چگونه یک استراتژی مؤثر برای انگیزش کارکنان ایجاد کنیم؟

چگونه یک استراتژی مؤثر برای انگیزش کارکنان ایجاد کنیم؟

یکی از مسئولیت‌های اصلی شما به‌عنوان رهبر، ایجاد انگیزه در کارکنان است تا آن‌ها اهداف شرکت را اهداف خود بدانند. انگیزش کارکنان نه‌تنها تیم را در یک تراز قرار می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که همه در یک‌جهت حرکت می‌کنند،

بلکه باعث ایجاد نگرش بهتر، عملکرد بهتر و درنهایت نتیجه بهتر می‌شود. همان‌طور که احتمالاً از قبل می‌دانید، راه شماره یک برای ایجاد انگیزه در کارکنان، مشوق‌ها است.

بااین‌حال، بسیاری از صاحبان مشاغل، تمایلی به اجرای برنامه‌های تشویقی ندارند.  این کاملاً طبیعی است که نگران بازگشت سرمایه درزمینهٔ مشوق‌ها باشید

بپرسید چرا باید کارمندان را تشویق کنید، شما که به آن‌ها بابت کارشان حقوق پرداخت می‌کنید.  درگذشته بسیاری از کارفرمایان، که برنامه‌های تشویقی در آن‌ها انگیزه ایجاد نکرده است، سوزانده شده‌اند.

مانند هر تصمیم تجاری، ایجاد یک استراتژی انگیزشی، نیاز به بررسی دقیق و همچنین آزمون‌وخطای کمی دارد.

برای نجات شما از این نوع کارها، ما این مقاله را در مورد چگونگی ایجاد یک استراتژی مؤثر برای انگیزش کارکنان و سلامت روانی کارکنان گردآوری کرده‌ایم.

 

1- هیچ دو کارمندی یکسان نیستند و نحوه انگیزه بخشی آن‌ها نیز، نباید یکسان باشد

کارمندان مختلف با مشوق‌های مختلفی انگیزه می‌گیرند،  برخی به دنبال پاداش یا ترفیع شغلی هستند، برخی دیگر به‌سادگی توسط شناخت هدایت می‌شوند.

این شما هستید که می‌توانید انگیزه‌های اصلی سود را، در تیم خود ایجاد کنید.  یک روش خوب برای جمع‌آوری این اطلاعات در جلسات فردی و همچنین از طریق آزمون‌وخطا است.

فهرستی از انگیزه دهنده‌های مختلف: کمیسیون‌ها، پاداش‌ها، مسابقات و غیره ایجاد کنید و میزان تأثیر آن‌ها بر عملکرد کارکنان را بررسی کنید.

درباره اندازه‌گیری عملکرد کارمندان شفاف باشید

2- درباره اندازه‌گیری عملکرد کارمندان شفاف باشید

حتی اگر استراتژی انگیزشی اولیه شما مؤثر به نظر می‌رسد، بهتر است مرتباً آن را تغییر دهید تا اثر Hawthorne را در تجارت خود تقویت کنید.

شاید درباره اثر هاوتورن چیزی نشنیده باشید،  اثر هاوتورن برای اولین بار توسط هنری لندزبرگر پس از انجام مطالعه‌ای در موردبررسی تأثیر نور دفتر، بر بهره‌وری ایجاد شد.

تیم لندزبرگر، روشنایی را در یک کارخانه Western Electric در خارج از شیکاگو افزایش داد و متوجه افزایش بهره‌وری شد. آن‌ها دوباره نور را افزایش دادند و متوجه افزایش دوباره بهره‌وری شدند.

سپس آن‌ها روشنایی را کمتر کردند و همچنان متوجه افزایش بهره‌وری شدند.  پس از مصاحبه با افراد، تیم لندزبرگر دریافت که افزایش بهره‌وری کارمندان نتیجه دانش اندازه‌گیری است تا قرار گرفتن در معرض نور.

