اوضاع کسبوکارم خراب شده بود، به هر در میزدم جواب نمیگرفتم یه ورشکستگی سنگین رو گذرونده بودم و حالا باید یه کار جدید راه مینداختم، اما هیچ ایدهای نداشتم. یه سؤال داشتم مدام تو ذهنم تکرار میکردم چگونه کسبوکار اینترنتی راهاندازی کنیم؟
تا اینکه یه روز گفتم باید به این سؤالم پاسخ بدم و یه کسبوکار اینترنتی راه بندازم.
با برادرم شروع کردیم به مطالعه، در حوزه کسبوکارهای اینترنتی، هرچه بیشتر می خوندیم کمتر یاد میگرفتیم اطلاعات انبوه رو داشتیم اما نمیشد از دل اونها، اون چیزی رو که میخواستیم استخراجکنیم یه روز یکی از دوستامون (محمد رئیسی) گفت من یه روش دارم که به شما کمک میکنه تا راحتتر اطلاعات رو طبقهبندی کنید و کارتون شفافتر بشه.
پیگیر شدم دیدم بله این روش چقدر عالیه. درواقع این روش همون استراتژی کانواس یا بوم کسبوکار بود که در کتاب خلق مدلهای کسبوکار باهاش آشنا شده بودم.
البته شروع کردم به تغییراتی در آن به قولی برای خودم مناسبترش کردم حالا می خوام این روش رو با شما به اشتراک بگذارم و ۱۲ گامی رو به برای راهاندازی کسبوکار اینترنتی بهش نیاز داریم بیان کنم این شما و این هم ۱۲ گام اجرایی:
[caption id="" align="aligncenter" width="750"] گام نخست چگونه کسبوکار اینترنتی راهاندازی کنیم؟[/caption]گام اول: چشمانداز یا vision شما چیست؟
مهمترین بخش هر کاری داشتن چشمانداز برای آن کسبوکار هست چون ما تا ندونیم به کجا میخوایم برسیم.
نمیتوینم مسیرمون رو روشن کنیم البته در تعیین چشمانداز باید یه تعداد سؤال رو از خودمون بپرسیم تا بتونیم بهتر نقطه مطلوب خودمون رو شناسایی کنیم.
خب بریم سراغ سؤالها:
1- به کجا میخواهیم برسیم؟ 2- مردم قرار هست ما رو به چی بشناسن؟ 3- در چه موضوعی میخواهیم اول باشیم؟
چشمانداز ما باید چالشی باشد که ما را به جلو حرکت بدهد. البته چشماندازها همیشه ثابت نیستن یعنی هر کسبوکاری معمولاً هر ۳ سال یا ۵ سال باید چشمانداز جدیدی برای خود ایجاد کند.
سؤال: چطوری چشمانداز بنویسیم؟
جواب: برای آشنایی با نوشتن چشمانداز برای کسبوکارتون می تونید از کتاب مدیریت استراتژیک دیوید استفاده کنید. (با این کتاب می تونی پلان استراتژی کسبوکارتون رو طراحی کنید.
گام دوم: قصد و نیت اساسی شما چیست؟
هدف اصلی شما از راهاندازی کسبوکارتون چی هست؟
آیا به دنبال کمک کردن به مردم هستید؟ آیا میخواهید کارآفرین باشید؟
آیا به دنبال به دست آوردن ثروت هستید؟
نیت اصلی شما باعث شکل گرفتن اون کسبوکار هست، اگر بر مبنای خدمت کردن به مردم باشد ثروت را هم درنتیجه خود خواهد داشت.
گام سوم: اهداف شما چیست؟
واقعاً هدف ما چیه؟ میخواهیم از راهاندازی یک سایت به چی برسیم؟
اصلاً چه خدمتی و چه محصولی رو میخواهیم به مردم ارائه بدهیم؟
به چه کسانی میخواهیم ارائه محصول و خدمات کنیم؟
آیا مشتریهای ما مردم هستند یا سازمانها؟
مدل کسبوکار ما چگونه است b2b است یا b2c؟
آیا محصولمون دانلودی هست یا فیزیکی؟
از طریق اینترنت به فروش میره؟
هر چی سؤالهای این بخش بیشتر باشه باعث میشه ما بتونیم اهدافمون روشنتر کنیم و بتونیم گامهای بعدی رو بهتر برداریم.
[caption id="" align="aligncenter" width="750"] چگونه کسبوکار اینترنتی راهاندازی کنیم[/caption]گام چهارم: ارزش پیشنهادی
اما ارزش پیشنهادی یا مزیت رقابتی چی هست؟
ارزش پیشنهادی یعنی اون فایدهای که میتونی به مردم برسونی و در ازای اون به شما پول بدن مثلاً ما در وبسایتمون آموزشهای بازاریابی دیجیتال رو عرضه میکنیم.
