وقتی رهبر کسب و کار هستید، چشم همه به رفتار و گفتار شماست. رفتار شما هدایتکننده رفتار سایر اعضای تیم یا افراد سازمان است.
تغییر یک ویژگی رفتاری در رهبر، اثر عمیق بر رفتار تعداد زیادی از افراد سازمان دارد. اینها نشان دهنده الگوبرداری از نوع رهبری شما در سازمان است.
در ادامه به چند نمونه از ویژگیهایی که افراد بهدقت در رهبران خود میبینند و رفتارشان را بر اساس آنها شکل میدهند، اشاره میکنیم که برای موفقیت رهبری کسبوکار شما مهم است.
*از فریبکاری بپرهیزید*
هرگز دروغ نگویید، تقلب نکنید، کمکاری نکنید یا از موقعیت خود سوءاستفاده نکنید.
مسئولیت کارهایتان را بر عهده بگیرید. وقتی در موضع قدرت قرار دارید، مقصر دانستن دیگران به خاطر کسب نتایج ضعیف کار سادهای است.
هیچکس با شما بحث نمیکند چون نمیخواهد کارش را از دست بدهد، اما دیگران همهچیز را میفهمند، رفتار شما را دیدهاند و دیگر احساس نمیکنند که لازم است صداقت داشته باشند.
دلیل رسوایی و شکست بزرگ بسیاری از شرکتها این است که رهبرشان فرهنگ تقلب در سازمان را رواج میدهد و آن فرهنگ در همه ردههای سازمانی نفوذ میکند.
اصطلاح <ماهی از سر فاسد است>. به این اثر از بالا به پایین اشاره دارد. اگر خودتان الگوی صداقت و شخصیت نباشید، بذر نابودی تدریجی شرکتتان را میپاشید.
اما از طرف دیگر اگر هرگز بر سر صداقت خود سازش نکنید، کارمندان شما و سایر رهبران سازمان نهایت سعیشان را میکنند تا با صداقت و شخصیت شما سازگار شوند.
*نگرش مناسبی داشته باشید*
رهبران درمجموع نگرش مثبت و خوشبینانه دارند.
عمیقاً به خود و سازمانشان اعتقاد دارند و اجازه نمیدهند که پسرفتها و موانع، آنها را از پای درآورد و نوع نگرش برای غلبه بر موانع کافی است.
یکی از بهترین راههای کمک به افراد برای غلبه بر مشکلات یا موانعی که در کارشان بروز میکند این است که الگوی مثبت اندیشی آنها باشید.
آنها با دیدن روش شما برای کنار آمدن با مشکلات، قدرت مبارزه با مشکلات را پیدا میکند.
مارتین سیگومن استاد دانشگاه پنسیلوانیا در کتاب پرفروش خود با نام <یادگیری مثبت اندیشی> از نتایج ۳۵۰ هزار مصاحبه استفاده کرد تا ثابت کند که افراد موفق بسیار خوشبینتر از افراد نسبتاً موفق یا ناموفق هستند.
او دریافت که نگرش ذهنی مثبت بیش از هر ویژگی شخصیتی یا رفتاری دیگری وجه مشخصه افراد موفق است.
دلیل اهمیت مثبت اندیشی این است که افکار شما را در کارها متمرکز میکند که میتوانید برای بهبود آینده خود انجام دهید، نه اینکه بر گذشته تمرکز کرده و کارها را بدتر کنید.
حتی اگر در عمق وجود خود تردیدها و عدم قطعیتهایی داشته باشید باید آن تردیدها را از چشم افراد خود پنهان کنید.
رهبران برتر به خود اجازه نمیدهند درباره تردیدها و عدم قطعیتهایشان با دیگران صحبت کنند. هیچچیز بیش از بیان تردیدها توسط رهبر باعث تضعیف روحیه نیست.
تردید رهبر نهتنها روحیه افراد را تضعیف میکند، بلکه این سؤال را در ذهنشان برمیانگیزد که آیا او برای انجام آن کار آمادگی دارد؟
وقتی رهبریتان زیر سؤال رفت اعتماد افراد را از دست داده و به رهبری بیاثر تبدیل میشوید. و به همین دلیل است که رهبری با الگوی خودتان برایتان موفقیت حیاتی است.
*به دیگران احترام بگذارید*
یکی دیگر از اجزای نگرش نوع رفتار رهبر با دیگران است. افراد به رفتاری که با آنها دارید توجه میکنند و همچنین به رفتار شما با همکاران، روسای آنها و حتی مشتریان و شرکای سازمان و از الگوی شما پیروی میکنند.
رهبران میدانند که اگر رفتاری ناشایست با مشتری داشته باشند، رفتار افرادشان هم با مشتریان غیرمؤدبانه خواهد بود و کسب و کارشان به راندن مشتریان معروف میشود.
آنها میدانند که اگر با مدیران خود با احترام و ادب رفتار نکنند، آن مدیران هم با زیردستانشان با ادب و احترام رفتار نخواهند کرد.
درنتیجه کسب و کارشان به بدرفتاری با کارکنان معروف شده و باعث جدا شدن بهترین افراد از سازمان میشود.
همچنین رهبران میدانند که اگر بهجای گفتن صادقانه حقایق برای روسا خودشیرینی کنند، اطراف آنها را همچنین افرادی احاطه خواهند کرد.
رفتار شما با دیگران مسیر تیم و سازمان را مشخص میکند. مسئولیت شما بهعنوان رهبر این است که مسیر مناسبی تعیین کنید.
*در عادات کاری خوب الگو باشید*
مورد دیگری که باید در آن الگو باشید عادات کاری خوب است. رهبران برتر سخت و طولانی کار میکنند. این رفتار الهامبخش دیگران است تا آنها هم رفتاری مشابه داشته باشند.
رهبرانی که از جایگاه خود سوءاستفاده کرده و دیر میآیند و زود میروند یا مدام مشغول صحبت با مدیران و کارمندان هستند، شاهد کاهش مداوم بهرهوری تیم، بخش یا سازمانشان خواهند بود.
رهبران الگوهای فوقالعاده هستند، آنها مدام تلاش میکنند تا در رفتار و سلوکشان الگوی خوبی برای دیگران باشند.
آنها میدانند که چشم دیگران به آنها دوخته شده و میدانند که بر روحیه و رفتار دیگران اثر میگذارند، به یاد داشته باشید زیر دست یک ژنرال خوب سرباز بدی وجود ندارد.
به همین دلیل، مهم است از خود بپرسید اگر همه اعضای شرکت مانند من بودند، شرکتم چگونه میشد؟
*نتیجهگیری*
رفتار، گفتار و اعمال شما، الگویی است برای افراد سازمانتان.
تمام ویژگیهایی که دارید و تمام کارهایی را که انجام میدهید، به افراد سازمانتان انتقال میدهید و افراد سازمانتان از ویژگیهایی که شما دارید، الگوبرداری میکنند.
نتیجه اینکه اعمالی که انجام میدهید روی افراد سازمان تأثیرگذار است.
نویسنده: جناب آقای ابوالفضل ایرانی از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ کسب و کار ویدان