10 اشتباه رایج در مدیریت و رهبری

10 اشتباه رایج در مدیریت و رهبری

قبل از بیان اشتباه رایج در مدیریت و رهبری، بهتر است ابتدا رهبری را تعریف کنیم.

رهبری یعنی الهام بخشیدن به دیگران، به‌گونه‌ای که چشم‌انداز شما برای شرکت را باور داشته باشند.

رهبری یعنی بتوانید افراد را برای رسیدن به چشم‌انداز و اهداف شرکت گرد هم آورید.

مدیریت کاری است که شما روزانه انجام می‌دهید تا مطمئن شوید اقدامات شما، در جهت رسیدن به هدف شما است.

همچنین می‌توان نشان داد که مدیریت هنر یا مهارت اداره کردن امور به نحوی است که باید انجام شود.

بزرگ‌ترین اشتباه رایج در مدیریت و رهبری که می‌تواند مرتکب شود این است که از اشتباه کردن بترسد.

اشتباهات فرصت‌های زیادی برای یادگیری و همچنین تکرار نکردن اشتباهات گذشته، ایجاد می‌کنند.

شما یا موفق می‌شوید یا چیزی یاد می‌گیرید، اما وقتی صحبت از سطح بالاتری از قدرت می‌شود، بهتر است اشتباه نکنید.

با استفاده از مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و یادگیری از اشتباهات گذشته، می‌توانید به‌راحتی از بروز اشتباهات جدید جلوگیری کنید.

آنچه شما نیاز دارید این است که سیستم خود را تجزیه‌وتحلیل کنید و سپس استراتژی‌هایی برای مقابله با آن‌ها تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: اگر می‌خواهید یک مدیر عالی باشید، مربی کسب و کار خوبی باشید

10 اشتباه رایج مدیریت و رهبری

  اشتباه رایج در مدیریت و رهبری؛ عدم تقسیم وظایف

1- عدم تقسیم درست وظایف

به‌عنوان یک رهبر، ما معمولاً تمایل داریم که همه کارها را خودمان انجام دهیم تا از خطا جلوگیری کنیم.

اما این می‌تواند بزرگ‌ترین اشتباهی باشد که شخص می‌تواند مرتکب شود.

در رهبری بسیار مهم است که شجاعت اعتماد به تیم را داشته باشیم و به آن‌ها اختیار تلاش، موفقیت و حتی گاهی شکست را بدهیم.

در عوض، ما باید به‌عنوان یک ستون از تیم خود باشیم، یعنی. اگر آن‌ها شکست بخورند، ما باید پشتیبان باشیم.

به همین ترتیب گفته می‌شود که یک رهبر نمی‌تواند بدون جنگ اجازه دهد تیمش شکست بخورد!

بنابراین تفویض صحیح کار به تیم بسیار مهم است. نقش رهبر ارائه پشتیبانی مدیریتی بیشتر، به‌جای پشتیبانی فنی است.

پیشنهاد ویژه: سه نوع مربی که هرکسی برای رشد و پیشرفت به آن نیاز دارد

2- بسیار دست و پاگیر بودن

هر زمان که ما در مورد توزیع مناسب کار بین تیم و مشارکت در یک نقش پشتیبانی صحبت می‌کنیم. همیشه اشتباه رخ می‌دهد.

نقطه مقابل تمرکز کردن و در کانون توجهات بودن این است که رهبر نباید خیلی تو دست‌وپا باشد.

نقش رهبری بسیار چالش‌برانگیز است. چه هنگامی‌که بخواهد تفویض اختیار کند و چه هنگامی‌که بخواهد بر همه کارها نظارت کند.

ما به‌عنوان یک رهبر باید از هر دو روش استفاده کنیم و متناسب با شرایط، از روش مناسب استفاده کنیم.

تمرکز روی یک کار و عدم توانایی تماشای دیگران، همچنین فقط فرماندهی و آموزش تیم، تعیین‌کننده کیفیت رهبر نیست.

ما باید تعادل را برقرار کنیم و آنچه لازم است انجام دهیم.

  عدم درک دارایی واقعی

3- عدم درک دارایی واقعی

برای اکثر رهبران، دارایی واقعی آن‌ها موقعیت آن‌ها یا سود سازمان است.

این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که سود سازمان هدف نهایی است، اما شادی تیم نیز به همان اندازه مهم است.

پیشنهاد ویژه: ۳ تغییر موثر برای نتیجه بهتر تیم فروش‌تان

4- بازخورد ندادن

بازخورد فرصتی برای بهبود ایجاد می‌کند.

اگر تیم خود را راهنمایی و هدایت نکنید و هم‌زمان بازخورد ندهید، فرصتی برای پیشرفت تیم فراهم نخواهید کرد.

درنتیجه توان و کارایی و بهره‌وری کل سیستم بهبود پیدا نخواهد کرد.

