• چهار شنبه 10 فروردين 1401
  • 442
  • فروش

گیمیفیکیشن فروش چقدر مؤثر است؟

گیمیفیکیشن فروش چقدر مؤثر است؟

در این مقاله، ما به شما نشان خواهیم داد که چرا باید از گیمیفیکیشن فروش برای افزایش عملکرد تیم فروش خود استفاده کنید.

اگر یک چیز در مورد افرادی که در فروش کار می‌کنند صادق باشد، این است که آن‌ها رقابتی هستند.

دانستن اینکه مدیران اغلب مسابقات فروش را برای ایجاد انگیزه در تیم خود سازمان‌دهی می‌کنند. اما این روزها دیگر کافی نیست.

نمایندگان فروش به‌سرعت انگیزه خود را از دست می‌دهند و سخت‌تر از همیشه می‌شود که آن‌ها را درگیر و سازنده نگه داشت.

 

گیمیفیکیشن فروش چیست؟

گیمیفیکیشن فروش مفهوم بسیار جالبی است. همان‌طور که از نام آن پیداست، گیمیفیکیشن فروش، فرآیند به‌کارگیری عناصر و ویژگی‌های طراحی بازی در فروش است.

این‌ها می‌تواند شامل تعیین امتیاز برای اقدامات موفق خاص، میزبانی مسابقات منظم، و ارائه رتبه‌بندی نمایندگان فروش بسته به عملکرد آن‌ها باشد.

هدف اصلی گیمیفیکیشن فروش کمک به انگیزه دادن به کارکنان شرکت‌کننده و دادن انگیزه بیشتر به آن‌ها برای رسیدن به اهدافشان است.

گیمیفیکیشن فروش برای اولین بار در سال 2008 به یک مفهوم تبدیل شد. پس‌ازآن، به‌سرعت به یکی از گسترده‌ترین استراتژی‌های فروش تبدیل شد.

برخی از معروف‌ترین شرکت‌ها مانند فدکس، نایک و مایکروسافت، همگی نوعی گیمیفیکیشن فروش را برای کمک به بهبود فروش خود پیاده‌سازی می‌کنند.

 

چگونه گیمیفیکیشن به تیم‌های فروش کمک می‌کند؟

تعریف گیمیفیکیشن بیان می‌کند که «به‌کارگیری عناصر طراحی بازی و اصول بازی در زمینه‌های غیربازی» است.

در عمل، این اغلب به این معنی است که افراد (اعضای تیم، مشتریان بالقوه و غیره) وظایف خاصی را انجام می‌دهند و برای آن‌ها امتیاز می‌گیرند.

امتیازها جمع می‌شوند و به آن‌ها اجازه می‌دهد به سطوح جدید (سطوح) برسند، نشان‌ها، دستاوردها را به دست آورند و درنهایت امتیازات خود را با پاداش مبادله کنند.

این به‌خودی‌خود باعث می‌شود که کارهای روتین جذاب‌تر شوند.

به‌عنوان‌مثال، یک نماینده فروش ممکن است از اینکه مجبور باشد هر روز با 50 مشتری بالقوه تماس بگیرد، خسته شود، به‌خصوص اگر نرخ موفقیت بالایی نداشته باشند.

اما زمانی که آن‌ها آن را به‌عنوان یک بازی درک کنند، کار معمولی آن‌ها بسیار سرگرم‌کننده‌تر می‌شود و منجر به موارد زیر می‌شود.

  سطوح تعامل بالاتر

سطوح تعامل بالاتر

ابتدا بیایید با اعداد صحبت کنیم:

95 درصد کارمندان از استفاده از عناصر الهام گرفته از بازی در کار خود لذت می‌برند

89 درصد از کارمندان می‌گویند یک کار بازی‌سازی شده در محل کار آن‌ها را رقابتی‌تر می‌کند

72 درصد از کارمندان ادعا می‌کنند که گیمیفیکیشن به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا سخت‌تر کار کنند.

وقتی تیم فروش شما درگیر باشد، بهره‌وری بیشتری دارند و این باعث افزایش درآمد قابل‌توجهی برای شرکت شما می‌شود.

پیش‌ازاین، شرکت‌ها سعی می‌کردند با اضافه کردن مواردی مانند بازی‌های ویدیویی به اتاق‌های استراحت، تعامل شغلی را افزایش دهند.

متأسفانه، این به‌خوبی کار نمی‌کند زیرا خود کار هنوز جذاب نبود.

اما با گیمیفیکیشن، هر کاری که باید تکمیل شود جالب‌تر می‌شود.

 

سطوح انگیزه بالاتر

تیم‌های فروش معمولاً بسیار رقابتی هستند. بااین‌حال، حتی بازیگران برتر نیز در بلاتکلیفی گیر می‌کنند.

علاوه بر این، همه تکرارها به انواع انگیزه‌های مشابه پاسخ نمی‌دهند.

