همه آنچه که باید درباره تصویر برند بدانید

همه آنچه که باید درباره تصویر برند بدانید

تصویر برند نقش اصلی را در تعیین اینکه کدام برندها می‌توانند در بازارهای خود بهتر زنده بمانند و موفق شوند، ایفا می‌کند.

این مقاله قبل از بررسی ساخت، بهبود و اندازه‌گیری تصویر برند برای موقعیت بهتر در بازار، تصویر برند را مشخص کرده و اهمیت آن را بیان می‌کند.

  تصویر برند چیست؟

تصویر برند چیست؟

دو فرد دانشگاهی برجسته برند تجاری، دیوید آکر و کوین کلر، دو تعریف از تصویر برند ارائه کرده‌اند:

"مجموعه‌ای از ارتباطات مربوط به مواردی مانند ویژگی‌های محصول، مزایا یا قیمت، که به شیوه‌های معنی‌داری سازمان‌دهی شده‌اند." (ایکر، 1993)

"درک از یک نام تجاری، به‌عنوان ارتباطی در ذهن مصرف‌کنندگان منعکس می‌شود" (کلر، 1993)

کلر معتقد است که انجمن‌ها به این شکل ایجاد می‌شوند:

• به‌طور مستقیم برندها را تجربه کرده و اطلاعات مربوط به آن‌ها را دریافت کنید

• بر اساس دانش موجود در مورد نام تجاری، مانند کشور مبدأ، به‌طور غیرمستقیم نتیجه‌گیری می‌کنیم.

فرض کنید کیفیت و مزایای برند مشتریان را راضی می‌کند.

در این حالت، نگرش مطلوب کلی نسبت به نام تجاری وجود خواهد داشت و می‌توان گفت که برند دارای نام تجاری مثبت است.

به بیان ساده، تصویر برند به نحوه ارتباط مصرف‌کنندگان با یک نام تجاری و نحوه درک آن مربوط می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که حتی کسانی که به محصولات یا خدمات شما نیازی ندارند یا از آن‌ها استفاده نمی‌کنند،

می‌توانند انجمن‌هایی ایجاد کرده و به همان شیوه برای شما تصویر ایجاد کنند، بنابراین تصویری از برند ضروری است.

  بیشتر بخوانید: ۷ روش ساده و مؤثر برای برندسازی کسب‌وکار آنلاین  

تصویر برند را از سایر مفاهیم برند متمایز کنید

تصویر برند در مقابل هویت برند

سردرگمی تصویر و هویت یک برند چیزی است که آکر آن را "تله تصویر برند" می‌نامد. (Aaker-1996)

هویت برند بر آنچه شرکت سعی می‌کند در مورد خود و ارتباطاتی که مشتریان می‌خواهند ایجاد کنند، تأثیر می‌گذارد، خواه نتیجه نهایی باشد یا نه.

این برداشت افراطی است که مصرف‌کنندگان در واقع آن را حفظ می‌کنند.

یک شرکت می‌تواند هویت نام تجاری خود را کنترل کرده و همواره در تلاش باشد تا آن را با تصویر نام تجاری که در ظاهر در ذهن مصرف‌کنندگان وجود دارد مطابقت دهد.

هویت برند تصویر برند
توسعه داخلی توسعه بیرونی
دوست دارید چگونه باشید؟ (تصویر موردنظر شرکت) مصرف‌کنندگان نسبت به شما چه احساسی دارند؟ (تصویر دریافت شده از کاربر)
فعال طبیعت منفعل طبیعت  
آینده‌نگر: تلاش مستمر برای ساخت و ایجاد هویت دلخواه شما نگاه به گذشته: هویت شما بر اساس درک متغیر مصرف‌کنندگان از شما در طول زمان
 

تصویر برند در برابر آگاهی از برند

آگاهی از نام تجاری نیز اغلب با تصویر برند اشتباه گرفته می‌شود.

آگاهی از نام تجاری به این معنا است که چگونه مصرف‌کنندگان می‌توانند در مورد یک نام تجاری هنگام جستجوی محصول یا خدمات فکر کنند.

همه چیز در مورد قابل‌توجه بودن نام تجاری و میزان قابلیت توجه یک نام تجاری در ذهن مصرف‌کننده است و بنابراین بیشتر به حافظه و یادآوری مربوط می‌شود.

