نحوه برگزاری یک وبینار در 10 مرحله ساده

نحوه برگزاری یک وبینار در 10 مرحله ساده

یک مطالعه در موسسه بازاریابی محتوا نشان داد که 58 درصد از بازاریابان B2B در استراتژی بازاریابی محتوایی خود وبینار را در نظر می‌گیرند.

تعجب‌آور نیست، زیرا وبینارها می‌توانند بسیار جذاب باشند و ایجاد یا برگزاری آن‌ها چندان گران نیست.

در بازاریابی و فروش B2B، هیچ نوع محتوای دیگری نتوانسته است در فرایند فروش به‌اندازه یک وبینار تأثیر مثبت داشته باشد.

ازآنجاکه امروزه وبینارها برای بازاریابان B2B (و حتی برخی از بازاریابان B2C) بسیار مهم هستند،

ما در این مقاله نکاتی را برای کمک به شما در جهت برگزاری یک وبینار خوب توضیح داده‌ایم.

 

وبینار چیست؟

وبینار یک سمینار یا همایش است که به‌صورت اینترنتی برگزار می‌شود؛ لذا از طریق وبینار می‌توان بدون نیاز به اجاره فضا و حضور فیزیکی،

یک جلسه مجازی را با گروهی از حاضرین برگزار کرد.

مخاطب نیز بدون نیاز به ترک منزل یا هرجایی که حضور دارد می‌تواند با استفاده از رایانه دسکتاپ یا لپ‌تاپ یا حتی گوشی موبایل خود در وبینار شرکت کند.

نحوه برگزاری یک وبینار در 10 مرحله ساده

1- تیم خود را انتخاب کنید

برای برگزاری وبینار، معمولاً سه نقش اصلی وجود دارد. موفقیت جلسه آنلاین شما به آن‌ها بستگی دارد و توصیه می‌کنم هنگام انتخاب موارد زیر، گزینه‌های خود را به‌دقت بررسی کنید:

برگزارکننده: برگزارکننده یا سازمان دهنده یا تسهیل‌کننده مسئول اصلی ایجاد محتوا برای وبینار است. آن‌ها همچنین مسئول یافتن یک سخنران مناسب و تبلیغ رویداد آنلاین هستند.

آن‌ها مسئول ثبت‌نام و برقراری ارتباط با شرکت‌کننده‌ها در ابتدا انتهای وبینار نیز هستند.

ارائه‌دهنده یا ارائه‌دهنده‌ها: ارائه‌دهنده‌ها یا سخنرانان یا کارشناسان موضوع باید بر توسعه و ارائه وبینار تمرکز کنند.

آن‌ها به برنامه‌ریزی وبینار و عیب‌یابی، ثبت رویداد و دیگر جزئیات که به یک ارائهٔ جذاب کمک می‌کنند، توجه می‌کنند.

دستیار یا دستیارها: دستیارها به پاسخ دادن به سؤال‌هایی که ارائه‌دهنده و برگزارکننده وقت نمی‌کنند پاسخ دهند، کمک می‌کنند.

آن‌ها به پاسخ دادن به سؤال‌ها و مشکلات فنی کمک می‌کنند. (برای مثال مسائلی مثل، "صدا و تصویر هماهنگ نیستند" یا "صدا قطع شده است!") وجود دستیار یا دستیارهای برگزاری وبینار هایی با تعداد مخاطب بالا نیاز است.

  در مورد فرمت وبینار تصمیم‌گیری کنید

2- در مورد فرمت وبینار تصمیم‌گیری کنید

گام بعدی این است که در مورد قالب وبینار خود تصمیم بگیرید. فرمتی را انتخاب کنید که پیام شمارا در حین جذب مخاطبان به بهترین نحو ارائه دهد. چهار قالب وبینار زیر را در نظر بگیرید:

تک سخنران: همان‌طور که از نام آن مشخص است، این فرمت شامل یک سخنران تنها است که با شرکت‌کننده‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

سخنران هم مطالب وبینار را نشان می‌دهد و هم به تمام پرسش‌های مطرح‌شده توسط شرکت‌کننده‌ها پاسخ می‌دهد. ا

گر تعداد مخاطب و شرکت‌کننده کمی دارید، من این نوع وبینار را توصیه می‌کنم.

