌خوبی برطرف کنید.

با اینفلوئنسرها صبحت کنید و روابط قدرتمند بسازید

ایجاد روابط با افراد تأثیرگذار درزمینهٔ کاریتان می‌تواند تأثیرات شگفت‌انگیزی روی کسب‌وکارتان داشته باشد.

برای انجام این کار در ابتدا سعی کنید این افراد را که درزمینهٔ کاری شما فعال هستند را پیدا کنید و به هر روش ممکن با آنان ارتباط‌های پایدار بسازید.

به آن‌ها دلیلی بدهید که محصولاتتان را به دنبال کنندگانشان نشان دهند.

منحنی ارزش را فراموش نکنید

• با کسب کارهای مرتبط همکاری کنید • تصویر برند قدرتمندی بسازید • طراحی وب‌سایتتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید • به جامعه هدف موبایلی توجه داشته باشید • محتواهای مربوط باکارتان را منتشر کنید

 

رقیبانتان را بشناسید و دائماً سعی کنید برتر از آنان باشید

در بازارهای تهاجمی که وجود دارند، رقابت به‌شدت سخت است و اگر شما نتوانید رقیبانتان را بشناسید، قطعاً شکست خواهید خورد.

شما به‌صورت دائمی باید سعی کنید راجع به آنان و کارهایی که انجام می‌دهند اطلاعات جدیدی به دست آورید و با بهره‌گیری از این اطلاعات، تمایزهای جدیدی بسازید.

کلاه‌بردار نباشید

بسیاری از کارها وجود دارند که ازنظر قانونی مشکلی ندارند اما از نظر اخلاقی بسیار ناپسند هستند.

توجه داشته باشید که اگر یک کار از نظر قانون اشتباه نیست، لزوماً به معنای خوب بودن آن نمی‌تواند باشد و اگر می‌خواهید در عملیات بازاریابی تهاجمی موفق باشید، حتماً باید در مسیر درست قرار بگیرید.

نویسنده: سرکار خانم مهسا ساطعی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

دیدگاه کاربران (0)