چگونه یک کوچ توسعه فردی می‌تواند به والدین درزمینهٔ تربیتی و رفتاری کمک کند؟

چگونه یک کوچ توسعه فردی می‌تواند به والدین درزمینهٔ تربیتی و رفتاری کمک کند؟

نقش والدین در تربیت فرزندانشان در همه حال بسیار حیاتی و حساس می‌باشد چراکه آموزش، پرورش، رفتار کودکان و نوجوانان در خانواده‌ها و نهایتاً در جامعه که شروع آن هم از مدرسه آغاز می‌شود همیشه به‌عنوان یک چالش اساسی برای پدران و مادران مطرح می‌باشد.

امروزه به دلیل سرعت بالای زندگی ماشینی، تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، متاورس، پلتفرم‌های متنوع شبکه‌های اجتماعی، کانال‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی، شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای که شامل محله‌ای، قاره‌ای و جهانی نیز می‌باشد، باعث شده است که رفتارها و تربیت کودکان و نوجوانان تا اندازه زیادی متأثر از آن‌ها باشند و این امر پرورش و تعلیم فرزندان در خانواده را برای مادران و پدران سخت‌تر می‌کند.

 

تعریف رفتار:

بر اساس دیدگاه روانشناسان پیرو مکتب رفتارشناسی، رفتار را پاسخ قابل‌مشاهده هر جانداری (عموماً انسان) به یک محرک تعریف کرده‌اند درعین‌حال آن‌ها مشاهده، مطالعه، و ثبت پاسخ‌های یک ارگانیسم در شرایط مشخص را به یک محرک بیرونی زا، نیز به‌عنوان تعریف رفتار مطرح نموده‌اند.

 

تعریف تربیت:

تربیت عبارت است از انتخاب رفتار و گفتار مناسب، ایجاد شرایط و عوامل لازم و کمک به شخص مورد تربیت، تا بتواند استعدادهای نهفته‌اش را شکوفا سازد و به سمت کمال مطلوب حرکت کند.

در اصطلاح حقوقی نیز تربیت به معنای پرورش روحی و اخلاقی به کار می‌رود.

تربیت کودک و نوجوان آن است که مربی، اعم از پدر، مادر، معلم و کودک و نوجوانان را در بعد روحی و اخلاقی پرورش دهند که گونه‌ای که جسم جان، عقل و علم او افزایش یابد.

  تعریف کوچ توسعه فردی:

تعریف کوچ توسعه فردی:

مربی توسعه فردی، شخصی است که به‌طور حرفه‌ای زیر نظر اساتید برجسته و ممتاز آموزش‌دیده تا توانایی‌ها بالفعل و بالقوه کوچی را با هدف دستیابی به بهترین نتیجه به سرمنزل مقصود برساند.

درواقع کوچ فردی مانند یک دوست قابل‌اعتماد در طول سفر زندگی، کوچی را تشویق می‌کند تا نسخه بهتری از خودش باشد.

 

اهمیت کوچینگ توسعه فردی:

امروزه اکثر انسان‌ها برای ایجاد تعادل بین خواسته‌های متنوع زندگی بسیار تلاش می‌کنند، اما نتیجه ایده آلی کمتر به دست می‌آورند این موضوع صرفاً شامل زندگی کاری نیست بلکه شامل عامل ارزش‌های شخصی، روابط خانواده، سلامت، روابط اجتماعی هم می‌شود.

داشتن مربی توسعه فردی کوچینگ به بهبود عملکرد رفتاری ما در زمینه‌های اجتماعی زندگی و مهارت‌های آن کمک مؤثری می‌کند.

 

مزیت‌های کوچینگ توسعه فردی عبارت‌اند از:

به کوچی در شناسایی اهداف و چشم‌انداز زندگی ایده آل کمک می‌کند.

کوچ توسعه فردی با سؤالات معنادار، دقیق و شفاف از خواسته‌ها و نیازهای کلاینت، او را در فرایند تعیین اهداف اولویت‌دار هدایت می‌کند.

تقویت انگیزه و انرژی و داشتن انگیزه و انرژی سطح بالا عنصر مهمی در تعقیب رؤیاها و اهداف کوچی می‌باشد.

کمک به مهاجرت فرد و تعیین درست هدف در کشورهای دیگر و بالا بردن توانمندی فرد در داخل کشور در فرایند رضایت درونی از خود.

راه‌اندازی کسب‌وکار جدید با توسعه کسب‌وکار موجود.

به فرد کمک می‌کند تا درباره احساسات خود شفاف باشد، افراد زیادی هستند که در زندگی سردرگم و کلافه هستند و تصویر ذهنی روشنی از اینکه رسالت واقعی آن‌ها در دنیا چی هست ندارند.