فرمت مصاحبه‌ای: در این نوع وبینار یک سخنران وجود دارد که در نقش مصاحبه‌کننده عمل می‌کند و مجموعه سؤالاتی را که از پیش طراحی شده‌اند را از کارشناس یا کارشناس‌های موضوع بحث می‌پرسد.

این نوع وبینار می‌تواند بسیار جذاب باشد. همچنین تشویق شرکت‌کننده‌ها به پرسیدن سؤال، آن را جالب‌تر نیز می‌کند.

میزگرد مدیریت شده: همانند یک میز گرد، یک میزگرد وبیناری دارای چندین سخنران است که درباره یک موضوع از پیش تعیین‌شده صحبت می‌کنند. یک مدیر برای تسهیل این نوع از وبینار نیاز است.

پرسش و پاسخ: همانند فرمت مصاحبه، در این نوع وبینار به سخنران این اجازه داده می‌شود که سؤالات را پاسخ دهد؛ با این تفاوت که در اینجا سؤال‌ها مستقیم از طرف مخاطب‌ها پرسیده می‌شوند.

توصیه می‌کنم که سؤالات را از پیش از مخاطبان جمع‌آوری کنید. در این صورت مطمئن خواهید بود که جلسه از روی برنامه اجرا خواهد شد و همچنین فرصت بررسی سؤالات مخاطب‌ها را خواهید داشت.

بخش پرسش و پاسخ معمولاً در پایان تمام قالب‌های برگزاری وبینار اضافه می‌شوند.

  بیشتر بخوانید: ۸ نکته برای غلبه بر ترس مقابل دوربین  

3- برای جنبه بصری وبینار خود برنامه‌ریزی کنید

در سامانه وبینار یا سمینار مبتنی بر وب، وبینارها تا حد زیادی به مواد صوتی و تصویری برای نشان دادن محتوای خود تکیه می‌کنند. اسلایدهای پر از متن فایده ندارند.

پیشنهاد می‌کنم هنگام تهیه تصاویر برای وبینار بعدی خود موارد زیر را در نظر داشته باشید:

یک اسلاید مقدماتی و معارفه‌ای داشته باشید که شامل اطلاعاتی مانند زمان شروع و نکات موردبحث در وبینار باشد.

سپس با اسلایدهای اضافی ادامه یابد، اسلایدهایی که ارائه‌دهنده و کارشناس (ها) آن‌ها را ارائه و توضیح می‌دهند.

بعدازاین، یک اسلاید که به نمایش خلاصه‌ای از مباحث که در جلسه وبینار پوشش داده شده است، می‌پردازد.

درنهایت یک اسلاید برای معرفی ابزار و وب‌سایت‌هایی است که در وبینار استفاده شده است.

توصیه می‌کنم که از ابزارها و وب‌سایت‌ها در زمان واقعی در وبینار استفاده کنید تا بتوانید تأثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشید.

  یک ابزار وبینار انتخاب کنید

4- یک ابزار وبینار انتخاب کنید

سرویس‌های وبینار زیادی در بازار وجود دارند، ازجمله سیستم‌عامل‌های محبوبی مانند WebEx، ادوب کانکت adobe-connect و... همه مزایا و معایب خود را دارند.

چند سؤال زیر را هنگام انتخاب یک ابزار وبینار از خود بپرسید:

اهداف برگزاری این وبینار چیست؟

قبل از انتخاب سیستم وب کنفرانس، باید اهداف وبینار را مشخص کنید.

اگر این سمینار وب معرفی و لانچ یک محصول یا ترویج کسب‌وکار شما می‌باشد،

خوب است که جامعه مخاطب بزرگ‌تری را هدف قرار دهید.

در این مورد، شما نیاز به سرویس وبیناری دارید که به شما در برقراری ارتباط با تعداد زیادی از شرکت‌کننده‌ها کمک کند.

کاربرپسندی را چگونه انجام می‌دهید؟

ازآنجایی‌که وبینارها با محدودیت زمانی مواجه هستند، ضروری است که ابزار مناسب را انتخاب کنید تا بتوانید در مدت زمان اختصاص‌یافته برای وبینار بیشترین استفاده را بکنید.