برخی از نمایندگان شما احتمالاً عاشق رقابت با یکدیگر هستند. دیگران فقط می‌خواهند با خودشان رقابت کنند و هر روز پیشرفت کنند.

گیمیفیکیشن فروش به شما امکان می‌دهد هر دو نوع را تحریک کنید.

ازآنجایی‌که گیمیفیکیشن هم در انگیزه بیرونی (میل به بهتر بودن در مقایسه) و هم درونی (میل به بهبود مهارت‌هایتان) نقش دارد، گیمیفیکیشن یک راه‌حل عالی برای ایجاد انگیزه در تیم‌های فروش است.

 

رقابت سالم با گیمیفیکیشن فروش

ازآنجایی‌که تیم‌های فروش رقابتی هستند، مهم است که مطمئن شوید که رقابت بر فرهنگ شرکت شما تأثیر نمی‌گذارد.

زمانی که رقابت کنترل نشود، می‌تواند منجر به درگیری در محل کار شود و مشکلات زیادی ایجاد کند.

باز هم اینجاست که گیمیفیکیشن می‌تواند کمک کند.

ازآنجایی‌که گیمیفیکیشن به تکرارها نشان می‌دهد دقیقاً چگونه عمل می‌کنند و کدام رفتارها عملکرد آن‌ها را هدایت می‌کند، تکرارها به‌جای حسادت، احساس مسئولیت دارند.

آن‌ها می‌دانند که برای پیشرفت باید چه‌کاری انجام دهند.

  مسابقات جذاب

مسابقات جذاب

تابلوهای امتیازاتی که به‌جای تمجید از نتایج، به رفتارها پاداش می‌دهند و تقویت می‌کنند

اعلان‌های بی‌درنگ (که می‌توانند در تلویزیون‌های اداری نمایش داده شوند)

دید و شفافیت

درنهایت، رویکرد به گیمیفیکیشن تیم فروش به شما کمک می‌کند رفتارهای مثبت را تقویت کنید و فرهنگ شرکتی را بر اساس رقابت سالم، فقط سالم، ایجاد کنید.

افزایش دید

مشاهده داده‌ها برای بهبود عملکرد تیم فروش شما بسیار مهم است.

ازآنجایی‌که گیمیفیکیشن فروش به نقاط ردیابی (و پاداش دادن به تکرارها بر این اساس متکی است)، درک رفتارهای درآمدزا بسیار آسان‌تر می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، بهترین عملکرد شما ممکن است برای بقیه تیم فروش شما عرفانی به نظر برسد.

ازآنجایی‌که هیچ راهی برای دانستن اینکه دقیقاً چه‌کاری برای دستیابی به چنین نتایجی انجام می‌دهند، وجود ندارد، بقیه اعضای تیم می‌توانند احساس بی‌انگیزگی کنند.

اما با داشبورد فروش، می‌توانید یک سیستم امتیازدهی راه‌اندازی کنید که به رفتارهایی مانند پیگیری مشتریان، تماس با مشتریان احتمالی و موارد دیگر پاداش می‌دهد.

شما به بقیه اعضای تیم خود نشان خواهید داد که برای موفقیت چه‌کاری باید انجام دهند.

 

رسیدن به اهداف فروش

یکی از دلایل اصلی که چرا بسیاری از سازمان‌ها از گیمیفیکیشن فروش حمایت می‌کنند این است که کمک بزرگی در دستیابی به اهداف فروش است.

وقتی برای تیم‌های فروش اهداف تعیین می‌کنید، انجام وظایف و تلاش برای دستیابی به آن هدف برای آن‌ها آسان‌تر می‌شود.

گیمیفیکیشن ابزار بسیار هوشمندی است که می‌تواند به کارکنان انگیزه بیشتری بدهد تا وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و به افزایش فروش کلی کمک کند.

 

بهبود بازگشت سرمایه

فروش تماماً مربوط به عملکرد است و یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده حداکثری از تیم فروش، پیاده‌سازی گیمیفیکیشن فروش است.

با اجرای گیمیفیکیشن فروش، شاهد افزایش قابل‌توجهی در عملکرد فروش خواهید بود. به بهبود عملکرد و رقابت کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید رتبه‌بندی‌هایی را تعیین کنید تا ارزیابی کنید کدام اعضای تیم‌های فروش در سطح مطلوبی عمل می‌کنند و بر این اساس به آن‌ها پاداش دهید.

 

تشویق به رقابت دوستانه

دلیل اصلی اینکه چرا شرکت‌ها گیمیفیکیشن فروش را اجرا می‌کنند این است که به افزایش قابل‌توجه عملکرد فروش کمک می‌کند.

مدیران فروش می‌توانند از این مفهوم برای برگزاری مسابقات فروش و تشویق رقابت دوستانه در تیم استفاده کنند.

