تماس با ما
18:00 - 09:00
چگونه در محل کار خود حرفه‌ای باشیم؟
۱۴۰۰-۰۱-۱۹ 0

مهم نیست که در کجا کار می‌کنید، بسیار مهم است که همیشه در محل کار خود حرفه‌ای باشید، حرفه‌ای بودن می‌تواند بر شانس ارتقا شما در شرکت تأثیر بگذارد. حتی اگر در یک استارتاپ کوچک فقط با دو کارمند دیگر کار می‌کنید، حرفه‌ای بودن مهم است. شما که نمی‌خواهید به‌عنوان فرد تنبل شهرت داشته باشید؟ در این مقاله، ما لیستی از ۲۰ نکته مهم را در مورد چگونگی حرفه‌ای بودن در محل کار آماده کرده‌ایم.

 

۱- محترم باشید
حتی اگر فکر می‌کنید مدیر شما یک مدیر شایسته‌ نیست و لیاقت موقعیت خود را ندارد، باید از ابراز این عقیده در یک محیط حرفه‌ای خودداری کنید. استفاده از الفاظ بد باعث می‌شود که شما نابالغ، غیرحرفه‌ای و حتی شاید کمی حسود به نظر برسید. شما که نمی‌خواهید غیرحرفه‌ای و حسود به نظر برسید.
به یاد داشته باشید که شما یک تیم هستید. به همین ترتیب، تمام سیاست‌های شرکت خود را دنبال کنید، حتی اگر با آن‌ها موافق نیستید، آن‌ها به دلایلی معرفی می‌شوند. از قوانین شرکت پیروی کنید.

۲- خوب لباس بپوشید
در نظر گرفتن این گزینه نیمی از موفقیت است. وقتی‌که می‌خواهیم یک تصویر حرفه‌ای را در محیط کار حفظ کنیم. لباس کار خوب می‌تواند احساس اعتمادبه‌نفس و آمادگی بیشتری برای ما داشته باشد، مانند پوشیدن لباس زره در جنگ است. طبق عرف شرکت خود لباس بپوشید.

۳- دقیق باشید
رسیدن به‌موقع به محل کار، یکی از بهترین روش‌ها برای نشان دادن حرفه‌ای بودن در محل کار و موردتوجه مدیران ارشد در این فرآیند است. بنابراین، اگر ساعت ۹ صبح جلسه مهمی دارید، سعی کنید پنج دقیقه زودتر به آنجا برسید. در مورد رسیدن به محل کار نیز نکته مهمی وجود دارد. ممکن است فکر کنید که چند دقیقه با تأخیر رسیدن، به تصویر شما آسیب نمی‌رساند، اما رئیسی که ساعت را تماشا می‌کند احتمالاً چیز دیگری فکر می‌کند.

 

نگرش مثبت داشته باشید

۴- نگرش مثبت داشته باشید
هرچقدر هم که عاشق شغل خود باشید، همیشه روزهایی خواهد بود از شغل خود ناراضی باشید، خواه به این دلیل باشد که بازخورد منفی دریافت کرده‌اید و یا یکی از همکاران حرف ناراحت کنده‌ای زده باشد. به‌هرحال، مهم است که مثبت بمانید و تا حد امکان رفتار حرفه‌ای داشته باشید، بنابراین هرگونه احساس شخصی را کنار بگذارید و به تمام دلایلی که شغل خود را دوست دارید، فکر کنید.
این مورد همچنین در مواردی استفاده می‌شود که وظایفی به شما سپرده می‌شود که خارج از شرح شغل شما است. به‌جای اینکه شکایت کنید و بگویید که منصفانه نیست، اگر نگرش خود را تغییر دهید و مسئولیت‌های اضافی را با نگاه مثبت قبول کنید، خوب عمل خواهید کرد. و به شما کمک می‌کند تا در طولانی‌مدت در حرفه خود پیشرفت کنید.

۵- صادق و قابل‌اعتماد باشید
داشتن یک خط ارتباطی آزاد و صادقانه با مدیر خود ضروری است، به‌خصوص اگر می‌خواهید در طول کار خود در شرکت یا به‌طورکلی شغل خود به‌جایی برسید. مدیر شما باید بداند که می‌تواند برای همه‌چیز روی شما حساب کند.

۶- در محل کار خود مرتب باشید
فضای کاری مرتب به معنای منظم بودن است. مرتب بودن وظیفه شماست و سرآمد همه کارهاست (حتی اگر این‌گونه نباشید). اگر مرتب باشید، اسناد مهم موردنیاز خود را در صورت نیاز آسان‌تر پیدا می‌کنید، شما همچنین باید مانند دارایی‌های شخصی خود به دارایی‌های شرکت احترام بگذارید و از آن‌ها مراقبت کنید. یک محل کار مرتب همچنین به شما کمک می‌کند ذهن خود را خلوت کرده و به‌صورت حرفه‌ای کارکنید.

