قرن بیست و یکم است و همهچیز به شکل دیجیتال و آنلاین است. شما در کسبوکارتان، داراییهای دیجیتالی دارید که شاید تابهحال به آنها فکر نکرده باشید.
این داراییها مانند تمام داراییهای تجاری شما، ارزشمند هستند و باید از آنها محافظت کنید.
کسبوکار شما داراییهای ارزشی دارد. این داراییها شامل همهچیز از پول نقد و حسابهای دریافتنی، از تجهیزات تجاری و وسایل نقلیه گرفته تا زمین و ساختمان است.
حسابدار شما احتمالاً هزینه و ارزش فعلی داراییهایتان را در ترازنامه درج کرده است، اما شاید ثبت داراییهای دیجیتال را فراموش کرده باشد.
داراییهای دیجیتال داراییهایی هستند که بهصورت آنلاین وجود دارند.
برخی از این داراییها ممکن است در سرورهای شما وجود داشته باشند یا ممکن است بر روی “ فضای ابری” باشند. داراییهای دیجیتالی شامل موارد زیر است.
عکسهای کسبوکار: عکسهایی که گرفتهاید. این عکسها میتوانند عکسهایی از کسبوکار یا فرآیند کسبوکار شما باشند. اینها دارایی هستند زیرا میتوانند فروخته شوند.
وبسایتها یا وبلاگهای کسبوکار: محتوا دارای ارزش است و “ظاهر” سایت در صورت داشتن نشان خاص و برند تجاری میتواند ارزشمند باشد.
فرآیندهای کسبوکار (بهعنوانمثال در صفحات گسترده): که کارمندان شما ایجاد کردهاند و میتوانند کپی و فروخته شوند.
برنامهها: برنامههایی که کسبوکار شما یا برای فروش یا برای استفاده شخصی شما ایجاد کرده است.
لیست مخاطبین ایمیل و لیستهای مشتری: ازجمله فهرست پستی خبرنامه، دارای ارزش هستند زیرا میتوانند فروخته شوند.
اشتراک در مجلات آنلاین: که برای مدت اشتراک ارزش دارند.
مالکیت فکری: مواد دارای حق چاپ، علائم تجاری یا علائم خدماتی (بهعنوانمثال آرم شرکت شما)، حق ثبت اختراع. این داراییها ممکن است بهصورت کاغذی وجود داشته باشند، اما اغلب آنها فقط دیجیتالی هستند.
محصولات موجود در فروشگاه آنلاین: که بخشی از موجودی کسبوکار شما هستند. آنها حتی اگر بهصورت آنلاین ذخیرهشده باشند باید تحت کنترل شما باشند.
مانند تمام چیزهای ارزشمندی که متعلق به کسبوکار شما هستند، این داراییها نیز منافع زیادی برای کسبوکار شما دارند.
• شما میتوانید هزینههای مربوط به خرید و استفاده از داراییها را در اظهارنامه مالیاتی کسبوکار خود مطالبه کنید.
• میتوانید بسیاری از این داراییها را بفروشید یا به آنها مجوز بدهید درحالیکه هنوز آنها را در اختیار دارید.
• داراییها برای سرمایهگذاران یا شخصی که کسبوکار شمارا خریداری میکند ارزشمند هستند. مبلغی که ممکن است شخصی برای خرید کسبوکار شما پرداخت کند، تا حد زیادی به ارزش داراییهای کسبوکار بستگی دارد.
• برخی داراییهای دیجیتال، مانند لیست مشتریان یا لیست مشترکین خبرنامه، بهویژه در ایجاد دارایی نامشهود مفید هستند. ارزش دارایی نامشهود از دیدگاه حسابداری و ارزشگذاری بر اساس این لیستها است.
• محافظت از حسابداری و سوابق کارمندان بهصورت آنلاین به معنای در دسترس بودن آنها برای حسابرسی است.
بیشتر بخوانید: ۳ اولویت سرمایهگذاری افراد از دیدگاه رابرت کیوساکیداراییها را مکانیابی و فهرست کنید. از فهرست بالا بهعنوان نقطه شروع استفاده کنید، اما خلاق باشید.
به هر چیزی که بهصورت آنلاین یا روی سرور کسبوکار خود دارید و میتواند ارزشمند باشد فکر کنید.
شما به دنبال چیزهایی اختصاصی (که مختص کسبوکار شماست)، چیزهایی که هیچکس دیگری ندارد و ممکن است آنها را بخواهد بخرد یا داشته باشد، هستید.
این داراییهای دیجیتال را بهعنوان موارد احتمالی برای فروش در نظر بگیرید.
