یکی از بیشترین سؤالاتی که پرسیده میشود، این است که چگونه یک استراتژی و برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنیم.
هیچ رازی در ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا وجود ندارد.
شما باید از یک چارچوب 7 مرحلهای اثباتشده بهعنوان راهنما استفاده کنید، همچنین وقت صرف کنید و تلاش معناداری داشته باشید.
این 7 مرحله اساسی چارچوب معمول موفقیت را در درازمدت فراهم میکنند.
ما در این مقاله آنها را شرح دادهایم تا شما بتوانید استراتژی بازاریابی محتوای خود را ایجاد کنید و برای سطح بعدی برنامهریزی کنید.
قبل از اینکه مستقیماً وارد مراحل شویم، میخواهیم تأکید کنیم که داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا "خوب" نیست، بلکه یک نیاز اساسی برای موفقیت است.
در حقیقت، موسسه بازاریابی محتوا این واقعیت را سالانه با شاخصهای گزارشگری سالانه، بودجهها و روند تأیید میکند.
هنوز در سال 2021، 57٪ از بازاریابان محتوا میگویند که یک استراتژی محتوای مستند ندارند!
کسانی که استراتژی بازاریابی محتوا دارند، موفقتر از کسانی هستند که استراتژی بازاریابی محتوا ندارند.
1- اهداف خود را ثبت کنید
گرفتار شدن در بازاریابی محتوا در چه چیزی، چگونه و از کجا ممکن است بسیار آسان باشد ولی ما اغلب مهمترین و اصلیترین دلیل را نادیده میگیریم.
چرا در حال بازاریابی محتوا هستید؟ آیا بازاریابی محتوا برایتان مشتریان بالقوه ایجاد میکند؟ برای ایجاد روابط؟ تجارب مشتریان خود را بهبود میبخشید؟
اهداف بازاریابی محتوای شما مهم نیستند، فقط مطمئن شوید که در طولانیمدت پایدار هستند و درواقع با اهداف اصلی، مأموریت و چشمانداز سازمان شما ارتباط دارند.
برای تمرکز و شفافیت استراتژی خود، حداکثر به سه تا پنج هدف تجاری پایبند باشید و آنها را مستند کنید.
به یاد داشته باشید اینکه فقط بخواهید تولید محتوا کنید، هرگز هدف شما نیست.
بیشتر بخوانید: تدوین استراتژی بازاریابی محتوا2- تعیین کنید چه چیزی در برنامه بازاریابی محتوای خود ایجاد خواهید کرد
انبوهی از محتوا وجود دارد و هر روز تعداد بیشتری از آنها منتشر میشوند.
بنابراین چه چیزی در برنامه بازاریابی محتوایی خود ایجاد خواهید کرد تا سازمان شمارا از سایر سازمانها متمایز کند؟
بهعبارتدیگر، قلب و روح برنامه محتوای شما چیست؟
• آیا مطالب مفید ارائه میکنید؟
• آیا ابزاری ارائه میکنید؟
• آیا انگیزه ایجاد میکنید و الهام میگیرید؟
• آیا آموزش و سرگرمی ارائه میکنید؟
تنها پاسخ مناسب برای همه موارد فوق بله است! در غیر این صورت شما در حال تولید محتوای مشابه هستید که به میزان انبوه هر روز تولید میشوند.
توصیه میشود ابتدا همه پیامهای تجاری را که شرکت شما استفاده میکند، یادداشت کنید.
سپس سه رقبای برتر خود را انتخاب کنید و تمام پیامهای لیست خود را که آنها نیز استفاده میکنند، خط بزنید.
آنچه برای شما باقی خواهد ماند یک مجموعه کاملاً منحصربهفرد از پیامهای تجاری است که میتواند به شما کمک کند یک چیز در برنامه بازاریابی محتوای خود ایجاد کنید.
به خود اجازه دهید داستان خود را بزرگتر کنید.