اگر در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری یک وبینار را در فرمت تک سخنران هستید،

به دنبال ساده‌ترین نرم‌افزار ممکن بگردید تا بتوانید محتوای کسب‌وکار خود برای شرکت‌کننده‌ها را به‌طور موفقیت‌آمیز ارائه دهید.

قیمت آن چقدر است؟

با وجود ابزارهای زیاد برگزاری وبینار در بازار، هنگام انتخاب ابزار مناسب برای برگزاری وبینار خود به‌راحتی ممکن است دچار اشتباه شوید.

به نظر من برای بررسی آن از نظر هزینه، بهتر از مخاطبان هدف را موردتوجه قرار دهید.

به‌عنوان‌مثال، اگر مخاطبان زیادی هستند که می‌خواهید هدف قرار دهید، یک بسته سازمانی برای شما مناسب است.

و برای جامعه مخاطب متوسط یا کوچک، یک نسخه پرمیوم به‌راحتی نیازهای شمارا برطرف خواهد کرد.

پاسخ به این سه سؤال، تعیین می‌کند که چقدر باید برای ابزار برگزاری وبینار صرف کنید.

 

5- تجهیزات و فضای مناسب را تنظیم کنید

شما برای برگزاری وبینار به یک مکان آرام نیاز دارید. اتاق کنفرانس یا هر مکان دیگری که عاری از نویز و سروصدا باشد.

انتخاب تجهیزات مناسب نیز برای راه‌اندازی وب کنفرانس شما بسیار مهم است.

میکروفون‌ها و هدست های سیم‌دار را در نظر بگیرید، چراکه آن‌ها در هنگام تماس با مخاطبین شما کمتر قطع می‌شوند.

بهتر است یک لپ‌تاپ بک آپ که دارای شارژ کامل است را داشته باشید، که تمام اطلاعات در آن کپی شده و ذخیره‌شده است.

با این کار مطمئن خواهید شد که همه‌چیز مرتب پیش خواهد رفت حتی اگر سیستم کامپیوتری اولیه شما بر هر مشکل فنی مواجه شود.

انتخاب تجهیزات و فضای مناسب نه‌تنها کیفیت وبینار را بهبود می‌بخشد، بلکه یک تجربه عالی برای مخاطبان شما نیز فراهم می‌کند.

  وبینار خود را ترویج دهید و آن را تبلیغ کنید

6- وبینار خود را ترویج دهید و آن را تبلیغ کنید

برای این‌که مطمئن شوید که وبینار شما حداکثر مشارکت را به دست می‌آورد، بسیار مهم است که پیش از برگزاری، آن را تا حد امکان تبلیغ کنید.

در ادامه چند پیشنهاد برای نحوه تبلیغ آن می‌دهم:

• یک صفحه لندینگ ایجاد کنید که شامل موضوع جلسه وبینار، سخنران یا سخنران‌ها، تاریخ و زمان برگزاری جلسه مجازی، و یک CTA یا فراخوان عمل برای افرادی که در این رویداد ثبت‌نام می‌کنند باشد.

• یک بنر یا نمایش تبلیغات در صحه اصلی وب‌سایت خود ایجاد کنید تا بازدیدکننده‌های سایت از رویدادی که قرار است به‌زودی برگزار شود مطلع شوند.

• از رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر برای گسترش کلمه استفاده کنید. یک هشتگ اختصاصی و اصلی برای رویدادی که برگزار می‌کنید ایجاد کنید. این هشتگ در زمان برگزاری رویداد سود خواهد داشت، زیرا شما می‌توانید از آن برای تعامل با شرکت‌کننده‌ها استفاده کنید.

• ایمیل‌های یادآوری متعددی ارسال کنید تا شمارش معکوس تا برگزاری رویداد را به نحوی نشان داده باشید. 45 درصد از بازاریاب‌ها می‌گویند که ایمیل‌ها در میزان ثبت‌نام مؤثر هستند.

• در روز رویداد، مطمئن شوید که ایمیل‌هایی ارسال کنید که شامل لینک مستقیم وبینار شما نیز باشد.

