چگونگی تبلیغات برای خرید و فروش اینترنتی (آنلاین)

چگونگی تبلیغات برای خرید و فروش اینترنتی (آنلاین)

مقدمه با پیشرفت تکنولوژی در عصر جدید و ایجاد شغل‌هایی بر این پایه ما هم باید به خود بیاییم و با پیشرفت علم، کسب وکار خود را رشد بدهیم وگرنه طولی نمی‌کشد که کنار زده می‌شویم و جای خود را به افراد پیشرو در این صنعت می‌دهیم. ما در این مقاله قصد داریم که شما را با مختصری از پیشرفت این مهم و انواع تبلیغاتی که در این عرصه صورت می‌پذیرد آشنا کنیم و در آخر چند مورد از مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی را برای شما شرح دهیم.

 

فروش آنلاین

به پلتفرمی (پلتفرم سکوهایی هستند که فرصتی برای بهتر دیده شدن در اختیار افراد و کسب وکارها قرار می‌دهند) گفته می‌شود که اطلاعات مربوط به محصولات را نمایش می‌دهد و امکان خرید محصولات را فراهم می‌کند.

در یک فروشگاه اینترنتی محصولات دسته‌بندی‌شده و وقتی شما روی محصولی کلید می‌کنید اطلاعات و مشخصات مربوط به آن محصول را می‌توانید ببینید.

با ادامه رشد قابل‌توجه درآمد حاصل از فروش آنلاین، محققان انواع مختلفی از خریداران آنلاین را شناسایی کردند که آن‌ها عبارت‌اند از: خریداران راحت، جویندگان تنوع، خریداران متعادل، خریداران فروشگاه محور.

 

تاریخچه

اولین بار در سال 1991 تیم برنرز لی (تیمی است که اولین وب‌سایت دنیا را راه‌اندازی کرد) تجارت الکترونیک را پایه‌گذاری کرد و در سال 1994 شرکت پیتزا هات اولین خرید و فروش اینترنتی خود را آغاز کرد و در سال‌های بعد شرکت‌های آمازون، کام، ای بی نیز به این چرخه اضافه شدند.

  روش‌های مختلف فروش اینترنتی

روش‌های مختلف فروش اینترنتی

ما برای اینکه بفروشیم باید کاری کنیم که صدایمان به گوش مخاطب برسد. در زمان‌های قدیم فروشنده‌ها می‌رفتند وسط بازار داد می‌زدند: (که آی خونه‌دار و بچه‌دار زنبیل رو بردار و بیار) و این‌جوری سعی می‌کردند که برای خودشان بازاریابی کند و محصول خود را بفروشند.

حالا ما هم باید صدایمان را به گوش مشتری برسانیم، منتها در اینترنت که برای انجام این کار دو راه داریم:

1_ از تبلیغات دیجیتالی و آنلاین استفاده کنیم و سریع‌تر بفروشیم. 2_ آن‌قدر سایت ما خوب باشد که خود گوگل ما را به‌صورت طبیعی به افراد بیشتری نشان بدهد.

 

تبلیغات آنلاین

این بخش خیلی خیلی مهم است و اصلاً نباید آن را دست‌کم بگیرید؛ خرید و فروش اینترنتی وقتی با تبلیغات آنلاین همراه شود شما را به اوج قله فروش می‌رساند.

مزیتی که این روش دارد این است که به‌سرعت بازخورد خود را نشان می‌دهد و باعث افزایش فروش و درنهایت رشد کسب و کار می‌شود.

در ادامه بیایید باهم انواع تبلیغات آنلاین را بررسی کنیم:

 

تبلیغات در گوگل (در لحظه فروش)

تا حالا شده یک کلمه‌ای را در گوگل جستجو کنید و در صفحه نتایج حروف Ad یا آگهی را در کنار چند لینک اول ببینید؟

  تبلیغات گوگل ادز

به تصاویر نگاه کنید با جستجوی کلمه بلیت هواپیما اولین گزینه‌ای که به ما نمایش داده می‌شود وب‌سایت فلایتیو است که این نشان‌دهنده آن است که این وب‌سایت یکی از بهترین، هدفمندترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های تبلیغاتی را انتخاب کرده است؛ یعنی تبلیغات در گوگل، این روش با عملکرد ساده‌ای که دارد باعث افزایش فروش می‌شود.

مثلاً: وب‌سایت فلایتیو در ازای هر کلیکی که روی لینک وب‌سایت (تبلیغ) انجام شود باید هزینه را به گوگل پرداخت کند.

شما برای استفاده از این روش دو راه دارید

اول اینکه خودتان یک حساب ارزی داشته باشید، تا در مراحل پرداخت هزینه تبلیغات در گوگل به مشکل برنخورید.

دوم همکاری با وب‌سایت‌هایی که خدمات تبلیغ در گوگل را ارائه می‌دهند.

