آشنایی با بوم کسب‌وکار، مسیری برای تبدیل ایده‌ها به واقعیت

آشنایی با بوم کسب‌وکار، مسیری برای تبدیل ایده‌ها به واقعیت

همه ما ایده‌هایی برای کسب‌وکار خودمان داریم و همیشه فکر می‌کنیم که‌ ای کاش می‌توانستیم این ایده را عملی کنیم و بتوانیم با یک ایده عالی و ناب، درآمدزایی فوق‌العاده‌ای داشته باشیم.

برای اینکه ما بتوانیم ایده‌های خود را عملی کنیم، باید ایده‌ها و نوآوری‌های خود را چندین بار بررسی کنیم و درستی و صحت آن‌ها را موردبررسی قرار دهیم، باید به تمام جزئیات ایده خودمان بپردازیم و درستی یا نادرستی این ایده را بسنجیم.

ایده‌ها تا حدودی قابل‌سنجش هستند و ما می‌توانیم با روش‌های متفاوتی ایده‌های خودمان را بر روی کاغذ آورده و آن‌ها را بررسی کنیم.

در سال ۲۰۱۰ آقای الکساندر استروالدر بوم کسب‌وکار را بهینه‌سازی کرد و به‌صورت یک استاندارد به جهانیان معرفی کرد.

بوم کسب‌وکار به شما این امکان را می‌دهد که ایده‌های خود را بر خانه‌های موجود در بوم پیاده‌سازی کرده و درستی و نادرستی آن‌ها را بررسی کنید.

شما می‌توانید تمامی مراحل را از مرحله ارزش پیشنهادی و اینکه چطور پیشنهادمان را به مشتریان ارائه دهیم و اینکه مشتریان ما چه کسانی هستند و چطور مشتریان خود را پیدا کنیم و چگونه مشتریان را علاقه‌مند و تبدیل به مشتریان وفادار به خودمان بکنیم و نهایتاً چگونه به درآمد و سودآوری برسیم را طی کنید.

 

به نظر شما چرا اسم "بـوم" را برای مدل کسب‌وکار انتخاب کردند و منظور از بوم چیست؟

به نظر شما چرا اسم "بـوم" را برای کسب‌وکار انتخاب کردند و منظور از بوم چیست؟

یک بوم نقاشی را در نظر بگیرید در ابعاد ۵۰ در ۷۰ که یک بوم خالی هست.

شما در بوم می‌توانید تمام احساسات، رؤیاها، ایده‌ها و آنچه می‌خواهید خلق کنید و یک طرحی زیبا و شگفت‌انگیز را بکشید، می‌توانید روی بوم نقاشی خلق کنید و زیبایی‌هایی را به ارمغان بیاورید که بی‌نظیر و بی‌همتا هستند.

وقتی ما می‌گوییم بوم یعنی اینکه ما می‌توانیم احساسات و خواسته‌ها و ایده‌های خودمان را پیاده‌سازی کنیم و نقاشی کنیم و خلق‌کننده باشیم و در کسب‌وکار ایده‌های ما باید آن‌قدر جذاب، شگفت‌انگیز و نوآورانه و جدید باشد که بتواند جلب‌توجه کند.

به همین دلیل است که از واژه بوم استفاده‌شده، یعنی در بوم کسب‌وکار ما توانایی خلق و زنده کردن ایده‌های خودمان را داریم و دستمان باز است تا هر ایده‌ای را بی‌حدومرز و نوآورانه و شگفت‌انگیز پیاده‌سازی کنیم.

پس شما سعی کنید ایده‌های جدید، خلاقانه و شگفت‌آور داشته باشید تا بوم شما حیرت‌انگیز باشد و تمام نظرها و توجه‌ها را به خود جذب کند.

  [caption id="" align="aligncenter" width="750"]منظور ما از نوآوری چه چیزی است؟ نوآوری و تاثیر آن در بهبود پیاده سازی بوم کسب‌وکار[/caption]

وقتی ما از نوآوری صحبت می‌کنیم دقیقاً منظورمان چه چیزی است؟

همه ما خاطرات زیادی با گوشی نوکیا 1100 داشتیم، یک گوشی بسیار ساده دکمه‌ای که تنها امکان مکالمه، ارسال و دریافت پیامک را داشت.

