اینستاگرام یک ابزار بازاریابی قدرتمند برای کسبوکار شماست. در این مقاله نحوه استفاده حداکثری از اینستاگرام آورده شده است.
اینستاگرام یک پلتفرم رسانه اجتماعی محبوب است که میتواند بهعنوان یک ابزار بازاریابی ارزشمند برای کسبوکار شما باشد.
با ایجاد یک حساب شخصی و تبدیل آن میتوانید یک حساب تجاری در اینستاگرام ایجاد کنید.
برای استفاده بیشتر از اینستاگرام، از عکسهای باکیفیت بالا استفاده کنید، به نظرات پاسخ دهید و از هشتگها هوشمندانه استفاده کنید.
این مقاله برای صاحبان کسبوکارهای کوچک و بازاریابان است که میخواهند یاد بگیرند چگونه از اینستاگرام برای کسبوکار استفاده کنند.
اینستاگرام یکی از محبوبترین پلتفرمهای رسانههای اجتماعی با نزدیک به 112.5 میلیون کاربر در سال 2020 است.
از جمعآوری اطلاعات تا فروش محصولات، اینستاگرام همچنان به معرفی ابزارهایی برای کمک به صاحبان مشاغل در پلتفرم اشتراکگذاری عکسها در رسانههای اجتماعی کمک میکند.
هنوز برای پیوستن و موفقیت در اینستاگرام دیر نیست.
با استراتژی بازاریابی مناسب، شرکتها میتوانند محصولات و خدمات را تبلیغ کنند، آگاهی از برند خود را افزایش دهند و فروش خود را در اینستاگرام افزایش دهند.
در این مقاله همه چیزهایی است که باید در مورداستفاده از آن برای بازاریابی کسبوکار خود بدانید.
نکته: وقتی نوبت به راهاندازی اینستاگرام برای کسبوکار شما میرسد، میتوانید یک حساب تجاری جدید از ابتدا ایجاد کنید یا حساب شخصی خود را به یک حساب تجاری تبدیل کنید.
نحوه ایجاد اکانت تجاری اینستاگرام برای کسبوکار از ابتدا:
1. اپلیکیشن اینستاگرام را برای iOS، اندروید یا ویندوز در گوشی هوشمند یا تبلت خود دانلود کنید.
2. ثبتنام را کلیک کنید.
3. آدرس ایمیل خود را بنویسید. ایده خوبی است که از ایمیل تجاری خود استفاده کنید که بهطور خاص برای حسابهای رسانههای اجتماعی کسبوکار شما طراحیشده است.
اگر قبلاً یک حساب تجاری در آنجا دارید، میتوانید با فیسبوک وارد شوید.
4. نام کاربری و رمز عبور را انتخاب کنید.
5. اکنون شما یک حساب اینستاگرام "شخصی" ایجاد کردهاید که میتواند به یک حساب تجاری تبدیل شود. مراحل زیر را برای تبدیل حساب خود دنبال کنید.
1. بهحساب کاربری خود بروید و روی سه نوار در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید.
2. روی تنظیمات ضربه بزنید و Switch to business profile را انتخاب کنید.
اینستاگرام همچنین توصیه میکند اکانت تجاری اینستاگرام خود را به صفحه تجاری فیسبوک خود مرتبط کنید.
جزئیات مربوط به کسبوکار خود را اضافه کنید، ازجمله نام، نام کاربری، عکس پروفایل، URL وبسایت و بیوگرافی کوتاه.
حتماً اطلاعات تماس خودتان را ازجمله شماره تماس و آدرس ایمیل وارد کنید تا فالوورهای شما بتوانند با شما تماس بگیرند.
برای استفاده حداکثری از اینستاگرام، ایده خوبی است که با برخی از اصطلاحات موجود در پلتفرم رسانههای اجتماعی آشنا باشید.
• بیوگرافی: این به بخش بیوگرافی پروفایل شما اشاره دارد. کسبوکارها همچنین میتوانند از رزومه خود برای درج دعوت به اقدام استفاده کنند.
