بهعنوان یک مدیر یا رهبر، شما بهطورکلی با دو نوع تصمیمگیری سروکار دارید: اقدامات فوری یا بحرانی و سایر موارد.
برای اینکه تصمیمگیری، خوب و بهموقع باشد، نیاز به تدبیر و تمرین دارد.
در هیچ سازمانی هیچ رهبر مؤثری وجود ندارد که مدتی برای بررسی نحوه تصمیمگیری، سرمایهگذاری نکرده باشد.
در این مقاله پنج نکته را برای شما بازگو میکنیم که میتوانید به کمک آنها هنر تصمیمگیری بهموقع را یاد بگیرید.
میگوییم "هنر" زیرا تصمیمگیری یک هنر است. همه علوم بهصورت ساختارها، فرایندها و تحلیلهاست.
همه اینها برای تصمیمگیری مؤثر ضروری است، اما تصمیمات فقط توسط علم گرفته نمیشود.
احساسات، تعصبات و پیامدهای سیاسی بیشترین نقش را دارند و آنها علم نیستند.
کریس ناتسون: " در هر موقعیتی، ایده پردازی لازم است، اما تصمیمگیری اجباری است. "
بیشتر بخوانید: ۱۰ اشتباه رایج در مدیریت و رهبریهم موقعیتهای بحرانی و مهم و هم شرایط معمولی نیاز به ساختار خاص خود برای تصمیمگیری بهموقع دارند.
در شرایط بحرانی، آموزش در حمایت از رهبر برای تصمیمگیری سریع، پیشگام است.
هرکسی که سابقه خدمات نظامی، پزشکی یا اورژانس داشته باشد، میداند اهمیت آموزش، تاکتیکها و روشها برای کوتاه کردن چرخه حادثه - ارزیابی – پاسخ چیست.
در هر موقعیت دیگر، شما وقت دارید که فکر کنید، کمی بیشتر تعمق کنید و تصویر بزرگتر را قبل از تصمیمگیری، ارزیابی کنید.
در صورت امکان، از زمان موجود برای تصمیمگیری استفاده کنید.
پاسخهای فوری اگرچه بهموقع هستند، میتوانند تأثیرات درجه دوم یا سوم را بدون تأثیر بگذارند.
مگر اینکه در حالت بحران باشید، مکث کنید و فکر کنید. سپس تصمیم بگیرید.
قبل از اینکه خود را در چالش تصمیمگیری بعدی خود بیابید، اکنون وقت خود را صرف ساختن روش خود، ساختار تصمیمگیری خود در هر شرایط کنید.
به کارمندان خود بگویید که این ساختار به چه شکل است تا آنها بتوانند در آن مشارکت داشته باشند و نه برخلاف آن عمل کنند.
و فقط در صورت اثبات عدم کارایی، آن را اصلاح کنید.
منفعت اصلی انجام این کار این است که شما در تلاش نیستید تا ساختاری را کشف کنید و دفعه بعدی در زمانهای مهم، تصمیمات بهموقع خواهید گرفت.
مردم رهبرانی میخواهند که تصمیم بگیرند و مردد نباشند. بهخصوص وقتیکه هرجومرج حاکم است.
همانطور که نمیتوانید ریسک هر پروژه را کاملاً از بین ببرید، نمیتوانید تعصب را کاملاً از ذهن خود دور کنید.
تنها کاری که میتوانید انجام دهید این است که به آن رسیدگی کنید، آن را بپذیرید و سپس آن را کاهش دهید.
بیش از چهل مورد تعصب وجود دارد که موردتحقیق قرارگرفته است، اما بیایید فقط نگران پنج مورد باشیم:
• ارزیابی شواهد
• تعصب تأیید
• اعتمادبهنفس بیشازحد
• علیت ادراکشده
• تخمین احتمالات
یک تصمیم اغلب به موقع گرفته نمی شود زیرا ایده پردازی مناسب که گزینههای مناسب برای رهبر ایجاد کند، انجام نمیشود.
بهندرت، خارج از شرایط بحرانی، معادله به یک پاسخ واحد میرسد. اغلب اوقات، شما وقت دارید که بیش از یک گزینه مناسب در نظر بگیرید.
"قانون 3 گزینه". حداقل به شما و تیم شما این امکان را میدهد که یک وضعیت را نه بهصورت تکبعدی بلکه بهصورت چندبعدی مشاهده کنید.
همچنین میتواند استرس را که اغلب همراه با تصمیمگیری است، از بین ببرد، جایی که احساس میشود هیچ گزینهای وجود ندارد.
در این شرایط شما روی تصمیمگیری کار نمیکنید، اما به اولتیماتومها پاسخ میدهید.
پیشنهاد ویژه: ۵ تاکتیک برای پیشبرد کسبوکار بعد از یک بحراناگر از طرفداران Dave Allen، رهبر بهرهوری درزمینهٔ Getting Things Done هستید، پس میدانید که او بهدرستی از 3 فیلتر استفاده میکند تا هر کاری را انجام دهد: انجام، حذف، تفویض اختیار.
ما میتوانیم از این فیلترها برای تصمیمگیری خود استفاده کنیم که برای تصمیمگیری بهموقع و مؤثر در سازمان بسیار کارآمد است.
بااینحال، وقتی با تصمیمی روبرو میشویم که زمان آن هنوز نرسیده است، این سه فیلتر خطایی دارند.
آیا بهراحتی آن را حذف میکنید و امیدوارید دوباره ظاهر شود؟ نه، در لیست شما قرار دارد و باعث نگرانی درونی شما و کارمندانتان میشود.