اکثر افراد ذاتاً بسیار رقابتی هستند و گیمیفیکیشن می‌تواند به مدیران فروش کمک کند تا از این واقعیت استفاده کنند.

یک سیستم پاداش در هماهنگی با گیمیفیکیشن به تیم فروش شما کمک می‌کند تا به سطح بعدی برسند.

همچنین به شما کمک می‌کند تا از فروشندگانی که معمولاً کمترین عملکرد را دارند، بهره بیشتری ببرید.

هیچ‌کس نمی‌خواهد در رقابت از همکاران خود عقب بماند.

 

مکانیک‌های رایج گیمیفیکیشن فروش چیست؟

برای اجرای صحیح گیمیفیکیشن فروش، مدیران فروش باید ابزارها و مکانیک‌های گیمیفیکیشن را به‌درستی درک کنند.

هر شرکتی این گزینه را دارد که مکانیک‌های گیمیفیکیشن خود را پیاده‌سازی کند، اما بیایید نگاهی به برخی از نمونه‌های آزمایش‌شده بیندازیم.

 

تابلوهای امتیازات

یکی از مفیدترین ابزارهای گیمیفیکیشن فروش، تولید تابلوهای امتیازات است.

این تابلوهای امتیازات می‌توانند به رتبه‌بندی تیم شما بر اساس چندین معیار کلیدی مختلف کمک کنند.

بااین‌حال، برای مدیر فروش مهم است که معیارهای کلیدی را انتخاب کند که اعضای تیم را در مقابل یکدیگر قرار ندهند.

استفاده از گیمیفیکیشن یک راه عالی برای ایجاد انگیزه در کارکنان است.

می‌تواند بستری برای تیم‌های فروش ایجاد کند تا با یکدیگر درگیر شوند و تأثیر زمان واقعی را بر عملکرد خود ببینند.

  نکته‌ها

نکته‌ها

همه بازی‌ها به‌نوعی پلتفرم امتیازدهی نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که به‌طور مؤثر کار می‌کند.

شما می‌توانید امتیازات مختلفی را برای کارمندان تعیین کنید که وظایف و چالش‌های کسب‌وکار را تکمیل می‌کنند.

مهم است که مدیران فروش بستری ایجاد نکنند که منجر به اصطکاک بین اعضای تیم شود.

اگر رقابت بین نمایندگان فروش اصطکاک ایجاد کند، به‌طور بالقوه می‌تواند برای کسب‌وکار مضر باشد.

به همین دلیل است که انتخاب معیار مناسب برای امتیاز دادن بسیار مهم است.

یکی از مواردی که مدیران فروش باید هنگام انتخاب معیارها به خاطر بسپارند این است که معیارهایی را انتخاب کنند که رقابت دوستانه را تشویق می‌کند.

سازمان‌ها به‌جای تعیین امتیاز برای چیزهای ساده‌ای مانند اتمام کار و زمان صرف شده، باید سایر عوامل عملکردی را وارد معادله کنند. ا

نجام این کار به‌درستی هرگونه رقابت سمی بالقوه را از بین می‌برد!

 

بودجه‌ها یا گواهی‌ها

علاوه بر تخصیص امتیاز، مدیر فروش می‌تواند یک نشان یا سیستم صدور گواهینامه را نیز راه‌اندازی کند.

مفهوم این است که کارمندی که چالش‌های خاصی را تکمیل می‌کند یا مجموعه خاصی از مهارت‌ها را دارد باید نشان یا گواهی مربوطه را دریافت کند.

وقتی این نشان‌ها یا گواهی‌ها در دسترس باشند، به کارکنان انگیزه بیشتری برای تکمیل وظایف می‌دهد.

این یک ویژگی کوچک است اما می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی عملکرد تجاری و فروش را بهبود بخشد.

 

برای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن فروش به چه چیزهایی نیاز دارید؟

ضروری‌ترین ویژگی که مدیران فروش برای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن به آن نیاز دارند، نرم‌افزار گیمیفیکیشن فروش است.

این نرم‌افزارها به‌طور خاص طراحی‌شده‌اند تا تمامی الزامات اجرای گیمیفیکیشن را پوشش دهند.

یک نرم‌افزار گیمیفیکیشن فروش معمولی شامل داشبوردی است که به شما امکان می‌دهد به تمام بخش‌های مختلف و تابلوهای امتیازاتی که می‌خواهید ایجاد کنید دسترسی داشته باشید.

یکی دیگر از مزیت‌های پیاده‌سازی نرم‌افزار گیمیفیکیشن فروش این است که مجبور نیستید ساعت‌های بی‌موردی را صرف به‌روزرسانی رتبه‌بندی کنید.

هنگامی‌که نرم‌افزار گیمیفیکیشن فروش را با دسترسی به داده‌ها فراهم کردید، به‌روزرسانی مداوم امتیازات بر اساس آن برای آن آسان می‌شود.

 

دیدگاه کاربران (0)