معمولاً گفته میشود که ارزشگذاری مشاغل بیشتر از آنکه یک علم باشد، یک هنر است.
اگر این درست باشد، پس ارزشگذاری یک استارتاپ کاملاً در حوزه تخصصی هنرمند است.
بااینوجود، کارآفرینان برای جذب سرمایه نیاز به ارزشگذاری استارتاپ خود دارند و سرمایهگذاران برای تولید نقدینگی، باید سرمایهگذاریهای خود را ارزیابی کنند.
ازآنجاکه نه کارآفرینان و نه سرمایهگذاران به تفکر هنری راست مغز، مشهور نیستند،
هدف این مقاله ارائه نکاتی برای متفکران چپ مغز است تا بتوانند ارزشگذاری اولیه را درک کنند.
1- ارزش استارتاپ شما همان چیزی هستید که بازار میگوید
اگر سرمایهگذاران به شما میگویند ارزش استارتاپ شما 1 میلیون دلار است، پس این ارزش آن است.
ممکن است فکر کنید ارزشش بیشتر است. حتی ممکن است بدانید که ارزش آن بیشتر است.
زیرا شرکت شما ممکن است بیش از 1 میلیون دلار دارایی نقدینگی یا بیش از 1 میلیون دلار مطالبات دریافتی یا بیش از 1 میلیون دلار سرمایه خالص داشته باشد.
اما اگر با ارزشگذاری بالاتر از 1 میلیون دلار، قادر به جذب سرمایه برای شروع فعالیت خود نیستید، پس باید ارزیابی بازار را بپذیرید.
بااینحال، این همیشه درست نیست.
اگر بهجای سرمایهگذاران حرفهای، از اقوام و دوستان خود پول جمع میکنید،
این امکان وجود دارد که شرکت شما بیشازحد ارزشگذاری شده یا کم ارزش باشد (بهاحتمالزیاد بیشازحد ارزشگذاری شده است).
بهعنوانمثال، اگر پدر و عمه ثروتمند خود را ترغیب کنید که سهام استارتاپ شمارا با قیمت 20 دلار به ازای هر سهم خریداری کنند،
به این معنی نیست که سرمایهگذاران آینده بیش از 20 دلار برای هر سهم پرداخت میکنند، حتی اگر کسبوکار شما رشد و رونق داشته باشد.
حتما بخوانید: چرا استارتاپ ها باید از مالکیت فکری خود محافظت کنند2- شما میتوانید ارزش استارتاپ خود را به بازار بگویید
اگرچه به نظر میرسد این مورد با موارد بالا مغایرت داشته باشد،
اما میتوان به بازار گفت که چگونه شرکت شمارا ارزشگذاری کنند.
بههرحال، اگر سرمایهگذاران فکر میکنند هزینه استارتاپ شما 1 میلیون دلار است، معمولاً به دلیل چیزی است که به آنها گفتهاید.
طبق تعریف، استارتاپ ها سابقه عملکرد مالی ندارند که بر اساس آن ارزیابی انجام شود.
بنابراین، کارآفرین باید فرایند ارزیابی شرکت را بر اساس پیشبینیهای قابلمقایسه و مالی توسعه دهد.
قابلمقایسه: دریابید که شرکتهای مشابه صنعت و جغرافیای شما، چقدر ارزش دارند.
برای تعیین میزان فروش بنگاههای اقتصادی در صنعت خود میتوانید از وبسایتهای مرجع استفاده کنید.
اگر یک استارتاپ با فنآوری بالا یا رشد بالا دارید، حسابداران و وکلا از بهترین مشاورانی هستند که به شما کمک میکنند نرخ بازار را برای شرکتهای قابلمقایسه در هر مرحله تعیین کنید.
طبق تجربه، وکلا تمایل دارند که استارتاپ ها را دست بالا بگیرند و حسابداران استارتاپ ها را کم ارزش میدانند، بنابراین شما میتوانید قبل از تصمیمگیری با هر دو صحبت کنید.
پیشبینیهای مالی: اگرچه پیشبینی درآمد در شروع کار بسیار دشوار است، اما برای تعیین ارزش و درنهایت برای دفاع از ارزیابی خود باید این کار را انجام دهید.