پیشنهاد ویژه: دلیل نیاز شما به استراتژی بازاریابی محتوایی3- بازاریابی محتوای خود را تجزیهوتحلیل کنید
اگر میخواهید محتوا را ارزیابی کنید، کاری را انجام دهید که بتوانید ردیابی کنید و نحوه اثبات عملکرد محتوا را قبل از انجام کار خود بیابید.
هشدار: مراقب باشید که از معیارهای پوچ استفاده نکنید که درواقع چیز زیادی نمیگویند.
برای اینکه بفهمیم آیا محتوای ایجادشده، ما را به سمت اهدافمان هدایت میکند یا خیر، باید ارزیابی کنیم.
در اینجا 4 دسته معیارهای بازاریابی محتوا وجود دارد:
معیارهای مصرف: این یکی از بهترین و آسانترین معیارها برای شروع است. اساساً مخاطبان با محتوا چه کردند؟ اقدامات انجامشده را ردیابی کنید: بازدیدها، بارگیریها، گوش دادنها و غیره
معیارهای اشتراک: این محتوا چقدر سروصدا کرده است و هرچند وقت یکبار با دیگران به اشتراک گذاشته میشود؟
معیارهای تولید لید: هدف نهایی برای اکثر سازمانها تولید لید یا مشتریان بالقوه است. نرخ تبدیل محتوا چقدر بوده است؟
معیارهای فروش: آیا ما بابت تولید محتوا درآمد کسب کردیم؟
4- 5 مخاطب برتر خود را شناسایی کنید
ارتباط به طرز جادویی باعث ایجاد وقت و توجه میشود. برای مرتبط بودن محتوای خود با مخاطبان هدف خود باید بفهمید با چه کسی صحبت میکنید.
مخاطب: مجموعههایی از افراد با انگیزه مشابه با برخی از علاقهها یا دستور کارهای مشترک. بهعنوانمثال افرادی که مرتباً خرید میکنند.
بخش: مخاطبان یا لیستی که در آن افراد (یا شرکتها) یک یا چند ویژگی مشترک دارند یا میتوانند توسط یک ویژگی مشترک گروهبندی شوند. بهعنوانمثال پدر و مادرهایی که در خانه کار میکنند.
پرسونا: توصیفی آموزنده، دقیق، اما ساختگی از اهداف و رفتار گروه فرضی از کاربران را در نظر بگیرید.
صرفنظر از تعریف مخاطبی که شما برای هدایت تلاشهای خود درزمینهٔ بازاریابی محتوا استفاده میکنید یا جستجو میکنید، اطمینان حاصل کنید که فقط بر روی 5 مخاطب برتر تمرکز کردهاید و به روانشناسی آنها توجه کنید، نهفقط ویژگیهای جمعیتشناسی نظیر سن، جنسیت، درآمد و...
به یاد داشته باشید: شما مخاطب خود نیستید. روی نیازها و انگیزه مخاطبان هدف خود تمرکز کنید، نه خواستههای خودتان.
حتما بدانید: مهمترین سؤالات برای طراحی استراتژی بازاریابی محتوا5- درباره نیازهای مخاطبان هدف خود تحقیق کنید
مهم نیست از کدام روش برای طبقهبندی و شناسایی مشتریان خود برای مرحله 4 استفاده میکنید، آنها را با روش 5*5*5 بشناسید.
روش 5*5*5 پنج مخاطب برتر شمارا شناسایی میکند،
5 سؤال اصلی در رابطه با آنها در هر 5 مرحله اصلی قیف بازاریابی بررسی میکنید تا خواستهها ، نیازها و انتظارات آنها را بهتر درک کنید ،
بنابراین میتوانید محتوایی ایجاد کنید که همه آن نیازها و انتظارات را برآورده کند.
به یاد داشته باشید: محتوای شما باید به نیازهای آنها پاسخ دهد ، نهفقط اهداف تجاری شمارا برآورده کند.
