بیانیه ارزش پیشنهادی یک شعار، جملهٔ تبلیغاتی و یا بیانیه مأموریت نیست، بلکه راهحلی است که جهت رفع نیازهای مشتری به او ارائه میشود.
مشتریها بر اساس توانایی یک محصول یا خدمت در رفع نیازها و حل مشکلاتشان تصمیم به خرید میگیرند.
اما این موضوع فراتر از درک و شناخت مشتری از وجه تمایز یک شرکت است، موضوع در مورد بیانیهای است که مشتریان را به خرید کالا یا خدمات یک شرکت ترغیب میکند!
حتی اگر تأثیرگذارترین تبلیغات را ارائه دهید، کمپینهای بازاریابی هدفمندی داشته باشید و محصولاتتان را با مناسبترین قیمت بفروشید، تا زمانی که نتوانید راهحل مناسبی ارائه دهید، فروش موفقی نخواهید داشت.
سه عنصر اصلی در یک بیانیه ارزش پیشنهادی وجود دارد:
عنوان
عنوان بیانیه ارزش پیشنهادی ، مزایایی که مشتری درنتیجه خرید از کسبوکار دریافت میکند را شرح میدهد.
خلاقیت و جذابیت عنوان مهم است، اما واضح و مختصر بودن عنوان از هر چیز دیگری مهمتر است.
عنوان فرعی یا پاراگراف
عنوان فرعی یا پاراگراف به توضیح خدمات ارائهشده، دریافتکنندهٔ خدمات و چرایی ارائهٔ چنین خدماتی میپردازد.
در این بخش میتوان اطلاعات مربوط بهعنوان را بهطور کامل توضیح داد.
عنصر بصری
در برخی موارد یک فیلم، اینفوگرافیک یا تصویر ممکن است ارزش پیشنهادی را بهتر از کلمات منتقل کند.
پیام خود را با این عناصر بصری تقویت کنید تا توجه مخاطبان را جلب کند.
با در نظر گرفتن این سه عنصر، پس از طراحی بوم ارزش پیشنهادی، میتوانید مطابق الگوهای زیر، ارزش پیشنهادی خود را بیان کنید.
پس از طراحی بیانیه ارزش پیشنهادی توسط بوم ارزش پیشنهادی استروالدر، برای بیان آن میتوان از الگوی زیر استفاده کرد:
(محصولات و خدمات) ما به (بخش مشتری) که خواهان (کارهایی است که باید انجام شود) بهوسیلهٔ (فعل موردنظر درزمینهٔ منفعت سازها) و (فعل موردنظر درزمینهٔ دردسر کاهها) کمک میکند، برخلاف (ارزشهای پیشنهادی رقیب) که چنین ویژگی را ندارد.
ما با انجام Z به X کمک میکنیم تا Y را انجام دهد.
We help (X) do (Y) by doing (Z)
میتوان آن را بهصورت زیر نیز بیان کرد:
ما به (مشتریان هدف) خود در انجام (نیازهای مشتری) با انجام (ویژگیها و مزایای ما) کمک میکنیم.
مور الگویی ارائه میدهد که بیانیه ارزش پیشنهادی را در کنار دستهبندیهای صنعت، بهصورت خاصتر بیان میکند.
برای (مشتری هدف) که (به X نیاز دارد یا میخواهد)، (محصول/خدمات) ما در (دستهبندی صنعت)، (منافع) را دارد.
For [target customer] who [needs or wants X], our [product/service] is [category of industry] that [benefits]
میتوان از این الگوها برای طراحی ارزش پیشنهادی منحصربهفرد برای کسبوکار خود استفاده کنید.
الگوی شماره یک
عنوان: بهترین راه برای (مشتری هدف) بهوسیله (آنچه کار را آسانتر میکند).
The best way for (ideal customer) to (task you make easier)
عنوان فرعی: (شرکت شما) با (مزیت رقابتی شماره 1)، (مزیت رقابتی شماره 2) و (مزیت رقابتی شماره 3)، (وظیفه) را ساده و مؤثر میکند.
مثال: بهترین راه برای باریستاها برای درست کردن لاته.
FrotherMax با دستگاههای اتوماتیک و قیمتی بینظیر، درست کردن قهوه را ساده و مؤثر میکند.
الگوی شماره دو
عنوان: تغییر روش (بازار هدف) انجام (وظیفه).
Changing the way (target market) does (task)
عنوان فرعی: با ارائه (مزیت رقابتی) که هیچکس دیگری نمیتواند، (شرکت شما) این امکان را فراهم میکند که (تکلیف) بهگونهای باشد که (منفعت بهدستآمده).
مثال: تغییر روش ایمن ماندن موجسواران
SafelySurf با ارائه سیگنال سونار ضد آب که هیچکس دیگری نمیتواند آن را ارائه دهد، این امکان را به دوستان و خانواده شما میدهد تا بتوانند با آرامش بخوابند و شما میتوانید با خیال راحتتر موجسواری کنید.
الگوی شماره سه
عنوان: تنها راه (وظیفه).
The only way to (task)
عنوان فرعی: (نام محصول/خدمت) (شرکت شما) این امکان را فراهم میکند که درنهایت (تکلیف) بدون نگرانی در مورد (ترس مشتری) انجام شود.
مثال: تنها راه راه رفتن روی یخ سیاه
کفهای ضد یخ Reliaboot این امکان را به شما میدهد تا درنهایت در هر جاده زمستانی بدون نگرانی در مورد لغزش یا سقوط از یخ پنهان راه بروید.
الگوی شماره چهار
عنوان: مقرون بهصرفهترین راه برای (وظیفه).