• پیامهای مستقیم (DM): کاربران میتوانند از طریق پیامهای مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
اگر مشتری شکایت یا سؤالی دارد، بهترین کار این است که از طریق پیام مستقیم با او صحبت کنید تا مکالمه محرمانه بماند. پیامهای مستقیم اغلب DM نامیده میشود.
• فیلترها: میتوانید فیلترهای از پیش تعیین شده را برای بهبود ویژگیها و رنگها روی عکسهای خود اعمال کنید.
• فالو: وقتی کاربر را در اینستاگرام فالو میکنید، محتوای او را در تایم لاین خود خواهید دید. همچنین میتوانید استوری اینستاگرام آنها را در بالای برنامه، در صفحه اصلی مشاهده کنید.
• فالوورها: فالوورهای شما افرادی هستند که عکسهای شمارا در تایم لاین خود میبینند و میتوانند بازدید استوریهای شمارا افزایش دهند.
• هشتگ (#): مانند توییتر، هشتگ اینستاگرام برای فهرست کردن کلمات یا عبارات استفاده میشود. وقتی روی یک هشتگ کلیک میکنید، پستهای دیگری را با همان هشتگ خواهید دید.
• هایلایت استوری: هایلایتهای شما از استوریهای اینستاگرام شما در پروفایل شما در بالای گالری عکس شما ظاهر میشود و تا زمانی که آن را حذف نکنید روشن میماند.
• صفحه اصلی: روی دکمه خانه ضربه بزنید تا به صفحه اصلی خود برسید، که همچنین جدول زمانی یا استوریهای شما است. در اینجا عکسهای کسانی را که دنبال میکنید خواهید دید.
• IG: IG مخفف Instagram است.
• استوری اینستاگرام: استوری یکی از محبوبترین ویژگیهای این پلتفرم است. این عکسها و فیلمها بعد از 24 ساعت ناپدید میشوند. اطلاعات بیشتر در مورد استوری اینستاگرام را در ادامه با هم بررسی میکنیم.
• تگ کردن: راههای مختلفی برای تگ کردن افراد در اینستاگرام وجود دارد، ازجمله در کپشن عکس، در استوری اینستاگرام و در عکس.
از نماد @ برای تگ کردن شخصی در کپشن یا استوری اینستاگرام استفاده کنید. میتوانید قبل از ارسال عکس، شخصی را در عکسهای خود تگ کنید.
ابزارهای بالقوه بازاریابی اینستاگرام بین پستها، تبلیغات و استوریها کم نیست.
اکنون که میدانید چگونه حساب کاربری خود را بسازید و اصطلاحات کلی اینستاگرام را درک کردید، در اینجا نحوه استفاده از اینستاگرام برای معرفی کسبوکار شما آورده شده است.
1. عکسهایی با ظاهر حرفهای اضافه کنید
اینستاگرام یک پلتفرم رسانه اجتماعی برای به اشتراکگذاری عکس است، بنابراین اشتراکگذاری محتوای تصویری دلپذیر بسیار مهم است.
عکسهای عمومی و معمولی زیاد برای مخاطبین جذاب نیست و در گذر زمان برای آنها عادی میشود.
عکس بگیرید، آنها را ویرایش کنید و برای اطمینان از ایجاد یک شبکه دلچسب در اینستاگرام وقت بگذارید.
برای افزودن یک عکس جدید، روی دکمه دوربین در پایین صفحه ضربه بزنید. میتوانید یک عکس جدید بگیرید یا یک عکس از گالری عکس خود را انتخاب کنید.
صفحه بعدی گزینههای زیادی برای ادیت کردن پست شما دارد.
میتوانید یک فیلتر اضافه کنید، سایر کاربران را تگ کنید، یک عنوان بنویسید و یک مکان اضافه کنید.
همچنین میتوانید نظرات را در این صفحه با تنظیمات پیشرفته غیرفعال کنید.
2. از استوری اینستاگرام استفاده کنید
استوری اینستاگرام یکی از محبوبترین ویژگیهای این پلتفرم اجتماعی است.
این عکسها و فیلمها 24 ساعت پس از انتشار ناپدید میشوند.