بهعنوانمثال، اگر در حال راهاندازی فروشگاه غذای حیوانات خانگی هستید،
احتمالاً ارزیابی و پیشبینیهای مالی شما نسبت به تأسیس یک شرکت بیوتکنولوژی سوداگرانه کمتر خواهد بود.
بیشتر بدانید: اگر ایده استارتاپ شما از قبل وجود داشته باشد چه باید کرد3- تا زمانی که استارتاپ شما سودآور نباشد واقعاً ارزشی ندارد
اگر سودآور نیستید، تجارت شما احتمالاً ارزش چندانی ندارد. یعنی آنقدر نقدینگی ندارد که سودآوری داشته باشد.
بسیاری از مشاغل قابلفروش نیستند، زیرا خریداران تجاری کافی برای هر فروشنده وجود ندارد.
تقریباً همه مشاغل بیسود به همین دلیل قابلفروش نیستند.
این امر ارزیابی را برای یک استارتاپ چالشبرانگیز میکند.
ازآنجاکه استارتاپ ها برای سودآوری زمانبر هستند، ترفند ارزشگذاری استارتاپ ها تمرکز بر آینده است.
ابتدا مشخص کنید چند سال برای رسیدن به سودآوری، نیاز دارید.
ارزش کسبوکاری که باید راهی طولانی برای رسیدن به سودآوری طی کند معمولاً کمتر از مشاغلی است که سریعاً به سودآوری میرسند.
در مرحله بعد، تعیین کنید که شرکتهای قابلمقایسه در زمان رسیدن به سودآوری چقدر ارزشگذاری شدهاند.
حتما بخوانید: ۱۰ ویژگی یک رهبر عالی استارتاپشرکتی که میتواند 5 میلیون دلار سودآوری داشته باشد، کسری از این مبلغ در مرحله راهاندازی استارتاپ خواهد بود.
بخشی از این مبلغ را بر اساس عواملی مانند احتمال موفقیت، بازه زمانی تعیینشده و کیفیت تیم مدیریت، هزینه میکنند.
آسان است که در هیجان ارزشگذاری شرکت خود در بالاترین میزان ممکن گیر بیفتید و فراموش کنید که روزی باید انتظارات سرمایهگذاران را برآورده کنید.
همچنین سازگار کردن مدل کسبوکار شما برای به حداکثر رساندن ارزشگذاری اولیه، وسوسهانگیز است.
مراقب ارزشگذاری بیشازحد استارتاپ خود با فرضیات نادرست باشید.
این امر زندگی شمارا دشوارتر میکند، خصوصاً اگر سرمایهگذاران شما از حقوق مدیریتی مانند موقعیتهای هیئتمدیره شرکت برخوردار باشند.
مانند هنرمندان، کارآفرینان نیز باید در ارزشگذاری استارتاپ خود خلاقیت داشته باشند.
اگر میخواهید استارتاپ شما یک شاهکار باشد، برای تعیین ارزش آن باید از سمت راست مغز خود بهاندازه سمت چپ استفاده کنید.
منبع: www.entrepreneur.com
دوره مدیریت مالی و تأمین سرمایه
همانطور که میدانید، کسبوکارها برای راهاندازی، پایداری، رشد و موفقیت به منابع مالی نیاز دارند. این در حالی است که تأمین مالی و جذب سرمایه برای توسعه ایدههای نوآورانه، خصوصاً استارتاپها، همواره یکی از موانع بزرگ بر سر راه صاحبان این ایدهها و کارآفرینها که اغلب از گروههای جوان و کوچک تشکیلشدهاند، بوده و جذب سرمایه از منابع بیرونی برای کسبوکارهای نوپا کار دشواری بهحساب میآید.
حال که به اهمیت تأمین مالی و جذب سرمایه برای راهاندازی، رشد و توسعه کسبوکار پی بردیم. سؤالات اساسی برای جذب سرمایه مطرح میشود، چگونه سرمایهگذار پیدا کنیم؟، چند درصد به سرمایهگذار بدهیم؟، چگونه توسط سرمایهگذار انتخاب شویم؟، چه مقدار پول از سرمایهگذار بگیریم؟ چگونه کسبوکار یا استارتاپ خود را ارزشگذاری کنیم؟ و....
در دوره مدیریت مالی و تأمین سرمایه به تمامی این سؤالات پاسخ داده میشود و با روشهای تأمین سرمایه بدون نیاز به وام و سرمایهگذار نیز آشنا خواهید شد.