آیا از کارآمدی افراد خود مطمئن هستید؟
خوب جای درستی آمدهاید. مدیر بودن شبیه مربی و کوچ بودن است: شما باید خروجی بگیرید و در این مورد نیز خروجی کارآمد داشته باشید.
شرکتهایی که مدیران عالی با مهارت کوچینگ و مربیگری خوبی برای بهبود تجارت خود دارند، در درازمدت در مقایسه با همتایان خود موفقتر عمل میکنند.
بیایید به چند مهارت کوچینگ برای مدیران که برای یک رهبر تأثیرگذار الزامی است نگاهی بیندازیم:
1- اعتماد ایجاد کنید
در محیط تجاری امروز، مدیران با فشارهای زیادی روبرو هستند.
موقعیتها و مسائل متناقض کاری مختلف، نیازمند مهارتهای رهبری کامل در مواجهه با مشکلات است.
مدیران باید در ارتباط با کارکنان خود اعتماد ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها وفادار خواهند ماند و در هر شرایطی صرفنظر از سختی آن، کار خواهند کرد.
علاوه بر این، شما بهعنوان یک رهبر باید با کارها و رفتار خود برای دیگران الهامبخش باشید.
به زیردستان خود نشان دهید که مایل هستید بهترین تلاش خودتان را انجام دهید. تمایل خود را برای کمک نشان دهید و هر زمان که لازم بود راهنمایی کنید.
2- نظرات آنها را جویا شوید
بهجای اینکه به کارمندان خود بگویید چهکاری انجام دهند و انتظار داشته باشید که کورکورانه دستورات شمارا دنبال کنند، نظر آنها را بخواهید.
به ایدههای آنها گوش دهید و به آنها اجازه دهید راهحلهای خودشان را بیابند و بکار گیرند.
با دادن این اجازه به آنها، نشان میدهید که به آنها ایمان و اعتماد دارید که منجر به این میشود که احترام بیشتری به شما بگذارند.
با کارمندان خود صحبت کنید و به آنچه میگویند گوش دهید.
علاوه بر این، ازآنجاییکه راهحل کار درگرو ایده آنهاست، علاقه بیشتری دارند که حتماً کار را به نتیجه برسانند.
شما آنجا هستید تا فرآیند یادگیری و گردش کار کارکنان خود را تسهیل کنید. شما آنجا نیستید که کسی را اصلاح کنید.
بنابراین، مطمئن شوید که فرصت یاری و راهنمایی برای همه کارمندان خود فراهم کرده باشید.
وقتی اشتباهی میبینید، بهسادگی به آن اشارهکنید و اجازه دهید کارمند خودش آن را برطرف کند.
بنابراین، شما باید راه درست را به آنها نشان دهید، نه اینکه مسیر را هم برای آنها طی کنید.
اطمینان حاصل کنید که ساختار شفافی برای پاسخگویی وجود دارد. با ارائه یک هدف برای کارمندان خود مسیر روشنی را تعیین کنید.
سپس اجازه دهید راه خود را پیدا کنند. شما باید مشکلات آنها را به روشی نوآورانه حل کنید.
شما نمیتوانید مسائلی را که کارمندانتان دارند رها کنید و نادیده بگیرید، زیرا توانایی تیم شمارا برای برآورده کردن انتظارات کارها، محدود میکنند.
مهم نیست که کارکنان شما به چه سن، جنسیت، قومیت یا فرهنگی تعلق دارند، آنها با 3 نیاز روانشناختی اصلی ترغیب میشوند:
بنابراین، بهعنوان یک رهبر، باید چنین شرایطی را در محل کار خود ایجاد کنید که این نیازهای کارکنان شمارا پشتیبانی و برآورده کند.
این به انگیزه درونی زیردستان شما کمک میکند و منجر به موفقیت پایدار میشود.
به کار کارمندان خود علاقه واقعی داشته باشید، با دقت گوش دهید و سؤال بپرسید.
علاوه بر این، مطمئن شوید که تجربیات و احساسات درونی آنها را تصدیق میکنید.
آنها را در تصمیمات خود سهیم کنید.
بااینحال، اگر نمیتوانید این کار را انجام دهید، حداقل کاری که میتوانید انجام دهید این است که فرآیند فکری پشت تصمیمات را به آنها بگویید.
علاوه بر این، یاد بگیرید که چگونه با کارمندان خود ارتباط کامل برقرار کنید.
میتوانید آموزشهای ویدیویی YouTube را تماشا کنید یا مقالات فوربس را بخوانید تا درباره روابط کارمند و محل کار بیشتر بدانید.