اینستاگرام ابزارهای زیادی را ارائه میدهد که ایجاد استوریهای جذاب و خلاقانه را آسان میکند.
کسبوکارهای کوچک باید از استوریهای اینستاگرام برای بازاریابی محصولات و خدمات خود با ارسال پیام به دنبال کنندگانی استفاده کنند که در غیر این صورت به دلیل آخرین بهروزرسانیهای الگوریتم، پستهای اینستاگرام منظم را در هوم خود نمیبینند.
در استوری اینستاگرام، میتوانید ویدیوهای ضبطشده، عکسهای ثابت، ویدیوهای زنده، بومرنگها (فیلمهایی که به جلو و عقب با سرعت میچرخند)، متن ادبی، موسیقی و عکسهای فوکوس ارسال کنید.
همچنین میتوانید تگهایی مانند مکان، دما، برچسبهای سفارشی و هشتگها را اضافه کنید.
برچسبها برای نظرسنجیها، سؤالات و اسلایدها تعامل با کاربران و دریافت بازخورد را آسان میکنند.
برخی از حسابها از ویژگی سؤال برای انجام یک سؤال هفتگی «از من همهچیز بپرس» استفاده میکنند، که راهی سرگرمکننده برای پاسخ به سؤالات متداول است و ایجاد تعامل با مخاطب است.
یکی دیگر از راههای جلبتوجه به برندتان، Stories Highlights است که تا زمانی که آنها را حذف نکنید، در پروفایل حساب شما باقی میمانند.
3. پخش لایو ویدیو
علاوه بر استوریهای اینستاگرام، کاربران میتوانند ویدیوی زنده را ضبط و پخش کنند که در حال ناپدیدشدن است.
چیزی شبیه تلاقی بین فیسبوک لایو و اسنپ چت.
میتوانید به مشتریان نگاهی زنده از پشت صحنه به جنبههای جالب کسبوکارتان بدهید، محصولات را به نمایش بگذارید، یا از طریق نظرات به سؤالات پاسخ دهید.
پس از اتمام ویدیو، درصورتیکه اجازه دهید، به مدت 24 ساعت در استوری اینستاگرام شما باقی میماند.
اگر میخواهید ویدیو در هوم اینستاگرام شما باقی بماند، میتوانید ویدیویی را که گرفتهاید آپلود کنید یا مستقیماً از طریق برنامه عکس بگیرید تا پست کنید.
اگر تصمیم به ضبط یا آپلود ویدیو دارید، همچنان میتوانید فیلترها را اضافه کنید و کاور آن را تغییر دهید.
4. با سایر کاربران اینستاگرام تعامل داشته باشید.
مانند هر پلتفرم رسانههای اجتماعی، تعامل و برقراری ارتباط با فالوورهای اینستاگرام بسیار مهم است. اما این کار در اینستاگرام اینگونه است.
لایکها: لایکها راهی آسان برای ارتباط با سایر کاربران است. برای لایک کردن یک عکس، روی تصویر دوبار ضربه بزنید یا دکمه قلب زیر پست را فشار دهید.
نظر یا کامنت: در کنار دکمه لایک دکمه کامنت وجود دارد.
کافیست روی آن ضربه بزنید تا برنامه شمارا به صفحه کامنت مربوط به این عکس، با یک کادر متنی که در آن میتوانید آنچه را که میخواهید بگویید وارد کنید، میبرد.
پس از اتمام روی انتشار کلیک کنید.
منش کردن: مانند توییتر، میتوانید از نماد @ برای تگ کردن سایر کاربران در کامنتهای اینستاگرام یا کپشن پستها استفاده کنید.
تگ کردن: اینستاگرام به شما امکان میدهد قبل از ارسال محتوا، فردی یا پروفایلی را اضافه کنید.
برای انجام این کار، قبل از اشتراکگذاری عکس خود، روی Tag people ضربه بزنید و سپس روی جایی از عکس که میخواهید پروفایلی اضافه کنید ضربه بزنید.
سپس برنامه از شما میخواهد که نام شخص را وارد کنید تا حساب کاربری او را جستجو کنید.