6- محتوای کم، اما محتوای معتبر و مفید ارائه کنید
وقتی صحبت از موضوعات محتوایی میشود، تقریباً همه فکر میکنند راهحل، تولید محتوای بیشتر است.
اما همانطور که در مرحله 2 بررسی کردیم، محتوای فراوانی وجود دارد و ما نمیخواهیم محتوای خود را به انبوه محتوای موجود اضافه کنیم.
همچنین، احتمالاً در این مرحله محتوای زیادی دارید،
این بدان معناست که زمان آن فرا رسیده است که قبل از اینکه به فکر ایجاد محتوای جدید باشیم، محتوای خود را دوباره ویرایش و تازه کنیم.
ویرایش محتوا یا بهروزرسانی محتوا: با ویرایش سریع محتوا، زندگی جدیدی به محتوا ببخشید. این میتواند شامل بهروزرسانی برخی از مطالب مرتبط با اطلاعات جدید، تبدیل اینفوگرافیک به ویدیوی متحرک یا انتشار مجدد محتوا باشد بهگونهای که در دید کاربران باشد.
انتخاب و گردآوری محتوا: چرا وقتی محتوای بسیار خوبی در دسترس است، دوباره چرخ را کشف میکنیم؟ محتوا را از منابع معتبر انتخاب کنید، اما مطمئن شوید اعتبار خود را اختصاص دهید و دیدگاه خود را در مورد محتوا نیز در آن قرار دهید.
محتوای تولیدشده توسط کاربر: مشتریان یا جامعه اجتماعی خود را برای ارائه مطالب اضافی و ایدههایشان ترغیب کنید.
اتمیزه کردن: یک محتوای عظیم را بردارید و آن را به هشت قسمت محتوای کوچکتر تقسیم کنید. این مورد محبوب برای اقناع و تبدیل است.
پس از شناسایی شکافهای محتوایی یا بهروزرسانی، تجدید و اتمیزه کردن، باید به سمت ایجاد محتوای جدید بروید.
به یاد داشته باشید: محتوا رایگان نیست. از محتوایی که دارید بهخوبی استفاده کنید، سپس در صورت لزوم یک مورد جدید ایجاد کنید.
حتما بدانید: ۱۰ راه درآمدزایی از تولید محتوای آنلاین7- تقویم محتوا ایجاد کنید
تقویم بازاریابی محتوا ابزاری است که به شما کمک میکند تا استراتژی بازاریابی محتوایی خود را بهطور کارآمد و با برنامهریزی مناسب ایجاد و اجرا کنید.
به عبارتی این تقویم به شما نمایی از نحوه چیدمان، ترتیب و نوع محتوایی را که در طی یک دوره زمانی در نظر گرفتهاید ارائه میدهد.
محتوا میتواند در بسترهای مختلفی مانند وبسایت، شبکههای اجتماعی و وبلاگ منتشر شود.
یک تقویم باکیفیت به شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر منظم بودن، در اجرای استراتژیهای بازاریابی خود به نتیجه بهتری برسید.
روشهای مختلفی وجود دارد که میتوانید تقویم بازاریابی محتوایی خود را بسته به میزان جزئیاتی که میخواهید در آن قرار دهید، تنظیم کنید.
برخی از افراد ترجیح میدهند تا محتوای خود را در یک تقویم استاندارد سازماندهی آماده کنند تا بتوانند همه مطالب را همزمان ببینند و برخی دیگر نمای خطی را ترجیح میدهند.
اگر میخواهید یک محتوای مشابه را در چندین بستر اطلاعرسانی کنید، برای هر بستر ستونهای جداگانهای ایجاد کنید تا انواع مختلف محتوای موردنیاز شمارا شامل شود.
اکسل یا Google Sheets به شما این امکان را میدهد که چندین برگه ایجاد کنید،
بنابراین میتوانید یکی برای محتوای وبسایت، یکی برای محتوای ایمیل و دیگری را برای محتوای شبکههای اجتماعی در نظر بگیرید.