اهمیت بازخورد

هر رهبر باید ارتباط برقرار کند و بخشی از ارتباطات خوب، ارائه بازخورد است تا مطمئن شود عملکرد تیم سازماندهی‌شده است.

بهتر است در مورد عملکرد یک حقیقت را بگوییم، نه یک دروغ، که می‌تواند باعث عملکرد بهتر و آینده بهتر تیم شود.

هر رهبر باید به نحوی بازخورد دهد که اعضای تیم صدمه‌ای نبینند، و بابت دریافت بازخورد و پیشرفت تیم تشکر کنند.

  عدم اختصاص وقت کافی برای تیم خود

5- عدم اختصاص وقت کافی برای تیم خود

برای هر رهبر بسیار مهم است که به‌طور فعال با تیم خود ارتباط برقرار کند و کمی برای تیم خود وقت بگذارد.

حتی اگر آن‌ها درگیر پروژه‌هایی باشند که انجام می‌دهند.

تیم شما همیشه باید اولویت اول شما باشد زیرا آن‌ها نمی‌دانند چه‌کاری باید انجام دهند.

به آن‌ها کمک کنید کار را به پایان برسانند و همچنین به آن‌ها مجال دهید تا بدانند که می‌توانند در برنامه‌ای که تعیین کرده‌اید از شما کمک بگیرند.

برای تیم خود روشن کنید که همیشه در کنار آن‌ها هستید و آن‌ها می‌توانند راه‌حل‌هایی ارائه دهند.

رهبر نباید وظایفی را تعیین کند و برود و دیگر به تیم خود سر نزند. رهبر باید برای تیم خود وقت بگذارد.

همچنین بخوانید: ۳ استراتژی موفق برای رشد شبکه شما

6- درک نادرست از انگیزه بخشیدن

اگر بدانید که چگونه به تیم خود انگیزه دهید می‌توانید آن‌ها را وادار کنید بیشتر کار کنند. اعضای تیم همیشه به دنبال پاداش پولی نیستند.

این احتمال وجود دارد که آن‌ها به چیزی بیشتر از پاداش‌های پولی، مانند شانس یا فرصت نیاز داشته باشند.

یک رهبر ممکن است با ایجاد ساعات کاری انعطاف‌پذیر و اطمینان از تعادل عالی کار و زندگی اعضای تیم اقداماتی انجام دهد.

رهبر دیگر ممکن است با ستایش از اعضای تیم یا موفقیت آن‌ها، انگیزه لازم را ایجاد کند.

ایجاد انگیزه برای دریافت بهترین نتیجه از تیم و جذاب کردن مسائل است.

  الگوی غلط رفتاری بودن

7- الگوی غلط رفتاری بودن

به‌عنوان یک رهبر، شما الگویی هستید و مردم از شما الگو و الهام می‌گیرند.

در قانون یا قانونی که شما از آن پیروی می‌کنید و تیم شما از آن تبعیت می‌کند، نباید هیچ تفاوتی وجود داشته باشد.

منظور ما این است که اگر کاری را انجام می‌دهید که به‌هیچ‌وجه حرفه‌ای نیست، پس چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که تیم شما این کار را انجام ندهد.

اگر تیم شما باید تا دیروقت بماند، شما نیز باید برای کمک به آن‌ها در آنجا باشید.

لازم نیست مغرض باشید و با همه یکسان رفتار کنید.

نکته این است که همه در حال تماشای تمام حرکات شما هستند که به‌طور مداوم انجام می‌دهید.

اگر می‌خواهید رفتار آن‌ها خوب باشد، باید از خود شروع کنید.

بیشتر بخوانید: آزمون رهبری (لیدرشیپ) – آیا شما رهبر خوبی هستید یا نه

8- جذب و استخدام نامناسب

سناریوهای احتمالی وجود دارد که حجم کاری تیم شما بسیار زیاد است و در چنین شرایطی استخدام افراد مناسب برای مطابقت با الزامات پروژه مهم می‌شود.

اما اگر ما به‌سرعت به استخدام بپردازیم بدون آزمایش صحیح مهارت‌های متقاضیان و همچنین بدون تجزیه‌وتحلیل نیاز پروژه‌های تیمی،

می‌تواند منجر به ضرر شود یا می‌توان گفت یک اشتباه رایج در مدیریت و رهبری فاجعه‌بار رخ می‌دهد.

تسریع روند استخدام کارمندان ممکن است منجر به استخدام افراد اشتباهی شود که همکاری نمی‌کنند و یا اصلاً مثمر ثمر نیستند.

قبل از استخدام شخصی، بسیار مهم است که بتوانید به او اعتماد کنید یا نکنید.

در هنگام استخدام، شما نه‌تنها پول، بلکه زمان ارزشمندی را نیز سرمایه‌گذاری می‌کنید که نمی‌توانید به عقب برگردید.