باید ارزش پیشنهادی خودمون رو پیدا کنیم و آن ارزش رو به اطلاع مردم و مخاطبینمون برسونیم.
برای طراحی ارزش پیشنهادی می تونید از کتابی به همین اسم یعنی طراحی ارزش پیشنهادی الکساندر اوستروالدر استفاده کنید.
فراموش نکنیم ارزش پیشنهادی هر کسبوکار مهمترین بخشی هست که برای ما سود را به ارمغان میآورد.
گام پنجم: کانالهای توزیع
حالا باید فکر کنیم محصولمون رو چه جوری باید برسونیم به دست مشتری نهایی، از لینک دانلود، از طریق ایمیل، از طریق پیک، از طریق پست و یا خودمون.
وقتی برای اینها فکر کردیم استراتژی مربوطه رو برای کار خودمون یادداشت میکنیم و سراغ گام بعد میرویم.
گام ششم: ارتباط با مشتری راههایی که باید انتخاب کنم تا مشتری رو جذب کنم چی هست؟ از طریق اینستاگرام، آپارات، یوتیوب، لینکدین، تلگرام، واتساپ، توییتر، ایمیل، پیامک، تماس تلفنی، دیدار رودررو، وبسایتمون، بهینهسازی وبسایتمون برای موتورهای جستجو، وبلاگها کدامش به دردم میخوره؟ [caption id="" align="aligncenter" width="750"] چگونه کسبوکار اینترنتی راهاندازی کنیم[/caption]گام هفتم: بخشبندی مشتری
مشتریهای ما کیا هستن؟
برای کدامشون باید تبلیغ کنیم؟
آیا مشتری ما مردا هستن یا خانمها، جوانها هستن یا افراد مسن، کودکان هستن یا بزرگسالان، منطقه جغرافیایی خاصی دارن، به کل کشور میخواهیم بفروشیم یا بینالمللی هستیم؟
این مشتریها و مخاطبها کجا هستن؟
گام هشتم: جریان درآمدی
فکر کنیم برای کاری که میخواهیم راه بندازیم چطوری باید کسب درآمد کنیم، مستقیماً از مردم دریافت کنیم، از شرکتها پول دریافت کنیم، از اپراتورها و..
گام نهم: شرکای کلیدی
چه کسایی قراره به ما کمک کنند در کسبوکارمون، نیروی انسانی مون، شرکتهای تأمینکننده، آژانسهای تبلیغاتی، شرکت پست، پیک شهری، شرکتهای ارائهکننده خدمات سایت و اینترنت ، بهتره اینها رو شناسایی کنیم تا بدونیم که چکار باید کنیم.
[caption id="" align="aligncenter" width="750"] چگونه کسبوکار اینترنتی راهاندازی کنید[/caption]گام دهم: فعالیتهای کلیدی
برای اینکه به مشتریهای خودمون خدمتی رو ارائه بدیم چهکارهایی رو باید انجام بدیم؟ آیا باید نیروی انسانی استخدام کنیم؟ سایت طراحی کنیم؟ محصولی رو باید تولید یا تهیه کنیم؟ تبلیغات باید کنیم؟ دفتر کار تهیه کنیم؟ لب تاپ داشته باشیم؟
و ……
گام یازدهم: منابع کلیدی
فکر کنیم ببینیم که برای فعالیتهای خودمون چقدر منابع مالی داریم چه تواناییهایی داریم که میتونه به ما در کسبوکارمون کمک کنه؟
گام دوازدهم: ساختار هزینهها
ساختار هزینههای ما چطوری هست برای ارائه خدمت چقدر باید هزینه کنیم و آنها رو برآورد کنیم تا بهترین استراتژی رو به دست بیاریم .
جمعبندی:
خب چقدر سؤال جواب دادیم چقدر نوشتیم حالا با این اطلاعات چکار کنیم؟ بهتره که همه آنها را در یه جدول بنام مدل کسبوکار بیاوریم (که شکلش رو براتون گذاشتم) تا بهطور خلاصه بفهمیم که چکار باید کنیم:
با این ۱۲ گام به مدل اولیه از کسبوکارمون میرسیم و درواقع ما داریم منابع و فعالیتهای کلیدی مون رو به ارزش پیشنهادیمون و مشتری پیوند میزنیم مثل ارتباط بین نیمکره سمت چپ و راست مغز
چقدر کار باید انجام بدهیم اما باید این رو بدانیم که کار کردن و کسب درآمد نیازمند تلاش مداومه و با این مدل می تونیم خیلی سریع وضعیت خودمون رو روشن کنیم و شروع کنیم به کسب درآمد …
اما این تازه اول راهه، ازتون می خوام که یاد بگیرید چطوری باید برنامه بازاریابی خودتون رو مدون کنید تا مسیر فعالیتها تون تقریباً” مشخص بشه و از کارهای غیرضروری دوری بکنید.
نویسنده: جناب آقای مرتضی آزاد دهقان از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفهای کسبوکار ویدان