پس از تگ کردن سایر کاربران در عکس خود و به اشتراکگذاری تصویر، سایر کاربران میتوانند روی عکس ضربه بزنند تا افرادی که تگ شدهاند را ببینند.
پیامهای دایرکت: برای دسترسی به دایرکت اینستاگرام، به صفحه اصلی بروید و روی دکمه در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید.
در اینجا میتوانید پیامهای فوری شخصی، عکسها و فیلمها را برای سایر کاربران ارسال کنید.
برای ارسال دایرکت جدید، روی دکمه + در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید و ارسال عکس یا ویدیو یا ارسال پیام را انتخاب کنید.
از کاربرانی که هنوز شمارا دنبال نمیکنند، پرسیده میشود که آیا میخواهند به شما اجازه دهند قبل از اینکه بتوانند دایرکت شمارا ببینند، عکسها و ویدیوها را برایشان ارسال کنید.
در اوایل سال جاری، فیسبوک که مالک اینستاگرام است، قصد دارد پیامهای اینستاگرام را با فیسبوک مسنجر ادغام کند.
این به شما امکان میدهد از طریق یک برنامه با فالوورهای خود در فیسبوک و اینستاگرام ارتباط برقرار کنید.
5. از هشتگها استفاده کنید
هشتگها راهی عالی برای کمک به کاربران برای یافتن محتوا در اینستاگرام هستند.
هشتگها میتوانند شامل حروف و اعداد باشند، اما نمیتوانند شامل کاراکترهای غیر عددی باشند.
برای مثال، #DaveAndBusters بهعنوان هشتگ کار میکند، اما # Dave & Busters اینطور نیست.
ازآنجاییکه کاربران میتوانند هم هشتگها را جستجو کنند و هم روی هشتگهایی که در پستهای درون برنامهای میبینند کلیک کنند، هشتگهای مرتبط میتوانند ابزار بسیار مؤثری برای شناسایی باشند.
بااینحال، مطمئن شوید که از هشتگهای درست برای برند خود استفاده میکنید.
هشتگهایی مانند #nofilter (عکسی که بهشدت با فیلترها ویرایش نشده است)، #selfie (عکسی از خودتان) و #tbt یا #throwbackthursday (عکسهای قدیمی) در اینستاگرام پرطرفدار هستند.
اما ممکن است برای شما یا برندتان کارایی نداشته باشند.
ایده خوبی است که به سایر برندهای معتبر یا حتی کاربران شخصی و وبلاگ نویسان در صنعت خود نگاهی بیندازید تا نمونههایی از هشتگهایی که باید استفاده کنید را پیدا کنید.
اینستاگرام حداکثر اجازه 30 هشتگ را در یک پست یا کامنت میدهد، اما این مقدار بیشازحد است.
هر چه از هشتگهای کمتری بتوانید برای دریافت پاسخهای باکیفیت استفاده کنید، بهتر است.
استفاده از هشتگهای بسیار محبوب میتواند لایکهای زیادی از سایر کاربران برای شما به ارمغان بیاورد.
اما احتمالاً ثبات شمارا چندان افزایش نمیدهد، و احتمالاً تعاملاتی که به دست میآورید که از طرف افرادی هستند که به برند شما علاقهمند هستند و شمارا از طریق همین هشتگهایی که به کار بردید پیداکردهاند و پست شمارا لایک میکنند.
هنگامیکه هشتگها را درک کردید، میتوانید آزمایش کنید تا بفهمید کدامیک برای برند شما بهتر عمل میکنند.
ایجاد یک هشتگ سفارشی برای کسبوکار خود یا حتی رویدادی که میزبان آن هستید نیز هوشمندانه است.
بهاینترتیب، مشتریان میتوانند یک رویداد را دنبال کنند، حتی اگر شخصاً در آنجا حضور نداشته باشند.
6. در اینستاگرام تبلیغ کنید
مانند سایر کانالهای اجتماعی، کسبوکارها نیز امکان تبلیغات در اینستاگرام را دارند. دو شکل تبلیغات وجود دارد:
• تبلیغات عکس: این عکسها مانند پستهای عکس معمولی به نظر میرسند، اما دارای یک برچسب حمایت مالی روی عکس هستند.