دلیل اصلی اینکه هم مدیران و هم کارمندان گاهی اوقات احساس خستگی میکنند، عدم تمرکز است.
علاوه بر این، برای موفقیت، باید به کارکنان خود اجازه دهید تا بدانند انتظارات شما از آنها چیست و باید آنها را راهنمایی کنید و مناسبترین راه برای استفاده از زمانشان را به آنها نشان دهید تا بهترین نتایج ممکن را به دست آورند.
اطمینان حاصل کنید وظایف و اهدافی که منجر به رسیدن به هدف میشود را به روشی مناسب در اختیارشان گذاشتهاید و در کل از کارمندان خود در مورد نحوه انجام کار، نظرسنجی کنید.
بنابراین، مطمئن شوید که بازخورد روشنی در مورد کارشان نیز به آنها ارائه میدهید.
شما میتوانید مهارت کوچینگ و تیم سازی را برای مدیران و سرپرستان بهصورت آنلاین نیز بیاموزید.
بازخورد یک مکالمه دوطرفه است، بنابراین باید از کارمندان خود نیز بپرسید که در مورد نحوه مدیریت شما چه فکر میکنند.
6- استعدادها را پرورش دهید
کارمندان ما مهارتها و استعدادهایی دارند که اکثر ما در پرورش آنها ناکام هستیم.
بنابراین، مطمئن شوید که استعدادهای نهفته کارمندان خود را به قابلیتهای عالی تبدیل میکنید تا بتوانند بهترینهای خود را به شما ارائه دهند.
پتانسیل آنها را به حداکثر برسانید و بدین گونه موفقیت بلندمدتی را برای سازمان خود تضمین خواهید کرد.
شما باید ویژگیهای شخصی را تعریف کنید و استعدادهای آنها را تقویت کنید.
علاوه بر این، وقتی صحبت از کارمندان میشود، باید به آنها برای عملکردشان پاداش دهید.
به همین دلیل، اکثر مدیران کارکنان خود را با مزایایی مانند پاداش، افزایش دستمزد، ترفیع و غیره جذب میکنند، اگرچه شما نباید فقط به دنبال فراهم آوردن انگیزه بیرونی برای کارکنان خود باشید.
بنابراین، باید مطمئن شوید که کارکنان شما از کاری که انجام میدهند، راضی هستند و از آن رضایت درونی نیز کسب میکنند.
ابزار انگیزه را فراهم کنید و خواهید دید که عملکرد آنها فراتر از انتظارات شماست.
7- نگرش فروتنانه را حفظ کنید
شما نمیتوانید توجه خود را دریغ کنید و درعینحال یک رهبر مؤثر باشید.
اگر میخواهید زیردستانتان بهطور مؤثر برای شما کار کنند، باید نفس خود را در هنگام ورود به محل کار کنار بگذارید.
علاوه بر این، شما نباید موفقیت کار و پیشرفت را برای خودتان بردارید. مربیهای مهارتی آنلاین وجود دارند که به شما در این امر کمک میکنند.
درنهایت، شما باید قاطع باشید. از این گذشته، اگر میخواهید یک رهبر مؤثر باشید، باید قادر به ایجاد یک رابطه دوستانه باشید.
شما باید به کارکنان خود احترام بگذارید تا احترام آنها را به دست آورید. با کارکنان خود رابطهای توأم با اعتماد و احترام متقابل ایجاد کنید.
بدین ترتیب، بلافاصله نتایج مثبت را مشاهده خواهید کرد.
نتیجهگیری:
روش قدیمی مدیریت کارکنانتان، دستور دادن و انتظار اینکه زیردستان در صف قرار گیرند، مدتهاست که از بین رفته است.
کارمندان دیگر فقط برای دریافت چک حقوق در پایان ماه کار نمیکنند. آنها میخواهند بخشی از چیزی بزرگتر از زندگی باشند.
بنابراین، این وظیفه شما بهعنوان یک مدیر است که دقیقاً آن را به آنها ارائه دهید.
ازاینرو، برای ایجاد حس تعلق در کارکنان خود باید مهارت کوچینگ و مربیگری را تمرین کنید.
علاوه بر این، باید هرروز به آنها انگیزه دهید. امیدواریم با این مقاله به سؤال شما در مورد مهارت کوچینگ برای مدیران پاسخ داده باشیم.
نویسنده: سرکار خانم سیده فروغ عقیلی از دانش پذیران دوره اول تربیت کوچ حرفهای کسبوکار ویدان