کار با یک تیم متنوع میتواند فوقالعاده مفید باشد و به همکاری شما عمیق و بینش بیفزاید. کار با شخصیتهای مختلف تیم نیز میتواند چالشبرانگیز باشد.
حتی در سالمترین محیطهای کاری، ناگریز از تضادهای شخصیتی به دلیل تفاوت در ارتباطات، سبک رهبری یا نظرات شخصی هستیم.
اینکه آیا صاحب یک کسب و کار هستید، یک کسب و کار را مدیریت میکنید یا در یکی از آنها استخدام میشوید، دانستن نحوه مدیریت تیمی با شخصیتهای مختلف تیم بسیار مهم است.
وقتی بدانید چگونه با شخصیتهای مختلف تیم در محل کار برخورد کنید، میتوانید به اهداف خود که تیم سازی هوشمندانه است نزدیک شوید، آرامش ذهنی خود را حفظ کنید و فرهنگ شرکتی را که نماینده برند شما باشد ایجاد کنید.
همکاری با شخصیتهای مختلف و ساخت تیم با عملکرد بالا یک مهارت و یک هنر است. نکات زیر را برای توسعه «مهارتهای نرم» که برای تعامل مؤثر با دیگران نیاز دارید، اجرا کنید.
1. به خودتان احترام بگذارید
احترام به خود مقدمهای برای خودآگاهی است. وقتی خودتان، دیدگاه و مجموعه مهارتهایتان را درک کنید و برای خود ارزش قائل شوید، با یک پایه محکم از احترام متقابل، میتوانید با موفقیت درگیریها را مدیریت کنید.
2. اهداف مشترک را در اولویت قرار دهید
وقتی روی نحوه برخورد با شخصیتهای مختلف تیم در محل کار تلاش میکنید، اهداف مشترک تیم شما متحد کننده نهایی است.
همه شما در یک تیم هستید، این چیزی است که در پس مفهوم "بازیکنان تیم" وجود دارد.
کار تیمی به این معنا نیست که باید نظر خود را قربانی کنید تا از تکان دادن کل تیم خودداری کنید یا از همکارانی که مسلطتر یا قاطعتر از شما هستند عقبنشینی کنید.
کار با شخصیتهای مختلف فقط به معنای اولویت دادن به هدف نهایی یعنی تیم برنده است.
3. تعارض را شخصی تلقی نکنید
هنگامیکه در کار با شخصیتهای مختلف تیم تعارض ایجاد میشود، ممکن است احساس شخصی شود.
وقتی کسی به شما بیاحترامی میکند یا نظر شما را نادیده میگیرد، صدمه دیدن طبیعی است. اما رفتار آنها را شخصی نگیرید.
آنها به خاطر مسائل خودشان رفتار میکنند نه به خاطر شخصیت شما.
ایجاد کمی فاصله بین رفتارهای خود و دیگران در تسلط بر نحوه مدیریت تیمی با شخصیتهای متفاوت بسیار کمک میکند.
4. آنچه را که دیگران سر میز میآورند با آغوش باز بپذیرید
وقتی با شخصیتهای مختلف کار میکنید، بهراحتی میتوانید مشکلاتی را که تفاوتهایتان ایجاد میکند، تشخیص دهید.
چیزی که کمتر آشکار است این است که چگونه تفاوتهای شما میتواند همکاری را افزایش دهد.
برای ایجاد انسجام، باید عمداً به دنبال جنبههای مثبت شخصیت همکاران خود باشید.
اگر یک همکار را پرخاشگر میبینید، همچنین در نظر داشته باشید که صریح بودن این فرد امکان تبادل واضح اطلاعات را فراهم میکند.
اگر متوجه شدید که یک همکار بیشازحد منفعل است، در نظر بگیرید که این شخص ممکن است سعی در نشان دادن همدلی داشته باشد.
5. از رسیدگی مستقیم به درگیریها نترسید
بخشی از یادگیری نحوه مدیریت یک تیم با شخصیتهای مختلف تیم ، گرایش به تعارضات بین فردی است. اگر اختلافی وجود دارد، از رویارویی مستقیم با آن نترسید.
هرچقدر هم که در ابتدا احساس ناراحتی کند، خیلی بهتر از این است که اجازه دهید این موضوع تند شود.
وقتی یاد میگیرید که چگونه درگیریهای محل کار را مدیریت کنید، این مهارت شما را بهعنوان یک رهبر همدل و مؤثر متمایز میکند.
چگونه یک تیم با شخصیتهای مختلف را مدیریت کنیم؟
درک نحوه مدیریت یک تیم با شخصیتهای مختلف، مهارتی است که برای مدیران و کارمندان بهطور یکسان مرتبط است.
استراتژیهای زیر را برای استفاده از پتانسیل کامل تیم خود به کار ببرید.
با تکتک افراد تیم خود آشنا شوید
هر چه بیشتر کارمندان خود را درک کنید، تیم شما کارآمدتر خواهد بود. زمانی را برای تعامل با هر یک از کارکنان برای ایجاد روابط با کیفیت بالا اختصاص دهید.
و از تست شخصیت ابزاری قدرتمند برای کار با شخصیتهای مختلف تیم استفاده کنید.
هر نقشی را در شرکت خود درک کنید
بخشی از دانستن نحوه مدیریت یک تیم با شخصیتهای مختلف، دانستن اینکه هر نقش به چه نقاط قوتی نیاز دارد.
اگر نقش یکی از اعضای تیم رو به مشتری باشد، آن فرد باید ویژگیهای شخصیتی برونگرا داشته باشد.
اگر نقشی بهشدت فنی باشد، آن شخص باید یک حلال طبیعی مشکل باشد.
وقتی فهمیدید که از هر نقش چه خواسته میشود، میتوانید بهصورت استراتژیک استخدام کنید، شخصیتهای مکمل را در یک تیم بگنجانید و هنگام کار با شخصیتهای مختلف اصطکاک را کاهش دهید.
مدل ارتباط همدلانه
رهبران بزرگ بهعنوانمثال رهبری میکنند، بهخصوص زمانی که در مدیریت تیمی با شخصیتهای مختلف مهارت دارند.
با هماهنگ کردن ارتباطات خود با شخصی که با او در حال تعامل هستید، کار گروهی مؤثری را نشان دهید.
اگر میدانید که آنها بهآرامی صحبت میکنند، هنگام مکالمه با آنها حساس باشید. اگر تمایل دارند خیلی مستقیم باشند، با همان صراحت به گفتگو بپردازید.
یک فرهنگ شرکتی از احترام بسازید
وقتی تفاوتهای شخصیتی باعث ایجاد رفتارهای بیاحترامی در محل کار میشود، نتایج سمی هستند.
مطالعهای بر روی 800 کارمند و مدیر در 17 صنعت نشان داد که وقتی با کارکنان در محل کار بد رفتار میشود، 47 درصد عمداً مدت زمانی را که برای کار صرف میکنند، کاهش میدهند، 38 درصد کیفیت کار خود را کاهش میدهند و 78 درصد وفاداری به شرکت خود را کاهش میدهند.
اگر کارمندی عادت دارد به دیگران بیاحترامی کند، این یک مشکل شخصی است که باید در ابتدا آن را کنار بگذارید تا در نحوه مدیریت شخصیتهای مختلف تیم مهارت پیدا کنید.
اقدامات پیشگیرانهای برای شکل دادن به فرهنگ احترامی که ارزشهای اصلی کسب و کار شما را منعکس میکند، انجام دهید.
نوشتهای از آنتونی رابینز