آنها همچنین دارای یک دکمه Learn More در گوشه سمت راست پایین زیر عکس هستند.
• تبلیغات ویدیویی: مانند تبلیغات عکس، مانند پستهای ویدیویی معمولی به نظر میرسند، اما با یک برچسب sponsored در بالا دارد.
هر دو قالب تبلیغاتی در صفحههای هوم اولیه کاربران ظاهر میشود.
این تبلیغات از چهار هدف پشتیبانی میکند: نمایش ویدیو، کلیک روی وبسایت شما، نصب برنامه تلفن همراه و افزایش آگاهی از بند شما.
7. فروش محصولات در اینستاگرام
در نوامبر 2020، اینستاگرام یک تگ استور (shop) اضافه کرد که به کاربران امکان میدهد محصولات برند را مستقیماً از طریق برنامه پیدا و خریداری کنند.
تنها چیزی که برای تکمیل تراکنش نیاز دارید نام، آدرس ایمیل، اطلاعات صورتحساب و آدرس حملونقل است.
فیسبوک، شرکت مادر اینستاگرام، سپس این دادهها را برای تراکنشهای آتی ذخیره خواهد کرد.
کاربران میتوانند از طریق Visa، Mastercard، American Express، Discover و PayPal پرداخت کنند.
کسبوکارهای کوچک نیز میتوانند از پستهای خرید برای فروش محصولات از طریق اینستاگرام استفاده کنند.
کسبوکارها بهسادگی یک کاتالوگ محصول مرتبط با حساب خود ایجاد میکنند. سپس محصول را مشابه نحوه تگ کردن یک شخص در یک پست تگ کنید.
برای ایجاد پست خرید، باید یک حساب تجاری داشته باشید و باید کالاهای فیزیکی مطابق با قرارداد تجاری و سیاستهای معاملاتی اینستاگرام را بفروشید.
شما میتوانید کاتالوگ خود را از طریق فیسبوک ایجاد کنید.
نکته مهم: برای به حداکثر رساندن اینستاگرام برای کسبوکار خود، حتماً با سایر کاربران تعامل داشته باشید، از هشتگها با دقت استفاده کنید، عکسهای باکیفیت ارسال کنید و از استوریها استفاده کنید.
برای استفاده حداکثری از حساب اینستاگرام برای کسبوکار خود، این نکات را در نظر داشته باشید.
لینکها در کپشن اینستاگرام کار نمیکنند
تنها جایی که میتوانید یک لینک کاری را که کاربران را به یک وبسایت میبرد به اشتراک بگذارید، در پروفایل شما است.
پیوندها در زیرنویس یا نظرات عکس کار نمیکنند، بنابراین اگر میخواهید افراد را به یک صفحه وب خاص هدایت کنید، میتوانید پیوند پیشفرض موجود در بیو خود را به آن صفحه تغییر دهید.
مطمئن شوید که پستهای شما به برند شما مرتبط است
اشتراکگذاری عکسهای غذا، مد و حیوانات میتواند وسوسهانگیز باشد، زیرا آنها در پلتفرم اینستاگرام محبوب هستند.
اما اگر کسبوکار شما ربطی به این چیزها نداشته باشد، میتواند شمارا از هم جدا کرده و فالوورهایتان را گیج کند.
هدیه بدهید و تبلیغات انجام دهید
تصویری را برای تبلیغ جزوه، فروش یا مسابقه خود ارسال کنید و از کاربران بخواهید آن تصویر را با یک هشتگ ورودی سفارشی خاص بازنشر کنند.
سپس میتوانید این هشتگ را جستجو کنید تا ببینید چه کسی آن را مجدداً منتشر کرده و یک برنده را انتخاب کنید.
تبلیغاتی مانند این به مشتریان و دنبال کنندگان شما اجازه میدهد تا با صحبت در مورد تبلیغ شما در صفحات شخصی خود، نام تجاری شمارا برای شما ارائه دهند و این باعث میشود افراد بیشتری از پروفایل شما بازدید کنند.