The most affordable way to (task)
عنوان فرعی: (وعده مقرونبهصرفه بودن) (شرکت شما) به این معنی است که میتوانید (تکلیف) را با هزینه کمتر و ارزش بهتری نسبت به هر جای دیگری پیدا کنید - تضمینی.
مثال: مقرون بهصرفهترین راه برای پرواز
خطمشی قیمت بلیت شرکت Yellow Jet به این معنی است که میتوانید با هزینه کمتر و ارزشی بهتر ازآنچه در هر جای دیگری پیدا میکنید، سفر کنید - تضمینی.
الگوی شماره پنج
عنوان: (مورد) را ندارید؟ مشکلی ندارید.
No (item)? No problem
عنوان فرعی: حتی اگر (مورد) را ندارید، همچنان میتوانید یک (مورد) را با (شرکت) دریافت کنید.
نیازی به نگرانی در مورد (ترس شماره 1) یا (ترس شماره 2) نیست - فقط از (منافع) لذت ببرید.
مثال: اعتبار ندارید؟ مشکلی ندارید.
حتی اگر اعتبار ندارید، همچنان میتوانید با Brooks & Matthews وام دریافت کنید.
نیازی به نگرانی در مورد نرخ بهره بالا یا رد کردن سریع آن نیستید - فقط از استفاده سریعتر از وام خود لذت ببرید.
الگوی شماره شش
عنوان: (صفت عالی) (محصول) که تابهحال پیدا خواهید کرد.
The (superlative) (product) you’ll ever find
عنوان فرعی: (شرکت) با زحمت (اقدامی که انجام میدهید) اطمینان حاصل کنید که شما (صفت عالی) (محصول) داشته باشید که هیچکس نمیتواند بالاتر از آن را انجام دهد. ما قول میدهیم.
مثال: بهترین هنری که تابهحال پیدا کردهاید.
نمایندگی هنر ماکسول بهسختی همه نوع هنر را تهیه میکند تا اطمینان حاصل کند که شما به بهترین هنری دسترسی دارید که هیچکس دیگری نمیتواند برای شما تولید کند.
الگوی شماره هفت
عنوان: دردسر (فرایند) از بین ببرید.
Take the headache out of (process)
عنوان فرعی: ما میدانیم که (فرآیند) اغلب پیچیده است - اما لازم نیست که اینطور باشد. به لطف (مزایای) (محصول)، (شرکت شما) انجام این کار را سادهتر از همیشه میکند.
مثال: دردسر ورود مشتری را از بین ببرید.
ما میدانیم که ورود به مشتریان شما اغلب پیچیده است - اما لازم نیست که اینطور باشد.
به لطف استفاده آسان از محصول ما، Onboard.me افزایش مشتریان خود را بدون اتلاف وقت، پول یا انرژی، آسانتر از همیشه میکند.
الگوی شماره هشت
عنوان: (رکن شماره 1 برند). (رکن شماره 2 برند). (رکن شماره 3 برند). این چیزی است که با (شرکت شما) دریافت میکنید.
(Brand pillar #1). (Brand pillar #2). (Brand pillar #3).That’s what you get with (your company)
عنوان فرعی: (شرکت شما) از طریق (نقطه حمایتی رکن شماره 1)، (نقطه حمایتی رکن شماره 2) و (نقطه حمایتی رکن شماره 3) ارزش مستقیمی را برای شما فراهم میکند.
این بدان معناست که وقتی از ما خرید میکنید، (منفعت را به دست میآورید).
مثال: خلاقیت. اعتبار. دوام. این چیزی است که با Williams Designer Deluxe دریافت میکنید.
Williams Designer Deluxe ارزش مستقیمی را برای شما از طریق خلاقیتهای مد با طراحی منحصربهفرد، ساخت آمریکا و ساخت تا آخر به شما ارائه میکند.
این به این معنی است که وقتی از ما خرید میکنید، یک استایل امضا شده میپوشید که در هرکجا که باشید جلبتوجه میکند.
الگوی شماره نه
عنوان: سرانجام، راهحلی برای (مشکل) که منتظرش بودید.
Finally, the solution to (problem) that you’ve been waiting for
عنوان فرعی: برخلاف (تعویض)، (محصول شما) دارای (ویژگی منحصربهفرد) است، به این معنی که شما قادر خواهید بود (وظیفه).
مثال: بالاخره دوچرخهای که منتظرش بودید.
برخلاف تغییرات در دوچرخههای سنتی، CustomBike منحصراً برای دوچرخهسوار آن ساختهشده است، به این معنی که شما میتوانید دوچرخهای غیرقابل مقایسه با دوچرخههای دیگر در جهان را برانید - دوچرخهای که فقط برای شماست.
الگوی شماره ده
عنوان: تغییر جهان یک (مورد) در یکزمان.
Changing the world. One (item) at a time
عنوان فرعی: در (شرکت شما)، ما بهاندازه شما به (ارزش) علاقه داریم.
به همین دلیل است که ما (تکلیف) بهمنظور (تکلیف) انجام میدهیم. ما امیدواریم که شما به حمایت از ما در مأموریت خود (مأموریت) ادامه دهید.
مثال: تغییر جهان. یک قلب در یک زمان.
در Heart & Mind، ما نیز مانند شما مشتاق درمان بیماری قلبی هستیم.
به همین دلیل است که هدف ما این است که بیش از هر مؤسسه خیریه دیگری در آمریکا، پول بیشتری برای بهرهمندی مستقیم از مراکز تحقیقاتی بیماریهای قلبی جمعآوری کنیم.
امیدواریم به حمایت از ما در مأموریت ما برای پایان دادن به بیماری قلبی یک بار برای همیشه ادامه دهید.
نویسنده: سرکار خانم آمنه واحد از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفهای کسبوکار ویدان