 

7- تاریخ و زمان مناسب را انتخاب کنید

شما باید در نظر داشته باشید، مخاطب‌ها و شرکت‌کننده‌های وبینار شما همه از یک مکان نیستند.

وبینار باید در تاریخ و زمانی برگزار شود که امکان حضور حداکثری شرکت‌کننده‌ها فراهم باشد.

انتخاب تاریخ و زمان مناسب برای رویداد وبینار مهم است. بهترین زمان برای اجرای وبینار شما به جمعیت هدف شما بستگی دارد.

می‌توان از گوگل آنالیتیکس برای پیدا کردن مناطقی که بیشترین ترافیک آنلاین را از آن‌ها دریافت می‌کنیم، استفاده کرد.

همچنین می‌توانید به شرکت‌کننده‌های احتمالی نظرسنجی‌هایی ارسال کنید و از آن‌ها در مورد زمان مناسب برای حضور در وبینار سؤال کنید.

این‌ها عوامل مهمی هستند که نه‌تنها باید موردتوجه قرار گیرند بلکه باید اولویت‌بندی شوند.

تحقیق و برنامه‌ریزی قابل‌توجهی باید بر روی آن‌ها انجام شود تا بتوانید از وبینار خود انتظار بیشتری داشته باشید و کسب‌وکار خود را بهبود دهید.

  یک موضوع جذاب انتخاب کنید

8- یک موضوع جذاب انتخاب کنید

اگر موضوع انتخابی شما برای مخاطب‌های بالقوه شما جذاب نباشد، سخت است که بتوانید آن‌ها را به حضور در وبینار خود ترغیب کنید.

ازآنجایی‌که وبینار ها معمولاً یک ساعت طول می‌کشد، می‌توانید،

شما مختارید که درباره چندین موضوع به‌صورت مبهم و کلی صحبت کنید یا در مورد یک موضوع مشخص و به‌صورت عمیق صحبت کنید.

توصیه می‌کنیم زمانی که موضوعی را برای وبینار خود انتخاب می‌کنید تا جایی که می‌توانید آن را مشخص انتخاب کنید.

به‌عنوان‌مثال، به‌جای اینکه به‌طورکلی در مورد بازاریابی دیجیتال صحبت کنید،

می‌توانید درباره ترندهای بازاریابی دیجیتال یا بودجه‌بندی برای بازاریابی دیجیتال و موارد مشابه صحبت کنید.

هنگام جست‌وجو برای یک موضوع جالب، می‌توانید موارد زیر را نیز در نظر می‌گیرید:

• محتوای تولیدشده قبلی: هنگام جستجو برای یک موضوع جالب، محتواهایی که قبلاً تولید کرده‌اید را در نظر بگیرید.

این محتواها می‌توانند یک پست وبلاگ، پست‌های رسانه‌های اجتماعی یا یک مقاله باشد.

در بین پست‌ها و مقالات جستجو کنید تا موضوعاتی را که بیشترین توجه را دریافت کرده‌اند را بیابید.

این به شما کمک می‌کند که به موضوعات موردعلاقه مخاطبان را پی ببرید.

اکنون می‌توانید در موضوع خاصی که انتخاب کرده‌اید، عمیق شوید تا بتوانید درک عمیقی برای مخاطبان خود فراهم کنید و در طول جلسه وبینار آن‌ها را درگیر نگه‌دارید.

• شرکت در سایر وبینار ها: در سایر وبینارهایی که در زمینه شما حضور دارند و برگزار می‌شوند، شرکت کنید.

این نه‌تنها به شما در گرفتن ایده‌های جدید از موضوعات رقیب کمک می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا در جریان ترندهای موضوعات موردبحث قرار بگیرید.

از طریق بینش، شما می‌توانید بر روی یک موضوع مناسب و قابل‌قبول تصمیم‌گیری کنید و آن را از طریق تحقیق کامل کنید.

