ارتقای مدیریتی به‌وسیله کوچینگ

ارتقای مدیریتی به‌وسیله کوچینگ

می‌خواهیم در این مقاله درباره ارتقا مدیریتی به‌وسیله کوچینگ صحبت کنیم که چه تأثیرهایی در تیم سازی، روابط و نحوه مدیریتی دارد.

استفاده از کوچینگ در مدیریت باعث رشد منابع انسانی و بهبود سازمان می‌شود و کوچینگ علاوه بر این باعث می‌شود که سازمان اهداف و برنامه‌ریزی منظمی داشته باشد که کم‌تر با چالش مواجه شود.

 

تعریف کوچینگ – coaching

کوچینگ را می‌توان به‌عنوان همراه مربی توصیف کرد که کمک می‌کند افراد خودشان را بهتر بشناسند و راه رسیدن به اهداف زندگی‌شان را پیدا کنند.

فرقی که کوچینگ با مشاوره، روانشناس و منتور دارد این است که فرد خودش را بهتر بشناسد، به خودآگاهی برسد و باعث می‌شود که راه‌حل برای مشکلات فرد پیدا کند و نتایج کارها را نشان می‌دهد.

کوچینگ با سؤال‌های که از فرد می‌پرسد باعث می‌شود که اهدافی که دارد مشخص شود و یک دورنما از اهداف و کارهایی که باید انجام بدهد را به طرف مقابل می‌گوید و در کنار فرد به او کمک می‌کند که به اهدافی که دارد برسد، حال این اهداف می‌تواند در زمینهٔ شغلی، کاری و علایقی که دارد باشد.

همان‌گونه که مشخص هست در کوچینگ رابطه با فرد به‌صورت گفتگو هست که باعث می‌شود نسبت به داشته‌ها آگاهی کسب کند.

نکته قابل‌توجه اینکه گفتگو بین کوچ و فرد از جنس نصیحت نیست بلکه از نوع کاربردی و راحل هست.

 

مزایای کوچینگ

  • باعث شناسایی توانمندی فرد
  • به‌جای آموزش به فرد کمک می‌کند که مشکل برطرف شود
  • باعث آگاهی فرد می‌شود
  • مسئولیت‌پذیری فرد
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف
  • پیدا کردن اهداف
  مدیر در نقش کوچ

مدیر در نقش کوچ

مدیر شخصی هست که مسئولیت اداره یک سازمان، فعالیت‌ها و پروژه‌ها را به عهده دارد که برای سازمان اهدافی را مشخص و به سمت اهداف سازمانی پیش می‌رود.

منابع انسانی از سرمایه‌های سازمان بشمار می‌آید. مدیر در نقش کوچ علاوه بر مدیریت سازمان، نقش کوچ را برای همکاران دارد.

مدیر در این نقش استعدادهای کارکنان را کشف و فرد را در جایگاه مناسب هدایت می‌کند. این امر برای رشد سازمان و فرد مفید است.

مدیران با استفاده از مهارت کوچینگ عملکرد خوب باعث ایجاد روابط درست بین خود و کارکنان می‌شوند و با سؤالات مناسب و عمیق، کارکنان را به چالش می‌کشند که یک دید جدید در ذهن افراد ایجاد می‌شود.

یکی از اساس کوچینگ اعتماد است که مدیر و کارمند باید به یکدیگر اعتماد کنند.

 

مزایای کوچینگ در مدیریت

  • بهبود نیروهای کار
  • لذت بردن در محیط کار و در جای درست مشغول به کار هستند
  • افراد در جای درست کارهایشان را بدون نظارت مستقیم انجام می‌دهند
  • افراد با مسئولیت و تعهد کار تیمی
  • رشد و توسعه فردی
  • بهبود کار تیمی
  مهارت کوچینگ برای مدیران

مهارت کوچینگ برای مدیران

• روابط مؤثر با کارکنان

روابط مؤثر باعث می‌شود که کارکنان احساس اعتماد و حس خوبی نسب به مدیر خود داشته باشند و اگر مدیر ایرادی از کارمند بگیرد و به او بگوید باعث دلخوری نمی‌شود و به نظرات همدیگر احترام می‌گذارند.

• گوش کردن به‌جای صحبت کردن

با گوش کردن به صحبت دیگران موضوع موردنظر را بازگو کرده و راه‌حل برای موضوع پیدا می‌شود؛ ولی در صورت شنیدن موضوع حل نمی‌شود.

هنگام گوش کردن هم باید تمرکز روی صحبت‌های طرف مقابل باشد و با کلماتی مثل بله یا تکان دادن سر نشان دهیم که داریم به صحبت‌های طرف مقابل گوش می‌دهیم.

• سؤال درست پرسیدن

سؤال درست پرسیدن باعث می‌شود ذهن طرف به دنبال پرسش سؤال باشد و تأثیر عمیق‌تری نیز دارد.

سؤال‌ها باید ساده و هدف‌دار باشد که گفتگو به سمت درست برود در غیر این صورت با سؤال‌های بیجا و غیر مربوط با موضوع، گفتگو به سمت دیگری کشیده می‌شود.

 

نکته آخر

مهارت کوچینگ برای مدیران لازم هست که باعث می‌شود روابط بین کارکنان و مدیریت سازمان بهتر و رشد سازمان را افزایش می‌دهد، افراد که در سازمان کار می‌کنند حال بهتری و در جایگاه درست مشغول به کار می‌شوند.

وقتی اهداف سازمان مشخص باشد، باعث توسعه فردی، بازخورد بهتر و بهبود عملکرد کارکنان می‌شود که این نتایج مربوط به مدیر در نقش کوچ است.

نویسنده: جناب آقای عرفان یحیایی از دانش پذیران کوچینگ راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی ویدان

 
دیدگاه کاربران (0)