۷- به آداب و رفتار خود توجه کنید
اگر مایلید با کمال خونسردی به تلفن پاسخ دهید، یا به یک ایمیل در یک پیام کوتاه پاسخ دهید، شکست خواهید خورد. سلام و احوالپرسی شما از طریق تلفن همیشه باید حرفه‌ای و خوش‌بینانه و پرانرژی باشد به همین ترتیب، هنگام ارسال نامه‌های الکترونیکی، باید لحن حرفه‌ای داشته باشید، از دستور زبان صحیح استفاده کنید، یک امضا (با عنوان شغل و اطلاعات تماس خود) داشته باشید.

 

حتماً بخوانید!  چگونه یک کسب‌وکار آنلاین راه‌اندازی کنیم؟

منظم باشید

۸- منظم باشید
منظم بودن همراه با حرفه‌ای بودن است و هرچه سازمان‌دهی بیشتری داشته باشید، بیشتر به دلیل آن شناخته می‌شوید. نظم و سازمان‌دهی، توانایی ذاتی را در اولویت‌بندی و تفویض اختیار نشان می‌دهد و اینکه شما استاد مدیریت زمان هستید. این بدان معنا نیست که افرادی که نظم کمتری دارند، از اخلاق کاری خوبی برخوردار نیستند.

۹- با درایت باشید
مهم است که در محیط کار با درایت باشید. به‌عنوان‌مثال، اگر مجبورید به یک موقعیت پیچیده نزدیک شوید، به یاد داشته باشید که با احساس رفتار نکنید و در عوض چند دقیقه به جمع‌آوری افکار خود بپردازید تا از گفتن سخنی که بعداً پشیمان می‌شوید، پرهیز کنید. دراین‌بین، اگر مدیر هستید، باید هنگام انتقاد مثبت و سازنده، کاملاً محتاط باشید.

۱۰- بالاتر و فراتر بروید
شغل شما مستلزم انجام یک لیست خاص از مسئولیت‌ها است، اما اگر می‌خواهید به مدیران ارشد نشان دهید که چقدر توانایی دارید و چگونه لیاقت این ارتقا را دارید، در این صورت باید تمام مراحل پیشرفت را پشت سر بگذارید. به‌عنوان‌مثال، اگر متوجه شدید که کاری برای انجام دادن ندارید، ابتکار عمل را در پیش بگیرید و چیزی برای پیشرفت پیدا کنید. این نه‌تنها نشان می‌دهد که شما می‌خواهید کارکنید، بلکه تمایل شمارا برای پذیرش مسئولیت‌های جدید نیز اثبات می‌کند.

۱۱- از شایعات پرهیز کنید
وارد شدن به درام سیاست‌های اداری آسان است. شایعه کردن آسان است، یک تحریک می‌تواند شمارا وارد شایعه‌پراکنی کند. برای حرفه‌ای ماندن بهتر است درگیر این سناریوها نشوید.

 

به‌طور مرتب کارتان را متوقف نکنید

۱۲- به‌طور مرتب کارتان را متوقف نکنید
کاملاً طبیعی است که گهگاه انگیزه کافی ندارید و می‌خواهید کمی استراحت کنید، در شبکه‌های اجتماعی پیمایش کنید یا برای مدت طولانی با بهترین دوست خود صحبت کنید. اما بسیاری از افراد فقط به این دلیل دست از کار نمی‌کشند. به یاد داشته باشید، رئیس شما احتمالاً در حال تماشای عملکرد شما است، و اگر شما به‌طور مرتب دست از کار می‌کشید، آینده خوبی در شرکت نخواهید داشت.

۱۳- برای سایر همکاران الگو باشید
اقدامات شما برای کارمندان جدیدتر الگو می‌شود. بنابراین، اگر تمام‌روز با تلفن صحبت می‌کنید (برای مشکلات شخصی) یا مدام در شبکه‌های اجتماعی گشت می‌زنید و… با رفتار خود به همکاران خود می‌گویید که انجام همان مسیر غیرحرفه‌ای برای آن‌ها خوب است.

۱۴- به زبان بدن خود توجه کنید
آیا تاکنون توجه کرده‌اید که همه کارآفرینان موفق، زبان بدن بسیار خوبی دارند؟ آن‌ها قائم می‌نشینند، صاف می‌ایستند و با سر بالا راه می‌روند. به‌عبارت‌دیگر، اگر می‌خواهید جدی گرفته شوید، باید این‌گونه رفتار کنید، بنابراین مراقب رفتار و گفتار خود باشید. چگونه خود را به دیگران معرفی کنید: به کارفرمایان، همکاران و مشتریان.