بنابراین هنگام استخدام باید اقدامات و احتیاط مناسب انجام شود.

  اشتباه رایج در مدیریت و رهبری؛تبعیض قائل شدن

9- تبعیض قائل شدن

هر زمان که در مقام رهبری یک سازمان هستیم، باید به همه کارمندان به یک‌چشم نگاه کنیم.

وقتی در تیم‌های مختلف کار می‌کنیم، به‌عنوان یک فرد این ایده را داریم که برخی افراد بهتر از دیگران هستند.

تبعیض گذاشتن بین کارکنان بسیار اشتباه است.

یک رهبر نمی‌تواند با برخی افراد رفتار نرم و خوبی داشته باشد و نسبت به برخی افراد سختگیر باشد.

لحظه‌ای که تیم به این رفتار پی برد، نفرت در بین آن‌ها ایجاد می‌شود که در طولانی‌مدت مانع پیشرفت تیم می‌شود.

حتما بخوانید: بوم مدل کسب و کار چیست

10- عدم وضوح و شفافیت

واضح است: "شفافیت باعث تقویت احساس اعتماد می‌شود و انگیزه جدی ایجاد می‌کند."

پنهان کردن موارد موردعلاقه تیم می‌تواند یکی از ایده‌های فاجعه‌بار باشد.

و نتیجه آن بی‌اعتمادی اعضای تیم نسبت به رهبر می‌شود و صداقت رهبر را زیر سؤال می‌برد. این امر همچنین می‌تواند موجب سو ظن شود.

برای جلوگیری از سوظن، اکیداً توصیه می‌شود که امور بین رهبر و گروه تا حد ممکن روشن و شفاف باشد.

 

نتیجه‌گیری

بسیاری از اوقات سعی می‌کنید کارهایی انجام دهید، اما یک‌چیز اشتباه پیش می‌آید.

اشتباه رایج در مدیریت و رهبری می‌تواند منجر به تأثیر نه‌چندان مثبت بر زیردستان یا کسی شود که ممکن است اقدامات شمارا دنبال کنند.

همین امر درزمینهٔ مدیریت و رهبری نیز صدق می‌کند. ناآگاهی شما، بسیاری از اشتباهات رایج را ایجاد می‌کند که می‌تواند بر شما و سازمان تأثیر بگذارد.

در این مقاله، ما ده اشتباه رایج در مدیریت و رهبری را مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها میزان اشتباهات خود را کاهش دهید و یا از بروز آن‌ها جلوگیری کنید.

 

دوره 10 سوال حیات بخش از رهبران

دوره 10 سؤال حیات‌بخش از رهبران

از زمان شدت گرفتن ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که درنتیجه آن ایجاد شد، بسیاری از کسب‌وکارها در بخش‌های مختلف دچار آسیب شدند، از میزان تولید تا فروش، سودآوری و البته افزایش هزینه‌ها که به زیان در بخش‌های گوناگون منجر شد و با محدود شدن فعالیت کسب‌وکارها و حتی تعطیلی آن‌ها در مقاطعی، امکان تأمین منابع برای انجام هزینه‌های مربوطه به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار گرفت.

رهبران در شرایط بد ساخته می‌شوند، یا نشان داده می‌شوند. کسب‌وکارها در شرایط بد به وجود می‌آیند و یا از بین می‌روند. همین‌الان باید تصمیم بگیرید در کدام گروه هستید.

تصمیماتی که الآن می‌گیرید، می‌تواند موقعیت و جایگاه آتی شمارا مشخص کند. اکنون لحظه سرنوشت‌ساز است و یک نقطه عطف برای جامعه، فرهنگ و همین‌طور اقتصاد است.

در دوره 10 سؤال حیات‌بخش از رهبران، دارن هاردی نویسنده کتاب موفق و پرفروش اثر مرکب، به کمک 90 دقیقه آموزش ویدئویی، 10 سؤالی که هر رهبری باید در شرایط بحرانی از خودش بپرسد تا بتواند تصمیمات مهم استراتژیک در شرایط بحرانی بگیرد، مطرح می‌کند.

دارن هاردی در این دوره مثال‌هایی از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که توانسته‌اند در این شرایط بحرانی با استفاده از تفکر خلاق نه‌تنها به حیات خود ادامه دهند، بلکه توانسته‌اند رشد 10 برابری و حتی بیشتر از زمانی که در شرایط بحرانی قرار نداشتند، دست پیدا کنند، بیان می‌کند.

این دوره برای ساختن ذهن‌های قوی و مقاوم است، برای افرادی که تصمیم می‌گیرند که در این بحران‌ها استثنا باشند.

جهت مشاهده دوره 10 سؤال حیات‌بخش از رهبران به وب‌سایت یا اپلیکیشن ویدان مراجعه کنید.

 

دیدگاه کاربران (0)