بااین‌حال، تصویر برند مربوط به ارتباطات و تصورات از برند است که در طول زمان ایجاد شده و تصویری از نام تجاری را به‌طورکلی نشان می‌دهد.

  پیشنهاد ویژه: برندسازی و توسعه برند کسب‌وکارهای آنلاین   چرا تصویر برند این‌قدر مهم است؟

چرا تصویر برند این‌قدر مهم است؟

1- مزیت رقابتی

تصویر برند می‌تواند بر ارزش ویژه برند تأثیر مثبت بگذارد و بنابراین برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار حیاتی است. این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا قیمت‌های بالاتر را دریافت کنند، که مشتریان درواقع مایل به پرداخت آن هستند یا اجرای موفقیت‌آمیزتر استراتژی‌های توسعه نام تجاری یا محصول خواهند بود. زیرا مصرف‌کنندگان به شما مثبت نگاه می‌کنند و بنابراین به شما اعتماد می‌کنند.

2- شهرت مثبت

یک تصویر مثبت نشان می‌دهد که مشتریان فعلی و بالقوه برند، شمارا به‌عنوان کسی که نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند یا می‌تواند با موفقیت برآورده کند (از طریق ویژگی‌ها و مزایای فیزیکی محصول یا مزایای نامشهودتر مانند قیمت مطلوب) در نظر می‌گیرند.

3- بازتاب کلی از نحوه مدیریت

همان‌طور که توسط مصرف‌کنندگان تصور می‌شود، تصویر برند شما می‌تواند به‌عنوان بازتابی از نحوه مدیریت کسب‌وکار شما و برآوردن نیازهای بازار به‌طورکلی در نظر گرفته شود. این امر بر میزان رقابت شما با سایر شرکت‌های فعلی تأثیر می‌گذارد.   پیشنهاد ویژه: جایگاه برند در ذهن مشتری چیست  

چگونه می‌توان تصویر برند ایجاد کرد؟

1- روی هویت برند خود کار کنید

یک شرکت نمی‌تواند تصویر برند خود را کنترل کند، اما می‌تواند هویت نام تجاری خود را در میان سایر جنبه‌های استراتژی نام تجاری مدیریت کند. بنابراین ضروری است که واقعاً بفهمید که می‌خواهید برند شما چگونه باشد و به‌طور مؤثر در بازار و فراتر از آن منتقل کنید. این تضمین می‌کند که شرکت می‌تواند ارتباطات مثبتی ایجاد کند، سپس به تصوراتی تبدیل می‌شود که شامل تصویر برند است. ارسال پیام‌های مشخص در مورد ارزش‌ها و مأموریت‌های پشتیبان برند شما می‌تواند به‌نوبه خود منجر به ادراک مثبت خارجی (تصویر برند) شود که با هویت مطلوب داخلی شما (هویت نام تجاری) مطابقت دارد. به‌طور مشابه، اطمینان از ارزش‌ها و مأموریت‌های شما برای مخاطبان موردنظر شما مهم و ارزشمند است. مشتری محور بودن شمارا قادر می‌سازد تا به‌طور غیرمستقیم بر انجمن‌هایی که مصرف‌کنندگان نسبت به شما ایجاد می‌کنند، تأثیر بگذارد و به شما این امکان را می‌دهد که به‌طور غیرمستقیم بر ایجاد تصاویر برند تأثیر بگذارید.  

2- ایجاد تجربه‌های مثبت مشتری

تصویر برند در درجه اول از طریق تجربیات مستقیم مشتریان با نام تجاری شما شکل می‌گیرد. بنابراین ایجاد تأثیر خوب در همه نقاط تماس مشتری بسیار مهم است. این می‌تواند یک تجربه آنلاین بدون دردسر یا یک تجربه فیزیکی در فروشگاه باشد که شامل خدمات عالی به مشتریان است. این بدان معناست که کارکنان آموزش‌دیده و مشتاق دارند و همچنین اطمینان حاصل می‌کنند که فروشگاه شما تمیز است یا بسته‌بندی شما جذاب است و هویت موردنظر شمارا بیان می‌کند.  