 

تبلیغات پیامکی (چطور روی اعصاب نباشیم)

صبر کنید، می‌دانیم که تا اسم این روش را شنیدید یاد ده‌ها پیامک تبلیغاتی که در روز برایتان ارسال می‌شود و روی اعصابتان می‌رود افتادید.

اما در بین این پیام‌ها چند پیامک هستند که هیچ‌وقت پاکشان نکردید مثل: اسنپ فود، اسنپ، دیجی کالا و ...

و دلیلش هم این است که این برندها از روش‌های تبلیغاتی پیامکی به‌درستی استفاده کرده‌اند و شما هم به‌جای حذف پیامک‌هایشان به دنبال درصد تخفیفی که برایتان ارسال کردند هستید.

این روش یکی از بهترین راه‌های تعامل و نگهداری مشتری است و به این دلیل که به‌سرعت به دست مشتری می‌رسد می‌توانید از مشتری بازخورد بگیرید و میزان فروش خود را افزایش دهید و از همه مهم‌تر اینکه روی همه گوشی‌ها قابل‌مشاهده است.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی (بمباران فروش)

یکی از بهترین روش‌هایی که خرید و فروش اینترنتی ما را چند برابر می‌کند تبلیغات و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است ما باید به شبکه‌های اجتماعی به چشم تونلی نگاه کنیم که مشتری را به سمت وب‌سایت ما هدایت می‌کند. اما باید از این تونل در شبکه‌هایی مثل: اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، فیس‌بوک و ... استفاده کنیم که ساختارش به رشد ما کمک می‌کند. برای مثال لینکدین که فضای حرفه‌ای و کاری دارد را برای تبلیغات فروشگاه لباس خود انتخاب نکنید چون هیچ‌کس در لینکدین دنبال خرید لباس نیست. در عوض اگر کارتان طوری است که به شرکت‌های دیگر خدمات می‌دهید می‌توانید در دنیای متخصصان (لینکدین) به دنبال جایگاهی برای خود باشید و از این شبکه کمال استفاده را ببرید. شما همچنین می‌توانید از شبکه اینستاگرام که تقریباً ۳۰ درصد از جمعیت ایران در آن فعال هستند هم نهایت استفاده را ببرید که این می‌تواند تأثیر چشمگیری در فروش شما بگذارد.   تبلیغات ایمیلی (حفظ رابطه با مشتری)

تبلیغات ایمیلی (حفظ رابطه با مشتری)

تبلیغات ایمیلی هم مثل بقیه روش‌های جذب مشتری اصول خاص خودش را دارد و شما صرفاً با فرستادن کیلو کیلو ایمیل به کاربرانتان نتیجه‌ای نخواهید گرفت.

تبلیغات ایمیلی برای بهتر کردن رابطه شما با مشتری است یعنی ایمیل‌های هدفمندی که ارسال می‌کنید باید ارتباط شما را با مشتری‌هایتان حفظ کند و بهبود ببخشد و همچنین محتوای ایمیل باید جذاب باشد و پیامی را به مخاطب انتقال دهد.

مثلاً: تخفیف‌هایتان را اعلام کنید، نظرشان را بپرسید، خریدهای تکمیل‌شده را یادآوری کنید و... . حتما به ایمیل مارکتینگ اهمیت بالایی دهید.

 

روش دوم؛ رشد طبیعی سایت (رشد سایت توسط گوگل)

اولین چیزی که باید بگویم این است که: (این روش دیر یا زود دارد ولی سوخت‌وسوز ندارد) یعنی اینکه باید صبور باشید. اما وقتی به جایگاه دلخواهتان رسیدید دیگر پایین آوردنتان با خداست.

و اما اینکه شما در ادامه با ما باشید تا به شما بگوییم که چطور باید این کار را انجام دهید.

 

افزایش فروش با سئو و بازاریابی محتوا

سئو (فرایند بهینه‌سازی وب‌سایت با هدف بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو و کسب ترافیک بیشتر) و تولید محتوا دو راهکار اصلی برای جذب مخاطب در اینترنت است.

به زبان ساده افراد زیادی روزانه در اینترنت برای حل مشکلات و برطرف کردن نیازهایشان با گوگل جستجو می‌کنند، هرچه وب‌سایت شما مطالب مرتبط و مفید بهتری داشته باشد و همچنین بهتر سئو شده باشد رتبه بهتری گرفته و درنتیجه ورودی بیشتری خواهد داشت.

مثلاً شما همین‌الان هر کلمه‌ای را در گوگل سرچ کنید می‌بینید که گوگل وب‌سایت‌های مختلفی را برای شما نمایش می‌دهد که معمولاً شما هم برای پیدا کردن جواب نهایتاً 3 الی 5 نتیجه اول را چک می‌کنید که این نشان‌دهنده آن است که وب‌سایت‌ها برای رسیدن به این رتبه‌ها از تکنیک سوءاستفاده کرده‌اند.