اگر قرار بود این شرکت را بخرید کدامیک را میخواستید یا آن را باارزش قلمداد میکردید؟
پیشنهاد ویژه: روشهای مؤثر برای کاهش هزینههای کسبوکاربه داراییهای دیجیتالی که لیست کردهاید نگاه کنید. چه کسانی مالک آنها هستند؟
قبل از اینکه بتوانید از این داراییها محافظت کنید، باید مالکیت خاصی برای آنها تعیینشده باشد.
بهعنوانمثال، آیا میتوانید اثبات کنید که شرکت شما دارای ایمیل کارمندان یا لیستهای ایمیل است؟
برای نوشتن خطمشیهای ایجاد مالکیت، با یک وکیل مشورت کنید.
اگرچه تعیین ارزش مشخصی برای برخی از داراییهای دیجیتال شرکت شما ممکن است دشوار باشد، اما بهتر است قبل از اینکه خیلی دیر شود آن را تعیین کنید.
بله، ممکن است ارزش این داراییهای دیجیتال تغییر کند، زیرا شما مشتریان را به لیست یا صفحات را به وبسایت خود اضافه میکنید یا فرایندها را بهروز میکنید.
اما میتوان از طریق ارزیابی، ارزش پایه را تعیین کرد. فردی را پیدا کنید که اکنون بتواند برآورد و تخمینی برای شما ارائه دهد.
ارزشگذاری چیزی که وجود دارد بهمراتب آسانتر از چیزی است که دزدیدهشده یا در اثر فاجعهای مانند سیل یا آتشسوزی از بین رفته است.
اگر محصولی دارید که از طریق فروشنده آنلاین آن را میفروشید، برای اطمینان از حفظ مالکیت، توافقنامه را بخوانید.
با توافق باکسانی که میتوانند داراییهای دیجیتال را سرقت کنند، از داراییهای دیجیتال خود محافظت کنید.
در نظر داشته باشید که کارمندان، مشتریان و مشاوران، قرارداد عدم افشا را امضا کنند.
این قراردادها دیگران را متوجه میکند که سرقت داراییهای دیجیتال میتواند منجر به پیگرد قانونی شود.
مالکیت خود را ثبت کنید.
بسیاری از داراییهای دیجیتال میتوانند ثبت شوند تا مالکیت شمارا به جهانیان بگویند.
عکسهای تجاری، فرآیندها و محتوای وبسایتها و وبلاگها میتوانند دارای حق تکثیر باشند.
داراییهای دیجیتال مانند لوگوها و طرحها میتوانند دارای علامت تجاری باشند. حق ثبت اختراع و امتیاز برای فرایندها را فراموش نکنید.
اگر اتفاقی برای شما بیفتد، برای داراییهای دیجیتال شرکت شما چه اتفاقی میافتد؟
داراییهای دیجیتال خود را در قراردادهای شرکت خود بگنجانید.
بهعنوانمثال، داراییهای دیجیتال متعلق به یک مشارکت باید همراه با سایر داراییها در قرارداد مشارکت حساب شوند.
اگر یک کسبوکار کوچک تکنفره یا خانوادگی دارید، این داراییها را در برنامههای جانشینی خود بگنجانید.
یافتن یک سیستم پشتیبان گیری برای محافظت از تمام داراییهای دیجیتال خود بسیار مهم است.
داشتن نسخه پشتیبان از نسخه پشتیبان احمقانه نیست.
اکنونکه سیستم مدیریت دارایی دیجیتال خود را راهاندازی کردهاید، آن را مستند کنید.
وظایف مشخصی را برای پشتیبان گیری و یک جدول زمانی برای بررسی و بهروزرسانی مشخص کنید.
بخش اعظم کسبوکار شما آنلاین است. با محافظت از این داراییهای دیجیتال آنلاین، بهخوبی از آن محافظت کنید.
چگونه از ایده کسبوکار خود محافظت کنیم؟ ایده اصلی در برخی موارد، تنها سرمایه یک استارتاپ است و در بسیاری موارد ما باید ایده اصلی خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم.
در عصر جدید، سرمایههای کسبوکار قابلدیدن نیستند، بلکه سرمایههای معنوی هستند مثل علم و دانش، ایده، روش، نشان تجاری کسبوکار.
در حال حاضر داراییهای اصلی، داراییهای فکری هستند. بنابراین باید از داراییهای فکری خود محافظت کنیم.
در دوره حفاظت از کسبوکار توسط دکتر محمدمهدی ربانی میآموزید: چرا ایده اصلی را نمیتوان نگه داشت؟، با مالکیت فکری استارتاپها آشنا میشوید. تفاوت بین ثبت اختراع، مالکیت معنوی و اسرار تجاری و روشهای حفاظت از آنها چیست؟، چگونه از ایده کسبوکار خود محافظت کنید؟، با چه سازمانهایی باید همکاری کرد؟، چگونه برند خود را ثبت کنید؟، قرارداد عدم افشای اطلاعات و قرارداد عدم رقابت در استارتاپ چیست؟