3- اطمینان حاصل کنید که تمام جنبه‌های طرح تشویقی برای کارمندان روشن است

 انگیزه کارکنان برای برنامه‌های تشویقی که آن‌ها نمی‌فهمند یا نمی‌توانند دنبال کنند، وجود نخواهد داشت.  یک برنامه مکتوب برای برنامه تشویقی ایجاد کنید که همه کارمندان واجد شرایط به آن دسترسی داشته باشند.

آن‌ها را تشویق کنید تا هرگونه سؤال یا نگرانی را پیگیری کنند.  برنامه تشویقی باید قابل‌اندازه‌گیری باشد و کارمند باید بتواند به‌طور منظم وضعیت خود را بررسی کند.

کارمندان باید بدانند که چه‌کاری که هرروز انجام می‌دهند، می‌تواند آن‌ها را به اهداف تشویقی و درنهایت اهداف شرکت نزدیک کند. پیشنهاد می کنیم مطلب " 7 ویژگی کارمندان موفق " را با دقت بخوانید.

4- زمان‌بندی مهم است

زمان مهم است. مانند هر کاری در تجارت، استراتژی، رمز موفقیت شما در زمینه انگیزش کارکنان است.  از طریق آزمون‌وخطا، شما قادر خواهید بود یک استراتژی ایده آل برای اجرای مشوق‌ها را تعیین کنید.

بنابراین آن‌ها بدون اینکه منتظر جبران خسارت باشند، همچنان به افزایش عملکرد خود ادامه می‌دهند.

جوایز تعطیلات یک استراتژی تاریخ‌دار است

5- جوایز تعطیلات یک استراتژی تاریخ‌دار است

 بسیاری از شرکت‌ها بر اساس سود سالانه، پاداش تعطیلات می‌دهند.

اگرچه این‌یک حرکت خوب است،  اما مرز بین پاداش و هدیه را از بین می‌برد و در مشوق "مورد انتظار" قرار می‌گیرد و انگیزه فرد را متوقف می‌کند.

همچنین این نوع پاداش فاصله زمانی بسیار زیادی بین عملکرد روزانه کارمند و پاداش را ایجاد می‌کند.

6- مشوق‌های سه‌ماهه تعیین کنید

 مشوق‌های سه‌ماهه فاصله زمانی بین انگیزه و پاداش را کاهش می‌دهد.  در ماه اول یک دوره سه‌ماهه، شما پاداش‌های سه‌ماهه آخر را توزیع می‌کنید، که می‌تواند انگیزه خوبی باشد.

در طول ماه دوم، کارمندان هدف بعدی خود را مشخص می‌کنند و مراحل لازم را برای دستیابی به آن تعیین می‌کنند.  در ماه سوم، کارکنان برای رسیدن به هدف، حتی بیشتر فشار می‌آورند. سپس چرخه را تکرار می‌کنید.

7- اجازه ندهید برنامه تشویقی شما قدیمی شود

 حتی بهترین (شاید به‌ویژه بهترین کارمندان) شما یاد خواهند گرفت که چگونه به‌مرور از برنامه تشویقی شما بهره ببرند.

این به تیم مدیریتی شما بستگی دارد که مطمئن شوید برنامه‌های تشویقی، هنوز انگیزه‌هایی برای اهداف هستند و به حقوق گرانی تبدیل نمی‌شوند.

هر مشوق باید یک جدول زمانی مشخص داشته باشد و هدف آن ایجاد انگیزه خاصی باشد و این باید به‌طور واضح به کارمندان اطلاع داده شود.

پس از دستیابی به هدف و برنامه زمانی، باید یک برنامه تشویقی جدید ایجاد شود.

استراتژی تشویقی خود را چابک نگه‌دارید. رویکردهای بلندمدت و کوتاه‌مدت و همچنین مشوق‌های پولی و غیر پولی را امتحان کنید.

این نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا آنچه برای افراد مختلف مفید است، امتحان کنید بلکه مشوق‌ها را برای کارمندان جالب و انگیزه‌بخش نگه می‌دارد.