علاوه بر این روش‌ها می‌توانید از روش‌های دیگر مثل: ارائه کوپن و تخفیف، ارائه برنامه وفاداری، برگزاری مسابقه، ایجاد چالش، نمایش پرفروش‌ترین محصولات، ساخت ویدیوهای نمایشی و ... برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید.

 

مزایا و معایب فروش اینترنتی

این روزها با ازدیاد جمعیت مردم ساعت‌ها در ترافیک به سر می‌برند و به همین دلیل وقت زیادی از آن‌ها تلف می‌شود و علاوه بر آن ترافیک باعث سردرگمی و ناراحتی عصبی می‌شود.

به خاطر همین دلایل است که مردم دوست دارند کالای موردنظر خود را از نزدیک‌ترین محل حتی با قیمت بالاتر خرید کنند.

اما با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن دستگاه‌ها و ابزارهای ارتباطی نوین و مشاغل جدیدی که به وجود آمده است باعث شده که بسیاری از این مشکلات حل شود.

و ما از شما خواهشمندیم که در ادامه با ما همراه باشید تا با چند مزایا و معایب خریدوفروش اینترنتی آشنا شوید:

1- صرفه‌جویی در وقت:

کاربر می‌تواند با چند کلیک ساده خرید خود را انجام دهد و در کوتاه‌ترین زمان آن را تحویل بگیرد

2- صرفه‌جویی در هزینه:

وقتی به‌صورت اینترنتی خرید می‌کنیم هزینه رفت‌وآمد عملاً حذف می‌شود و معمولاً اجناسی که به‌صورت اینترنتی عرضه می‌شوند با قیمت کمتری هستند و در بسیاری از مواقع با تخفیف عرضه می‌شوند.

3- امکان مقایسه:

در فروشگاه‌های آنلاین می‌توانید محصولات مشابه را با یکدیگر مقایسه کنید در صورتی که در خرید سنتی امکان مقایسه فقط در چند فروشگاه وجود دارد.

4- تنوع محصولات: 

یکی از عوامل محبوبیت خرید اینترنتی نزد مردم تنوع محصولات است؛ معمولاً در فروشگاه‌های اینترنتی از هر نوع محصول چند نوع و مدل مختلف وجود دارد.

5- یافتن راحت محصولات:

ما می‌توانیم با جستجوی نام کالا در گوگل تمامی فروشگاه‌هایی که آن کالا را عرضه می‌کنند پیدا کنیم.

6- عدم محدودیت زمانی:

تمامی فروشگاه‌های آنلاین در تمام مدت شبانه‌روز آماده ارائه خدمات به کاربران هستند و این باعث می‌شود که شما در هر ساعتی امکان خرید داشته باشید.

  معایب خریدوفروش اینترنتی

معایب خرید و فروش در اینترنت

1- تأخیر در ارسال:

یکی از مشکلاتی که خرید اینترنتی دارد این است که یافتن و خرید محصول بیشتر از یک ساعت طول نمی‌کشد.

اما ارسال می‌تواند بیشتر از یک ساعت یا حتی روزها و هفته‌ها طول بکشد که این یکی از معایب آن نسبت به فروشگاه‌های سنتی است.

2- ملموس نبودن محصول:

در فروشگاه اینترنتی این مشکل نیز وجود دارد که امکان لمس و مشاهده محصول از نزدیک وجود ندارد.

3- نبود تعامل بین خریدار و فروشنده:

در فروشگاه اینترنتی چون با فروشنده شما مستقیم رودررو صحبت نمی‌کنید شما قدرت چانه‌زنی و تخفیف گرفتن نیز ندارید به‌جز زمانی که محصولات از طریق فروشنده تخفیف خورده‌اند.

4- کلاه‌برداری اینترنتی:

تجربه نشان داده که برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با هدف کلاه‌برداری برپا شده‌اند و در برخی از موارد حتی به حریم خصوصی کاربران نیز تجاوز شده که این تجربه تلخ باعث به وجود آمدن حس عدم اعتماد به این نوع مشاغل و فروشگاه‌ها شده و این مورد یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی هست که فضای آنلاین با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

5- موانع فناوری:

سرعت پایین اینترنت جهت لود شدن سایت‌ها و حساب خرید یکی از عوامل عمده نارضایتی مشتریان از فروشگاه‌های اینترنتی است.

  داخلی و خارجی: فروشگاه‌های اینترنتی موفق

فروشگاه‌های اینترنتی موفق: داخلی و خارجی

۱- دیجی کالا ۲- کافه بازار ۳- دیجی استایل ۴- خانومی

1- آمازون (Amazon) 2- علی‌بابا (Alibaba) 3- راکوتان (Rakuten) 4- ای بی (ebay)

نویسنده: جناب آقای محمدرضا آب رون از دانش پذیران دوره کوچینگ راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

 

دیدگاه کاربران (0)