۱۵- از ناسزاگویی پرهیز کنید
حتی اگر سابقه دوستی و رفاقت و همکاری طولانی با سایر کارکنان دارید، از دشنام و الفاظ نادرست در محیط کار پرهیز کنید.

 

حتماً بخوانید!  چگونه ایده‌های استارتاپی پیدا کنیم؟

خیلی رقابتی نباشید

۱۶- خیلی رقابتی نباشید
اگرچه کمی رقابت برای افزایش انگیزه و موفقیت در محل کار عالی است، اما مقدار زیاد آن می‌تواند به وجهه حرفه‌ای شما آسیب برساند. طبیعی است که اگر کارمند جدید صلاحیت بالاتری نسبت به شما دارد احساس ناامنی کنید و اگر متوجه شوید رئیس شما بیشتر به یک همکار دیگر توجه دارد ممکن است اعتمادبه‌نفس شما کاهش یابد. احساس رقابت می‌تواند شمارا در انجام‌وظیفه بیش‌ازحد، سخت کند، نسبت به همکاران خود حسادت کرده و عصبانی شوید و یا از افراد مسن تأیید بیش‌ازحد بخواهید. در عوض، بر بهبود خود تمرکز کنید و از مقایسه خود با دیگران خودداری کنید.

۱۷- در صورت لزوم بیشتر کارکنید
ممکن است از کار بیشتر متنفر باشید، اما حقیقت این است که کار طولانی‌تر از زمان لازم، می‌تواند برای شما عالی باشد. ما نمی‌گوییم سه ساعت دیگر به روز کاری خود اضافه کنید. حتی نیم ساعت اضافی به شما کمک می‌کند تا در مورد کار خود حرفه‌ای‌تر و پرشورتر باشید. حتی ممکن است کمی زودتر از حد انتظار به دفتر برسید. به‌جای اینکه عجله کنید که سر ساعت مقرر محل کار را ترک کنید، سعی کنید کمی بیشتر بمانید تا کارهای معوقه را به اتمام برسانید.

۱۸- حامی باشید
داشتن مهارت‌های کار تیمی خوب راه دیگری برای حفظ حرفه‌ای بودن است. شما باید خود را به‌عنوان شخصی معرفی کنید که به‌راحتی می‌توان با او صحبت کرد و به او اعتماد کرد. وقتی می‌بینید که یک همکار به مشکل خورده است، پیش‌قدم باشید و به آن‌ها کمک کنید. اگر کسی در محل کار خود ناراحت است، به او بگویید شما اینجا هستید تا به او گوش دهید. اگر تعامل داشته باشید و از همکاران خود حمایت می‌کنید، باعث می‌شود به یک فرد محبوب تبدیل شوید، همچنین مهارت‌های رهبری شمارا نیز نشان می‌دهد.

۱۹- مهارت‌های خود را ارتقا دهید
خسته شدن از شغل خود، آسان است. برای شما حتی راحت‌تر است که به دلیل خستگی استراحت کنید. چیزی که احتمالاً نمی‌خواهید رئیس شما متوجه آن شود. شما می‌توانید با یادگیری مهارت‌های جدید، یا فقط همراهی با روندهای جدید در بخش خود، زندگی کاری خود را بهبود ببخشید و کارهای روزمره خود را تازه کنید. اجازه ندهید مهارت‌ها و عملکردهای شما قدیمی شود و برای ایجاد تأثیر در مدیریت، کمی خلاقیت به وظایف خود اضافه کنید. این باعث می‌شود شما حرفه‌ای و پرشور به نظر برسید.

 

حتماً بخوانید!  رهبران بزرگ چگونه تعارضات تیمی را مدیریت می‌کنند؟

تمرکز خود را حفظ کنید

۲۰- تمرکز خود را حفظ کنید
حتی اگر با مشکلات شخصی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، باید مشکلات شخصی خود را خارج از محیط کار بگذارید. تمرکز بر روی مسائل شخصی در ساعات کار، بر عملکرد و کار شما تأثیر می‌گذارد، بنابراین سعی کنید آن‌ها را از زندگی حرفه‌ای خود جدا کنید. بااین‌حال، اگر چیزی روی شما تأثیر می‌گذارد، بهترین کار این است که با مدیریت صحبت کنید و بخواهید یک روز شخصی داشته باشید. این باعث می‌شود در طولانی‌مدت حتی حرفه‌ای‌تر به نظر برسید.

 

پیام بگذارید

آرشیو