نتیجه‌گیری

روش‌های ایجاد انگیزه در کارکنان یک سازمان

1.     هدف و اشتیاق را القا کنید

به‌طورکلی، اگر افراد معتقد باشند که پروژه‌ای که در آن مشغول‌اند معنادار است یا از هدفی بالاتر حمایت می‌کند، بیشتر روی آن کار می‌کنند. همین مفهوم در مورد محل کار نیز صدق می‌کند.

کارمندان می‌خواهند احساس کنند که نه‌تنها کار آن‌ها به موفقیت شرکت کمک می‌کند، بلکه می‌خواهند حس کنند که شرکت آن‌ها خدمات یا محصول معناداری را به مشتریان ارائه می‌دهد.

همان‌طور که به دنبال ایجاد انگیزه در کارکنان از طریق ایجاد اشتیاق و هدف هستید، مهم است که اهداف و ارزش‌های «نمای بزرگ» شرکت خود را شفاف‌سازی کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

از آنجا، اهداف و دستاورد‌های فردی را به این اهداف تجاری گسترده‌تر متصل نمایید.

علاوه بر این، می‌توانید راهنمایی‌های صریح و سازنده را تمرین کنید که به تقویت فرهنگ شرکتی کمک می‌کند که در آن کارکنان به دلیل باز بودن و صادق‌بودن احساس امنیت کنند.

روش‌های ایجاد انگیزه در کارکنان یک سازمان

2.     یک فضای کاری الهام‌بخش طراحی کنید

یکی دیگر از راه‌های ایجاد انگیزه در کارکنان، ایجاد فضای کاری زیبا، کاربردی و راحت است. افراد زمان قابل‌توجهی را صرف کار می‌کنند و اگر در محیطی دلپذیر مشغول باشند، از انجام این کار خوشحال‌تر خواهند شد.

مطمئن شوید که محل کار را منظم، مرتب و به‌روز نگه می‌دارید. کارمندان خود را از طریق استفاده از تجهیزات و فناوری قدیمی یا ازکارافتاده رنج ندهید.

نور طبیعی، گیاهان و گل‌های گلدانی، صندلی راحت و آثار هنری از دیگر نکات خوب برای تقویت ظاهر مکان شغلی شما هستند.

3.     مثبت بمانید

منفی‌گرایی خسته‌کننده و استرس‌زا است. درحالی‌که شرکت و کارمندان شما مطمئناً گاه‌به‌گاه نقاط ضعف را تجربه می‌کنند، تا آنجا که ممکن است روی نکات مثبت تمرکز کنید.

یک قانون سرانگشتی این است که به طور عمومی تمجید و به طور خصوصی تصحیح کنید.

اگر مشتریان بازخورد مثبتی را با شما به اشتراک گذاشته‌اند، مطمئن شوید که آن‌ها را در اختیار تیم خود قرار دهید تا ببینند از کارشان قدردانی می‌شود.

راه‌های دیگر برای ایجاد یک محیط مثبت، تشویق کارکنان به استراحت و ارائه قهوه و میان‌وعده‌های مناسب در محل است. هرگز ارزش مزایای غذایی را دست‌کم نگیرید.

وقتی اطلاعات منفی برای به اشتراک گذاشتن دارید، شفاف، صریح و سازنده باشید. احساسات حمایتی و تشویقی را در گفتگو بگنجانید تا کارکنانتان احساس کنند که از آن‌ها مراقبت می‌شود.

4.     یک محیط کاری دوستانه ایجاد کنید

همان‌طور که مشخص است، اکثر ساعات روز هر کارمندی در دفتر کار می‌گذرد، بنابراین ایجاد یک فضای کاری دوستانه و مناسب، در ایجاد انگیزه در افراد به‌صورت معجزه می‌کند.