امکان برنامه‌های رشد حرفه‌ای و شخصی و خانوادگی را برای افراد مهیا می‌نمایند.

برای رسیدن به استقلال مالی و آزادی زمانی به کوچی کمک می‌کنند.

کمک به فرد برای یادگیری ذهن آگاهانه، و زندگی کردن در حال و نه در گذشته و آینده در جلسات کوچینگ اقدام می‌نمایند.

به مرجع خود در جهت تلاش برای به دست آوردن تعادل بین زندگی و کار کمک می‌نمایند.

تلاش وافری از خود بروز می‌دهند برای بهبود روابط فرد با خانواده، فرزندان، همسر با مهارت‌های ارتباطی و فن بیان، اخلاق خوش و چهره‌ای بشاش.

  نقش کوچ فردی در توسعه، رشد و بالندگی والدین در جهت تربیت صحیح فرزندان چگونه شکل می‌گیرد

نقش کوچ فردی در توسعه، رشد و بالندگی والدین در جهت تربیت صحیح فرزندان چگونه شکل می‌گیرد

مربی توسعه فردی با آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای که دیده، همچنین با داشتن تجربه، مهارت‌های زندگی، دانش و مطالعه مستمر کتب موردنظر، می‌تواند ذهن خود را به‌طور مستمر تقویت نماید تا بهترین خدمات خود را به کوچی فردی یا گروهی که در این مقاله بیشتر مدنظر ما پدران و مادران می‌باشد ارائه نماید.

امروزه کوچ‌ها با روش‌های نوین برقراری ارتباطَ مؤثر با والدین که توسط متخصصان تعلیم و تربیت هم تأیید شده است با عنصر کلیدی احترام و مهارت برخورد می‌کنند.

 

ارزیابی رفتار:

کوچ توسعه فردی و گروهی با ارزیابی اولیه رفتار و برخورد والدین در خانواده‌ها با فرزندانشان در درجه اول سعی می‌کنند به یک تصویر ذهنی درست از آن خانواده دست پیدا کنند و با آنالیز رفتاری آن‌ها، نگرش پدر و مادر در خصوص نوع برخورد رفتاری، تربیت فرزندان به درک عمیق‌تری برسند.

 

جمع‌آوری اطلاعات:

مربی توسعه فردی پس از جمع‌آوری اطلاعات اولیه، نسبت به برگزاری جلسات کوچینگ با والدین دارای فرزندان خردسال و نوجوان خصوصاً در محیط خانوادگی اقدام می‌نماید تا بتواند بر اساس شواهد و مشاهده از نزدیک، شنیدن دیدگاه‌های ارزنده و با گوش شنوا و با دقت بالا نسبت به ارائه خدمات تخصصی خود استمرار و پویایی خاص ایجاد نماید.

 

مدل دیسک:

یک مربی توسعه فردی با استفاده از شخصیت شناسی مدل دیسک می‌تواند برای حل مشکلات برقراری ارتباط پویا والدین با فرزندان خود کمک مؤثری نماید.

با توجه به اینکه تمرکز مدل جهانی دیسک روی رفتار افراد است و با شخصیت شناسی متفاوت است، مطلع بودن کوچ از این مهارت در برقراری ارتباطات، همدلی، همراهی و هم‌افزایی بیشتر با والدین در جهت کمک به تربیت فرزندانشان بسیار مؤثر و تأثیرگذار خواهد بود.

کوچ توسعه فردی برای کمک به والدین برای پرورش و آموزش رفتار فرزندانشان سعی می‌کند از مهارت پرسیدن سؤالات معنادار، قدرتمند، شنیدن مؤثر و بازخورد دادن استفاده بهینه نماید.

  سؤالات اساسی مربی توسعه فردی:

سؤالات اساسی مربی توسعه فردی:

مربی فردی رشد و شکوفایی افراد، خصوصاً پدر و مادر سعی می‌کنند با پرسیدن سؤال، خصوصاً سؤالاتی همچون چطور می‌توانم به شما والدین کمک کنم؟

آیا برای تغییرات اساسی در شنیدن دیدگاه‌ها حاضر هستید؟

آیا می‌دانید چطور باید آموزش جدید ببینید که از طریق آن بتوانید فرزندان شایسته‌ای تربیت نمایید؟ آیا جرئت و شهامت این را دارید که قدم اول آموزش‌ها را بردارید؟

 

رشد و بالندگی والدین:

مربی رشد و بالندگی والدین، موانع را از سر راه آن‌ها برمی‌دارد و با باور اینکه والدین با عنوان مراجعه‌کننده (خودشان) مسیر درست را می‌توانند تشخیص دهند، کوچی‌ها را از توانمندی‌های خویش آگاه و اقدام به تشویق و هدایت می‌کنند.