3- جایگاه نام تجاری خود را به‌خوبی تعیین کنید

موقعیت‌یابی به این معنا است که چگونه قصد دارید ارزش را به‌صورت خاص و منحصربه‌فرد به مشتری هدف برساند. به‌عنوان‌مثال، آمازون مأموریت دارد "به‌طور مداوم با استفاده از اینترنت و فناوری، تجربه مشتری را بالا ببرد تا به مصرف‌کنندگان کمک کند هر چیزی را پیدا، کشف و خرید کنند این نشان می‌دهد که آمازون چگونه می‌خواهد توسط مصرف‌کنندگان درک شود و از طریق این بیانیه واضح، اگر با موفقیت به مصرف‌کنندگان تحویل داده شود، آمازون می‌تواند به‌طور غیرمستقیم تصویر برند خود را بسازد.  

4- روی ارتباطات مؤثر سرمایه‌گذاری کنید

هیچ فایده‌ای ندارد که هویت موردنظر خود را تنظیم کرده و سعی کنید تصویر واقعی مصرف‌کننده از خود را بدون وسایل ارتباطی مناسب شکل دهید. تصویر برند می‌تواند تحت تأثیر تبلیغات خلاقانه آنچه شما برای آن صحبت می‌کنید، ایجاد شود، درنتیجه ارتباطات قوی، منحصربه‌فرد و مرتبطی را در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.   بیشتر بخوانید: چگونه پرسونال برندینگ قدرتمند ایجاد کنیم   چگونه می‌توان تصویر برند را بهبود بخشید؟

چگونه می‌توان تصویر برند را بهبود بخشید؟

ازآنجاکه شرکت‌ها فقط می‌توانند تصویر برند را به‌طور غیرمستقیم و تا حد محدود کنترل کنند،

مهم این است که تصویر برند فعلی خود را به بهترین شکل ممکن بهبود بخشید.

این را می‌توان به روش‌های مختلف بسیار عملی انجام داد، به‌عنوان‌مثال:

• نظارت شفاهی، که می‌تواند به شکل‌گیری تصوراتی که شامل تصویر برند است، کمک کند

• اطمینان از ارائه ثابتی از ارزش که در بیانیه موقعیت‌یابی، به مصرف‌کنندگان وعده می‌دهید

• پیوسته ارزش‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را از طریق استراتژی‌های بازاریابی بیان کنید

• ارائه محصولات یا خدمات با کیفیت بالا، با تمرکز بر تجربه مشتری

 

نحوه اندازه‌گیری تصویر برند

اندازه‌گیری تصویر برند با استفاده از یک معیار واحد می‌تواند مشکل باشد زیرا مربوط به ادراکات ذهنی است.

بااین‌حال، همچنان مهم است که به مدیران اجازه دهیم تا ارتباطات مثبت و منفی برند خود را شناسایی کنند،

و سپس می‌توانند با ارزش‌ها و مأموریت‌های اصلی خود به آن‌ها رسیدگی کرده و دوباره تنظیم کنند.

برخی از روش‌هایی که می‌توانید تصویر برند را اندازه‌گیری کنید عبارت‌اند از:

1- اندازه‌گیری درک برند از طریق گروه‌های متمرکز، نظرسنجی‌ها و گوش دادن به رسانه‌های اجتماعی

این شامل فهمیدن نحوه درک مصرف‌کنندگان از نام تجاری شما است. هرچه تصورات آن‌ها مثبت‌تر باشد، تصویر نام تجاری شما مطلوب‌تر است:

نظرسنجی‌های ادراک از برند، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا ارزیابی کنند که چگونه مشتریان با برند خود مطابقت دارند

و تا چه اندازه ارزش‌ها و مأموریت‌هایی را که شما سعی در انتقال آن‌ها دارید را درک می‌کنند.

گروه‌های متمرکز می‌توانند از طریق بحث‌های غیررسمی به نتایج مشابهی برسند که در آن سازمان‌ها می‌توانند باورها

و نگرش‌های کلی نسبت به یک نام تجاری را بسنجند و از آنجا به درک کلی از قدرت و ماهیت تصویر برند برسند.

گوش دادن به رسانه‌های اجتماعی را می‌توان از طریق نظارت بر گفتگوها و ذکرهای مربوط به نام تجاری در رسانه‌های اجتماعی به دست آورد.

 

2- نقشه‌های مفهومی برند

این‌ها تصاویری بصری از ارتباطات تجاری هستند که توسط مصرف‌کنندگان شکل‌گرفته است.