کارمندان با افراد مهربان و صمیمی احساس راحتی بیشتری خواهند کرد، تلاش می‌کنند حتی سخت‌تر کار کنند و دوست دارند هر روز با همان شوق روز اول، به دفتر کار بازگردند.

ایجاد یک محیط کاری دوستانه، نه‌تنها باعث ایجاد انگیزه می‌شود، بلکه موجب شادی در ذهن کارکنان می‌شود.

ایجاد انگیزه در کارکنان

5.     رقابت دوستانه ایجاد کنید

کمی رقابت دوستانه می‌تواند بهترین‌ها را در میان افراد درگیر به نمایش بگذارد. این کار تنها به ایجاد یک محیط مولد کمک می‌کند. کارمندان را تشویق می‌کند تا در رقابت سالم شرکت کنند، بهترین‌ها را در یکدیگر به نمایش بگذارند و رفاقت عالی داشته باشند.

هر محل کاری، با کمی رقابت مثبت زنده می‌شود و این یک راه عالی برای ایجاد انگیزه در نیروی کار نیز هست. کارمندان خود را در مقابل یکدیگر قرار ندهید؛ زیرا ممکن است عواقب بسیار بدی داشته باشد.

6.     خلاقیت را تشویق و درب‌‌ها را برای ایده‌های جدید باز کنید

آن محل کار راکد و کسل‌کننده نباشید، جایی که کارمندان فقط برای دریافت حقوق، 8 ساعت از زندگی خود را هر روز در آنجا سپری می‌کنند و همان کارهای همیشگی را انجام می‌دهند محل شکوفایی باشید که در آن هر کارمندی این حق را دارد که نظر خود را ارائه دهد، خلاقیت خود را ابراز کند، جایی که این خلاقیت نه‌تنها مورد قدردانی قرار می‌گیرد؛ بلکه به آن بها داده می‌شود و تفاوت قابل‌توجهی در نگرش کارکنان ایجاد می‌شود.

7.     زمان تفریح تعیین کنید

اجازه ندهید کارمندان شما خسته شوند. در چنین وضعیتی بسیار آسان است که کارمندان تحت‌فشار قرار بگیرند، احساس کنند که در جایگاهی که لایق آن هستند قرار ندارند و به دلیل حجم زیاد کار پریشان شوند.

برای اینکه کارمندان خود را آرام کنید، هر هفته یک جلسه بازی و ساعات مفرح در آخر هفته داشته باشید تا به کارمندان خود کمک کنید تا استرسشان را از بین ببرند.

یک جلسه سرگرم‌کننده یک‌ساعته به کارمندان کمک می‌کند تا چرخ‌های خود را به مسیر برگردانند و انرژی زیادی را به دست بیاورند.

8.     قدردان باشید

اکثر مردم از تأیید کار سخت خود قدردانی می‌کنند. برنامه‌های قدردانی کارکنان به ایجاد یک ارتباط عاطفی بین شما به‌عنوان کارفرما و کارمندان کمک می‌کند و نیاز‌های اساسی انسان یعنی عزت‌نفس و احساس تعلق در یک گروه را برآورده می‌سازد.

هنگامی که خود کارمندان احساس می‌کنند توسط سرپرست یا شرکت موردتوجه و قدردانی قرار می‌گیرند، به آن‌ها انگیزه می‌دهد که به عملکرد خوب خود ادامه دهند و یک بازیکن اختصاصی برای تیم باشند.

قدردانی از هرکسی برای تمام تلاشی که داشته است، باید بهترین راه برای ایجاد انگیزه در یک فرد باشد.

نه فقط قدردانی از طریق یک ایمیل، تقدیرهای اجتماعی، جایزه کارمند ماه، ایجاد انگیزه‌ها، دادن هدایا و انواع مختلف دیگر، به‌عنوان یک انگیزه عالی عمل می‌کند. خلاق باشید و برخی روش‌های کوچک دیگر برای قدردانی را پیدا کنید. اهمیت حتی تمجید کتبی یا شفاهی ساده را دست‌کم نگیرید.

