بررسی نقش ۱۰ عنوان از انواع کوچینگ در زندگی، کار و ارتباطات

بررسی نقش ۱۰ عنوان از انواع کوچینگ در زندگی، کار و ارتباطات

در دنیای امروز رفته‌رفته بر اثرگذاری کوچ در زندگی، کار و ارتباطات افزوده می‌شود.

انسان امروزی نیاز به داشتن یک مربی و همراه را برای حرکت در مسیر اهداف خود احساس می‌کند و با نگاه به کسانی که با داشتن یک کوچ یا مربی، به موفقیت‌های چشمگیری رسیدند، در پی مطالعه پیرامون کوچینگ و به‌کارگیری یک کوچ، متناسب با نیاز خود می‌باشد.

همان‌گونه که قبلاً هم اشاره شد برای ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی بشر، انواع مختلف کوچینگ را می‌توان در نظر گرفت که ممکن است نام آن را نشنیده باشید و یا حتی هرگز به ذهنتان نرسیده باشد که در برخی از این جنبه‌ها امکان همراهی یک کوچ وجود داشته باشد.

بررسی انواع کوچینگ

پرداختن به همه شاخه‌ها و زیرشاخه‌های کوچینگ نیازمند نوشتن کتابی تخصصی است.

ازاین‌رو در این مجال فقط به بررسی اجمالی نقش ۱۰ عنوان از انواع کوچینگ در زندگی، کار و ارتباطات پرداخته‌ایم.

۱-لیدرشیپ کوچینگ ۲-بیزینس کوچینگ ۳-لایف کوچینگ ۴-کوچینگ عملکرد ۵-کوچینگ توسعه شخصی ۶-کوچینگ سلامت ۷-کوچینگ سازمانی ۸-کوچینگ اعتمادبه‌نفس ۹-کوچینگ توانمندسازی ۱۰-کوچینگ تحول

انواع کوچینگ در زندگی، کار و ارتباطات - لیدرشیپ کوچینگ

لیدرشیپ کوچینگ

مربیگری رهبران یا لیدرشیپ کوچینگ رویکردی مؤثر برای پایدارسازی و درونی سازی توسعه فردی با تمرکز بر رهبر سازمان یا خود سازمان است.

هیچ‌کس مانند یک مربی نمی‌تواند الهام‌بخش باشد و به توسعه دیدگاه رهبران کمک کند. چالش‌ها را بررسی و به پشتیبانی برای بی‌اثر یا کم اثر کردن آن‌ها بپردازد.

افزایش خودآگاهی، دیده شدن مؤثرتر، افزایش رضایت شغلی، بهبود مهارت‌های تفکر انتقادی، یادگیری سریع، بهبود عملکرد شخصی، بهبود عملکرد تیمی و سازمانی و افزایش اثربخشی از اثرات داشتن یک کوچ رهبران در کنار یک رهبر سازمانی است.

بیزینس کوچینگ

کسب‌وکارها در دنیای امروز برای کسب نتایج مطلوب و دستیابی به اهداف و ماندن در رقابت بین هم‌صنفان خود به یک بیزینس کوچینگ یا مربی کسب‌وکار نیازمند هستند.

افزایش درآمد، کنترل هزینه‌ها، به‌کارگیری مؤثر تجربه مشتری، شناخت بازار هدف، بهبود بازاریابی، بهبود و افزایش فروش، بهبود مهارت‌های رهبری، آماده‌سازی برای شرایط سخت و آینده‌نگری در شرایط خوب بازار را می‌توانید از یک بیزینس کوچ انتظار داشته باشید.

لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی

فراز و نشیب‌های زندگی امروز می‌طلبد برای آزادسازی پتانسیل‌های موجود و بالفعل کردن آن‌ها به‌منظور رسیدن به نتایج دلخواه از یک لایف کوچینگ بهره بگیرید.

شناسایی چشم‌انداز اهداف بزرگ و ریز اهداف موفقیت، افزایش خودآگاهی، برنامه‌ریزی رشد فردی و حرفه‌ای، شناسایی موانع رشد، از بین بردن باورهای محدودکننده، برنامه‌ریزی برای استقلال مالی، ایجاد تعادل بین کار و زندگی، برقراری ارتباط مؤثر و تقویت ارتباطات قدرتمند و حتی دستیابی به اهداف کاهش وزن و تناسب‌اندام از خدماتی است که یک لایف کوچ می‌تواند به شما ارائه دهد.

