مشکلات اقتصادی، تورم، بیماریهای همهگیر، مسائل اجتماعی و ... افراد را بیشتر از هرزمانی مستأصل و دستبهگریبان مشاورین کسبوکار و همچنین رواندرمانگران کرده است.
محلی که توصیههایی همسان به افراد داده میشود، جهت رفع مشکلات غیر همسان!
نسخههایی از روی کتاب برای افرادی که لزوماً ناتوان در حل مشکلات خود نیستند، بلکه سردرگم و گمراه نسبت به وضعیت موجود خود و غیر شفاف نسبت به ایده آلهای خود هستند.
کوچینگ ابزار و مهارتی ناشناخته برای بسیاری از افراد جامعه است که از کارکرد و اثرات خارقالعاده آن بیخبر هستند.
در کوچینگ و البته بیزینس کوچینگ، اساس کار بر مبنای سؤالات قدرتمندی است که از جانب کوچ پرسیده میشود و جوابهای فرد مراجع باعث کشف نقاط تاریک، ضعفها، توانمندیها، استعدادها و باورهای مخرب و سازنده وی میشود.
پرسیدن سؤالهای هدفمند و قدرتمند یکی از قدرتمندترین ابزارهای موجود در کوچینگ موفق است.
سؤالات هدفمند بهجای توصیههای همگانی که عمدتاً از سوی مشاورین به افراد گفته میشود، ریشههای مشکلات و کمبودها را توسط خود فرد شناسایی و بهعنوان ابزاری قوی در رفع مشکلات و موانع عمل خواهد کرد.
[caption id="" align="aligncenter" width="750"] بررسی کوچینگ موفق با پپرسیدن سوالات مهم[/caption]سؤالاتی که هوشمندانه پرسیده میشود و پاسخها باعث افزایش عزتنفس و اعتمادبهنفس مراجع میشود
درنتیجه پرسشها و پاسخها، مومنتوم ها و یا لحظههای طلایی کشف حقیقت پدیدار میشوند.
لحظههایی که با یک سؤال هدفمند و قدرتمند میل شدید به پیشرفت و حرکت و رشد در فرد پدیدار میشود.
لحظه ایی که مراجع با کمک مربی خود عزتنفس ازدسترفته و یا صدمه خورده خود را بازمیابد و به حد مناسبی از خود ادراکی دست پیدا میکند.
جدای از فضای کوچینگ، پیوسته در فضاهای کاری و سازمانی اشخاصی را مشاهده میکنیم که رفتارها و موقعیت افراد را با زاویه دید خود میبینند، قضاوت میکنند و برای مشاهده عینی خود نسخهای هم برای او میپیچند.
برای مثال یک مدیر رفتار کارمند خودش را رصد میکند، مشاهده میکند که در دو هفته گذشته راندمان کاری پایینتری داشته است.
روابط کمتری با سایر افراد برقرار کرده و فروش پایینتری را هم متعاقباً به ثبت رسانده است.
در برداشت اول مدیر میتواند بر اساس مشاهدات خود تصمیم بگیرد، در ذهن خود داستان خود را بسازد که حتماً پیشنهاد کار بهتری دارد، از محیط کار و یا حقوق خود ناراضی است و...و بر اساس این یافتهها به فرد بازخورد بدهد.
در برداشت دوم مدیر میتواند سادهترین و اثرگذارترین کار ممکن را انجام بدهید یعنی پرسیدن سؤال از کارمند.
کارمند حس بهتری خواهد داشت وقتیکه مدیر از او سؤال کند که:
• میتوانم از تو بخواهم که باهم راجع به شرایط کاری دو هفته گذشته حرف بزنیم؟
• آیا چیزی هست که مانع حال خوب همیشگی تو در محیط کار شده؟
• به نظرت راهی هست که به کمک هم اون رو رفع کنیم؟
• چه زمانی نیاز داری تا مشکل بهطور کامل رفع شود؟
پس بهطورکلی، پرسیدن سؤال تا حد زیادی از بروز مشکلات و قضاوتها جلوگیری میکند.
سؤالات هدفمند و قدرتمند در جلسات کوچینگ موفق میتوانند باعث ایجاد عارضهیابی، آیندهنگری، ریشهیابی، توصیفکنندگی و عملگرایی در مراجع شوند.
[caption id="" align="aligncenter" width="750"] سوالاتی برای بهره وری بالاتر جلسات کوچینگ موفق[/caption] سؤالات قدرتمند برگ برنده جلسات کوچینگ موفق خواهند بود. در ذیل برخی سؤالات قدرتمند عمومی که از تجربیات کوچینگ موفق نگارنده استخراج شده، آورده شده است. • مهمترین دغدغه زندگی شما چیست؟ • تأثیرگذارترین هدف ارزشمند شما چیست؟ • تأثیرگذارترین فرد زندگی و کار شما کیست؟ • بزرگترین منبع انگیزه و تلاش شما چیست؟ • بزرگترین مانع رسیدن به موفقیت شما چیست؟ • مهمترین توانایی شما در چه زمینهای است؟ • ضعیفترین بخش توانمندیهای شما کجاست؟ • یک سال آینده خود را توصیف کنید. • خودتان را نقد کنید. • مهمترین عامل جذب انسانها به شما چیست؟ • مهمترین عامل دافعه انسانها از شما چیست؟ • زمان موردنیاز شما برای اصلاح این مورد چقدر است؟ • چه کسی در مسیر موفقیت حاضر است که پشتیبان شما باشد؟ • چه اتفاقی میافتاد اگر این کار را انجام نمیدادی؟ • نظر سایر کارکنان راجع به این مسئله چیست؟ • اگر چهکاری انجام دهی حس بهتری نسبت به خودت خواهی داشت؟ • آیا موضوعی هست که باعث رنجش تو شده است؟ • الهامبخشترین فرد زندگی تو چه کسی هست؟ • پندآموزترین جمله ایی که از کودکی خود به یاد میآوردید چیست؟ • تعریف یک انسان موفق از دید شما چیست؟ • دوستان صمیمی شما چه خصوصیات رفتاری دارند؟ • در انجام دادن چهکاری تمرکز صددرصدی دارید؟ و کلام آخر، همواره سؤال بپرسید، چه از خود و چه از دیگران. نویسنده: جناب آقای افشین نیک آئین از دانش پذیران دوره چهارم بیزینس کوچینگ ویدان