9.     کارکنان خود را بهتر بشناسید

هر کارمند در یک سازمان متفاوت است. برخی برون‌گرا و برخی درون‌گرا هستند، هرکسی توانایی‌های متفاوتی دارد؛ بنابراین، یکی از مهم‌ترین وظایف سرپرست یا مدیر تیم باید این باشد که هر یک از کارکنان را در سطح شخصی بشناسد، چیز‌هایی را بیابد که مشخصه آنان را نشان می‌دهد و سعی کند محل کار بهتری برای همه آن‌ها ایجاد کند. یک راه عالی برای تبدیل‌شدن به رهبری که ارزش دنبال‌کردن را دارد!

10.به کارمندان خود استقلال ویژه‌ای بدهید

به همه کارمندان درجه مشخصی از استقلال بدهید. هر شخصیتی متفاوت است، سبک‌کاری را نمی‌توان بر کسی تحمیل کرد؛ بنابراین، فقط راهنمایی‌های لازم را به تیم ارائه دهید و آن‌ها را ر‌ها کنید.

این به‌عنوان یک راه عالی برای ایجاد ویژگی‌های رهبری در بین اعضا ثابت خواهد شد و یک انگیزه عالی برای همه خواهد بود.

نیروی کار امروزی به طور فزاینده‌ای به آزادی و انعطاف‌پذیری و همچنین توانایی کار مستقل روی پروژه‌های خود علاقه‌مند شده است.

این نه‌تنها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مالکیت بیشتری بر کار خود داشته باشند، بلکه توانایی آن‌ها را در ایجاد تعادل بین مسئولیت‌های حرفه‌ای و شخصی تقویت می‌کند.

چند راه برای تشویق خودمختاری در محل کار شامل ایجاد انتخاب در محدوده‌ها است. ایجاد و پاداش اعتماد؛ اعطای مالکیت کارمندان بر وظایف و استفاده از مهارت‌های منحصربه‌فرد آن‌ها؛ پذیرش نظر آن‌ها در زمان‌بندی؛ و آموزش، فناوری و سایر ابزار‌ها را برای انجام کارشان به‌صورت ماهرانه در اختیار آن‌ها قرار دهد.

11.سپاسگزاری کنید

قدردانی از تیم به‌خاطر سخت‌کوشی که انجام می‌دهند، چیزی است که هر مدیری را به یک رهبر تیم بزرگ تبدیل می‌کند. دعوت از کارمندان برای صرف ناهار در بیرون از شرکت و یادداشت‌های دست‌نویس شخصی‌سازی‌شده چیزی است که در ایجاد انگیزه در تیم کمک زیادی می‌کند. افکار مثبت را در مغز آزاد می‌کند، به کارکنان این باور را می‌دهد که کار سخت آن‌ها نادیده گرفته نمی‌شود و کارکنان را به تلاش بیشتر تشویق می‌نماید.

12.شفافیت را تمرین کنید

هیچ‌کس محیط کاری را که فضایی برای رشد فراهم نمی‌کند دوست ندارد، جایی که تعصب در آن رایج است، سخت‌کوشی مورد قدردانی قرار نمی‌گیرد و چیزهایی پشت در‌های بسته قرار می‌گیرد.

سیستم را بسیار شفاف‌تر کنید، برای بازخورد کارمندان خود ارزش قائل شوید، آن‌ها را بیشتر در سطوح تصمیم‌گیری به کار بگیرید، این امر باعث واکنش مثبت تیم می‌گردد.

ارزش تعادل کار و زندگی

13.ارزش تعادل کار و زندگی

بار کاری اضافی را به کارمندان خود تحمیل نکنید. آن‌ها را تشویق کنید تا در صورت عدم بهره‌وری، مرخصی بگیرند. اگر کار مقدم است به شعاردادن ادامه ندهید. هر کارمند را به‌عنوان یک فرد و نه فقط ماشین چاپ پول بشناسید و بگذارید آن‌ها نیز از زندگی خود لذت ببرند.

