مشکلات اقتصادی، تورم، بیماریهای همهگیر، مسائل اجتماعی و ... افراد را بیشتر از هرزمانی مستأصل و دستبهگریبان مشاورین کسبوکار و همچنین رواندرمانگران کرده است.
محلی که توصیههایی همسان به افراد داده میشود، جهت رفع مشکلات غیر همسان!
نسخههایی از روی کتاب برای افرادی که لزوماً ناتوان در حل مشکلات خود نیستند، بلکه سردرگم و گمراه نسبت به وضعیت موجود خود و غیر شفاف نسبت به ایده آلهای خود هستند.
کوچینگ ابزار و مهارتی ناشناخته برای بسیاری از افراد جامعه است که از کارکرد و اثرات خارقالعاده آن بیخبر هستند.
در کوچینگ و البته بیزینس کوچینگ، اساس کار بر مبنای سؤالات قدرتمندی است که از جانب کوچ پرسیده میشود و جوابهای فرد مراجع باعث کشف نقاط تاریک، ضعفها، توانمندیها، استعدادها و باورهای مخرب و سازنده وی میشود.
پرسیدن سؤالهای هدفمند و قدرتمند یکی از قدرتمندترین ابزارهای موجود در کوچینگ موفق است.
سؤالات هدفمند بهجای توصیههای همگانی که عمدتاً از سوی مشاورین به افراد گفته میشود، ریشههای مشکلات و کمبودها را توسط خود فرد شناسایی و بهعنوان ابزاری قوی در رفع مشکلات و موانع عمل خواهد کرد.
[caption id="" align="aligncenter" width="750"]سؤالاتی که هوشمندانه پرسیده میشود و پاسخها باعث افزایش عزتنفس و اعتمادبهنفس مراجع میشود
درنتیجه پرسشها و پاسخها، مومنتوم ها و یا لحظههای طلایی کشف حقیقت پدیدار میشوند.
لحظههایی که با یک سؤال هدفمند و قدرتمند میل شدید به پیشرفت و حرکت و رشد در فرد پدیدار میشود.
لحظه ایی که مراجع با کمک مربی خود عزتنفس ازدسترفته و یا صدمه خورده خود را بازمیابد و به حد مناسبی از خود ادراکی دست پیدا میکند.
جدای از فضای کوچینگ، پیوسته در فضاهای کاری و سازمانی اشخاصی را مشاهده میکنیم که رفتارها و موقعیت افراد را با زاویه دید خود میبینند، قضاوت میکنند و برای مشاهده عینی خود نسخهای هم برای او میپیچند.
برای مثال یک مدیر رفتار کارمند خودش را رصد میکند، مشاهده میکند که در دو هفته گذشته راندمان کاری پایینتری داشته است.
روابط کمتری با سایر افراد برقرار کرده و فروش پایینتری را هم متعاقباً به ثبت رسانده است.
در برداشت اول مدیر میتواند بر اساس مشاهدات خود تصمیم بگیرد، در ذهن خود داستان خود را بسازد که حتماً پیشنهاد کار بهتری دارد، از محیط کار و یا حقوق خود ناراضی است و...و بر اساس این یافتهها به فرد بازخورد بدهد.
در برداشت دوم مدیر میتواند سادهترین و اثرگذارترین کار ممکن را انجام بدهید یعنی پرسیدن سؤال از کارمند.
کارمند حس بهتری خواهد داشت وقتیکه مدیر از او سؤال کند که:
• میتوانم از تو بخواهم که باهم راجع به شرایط کاری دو هفته گذشته حرف بزنیم؟
• آیا چیزی هست که مانع حال خوب همیشگی تو در محیط کار شده؟
• به نظرت راهی هست که به کمک هم اون رو رفع کنیم؟
• چه زمانی نیاز داری تا مشکل بهطور کامل رفع شود؟
پس بهطورکلی، پرسیدن سؤال تا حد زیادی از بروز مشکلات و قضاوتها جلوگیری میکند.
سؤالات هدفمند و قدرتمند در جلسات کوچینگ موفق میتوانند باعث ایجاد عارضهیابی، آیندهنگری، ریشهیابی، توصیفکنندگی و عملگرایی در مراجع شوند.
[caption id="" align="aligncenter" width="750"]