بعدازاین که موضوع وبینار خود را انتخاب کردید، وقت آن است که سؤالات زیر را پاسخ دهید:

• آیا سؤال خاصی و جود دارد که مشتریان شما و مخاطبان بالقوه شما اغلب بپرسند و شما بتوانید در وبینار به آن بپردازید؟

• نقاط قوت شما چه هستند؟ و چه چیزی از آموزش شما واقعاً سرگرم‌کننده خواهد بود؟

• چه چیزی ارزشمندترین است که می‌توانید در مدت 40 تا 60 دقیقه ارائه دهید؟

اگر پاسخ‌های مناسبی برای این سؤالات پیدا کردید، به شما تبریک می‌گویم! شما موضوع خود را برای وبینار آتی خود را پیداکرده‌اید.

اگرنه، جست‌وجو را ادامه دهید تا موضوع بهتری پیدا کنید.

 

9- تمرین کنید

از چند روز قبل برای ارائه یک وبینار تمرین کنید تا مطمئن شوید که همه‌چیز مرتب است و همه‌چیز به‌خوبی پیش خواهد رفت.

شروع به اجراهای آزمایشی کنید: کمک می‌کند همه افرادی در برگزاری وبینار درگیر هستند یک دید از تمامیت آن داشته باشند.

همه تجهیزات را بررسی کنید تا از درستی کارکرد آن‌ها مطمئن شوید.

آخرین اجرای آزمایشی را دو تا سه روز قبل از وبینار اصلی و زنده انجام دهید، تا موارد زیر تضمین شوند:

• تأیید کنید که همه افراد با تکنولوژی و نرم افزار وبینار و محتوای وبینار آشنا باشند.

• برای جلوگیری از تغییرات دقیقه آخری، اسلایدهای ارائه را نهایی کنید.

• روش‌های ارتباطی را انتخاب کنید که به بهترین شکل با تیم سازگار باشد.

• فعالیت‌های شخصی که باید در طول وبینار نظارت شوند، مانند نظرسنجی‌ها، پرسش و پاسخ‌ها، چت‌های گروهی و غیره را واگذار کنید.

• بررسی ثبت‌نام نهایی بر اساس جزئیات مانند نام شرکت‌کننده‌ها، صنایع مربوطه و غیره. میزبان وبینار باید به طور کامل از چنین اطلاعاتی آگاه باشد.

  بعد از برگزاری وبینار شرکت‌کننده‌ها را رها نکنید

10- بعد از برگزاری وبینار شرکت‌کننده‌ها را رها نکنید

برخی از بازاریاب‌ها پیگیری شرکت‌کننده‌های وبینارشان را جدی نمی‌گیرند.

این می‌تواند یک اشتباه جدی باشد، زیرا شما فرصت جذب راحت مخاطبان را از دست می‌دهید.

یک ایمیل تشکر برای آن‌ها ارسال کنید و طی یک نظرسنجی از آن‌ها بخواهید که نظرات و تجربه‌های خودشان را با شما در اشتراک بگذراند؛

به‌علاوه یک فراخوان عمل برای وبینارهای آینده نیز در آن قرار دهید.

مطمئن شوید که یک ایمیل پیگیری همراه با ضبط وبینار برای افرادی که در آن ثبت‌نام کرده‌اند اما نتوانسته‌اند در آن شرکت کنند، ارسال کنید.

پس‌ازآن، راه‌های زیادی برای تشویق تماشاگران برای شرکت در رویدادهای وبینار آینده و حتی درگیر کردن او با شرکت شما وجود خواهد داشت.

 

سخن آخر

بعدازآن که میزبانی سمینار وب خود را با موفقیت انجام دادید، تلاش‌های خود را ارزیابی کنید.

از بازخوردهای ارائه‌شده توسط شرکت‌کنندگان خود در ایمیل‌های پیگیری استفاده کنید.

این موارد را در نظر بگیرید و بر مبنای آن‌ها اصلاحات را انجام دهید تا وبینارهای آینده شما موفقیت بیشتری به دست آورند.

وبینارهای عالی به‌خوبی برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و اجرا می‌شوند و توسط یک تیم کاملاً هماهنگ انجام می‌شود.

شما باید زمان کافی را صرف برنامه‌ریزی و آزمایش برنامه کنید تا هرگونه نقص را برطرف کنید.

   

دیدگاه کاربران (0)