14.فردی باشید که دوست دارید برای او کار کنید

در نهایت، یک رهبر بزرگ و فهمیده کسی است که هرکسی دوست دارد برای او کار کند. محیط کار را به مکانی لذت‌بخش تبدیل کنید، با کارمندان خود رابطه خوبی داشته باشید و قدردان زحماتی که انجام می‌دهند باشید، همه این‌ها شما را به یک رئیس عالی تبدیل می‌کند و به کارمندانتان انگیزه می‌دهد تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

یک محل کار انگیزشی جایی است که همه دوست دارند وقت خود را در آن سرمایه‌گذاری کنند. وقتی مغز احساس آرامش می‌کند، همه چیز مفرح به نظر می‌رسد. یک کارمند باانگیزه می‌تواند برای سازمان شما معجزه کند، 200 درصد از انرژی خود را صرف کند و نتیجه ثمربخشی داشته باشد.

مراقبت از کارمند به‌طوری‌که او از سازمان مراقبت کند، راه بسیار خوبی برای به حرکت درآوردن امور صحیح است. یک محل کار شاد برای نیروی کار ایجاد کنید و مطمئن باشید که این مکان برای سازمان دستاورد‌های بزرگی به همراه خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

مطمئناً، اگر یک استراتژی جهانی انگیزه‌بخش برای کارکنان وجود داشته باشد، بسیار راحت‌تر خواهد بود. اما کارمندان با یکدیگر متفاوت هستند و برنامه‌های تشویقی آن‌ها نیز باید متفاوت باشد.

با اختصاص دادن وقت، شروع کنید تا بفهمید چه عواملی باعث انگیزه افرادی می‌شوند که خط اصلی کسب‌وکار شمارا هدایت می‌کنند، سپس به‌طور منظم آن‌ها را برای رشد مداوم سازگار کنید.

هدف از مشوق‌های کارکنان، این است که اعضای تیم بتوانند در موقعیت‌های خود رهبر شوند و سود شرکت را به‌عنوان سود خود ارزیابی کنند.

ایجاد یک استراتژی مؤثر برای انگیزش کارکنان، ضمن افزایش تعامل، کارمندان شمارا به کارکنان سودآور تبدیل می‌کند. با این هفت نکته شروع کنید و سازگاری و انطباق را فراموش نکنید! یک کارمند، باارزش‌ترین دارایی هر سازمانی است. آن‌ها بلوک‌های سازنده سازمان هستند.

کارمند بودن با وجود انجام کار روزانه آن هم طی ساعات طولانی و کار سخت و مداوم به نفع سازمان، کار آسانی نیست. کارمندی که در اکثر اوقات کار را به‌عنوان اولویت خود قرار می‌دهد، یک افزونه گران‌بها برای شرکت است.

بنابراین همان‌طور که کارمند از سازمان خود مراقبت می‌کند، وظیفه سازمان نیز این است که از پایگاه کارکنان خود محافظت نماید.

همان‌طور که هر ماشینی برای ادامه کار مؤثر به روغن‌کاری همیشگی خود نیاز دارد، در مورد نیروی کار نیز این موضوع صدق می‌کند؛ قدردانی، حمایت و انگیزه منظم، تمام آن چیزی است که برای پیشبرد آنان لازم است.

همه شرکت‌های خوب این نکته را مهم می‌دانند که بایستی به طور منظم به کارکنان خود انگیزه بدهند تا کار روزانه خود را پیش‌پاافتاده نبینند.

برای زنده نگه‌داشتن هیجان، داشتن روابط تیمی عالی و حفظ استعدادهای برتر در سازمان، ایجاد انگیزه در کارکنان بهترین راه است. در ادامه، روش‌هایی بیان شده که نشان می‌دهند شرکت‌های مختلف چگونه نیروی کار خود را باانگیزه نگه می‌دارند. آن‌ها را بررسی کنید!

دیدگاه کاربران (0)