سرمایهٔ کوچ توسعه فردی در حل این چالش برای والدین سؤالات معنادار درست و آگاهانه و گوش کردن فعال و به چالش کشیدن خود رفتار، تصمیمات و نگرش مراجعان می‌باشد که آن‌ها را به تفکر پویا و عمیق وا می‌دارد تا والدین بتوانند استعدادهای خاموش خود را برای به حداکثر رساندن عملکردشان برای تربیت مطلوب فرزندان روشن نمایند.

 

نقشهٔ راه:

مربی توسعه فردی به پدران و مادران در کوچینگ کمک می‌کنند که کوچی‌ها نقشهٔ راه خودشان را توسط خود بیابند.

کوچ فردی چراغ‌قوه درون والدین را روشن می‌نماید تا با نور وجودی درون خودشان تجهیزات و ابزارهای لازم را برای رسیدن به اهداف خود پیدا کنند.

 

روش گفتگو محور:

مربی توسعه فردی با استفاده از متد گفتگو محور بر پایهٔ علوم روانشناسی که هدف آن کمک به توانمندسازی افراد و یاری آن‌ها برای شکوفایی استعدادها و نگرش برای تربیت فرزندانشان، به آن‌ها برای به حداکثر رساندن توانایی‌ها و شناسایی میل به اهدافشان کمک می‌نماید.

  بالا بردن انگیزه اثربخش:

بالا بردن انگیزه اثربخش:

مربی به والدین برای رسیدن به خودآگاهی، شناخت دقیق اهداف، شناخت راه‌حل مشکلات و موانع، شناخت و شکوفایی حداکثری استعدادها، رهایی از سردرگمی‌های شخصی، بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و احیای عزت‌نفس، رهایی از گذشته و امیدوار شدن به آیندهٔ روشن و همچنین رسیدن به تفکر مثبت نسبت به خود و شرایط پیرامونشان در جهت کمک به فرزندان که زندگی بهتر و شادتری داشته باشند، نهایت کمک خود را به مرحله ظهور می‌رساند.

 

شخصیت اولیهٔ انسان‌ها:

مربی توسعهٔ مهارت فردی می‌داند که بخش اعظمی از شخصیت اولیه انسان‌ها خصوصاً فرزندان در خانواده‌ای که در آن بزرگ می‌شوند شکل می‌گیرد اکثر فعالیت‌های مدرسه به ما آموزش می‌دهند که چگونه با دیگران روابط اجتماعی برقرار کنیم اما کمتر به مباحث مربوط به تربیت خانوادگی می‌پردازند.

اینجاست که کوچ سعی می‌نماید با استفاده از شهود خود بهترین سؤالات را برای به حرکت دادن رشد فکری والدین ارائه نماید تا بتوانند فرزندان خود را بشنوند و درک کنند و با آموزش‌های که به‌صورت حرفه‌ای می‌بینند و استفاده از مربی‌های همراه و همدل بتوانند به بهترین شکل ممکن فرزندان خود را پرورش دهند تا لحظات زیبایی در زندگی داشته باشند و از تک‌تک ثانیه‌ها برای لذت بردن از آن استفاده ببرند.

 

نتیجه‌گیری:

مربی فردی زندگی با همراهی، خود را در جایگاه والدین قرار می‌دهند و با واکاوی و بررسی روند زندگی گذشته والدین سعی می‌کند اطلاعات جامعی از آنان کسب نماید تا با همکاری خودشان در یک سفر زیبایی درونی بتوانند بر تمام چالش‌های موجود فائق بیایند.

کوچ فردی با دانش حوزه خانوادگی و با پرسیدن سؤالات قدرتمند و معنادار سبب تقویت خودآگاهی والدین می‌شوند و آن‌ها را به تفکر وا‌می‌دارند و آن‌ها با نگاه درونی و نگرش ژرفای خود به اعماق وجودی ذهنیت فرزندان دست پیدا می‌کنند و با همدلی و همراهی مربی خود از نقطه نامطلوب به نقطه ایده آل خود می‌رسند.

کوچ با برقراری ارتباط و صمیمت، ادراک مخاطب، اکتشاف و کنجکاوی و کشف نیاز واقعی والدین و شنیدن حداکثری مؤثر آن‌ها نسبت به دادن بازخورد به پدران و مادران اقدام می‌نماید تا آن‌ها محدودیت‌های ذهنی رو کنار بزنند و با کنترل خود و تفکر بیشتر روی رسالت زندگی، بتوانند بهترین بازدهی تربیتی و رفتاری را برای فرزندان خود به ارمغان بیاورند.

نویسنده: جناب آقای علیرضا اعتمادی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

دیدگاه کاربران (0)