در عوض، روش Rory Vaden را امتحان کنید. تصمیم گری را به تأخیر بیندازید.
به خود و کارمندان اجازه دهید تصمیمی را که زمان آن هنوز نرسیده است به تعویق بیندازید.
این به معنای این نیست که شما تصمیم نگرفتهاید: شما تصمیم به تعویق انداختن دارید.
برای اطمینان از اینکه برای همیشه به تأخیر نمیافتد، تاریخی تعیین کنید که در آن آمادهباشید تا تصمیم نهایی را برای انجام، حذف یا واگذاری کار بگیرید.
این کار از اعتبار شما بهعنوان رهبر کم نمیکند و احتمالاً آن را افزایش میدهد، زیرا شما به روشی کاملاً آگاهانه درگیر این موضوع هستید که هر تصمیمی نباید بلافاصله گرفته شود، بلکه هر تصمیمی باید در مقطعی اتخاذ شود.
حتما مطالعه کنید: تصمیمات مدیریتی برای کسبوکار خود در سال جدیدخارج از چارچوب فکر کردن بیشازحد استفاده میشود و بیشتر مورد سوءاستفاده قرار میگیرد.
بهندرت در بیشتر سازمانها، تولید ایدههای ابتکاری برای حل مسئله ضروری یا مطلوب است.
بهویژه برای مشکلات تکراری. دلیل این امر این نیست که رهبری از خلاقیت متنفر است.
این ساده است که هر مشکلی به یک روش منحصربهفرد برای حل آن نیاز ندارد.
درواقع، اکثر سازمانها فاقد منابع لازم برای بازپرداخت مداوم جدیدترین ایده خارج از چارچوب برای حل مشکلاتی هستند که وجود ندارند یا بهسادگی قابلحل هستند.
همانطور که حکایت قدیمی حکیمانه میگوید: سری که درد نمیکند، دستمال نبند.
در عوض، زمینهای را فراهم کنید که تیم شما بتواند ایدههایی ایجاد کند و گزینههایی تولید کند که واقعبینانه باشند و درواقع به راهحلی منجر شوند.
آنچه بیشتر مردم میخواهند، بهویژه در شرایط غیرمعمول، نوعی دستورالعمل کلی است.
در صورت تمایل، چارچوبهایی که در آن میتوانند تجزیهوتحلیل، جمعآوری دادهها و ایجاد گزینهها را انجام دهند. در این چارچوب، آنها سلطنت آزاد دارند.
مارک و سام هورویتس: " یک چارچوب خوب فرد را قادر میسازد تا اقدامی انجام دهد. "
چارچوبی که ایجاد میکنید میتواند مبتنی بر منابع، ریسک محور، آستانه محور باشد (فکر میکنید سطح بالا و پایین قابلقبول است یا کمی).
مناسب برای اهداف SMART باشد. چقدر ریسک، شکست یا آزمایش قابل قبول است؟
آیا حمایت سازمانی (یا سیاسی) از ابتکار عمل کم است یا هیچ؟
آیا میتوان اقدامات دیگر را متوقف کرد و یا مجبور به انجام همزمان آنها هستند؟
بهعنوانمثال، به زمانی فکر کنید که به شما اجازه خلاقیت را دادهاند و یا شرایطی را دارید که چنین اختیاری را به شما واگذار کردهاند.
آیا آنچه را بهطور خلاقانه جستجو میکنید با رهبر خود در میان میگذارید؟
متأسفانه در اکثر شرایط جواب منفی است.
این یک رهبری مؤثر نیست و به تصمیمگیری بهموقع کمک نمیکند. گزینه بهتر ارائه چارچوب است و به تیم اجازه میدهد تصمیمگیری کنند.
دوره اصول و مبانی مدیریت
دوره اصول و مبانی مدیریت اکنون از طریق وبسایت و اپلیکیشن ویدان در دسترس شما قرارگرفته است.
در این دوره به اهمیت و نحوه تصمیمگیری خوب و بهموقع در زمانهای مهم، بهصورت کاربردی اشارهشده است.
افراد، ارزشمندترین دارایی هر کسبوکار و درعینحال غیرقابلپیشبینیترین بخش آن هستند، و مدیریت آنها از همه داراییها دشوارتر است.
اگرچه مدیریت درست افراد در سلامت هر سازمانی نقش حیاتی دارد، بیشتر مدیران از آموزش موردنیاز برای اتخاذ تصمیمات مدیریتی درست برخوردار نیستند.
مؤلفین برگزیده و مشهور مدیریت، مایک یوسیم و پیتر کاپلی از دانشکده وارتون، این دوره را برای معرفی عناصر کلیدی مدیریت افراد به شما طراحی کردهاند.
این ویدان بر اساس برنامه آموزشی محبوب آنها در دانشکده وارتون، به شما آموزش میدهد برای عملکرد بهتر افراد ایجاد انگیزه کنید و سیستمهای پاداشدهی طراحی کنید، چطور مشاغل را طراحی کنید و فعالیتها را برای رسیدن به بالاترین سطح عملکرد سازماندهی کنید، چطور تصمیمات خوب و بهموقع اتخاذ کنید و چطور معماری سازمان را طراحی کرده و تغییر دهید.
در پایان با مشاهده دوره اصول و مبانی مدیریت، مهارتهای موردنیاز برای شروع انگیزه دهی، سازماندهی و پاداشدهی به افراد سازمان، برای شکوفایی بیشتر کسبوکار خود را خواهید داشت.