اگر هنوز تصمیم به برگزاری مسابقه یا قرعهکشی دارید، مطمئن شوید که قوانین و دستورالعملها را درست انجام میدهید.
به نظرات دیگر کاربران پاسخ دهید
وقتی افراد روی عکسهای شما نظر میدهند، به آنها پاسخ دهید. ت
عامل با مشتریان و فالوورها نشان میدهد که شما به آنچه میگویند توجه میکنید و اهمیت میدهید.
اگر احساس کنند اهمیت دارند، احتمالاً به دنبال کردن شما و تعامل با عکسهای شما خواهند بود.
پستهای اینستاگرام را در وبسایت خود قرار دهید
از نسخه دسکتاپ اینستاگرام، میتوانید یک کد جاسازی برای اضافه کردن تصاویر و ویدیوهای خاص به وبسایت شرکت خود دریافت کنید.
این به بازدیدکنندگان نشان میدهد که شما در اینستاگرام فعال هستید و میتواند به شما کمک کند فالوورهای بیشتری به دست آورید.
فقط عکسی را که میخواهید را انتخاب کنید، روی دکمه بیضی در گوشه سمت راست پایین کلیک کنید و Embed را انتخاب کنید.
این یک فیلد با کد تعبیهشده را نمایش میدهد و به شما امکان نمایش عنوان را میدهد.
ازآنجا، کدی را که میخواهید در وبسایتتان قرار گیرد، کپی و جایگذاری کنید.
از افراد تأثیرگذار در اینستاگرام برای تبلیغ کسبوکار خود استفاده کنید
اینفلوئنسرها افرادی هستند که فالوورهای زیادی در اینستاگرام دارند.
شما میتوانید به افراد بانفوذ پول بدهید تا محصولات شمارا بهصورت طبیعی به فالوورهایتان عرضه کنند.
این پستهای حمایتشده معمولاً ظریف هستند و شبیه تبلیغات نیستند. این مفید است زیرا مردم معمولاً از تبلیغات متنفرند.
پستها را مستقیماً در استوری خود به اشتراک بگذارید.
با استفاده از این ویژگی، کسبوکارهای کوچک میتوانند در حین تبلیغ محصولات یا خدمات خود با فالوورهای خود تعامل داشتهباشند.
اگر مشتری عکسی از محصول شما ارسال میکند، میتوانید آن پست را مستقیماً در استوری خود به اشتراک بگذارید تا محصول و مشتری خود را برجسته کنید.
از نظرسنجیها و سایر ویژگیها در استوریهای خود استفاده کنید
اینستاگرام بسیاری از ویژگیهای تعاملی را ارائه میدهد که میتوانید از آنها برای ایجاد مکالمات و روابط آنلاین استفاده کنید.
بهعنوانمثال، میتوانید از استیکر سؤالات تعاملی در استوری اینستاگرام استفاده کنید.
این ویژگی به دنبال کنندگان این امکان را میدهد که سؤالاتی را برای پاسخ ارسال کنند. این یک راه سرگرمکننده و آسان برای تعامل با فالوورهای شما است.
از IGTV استفاده کنید
IGTV قابلیتی است که ویدیوهای طولانی و عمودی را نمایش میدهد. IGTV در یک برنامه مستقل و در برنامه اینستاگرام در دسترس است و هر ویدیو میتواند تا یک ساعت طول بکشد.
اگر خلاق هستید، میتوانید از IGTV برای بازاریابی کسبوکار خود به روشهای مختلفی ازجمله میزبانی سؤالات متداول و انجام چتهای آموزشی استفاده کنید.
از Reels استفاده کنید
Reels که در آگوست 2020 منتشر شد، یکی از آخرین بهروزرسانیهای اینستاگرام است. Reels ویدیوهای کوتاهی هستند (بیشتر از 15 ثانیه) که میتوانید آنها را با صدا، جلوهها و ابزارهای خلاقانه ویرایش کنید.
میتوانید از Reels برای معرفی محصولات جدید، برجسته کردن و معرفی کارمندان یا کارهای اخیر خود یا تعامل مستقیم با مشتریان استفاده کنید.