[caption id="" align="aligncenter" width="750"]انواع کوچینگ - کوچینگ عملکرد انواع کوچینگ در زندگی، کار و ارتباطات - کوچینگ عملکرد[/caption]

کوچینگ عملکرد

در همه ابعاد زندگی افراد سعی می‌کنند عملکرد خود را اصلاح کنند و در پی بهبود عملکرد خود باشند.

کوچینگ عملکرد به مدیران کمک می‌کند تا با ایجاد فرهنگ‌هایی با بالابردن عملکرد به پتانسیل حقیقی خود دست یابند.

ارتباط مؤثر با تجربه‌های نیروی کار، افزایش قابلیت بررسی اثرمندی بهبود عملکرد بر ارتقا، افزایش عزت‌نفس کارکنان، افزایش احساس ارزشمندی، افزایش خودکنترلی در زمان بروز خطا، افزایش مسئولیت‌پذیری، افزایش تمایل بررسی چالش‌ها، افزایش سازگاری با تغییرات، افزایش انگیزه، افزایش تعهد، افزایش بازخورد مناسب و قابلیت پذیرش آن، افزایش مشارکت، افزایش نوآوری و افزایش فعالیت سازنده ازجمله نتایج مورد انتظار برای کوچینگ عملکرد است.

کوچینگ توسعه شخصی

توسعه شخصی ۳ فاکتور اصلی عزت‌نفس، رفاه و روابط فرد را شامل می‌شود.

وضع فعلی افراد، اهدافی که دنبال می‌کند و حوزه خاصی که تمایل به تغییر آن را دارد از ارکان مهم برای توسعه شخصی است که یک کوچ توسعه شخصی به دنبال رساندن مراجع خود به نتایج موردنظر است.

کشف اهداف واقعی، کشف قدرت شخصی درونی، افزایش خودآگاهی، افزایش روابط قوی و مؤثر، اصلاح روابط خانوادگی، ایجاد احساس مطلوب، افزایش مهارت حل مسئله، توانایی تحمل بازخورد واقعی حتی نامطلوب، افزایش مدیریت زمان، افزایش اعتمادبه‌نفس، حذف اثرگذاری واکنش‌های احساسی در فرآیند تصمیم‌گیری، مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری از نتایج مطلوب کوچک توسعه شخصی است.

کوچینگ سلامت

افزایش و شیوع بیماری‌های مزمن مرتبط با سبک زندگی، برخی افراد جامعه را بر آن داشته است که با بهره‌گیری از یک مربی سلامت به پیشگیری از ابتلا به بیماری و یا گذار از بیماری فعلی خود و حرکت به سمت بهبود و سلامتی بپردازند.

تغییر سبک زندگی، افزایش خود مراقبتی، سلامت سازی تغذیه، سلامت سازی عادت‌های روزانه، بهبود عملکرد روحی و روانی، بهبود عوارض بیماری‌ها، کاهش زمان بهبودی، افزایش ورزش و حرکت سالم از نکات تأثیرگذاری مربی سلامت است.

[caption id="" align="aligncenter" width="750"]انواع کوچینگ در زندگی، کار و ارتباطات - کوچینگ سازمانی انواع کوچینگ در زندگی، کار و ارتباطات - کوچینگ سازمانی[/caption]

کوچینگ سازمانی

سازمان‌ها نیاز به ایجاد استراتژی و فرهنگ خاص سازمان برای برون‌رفت مؤثر از چالش‌ها به‌منظور ارتقاء موفقیت‌آمیز دارند.

سازمان‌ها با اصلاح فرآیندها و فرهنگ‌های موجود می‌کوشند با تغییرات هماهنگ شده، زمینه رشد سازمان را فراهم کند.