اولین قدم شناسایی مجموعه‌ای از ارتباطات با انجام تحقیقات بازار (شاید با استفاده از گروه‌های متمرکز یا تحقیق، همان‌طور که در بالا ذکر شد) است.

ثانیاً، یک سازمان ممکن است این انجمن‌ها را برای برند خود مناسب معرفی کند تا درنهایت آن‌ها را ترکیب کرده

و نقشه‌ای کلی را به تصویر بکشد که حس کلی تصویر برند شرکت را نشان می‌دهد (جان و همکاران 2006).

 

3- مقیاس بندی افتراقی معنایی

این روش از صفت‌های متضاد قطبی یا قیدها به‌عنوان نقاط پایانی در مقیاس استفاده می‌کند که مشتریان می‌توانند برای ارزیابی نام تجاری از آن استفاده کنند.

هر پاسخ را می‌توان با نمره عددی تعیین کرد، سپس می‌توان از آن برای یافتن میانگین استفاده کرد.

این به شرکت یک حس کلی را می‌دهد که چگونه برندشان مثبت تلقی می‌شود،

بنابراین تصویر برند چقدر مثبت یا منفی است (پلامیر و همکاران، 2017).

  حتما بدانید: چگونه در ۶ مرحله هویت برند ایجاد کنیم  

نمونه‌های از تصویر برند

کوکاکولاکوکاکولا

کوکاکولا تازه، شاد و مثبت تلقی می‌شود و لحظاتی با دوستان نزدیک، جوانی و نشاط همراه است. بااین‌حال، برخی از مصرف‌کنندگان ممکن است کوکاکولا را ناسالم تلقی کنند.

نایک نایک نایک عمدتاً نوآور، زیبا و ورزشی شناخته می‌شود و با پیروزی، عزم و انگیزه همراه است. نایک این تصاویر را از طریق کمپین‌های تبلیغاتی و تأییدیه افراد مشهور افزایش می‌دهد.   نکات کلیدی • تصویر برند به نحوه نگرش مصرف‌کنندگان به نام تجاری شما، پیشنهاد شما و آنچه شما برای آن دفاع می‌کنید اشاره دارد. • تصویر برند برای توسعه ارزش برند قوی ضروری است، بنابراین با موفقیت در بازار رقابت می‌کند. • آگاهی و برقراری ارتباط با برند شما و ایجاد تجربیات مثبت برای مشتریان راه‌های مهمی است که می‌توانید به‌صورت غیرمستقیم تصویر برند خود را بسازید.  

دوره استراتژی خلق برند

دوره استراتژی خلق برند

مالکوم گلدول زمانی گفته بود که واژه‌ی برند مثل واژه‌ی آفریقاست و می‌تواند معانی زیادی داشته باشد که همگی آن‌ها مهم و درعین‌حال بسیار متفاوت از یکدیگر هستند.

اگر تصورتان از آفریقا داخل شهر ژوهانسبورگ است درحالی‌که تصور مخاطبتان مراکش است در این صورت گفتگوی شما چندان سازنده از آب درنخواهد آمد.

چطور برندتان را از برندهای دیگر متمایز می‌کنید؟ راهش این است که یک استراتژی برند بسازید و البته هدف از این ویدان هم همین است.

لیندسی پیدرسن کارشناس برتر برندینگ و بنیان‌گذار شرکت استراتژی برند آیرون کلد و متخصص کالاهای مصرفی و بسته‌بندی است و هم‌اکنون همراه با مدیران برای طراحی استراتژی برند متمایز و قابل تملک کار می‌کند تا آن‌ها بتوانند به تجارت خود امکان رشد بدهند و هدایتش کنند.

او در این ویدان قصد دارد به شما کمک کند تا از برندتان به‌عنوان یک عامل تقویت‌کننده‌ی رشد معنادار در تجارتتان استفاده کنید. به‌عنوان یک بازاریاب چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توانید بر روی آن تمرکز کنید.

با یک استراتژی برند حساب‌شده می‌توانید مطمئن شوید که زمان، انرژی و پولتان روی چیزهایی متمرکز است که بیش از همه در راستای ستاره‌ی شمالی شما قرار دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره اینجا را کلیک کنید.

   

دیدگاه کاربران (0)