اگر روند توسعه و پیشرفت گوشیها را بررسی کنیم میبینیم که تحول عظیمی در این صنعت رخ داده است و حال حاضر تقریباً کل گوشی‌ها لمسی شده اند.

سال‌ها پیش داشتن یک گوشی بدون دکمه و لمسی یک ارزش پیشنهادی و ایده‌ای خلاقانه بود، سپس ایده تجهیز کردن دوربین فیلم‌برداری به آن اضافه شد.

در روند رقابتی و ارائه ارزش‌های نوآورانه دوربین سلفی نیز به گوشی اضافه گردید، ایده نوآورانه اثرانگشت به آن اضافه شد که شما بدون واردکردن الگو می‌توانید با اثرانگشت لاگین شوید.

شرکت‌هایی برای به دست آوردن بازار رقابتی و ارائه ارزش پیشنهادی جدید سنسور تشخیص چهره رو به دوربین‌ها اضافه کردند.

سپس تشخیص نبض و ضربان قلب، فیلم‌برداری سه‌بعدی، دوربین‌های چندگانه، صفحه‌نمایش‌های تا شونده و تمام امکاناتی که در حال حاضر در دسترسمان است، هرکدام در زمان خود یک ایده ناب و ارزش پیشنهادی بودند که برای شرکت‌های تولیدکننده، سودهای بسیار زیادی را فراهم کرده اند.

درنتیجه اگر ما بخواهیم به سودآوری و ثروت واقعی و سرشار برسیم باید ایده‌هایی دیوانه کننده و ناب داشته باشیم که امکان عملی کردن آن نیز وجود داشته باشد و خوشبختانه خبر خوش این است که این بوم امکان سنجش ایده‌ها را به‌راحتی در اختیار ما قرار می‌دهد.

  [caption id="" align="aligncenter" width="750"]پیاده‌سازی ایده را از کجا شروع کنیم؟ اهمیت نحوه پیاده سازی ایده در بوم کسب‌وکار[/caption]

پیاده‌سازی ایده را از کجا شروع کنیم؟

ذهن شما پر از ایده‌های گوناگون و ایده‌های جذاب است و ممکن است تعداد زیادی ایده داشته باشید، مانند رشته‌کوه‌هایی که در کنار هم قرار گرفتند.

این ایده‌ها را مانند کوه‌هایی در کنار هم در نظر بگیرید، ما برای رسیدن به یک ایده و برای پیمودن کوه اول باید یکی از کوه‌ها را به‌عنوان هدف نهایی انتخاب کنیم و بدانیم که دقیقاً کدام کوه، هدف ماست.

از بین تمامی ایده‌ها یک ایده ناب که می‌توان آن قله را فتح کرد، انتخاب میکنیم.

وقتی ما هدف خود را انتخاب کردیم، ابزاری را برای فتح این قله نیاز داریم. ما در اینجا ایده را یک قله کوه در نظر میگیرم.

 

برای فتح کردن یک کوه به چه ابزاری نیاز داریم؟

ما به یک نقشه راه نیاز داریم که مسیر و مقصد را نشان دهد، به یک قطب‌نما نیاز داریم که درستی راه را به ما نشان دهد، به یک طناب نیاز داریم که در صخره‌نوردی‌ها و در مسیرهای صعب‌العبور از آن استفاده کنیم.

به کفش‌های مناسب کوهنوردی و در کل ابزاری که میتواند به‌سلامت و به‌دوراز خطرات، ما را به قله اهدافمان برساند نیازمندیم.

یادمان باشد که اداره کسب‌وکار، یک کار تیمی هست و کوهنوردهای حرفه‌ای ارتفاعات بسیار بلند و سخت را به‌صورت تیمی و به همراه افراد حرفه‌ای فتح می‌کنند و نمی‌توان به‌صورت انفرادی و تنهایی فتح کرد و کسب‌وکارهای بزرگ هم نیازمند تیم سازی جهت انجام دادن کارهای بزرگ هستند و ما همیشه در مسیر موفقیت تیم، همراه و پشتیبان نیاز داریم.

نویسنده: جناب آقای هادی نجاری از دانش پذیران دوره تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)