بالا بردن ارزش‌افزوده سازمان‌ها، حرکت درست به سمت اهداف سازمان، بالا بردن بهره‌وری، حداکثر رسانی مشارکت، دیده شدن ارزش افراد در سازمان، بالا بردن حس ارزشمندی در سازمان، توسعه سازمان، تیم سازی مناسب و به‌موقع و پایین آمدن نرخ خروج از مزایای استفاده از یک کوچه سازمانی در سازمان است.

کوچینگ اعتمادبه‌نفس

اعتمادبه‌نفس بعد تأثیرگذار در زندگی فردی و اجتماعی انسان است.

ممکن است افراد در تغییرات زندگی، کار و ارتباطات خود در موضع ترس، تردید و استرس قرار بگیرند، که منشأ آن عدم باور به خود و نداشتن اعتمادبه‌نفس می‌باشد.

درواقع افراد در چنین حالتی با بیم عدم توانایی یا عدم پذیرفته شدن از اقدام خودداری نموده و موجبات عدم پیشرفت خود را مهیا می‌سازند.

داشتن یک کوچ اعتمادبه‌نفس به سرکوب صداهای مخرب سرزنشگر درونی و بازگشت اعتمادبه‌نفس کمک می‌کند.

ایجاد تفکر جدید، دستیابی سریع‌تر به نتایج، افزایش پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری، افزایش خودباوری، افزایش عمل‌گرایی و اقدام را می‌توان از یک فرایند کوچینگ اعتمادبه‌نفس انتظار داشت.

کوچینگ توانمندسازی

برخی از خصوصیات ذهنی و جسمی ممکن است مانع از حرکت به سمت ایده‌ها و اهداف شود.

باورهای محدودکننده، عدم اعتمادبه‌نفس، مشکلات عاطفی و احساسی و مشکلات جسمی هرکدام ممکن است یکی از این موانع باشد.

کوچینگ توانمندسازی یکی از انواع کوچینگ هست که به افراد کمک می‌کند با غلبه بر ترس‌ها و باورهای محدودکننده دوران جدیدی را در زندگی کار و ارتباطات آغاز کنند و پرورش دهند تا قدم‌به‌قدم به اهداف خود برسند.

خودآگاهی درونی، بالا بردن اعتمادبه‌نفس، بالا بردن توانایی‌های شخصی، بالا بردن میزان ارتباطات مؤثر، افزایش شهامت و اقدام از مزایای داشتن کوچ توانمندسازی است.

[caption id="" align="aligncenter" width="750"]کوچینگ تحول انواع کوچینگ در زندگی، کار و ارتباطات - کوچینگ تحول[/caption]

کوچینگ تحول

تحول تغییری است که عمیق باشد. تحول، تغییر در ترکیب، ساختار و شخصیت است به‌صورت عمیق، که با افزایش ادراک، منجر به دگرگونی دیدگاه شود.

تغییر ممکن است دائمی نباشد اما ازآنجاکه تحول عمیق انجام شده است دائمی خواهد بود.

کوچینگ تحول به عنوان یکی از انواع کوچینگ به شخص کمک می‌کند با خودآگاهی عمیق به ادراک واقعی از وضعیت حال خود برسد و بتواند دگرگونی‌های لازم را برای رسیدن به آنچه برای خود هدف واقعی قرار داده است، ایجاد کند.

خودشکوفایی، بهبود شخصی و زندگی، تغییر تصورات، حذف عادت‌ها و باورهای محدودکننده، پیش بردن اهداف جدید و رسیدن به دستاوردهای بیشتر حاصل داشتن یک کوچینگ تحول است.

همان‌گونه که مشاهده نمودید نقش همین تعداد اندک از شاخه‌ها و زیرشاخه‌های بیشمار کوچینگ در ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی بشر، نقشی کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر است.

آنچه در جهان شاهد هستیم جانمایی واقعی کوچینگ و موفقیت‌های سرشار کسانی است که از این موقعیت به‌خوبی استفاده می‌کنند.

به امید اینکه با فراگیر شدن این رویکرد شاهد عبور از بحران‌ها، موفقیت گسترده و ارتباطات وسیع باشیم.

نویسنده: جناب آقای بهنام پیداکالیانی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه ای کسب و کار ویدان

دیدگاه کاربران (0)